achtergrond

Direct op de hoogte zijn van BREAKING NEWS?

Ontvang meldingen voor belangrijk nieuws

login

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

Schutters moskee San Diego waren jodenhatende ecofascisten met 'het blanke ras als religie' en geïnspireerd door Nederlandse anime

Bizar, freaky en tevens wtf

De tandjes in wat voor een gare rabbithole zitten we nu weer. We bladerden door, en dat moet je ook helemaal niet doen, de ideeën van de schutters (Cain Clark en Caleb Velasquez, 17 en 18) van de dodelijke aanslag op een moskee in San Diego. Maandag reden de tieners tot de tanden bewapend en beplakt met nazisymbolen naar het Islamic Center of San Diego, schoten daar drie mensen dood, reden weg en schoten tenslotte zichzelf door hun kop. Zoals dat gaat bij mensen die krankzinnige, kwaadaardige dingen doen, zijn de achterliggende ideeën enorm krankzinnig en kwaadaardig. Ze haatten moslims, alle vrouwen, linkse mensen, rechtse mensen, alle niet-blanken, Trump en vooral de Joden. Vooral opvallend: de schutters had een obsessie met anime, met Nederland, en dan specifiek de Nederlandstalige anime-serie Ongezellig. De cartoonserie verscheen in 2019 op het YouTube-account Studio Massa, verder vooral bekend van Stille Willem raps en Samson en Gert videofuks, en heeft (kennelijk) een internationale niche-achterban vergaard, een achterban waarvan bepaalde leden nog wel eens kwaadaardige dingen uithalen. De serie zelf, hoewel wij geen anime-nerds zijn en dit voor ons allemaal vreemd is, lijkt doorspekt met altrechtse (meme-)verwijzingen. Over een van de hoofdpersonages Mymy, een karakter dat een obsessie heeft met de VOC, zegt Caleb Velasquez: "Mymy is a based racist nationalist who commits schoolcausts", een verwijzing naar een scène in Ongezellig waarbij Mymy dreigt met een 'schoolocaust' en op het hoofd van een klasgenoot schiet met een nerf-geweer. Die scène was weer inspiratie voor een door fans gemaakte anime-game genaamd 'Schoolocaust' waarin je als Mymy je school overhoop kon schieten. Best atypisch voor een tekenfilmserie: Ongezellig heeft, mede geïnspireerd door deze scène en de game, een gewelddadige tak ontwikkeld (analyse van dit anime-geweld in deze substack). Meerdere jonge daders van schiet- en steekpartijen in onder andere in de VS en daarbuiten gebruikten de afgelopen jaren verwijzingen naar Ongezellig of de Schoolocaust in hun manifesto's of uitingen op sociale media. Het bewijst natuurlijk vooral wat voor snelkookpan van krankzinnigheid het internet is voor mentaal labiele tieners. En hoe kudt anime is, natuurlijk.

tja

Waar kijken we naar

Reaguursels

Login

Wat een lieverd: nog steeds bang om de mensen om hem heen te besmetten met Corona, dus daarom met een beklap. Het is dat hij al dood is, maar in NL zou deze... mu.. ziek leiden tot strafvermindering wegens verminderd toerekenìngs vatbaar. Dat probleem heeft hij in een vlaag van verstandsverheldering iig verholpen.

klimgek | 20-05-26 | 21:25

Jeetje wat een boomerpost. Ik heb net ongezellig nog even teruggekeken en die "altrechtse" verwijzingen kon ik niet terugvinden. Dit is gewoon gen Z humor. Mafklappers zul je er altijd tussen hebben, maar als straks een Sabrina Carpenter fan ergens iets overhoopt schiet maakt dat niet direct Sabrina Carpenter to extremistisch symbool.

CassisTompoesis | 20-05-26 | 21:16

Opgegroeid met Sjors en Sjimmie, Kuifje, Suske en Wiske, Astérix en Obélix, Buck Danny, Guust Flater en Robbedoes & Kwabbernoot (met hun Marsupilami). En tekenfilms van Hanna-Barbera ('Flintstones') en Walt Disney. Als ik dan die meuk van tegenwoordig zo bezie (wie verzint in 's hemelsnaam een s p o n s als hoofdpersonage van een tekenfilm-serie??) of van die stripboeken waaruit het bloed en de ingewanden in je schoot vallen, heb ik toch de sterke neiging om af te haken.

Peter Emile | 20-05-26 | 20:43

Heb ik al vaker gezegd het internet is niet geschikt/veilig voor kinderen en zelfs een deel van de volwassenen, het is een groot gekkenhuis. Heel veel ouders hebben geen idee wat ze zich daar afspeelt.

zielenslopert | 20-05-26 | 19:46

Wat een ontzettend slechte tekenfilm. Alsof je Cartoon Network kijkt van vroeger met de Nederlandse stemmen.

Laisser-faire | 20-05-26 | 19:33

Ik begrijp het niet. Ecofascisten? Én blanke ras religie? Dat waren meteen de enige twee op aarde denk?

Zomaarwat | 20-05-26 | 19:28

Als die gekken het nou eens omdraaien en eerst zichzelf door het hoofd schieten.

El Rico Grande | 20-05-26 | 19:12

Efficiënt.

Zomaarwat | 20-05-26 | 19:29

Even door dat manifesto gebladerd en zelden zulke gestoorde shit gelezen. Vreemd dat niemand dit is opgevallen want hij somt echt een waslijst aan boeken, helden, games, youtube kanalen en muziek op. Hij was echt heel diep in de white supremacy hole gedoken. Als je zoveel racistische drek tot je neemt zoals deze figuur en ze al niet op een rijtje hebt dan radicaliseer je wel.

nee23 | 20-05-26 | 19:03

Kattenkwaad. Wie is er niet jong geweest? Drs P. is straks ook medeplichtig.

funda | 20-05-26 | 17:39

De zoveelste grap die uit zijn context gehaald is... ik zie in de Nederlandse politiek al jarenlang een eeuwige herhaling van het Simplistisch Verbond , maar dat maakt van Kooten en de Bie toch niet medeplichtig aan deze shitshow??

HaZetBeeHaDeeOo | 20-05-26 | 17:35

Trots zijn op je huidskleur is net zo zinloos als trots zijn op je schoenmaat. Volstrekt irrelevant. Je hebt er niks voor hoeven leren, niks voor hoeven doen. Identiteitspolitiek werkt alleen voor mensen die verder echt he-le-maal niks kunnen. Wees trots op kennis en kunde. Op eerlijkheid en betrouwbaarheid. Op ijver en inzet. Probeer een goed mens te zijn, als vriend, als partner, als ouder, als buur, als collega. Dat zijn zaken die er toe doen.

Dandruff | 20-05-26 | 16:53

Dat dus.

El Rico Grande | 20-05-26 | 19:13

Dat dus.

klimgek | 20-05-26 | 21:27

In Amerika heb je geen Marokkanen en asielzoekers nodig om een compleet gestoorde samenleving te hebben.

Rubberfetisj | 20-05-26 | 16:40

Wat was er eerder: internet of dit type tunnelgekte?

Bite.me | 20-05-26 | 16:39

Alles was eerder dan internet, zelfs computers.

funda | 20-05-26 | 17:39

Nederland mentioneeeeeeed!

Kraaitje | 20-05-26 | 16:35

Heel typisch dat cestmocro bericht plaatst over deze aanslag maar niet over de Marokkaan die deze week in Italie met auto en mes zat te allah akbarren. Schaamteloos propaganda kanaal.

Mozart | 20-05-26 | 16:16

Dat kon ook een tunesier zijn. Wat een soort Belgorokkanen zijn.

Kraaitje | 20-05-26 | 16:36

Had je anders verwacht?? Ik vind het veel erger dat de NOS dit soort fratsen uithaalt. Van die hele Mocrobende deugt sowieso geen ene moer, dus negeren en afdrijven maar...

HaZetBeeHaDeeOo | 20-05-26 | 17:37
@Kraaitje | 20-05-26 | 16:36:

Muhamad Vandenzotte.

funda | 20-05-26 | 17:41

De filmpjes fascineren mij dan weer, vooral het aan en uitzetten van de camera wat een doodnormale actie is en tussen die 2 momenten complete gekte

Nico1000 | 20-05-26 | 16:05

Ziekelijk dit. Ook die kudtnamen/predikaten. Teveel tijd tegen nul verantwoordelijkheid.

VP732 | 20-05-26 | 16:04

Ecofascist, dan weet je al weer genoeg.

SailingDuck | 20-05-26 | 15:48

mensen die anime kijken zijn sowieso allemaal geschift.

superduperadmin | 20-05-26 | 15:28

Ik kijk anime en lees dagelijks geenstijl. Ben ik nu weer normaal of dubbel geschift?

Watcher21 | 20-05-26 | 16:44

Gewoon een rare Mecicaan met een minderwaardigheidsgevoel die dat overcompenseerde door zich als blank te profileren dus. Jammer dat hij niet eerst zichzelf door zijn kop heeft geschoten. (En je weet het, loop je zelf met dat soort gedachten, bel 113. Voor een fijn gesprek met een begripvol iemand. Niet 114, dan krijg je Dion Grauss)

captainobvious | 20-05-26 | 15:13

Ik ben te normaal voor deze wereld

erwin85 | 20-05-26 | 15:13

De jeugd van tegenwoordig is behoorlijk vreemd.

SantiagoYCierraEspaña | 20-05-26 | 15:12

Die ultieme losers hebben wel een goede smaak van filmpjes. Zou zonde zijn als die nu verboden zouden worden op grond van de grap; Noem je favoriete schilder (gericht aan iemand die geen verstand van schilders heeft heeft) ... maar ja Nederland. Verwacht vanavond de eerste vragen hierover aan de MP.

KnallendeKurk | 20-05-26 | 15:09

Annie Schilder? Ja ik snap de vraag gewoon niet.

Analia von Solmsch | 20-05-26 | 15:55
@Analia von Solmsch | 20-05-26 | 15:55:

Volendammers zullen moeite hebben hun favo schilder te kiezen denk.

Kraaitje | 20-05-26 | 16:37

Studio Massa was toch Sam Tollenaar? Aldanniet tijdelijk gestopt wegens een burn-out.

MK27 | 20-05-26 | 15:01

Uh... WTF? De zoveelste complete weirdos.

Arnhemse Ben | 20-05-26 | 14:55

Ik ga je eerlijk zeggen Mijn voorbeeld is He-Man

RickTheDick | 20-05-26 | 14:52

I have the power!

lucius.verus | 20-05-26 | 14:58

Beetje dubbel op. Net als Herman. Wel een goeie pronouns. He/man.

Kraaitje | 20-05-26 | 16:38

wat een FlowerSkull.

nobodiesunmighty | 20-05-26 | 16:45

Incels en wapens, geen goeie combinatie.

TurpinDick | 20-05-26 | 14:48

Wapens zijn zelden een handige combinatie, tenzij millitair/politiegeschoold met de nodige deescalatietechnieken en handige uitschakeltechnieken ( op t been enzo)

Shoarmamasutra | 20-05-26 | 14:51

Als je dit zo huiverend leest en hoort is het een wonder dat er nog zoveel goed gaat op deze wereld.

ElTrammelanto | 20-05-26 | 14:45

Zijn we nu medeschuldig aan deze aanslag?

laurentius | 20-05-26 | 14:41

Herstelbetalingen tot 4de generatie en verder! Daarnaast elk jaar verplicht herdenking bij verzetsmonumenten, knielend natuurlijk.

HetOorAakel | 20-05-26 | 14:44

Als het klaar is met Iran, komt die vloot van Trump naar de Noordzee.

Nuuk | 20-05-26 | 14:53

Chriet Titulaer in de 80’s: “de digitale snelweg en de micro-electronica zullen in de toekomst een revolutie teweegbrengen op het gebied van economie, kunst, onderwijs en de wetenschappen.” En breinrot, lieve Chriet. Gore, waanzinnige breinrot. Het internet creëert een generatie van gedegenereerde, ai-slop consumerende zombies. Blij dat jij dat niet meer hoeft mee te maken…

JeOmaOpEenHoutvlot | 20-05-26 | 14:40

Wel een goede tegel eigenijk en eensch!

ElTrammelanto | 20-05-26 | 14:46

Chriet hoopte dat intelligentie het zou winnen van domheid. Helaas zijn er veel meer domme dan intelligente mensen op deze planeet. Foutje, bedankt.

UnderTheDevil | 20-05-26 | 14:49

Ben 3x "met" Chriet iets of wat bezopen geweest in zijn stamcafé in Hout-Blerick, hij dronk enkel "Seven-Up" (ik weet niet of die doorzichtige ranja nog bestaat) Dankzij hem heb ik daarna nazaten "op tijd" de goede weg kunnen wijzen, Slimme man.

hagelkruis | 20-05-26 | 14:52
@hagelkruis | 20-05-26 | 14:52:

Dronken worden van Seven-Up is op zich nog een hele kunst.

ElTrammelanto | 20-05-26 | 15:01
@UnderTheDevil | 20-05-26 | 14:49:

Als je ziet hoe dom de gemiddelde Amerikaan is, bedenk je dan dat de helft nóg dommer is.

Bakkeleures | 20-05-26 | 15:01
@ElTrammelanto | 20-05-26 | 15:01:

Bij Limburgers hoeft er altijd maar één bezopen te zijn om wereldwonderen te aanschouwen, Chriet dronk enkel Seven-up, hij had geen alcohol nodig voor zijn Wondere Wereld.

hagelkruis | 20-05-26 | 15:11
@hagelkruis | 20-05-26 | 14:52:

Nee, 7up bestaat niet meer in Nederland. Je hebt nog wel iets wat het claimt te zijn, maar daar hebben ze het grootste deel van de suiker in vervangen door die smerige gore steviazooi. Zelfde geldt voor pepsi en heel veel andere limonades en siropen.

Vuurwezel | 20-05-26 | 15:33

Wappies gonna wappie. Het is een vergissing om hier een grotere rol voor Nederlandse anime-series aan toe te schrijven. Nadat bekend werd dat die gast die Charlie Kirk had afgeschoten de tekst "notices bulge / 0w0 what's this?" in één van zijn kogels had gekerfd, verscheen op de website van de conservatieve Amerikaanse National Review een video met als thumbnail een afbeelding van een boze/verraste/walgende blanke man met als begeleidende tekst "Total Degeneracy - The Left Has a Furry Problem". Die video werd al snel van de hoofdpagina verwijderd - staat hilarisch genoeg wel nog steeds op Youtube.

lucius.verus | 20-05-26 | 14:39

Ik vraag me meteen of in hoeverre deze kinderen waren volgestopt met SSRI's.

Glasgow Argus | 20-05-26 | 14:39

Tja wat zegt dat. Zulke types komen al snel een keer bij de psych, of de medicijnen dan oorzaak of remedie zijn is moeilijk vast te stellen

Shoarmamasutra | 20-05-26 | 14:53

Studio Massa heb ik vroeger ook wel naar gekeken. Die Samson en Kabouter Plop videofucks waren best geinig. En destijds had je een soortgelijke game op Newgrounds genaamd Kindergarten Killer. Was met Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol die op kinderen liep te schieten. Raarrrr.

UnderTheDevil | 20-05-26 | 14:36

Werkelijk geen idee waar dit over gaat.

ElTrammelanto | 20-05-26 | 14:46

Ik raak een beetje in de war door de term "ecofascisten". Zijn dat nou de aanhangers van de Groene Khmer en DDR'66? Of juist niet, en bedoelen ze de klimaatontkenners? En als er Nederlandse anime is, bestaat er dan ook Nederlandse hentai?

GutmenschUit020 | 20-05-26 | 14:29

Ik ken wel het eco-socialisme wat GL/PvdA aanhangen

Aismjirda | 20-05-26 | 14:34

"Ecofascist" is geloof ik een knop op sommige wasmachines die hem juist meer water en electriciteit laat gebruiken.

Vuurwezel | 20-05-26 | 14:35

Het is echt een kruising tussen GL en FvD. En de gemeenschappelijke deler is ... u raadt het al: Jodenhaat.

FIDF | 20-05-26 | 14:35

Alle waanzin komt van de domme mobieltjes, de lagere IQ's zijn de daders/slachtoffers.

hagelkruis | 20-05-26 | 14:29

Oftewel tekenfilmkijkende loser tieners die geen meisje kunnen krijgen compenseren door te roleplayen dat ze juist superieur aan anderen zijn. Niet echt nieuws, eigenlijk.

Jojo935 | 20-05-26 | 14:27

Waarom namen ze een Jerry-can met een SS sticker mee? Het voelt een beetje als overkill en het voelt ook fake aan, maar we zullen het nooit weten, want beiden zijn gelukkig dood.

Blankehetero | 20-05-26 | 15:35
@Blankehetero | 20-05-26 | 15:35:

Jerry is WW2 slang voor Duitser toch? Nou ja zoals je zei, ze zijn nu gelukkig dood. Always look on the bright side.

Jojo935 | 20-05-26 | 15:37

Totaal verwarde krankzinnigheid van allerlei wereldvreemde denkbeelden bij elkaar blijkbaar wanneer ik dit allemaal zo lees. Sociale controle is met zoveel ruimte in USA mogelijk ook wel lastig. Dit is in elk geval wel zeer griezelig.

Jan, Leiden | 20-05-26 | 14:25

Veel van de mass shooters van de laatste jaren worden door experts aangeduid als “nihilistic violent extremists”, dwz ze haten iedereen (links en rechts, joden en moslims, etc) en willen de maatschappij verstoren door met een knal zelfmoord te plegen. Dus ze hebben geen consistente ideologie, maar wel veel bewondering voor eerdere mass shooters.

DavidD | 20-05-26 | 14:37
@DavidD | 20-05-26 | 14:37:

Dat in de VS op elke hoek van de straat wapens te krijgen zijn, werpt ook geen enkele drempel op om zich te bedenken. Wapens doden geen mensen, mensen doden mensen... Ik weet het maar zonder wapen wordt dat toch verdomd moeilijk. Overigens is dat in Canada ook het geval en daar vinden een pak minder van dit soort moorden plaats dus het zit ook in het cola-brein van de Amerikanen vrees ik. Wie Bowling For Columbine heeft gezien, heeft genoeg gezien.

Bakkeleures | 20-05-26 | 14:53
@DavidD | 20-05-26 | 14:37:

Enige consistente is het willen moorden, maar de verzameling aan denkbeelden is wel heel gaar bij deze lui inderdaad.

Jan, Leiden | 20-05-26 | 15:16

Ik heb veel Anime gekeken in mijn leven, onlangs nog AoT opnieuw gekeken. Komt wel dichtbij zo, al betrap ik mijzelf nog niet op moordneigingen van dit kaliber (of enig ander kaliber wat dat betreft). Poeh

Kevinnnnnn | 20-05-26 | 14:24

"Die scène was weer inspiratie voor een door fans gemaakte anime-game genaamd 'Schoolocaust' waarin je als Mymy je school overhoop kon schieten." Lekker origineel: bestond vroeger al op Newgrounds als Pico's School. Ah, Newgrounds... Joe Cartoon maar weer eens kijken!

groenepixelporno | 20-05-26 | 14:22

salad fingers op newgrounds was ook niet echt gezond

Drhank | 20-05-26 | 14:28
@Drhank | 20-05-26 | 14:28:

Klopt, maar daarom juist hard om kunnen lachen toen!

groenepixelporno | 20-05-26 | 15:02
@Drhank | 20-05-26 | 14:28:

Happy Tree Friends was ook niet echt bedoeld voor de fischer-price generatie, ondanks de kleurtjes.

Dezenaamhier | 20-05-26 | 16:06

ahahaha. Dat tekenfilmpje was fucking grappig

fifi23 | 20-05-26 | 14:21

Ja echt! Dat dit niet heel groot is geworden, is me een raadsel

Trekhaas | 20-05-26 | 14:37
@Trekhaas | 20-05-26 | 14:37:

Ik had er nooit van gehoord. maar ben ook geen 15 meer. wel absurd goede timing en hyper-grungygevoel. (hoe zeg je dat zonder 'vet cool, jongeren' te zeggen?)

KnallendeKurk | 20-05-26 | 15:12

Lang leve het internet enzo.

FIDF | 20-05-26 | 14:20

Vroeger heette de wereld een schouwtoneel te zijn. Tegenwoordig is een strijdtoneel een betere benaming. Wie zijn toch de ouders van dit soort gekken?

Roos | 20-05-26 | 14:15

Niet-blanke mormels die toch heel graag als blank gezien willen worden, omdat ze nergens bij horen.

Vuurwezel | 20-05-26 | 14:18

Sinds de Corona is er iets niet goed gegaan.

Aismjirda | 20-05-26 | 14:36

Inteelt anyone?

ElTrammelanto | 20-05-26 | 14:47
@ElTrammelanto | 20-05-26 | 14:47:

Halfbloedjes zijn uitteelt, dat is erger dan inteelt.

Vuurwezel | 20-05-26 | 15:34

Nederland VoC het 'goede' voorbeeld voor VS jeugd ipv de VS gangstarap cultuur naar onze ghetto's, volgens Esther Ouwehand strijdertjes in een cultuuroorlog. D66 en Pro zullen dit weer aanhalen voor eigen politiek gewin , wedden dat.

HetOorAakel | 20-05-26 | 14:12

Wartaal

HogeNood | 20-05-26 | 14:10

Dat dus. Meer niet.

nobodiesunmighty | 20-05-26 | 14:20

Willie?

ElTrammelanto | 20-05-26 | 15:01

Weer een gevalletje van te lang op social media blijven plakken.

Casanova
babyface
 | 20-05-26 | 14:10

Er is een paar jaar terug een experiment op facebook geweest om te kijken of je dorpelingen aan kon zetten tot het vermoorden van iemand door valse geruchten in groepen te plaatsen. Het antwoord is: Ja. Dit was in Cambodja of Laos.

Vuurwezel | 20-05-26 | 14:33
@Vuurwezel | 20-05-26 | 14:33:

Hoetoes en Toetsies ook voer voor psychologen.

HetOorAakel | 20-05-26 | 14:45

Domme trans begaat vergismoord. Moeder waarschuwde nog zo…

Ruimedenker | 20-05-26 | 14:10

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.