国民のQOL維持の権利を守るため、CBNの指定薬物化に反対します! / We oppose the regulation of CBN as a designated drug!
国民のQOL維持の権利を守るため、CBNの指定薬物化に反対します! / We oppose the regulation of CBN as a designated drug!
署名活動の主旨
English Follows Japanese
■ 宛先
厚生労働大臣、厚生労働副大臣、厚生労働大臣政務官 各位
■ 本文
私たちは、国内の主要カンナビノイド事業者団体が結集した団体連盟 日本カンナビノイド関連団体連盟(通称 JCF)です。
今般、厚生労働省がCBN(カンナビノール)を「指定薬物」として一律に規制する方針であることに対し、私たちは公衆衛生、国民の利益、および国内経済の観点から深刻な懸念を表明いたします。
【CBNとは何か? なぜ今回のプロセスが問題なのか?】
CBN(カンナビノール)とは、天然の大麻草由来成分で、精神活性作用が極めて弱く、睡眠改善や鎮痛・鎮静作用などを目的に、国内外で広く健康補助用途として利用されている成分です。また、天然由来成分であるため、既存の多くのCBD製品にも一般的に微量含有されています。
国内では5〜6年以上の安定した流通実績があり、コンプライアンスを遵守する企業によって年間100億円規模の市場が形成されてきました。
私たち国内主要8団体が結集した業界団体「日本カンナビノイド関連団体連盟(通称 JCF)」が設立され、業界の自主規制・品質管理の体制構築を進めておりました。JCFは発足以来、厚生労働省 医薬局 監視指導・麻薬対策課とのミーティングを重ね、随時、情報共有や提言を行ってまいりました。その矢先、厚生労働省はJCFへの事前の情報共有や相談も一切ないまま、CBNの規制検討を打ち出しました。
私たちは、一部の悪徳な事業者による高用量製品や新規合成カンナビノイドを含有する製品がもたらす問題を軽視するものではありません。しかし、その対策として「指定薬物」の枠組みで、CBNを一律に禁止することは、あまりにも多くの弊害をもたらします。
私たちは、CBNの指定薬物化方針を再考し、官民が協働して科学的知見に基づく合理的な規制・管理制度を設計することを強く求めます。
1.「指定薬物」制度の本来の趣旨からの逸脱
まず「指定薬物」制度の目的について再確認する必要があります。 この制度は、いわゆる「脱法ドラッグ」が法の網をくぐって乱用され、深刻な健康被害や青少年犯罪の原因となっている事態に対処するため、「人の中枢神経に作用するような物質を、厚生労働大臣の判断で迅速に指定できる」ように設けられたものです。
しかし、CBNはこれらとは全く異なります。 CBNは世界的に規制対象外であり、日本国内でも長年の安定した流通実績があります。危険な新規合成ドラッグと同様の「指定薬物」の枠組みで規制することは、制度制定時の本来の意図から大きく逸脱しています。
2.一律規制がもたらす4つの深刻な懸念
CBNを一律に禁止することは、問題の解決どころか、新たな社会問題を引き起こす可能性があります。
(1)国民のQOL(生活の質)への深刻な不利益
CBNは、特定の疾患の治療には至らないまでも、心身の健康維持やQOL向上のために多くの国民に愛用されています。規制により、これらのユーザーは代替手段のないまま心身の不調に悩まされることとなり、これは大きな国民の不利益であると懸念されます。
(2)国内事業者(特に中小企業)への壊滅的打撃
規制の発表から施行までの期間が短い場合、法令を遵守し、正規に輸入・製造・販売を行ってきた事業者(その多くが中小事業者)は、大量の在庫を破棄せざるを得ません。これは経営に深刻な打撃を与え、倒産に追い込まれる事業者が多数発生することが強く予想されます。
(3)かえって増大する公衆衛生上のリスク
最も懸念すべきは、公衆衛生上のリスク増大です。相対的により安全な天然成分であるCBNを禁止すれば、利用者はより危険な新規合成カンナビノイドや、品質や法的コンプライアンスが保証されない闇市場の製品へと移行せざるを得ません。これは、まさに「指定薬物」制度が防ごうとしていた事態そのものです。
(4)CBD市場全体への甚大な影響と混乱
CBNは天然由来であるがゆえに、多くのCBD製品にも微量含まれています。CBNを一律に禁止すれば、この微量含有を理由に、国内で広く普及しているCBD製品の流通・販売までもが阻害される可能性があり、国内市場の健全な発展を根底から覆しかねません。
3.JCFからの提案:官民協働による「リスクに応じた管理」の実現
私たちは、CBNに関する問題を解決するために、一律の「禁止」ではなく、官民協働による「管理」こそが必要であると考えます。 そこで日本カンナビノイド関連団体連盟(JCF)は、厚生労働省に対し、科学的・実態的知見に基づいた、以下の合理的な制度設計を提案します。
公式な「事前協議の場」の設置
規制候補成分に関し、厚労省と業界団体・学識者が、科学的・統計的・実態的知見を共有します。 国内外の安全性・市場データを基に、含有量の上限設定や販売ガイドラインの策定など、「リスクに応じた管理」を検討します。 官民協働での自主規制・品質基準の構築を目指します。
【私たちの願い】
CBNの「指定薬物」化は、多くの国民からQOL維持の選択肢を奪い、公衆衛生上のリスクを高め、誠実に活動してきた国内事業者を破滅させ、CBD市場全体をも混乱させるものです。
私たちは、厚生労働省に対し、CBNの指定薬物化方針を再考し、JCFが提案する「官民協議の場」を通じて、安全で持続可能な市場を構築するための建設的な対話を開始することを強く求めます。
本主旨にご賛同いただける皆様のご署名を心よりお願い申し上げます。
■発信者
JCF 加盟団体 (以下、団体名リスト)
- 一般社団法人 全国大麻商工業協議会
- 一般社団法人 日本カンナビジオール協会
- 一般社団法人 日本カナビス産業協会
- 一般社団法人 日本カンナビノイド協会
- 一般社団法人 日本ヘンプ協会
- 一般社団法人 麻産業創造開発機構
- 一般社団法人 オールカンナビノイド
- 一般社団法人 GREEN ZONE JAPAN
--------------------------------------------------------
English Version
To:
The Minister of Health, Labour and Welfare The Senior Vice Minister of Health, Labour and Welfare The Parliamentary Vice-Minister of Health, Labour and Welfare, Japan
Body:
We are the Japan Cannabinoid Federation (JCF), a federation uniting Japan's primary cannabinoid business associations. We are writing to express our grave concern from the perspectives of public health, the public interest, and the national economy regarding the recent policy announcement by the Ministry of Health, Labour and Welfare (MHLW) to uniformly regulate CBN (Cannabinol) as a "Designated Drug."
【What is CBN? Why is this regulatory process problematic?】
CBN (Cannabinol) is a naturally occurring component derived from the cannabis plant. It has extremely weak psychoactive effects and is widely used both in Japan and internationally for health and wellness purposes, such as improving sleep and providing analgesic or calming effects. Furthermore, as a natural component, it is commonly found in trace amounts in many existing CBD products.
CBN has a stable distribution record in Japan spanning over five to six years, forming a market scale of approximately 10 billion JPY annually, managed by compliant companies.
Our industry federation, the Japan Cannabinoid Federation (JCF), was established by eight major domestic organizations and was actively developing a framework for industry self-regulation and quality control. The JCF had been holding repeated meetings with the Narcotics Control Department, Pharmaceutical Safety and Environmental Health Bureau of the Ministry of Health, Labour and Welfare (MHLW), to continuously share information and provide recommendations. Despite this, the MHLW suddenly announced it was considering the regulation of CBN, without any prior information sharing or consultation with the JCF whatsoever.
We do not dismiss the problems caused by some unscrupulous operators selling high-dose products or products containing new synthetic cannabinoids. However, addressing this by implementing a blanket ban on CBN under the "Designated Drug" framework will cause far more harm than good.
We strongly urge the MHLW to reconsider its policy of regulating CBN as a Designated Drug and to work collaboratively with the private sector to design a rational regulation and management system based on scientific evidence.
1. A Deviation from the Original Purpose of the "Designated Drug" System
First, we must re-examine the purpose of the "Designated Drug" system. This system was established to combat the abuse of so-called "designer drugs" (or "legal highs") that evaded legal controls, causing serious health damage and contributing to youth crime. It was designed to "allow the Minister of Health, Labour and Welfare to swiftly designate substances that act on the central nervous system."
However, CBN is entirely different. It is not a regulated substance globally and has a long, stable history of distribution in Japan. To regulate CBN within the same framework as new, dangerous synthetic drugs is a significant deviation from the system's original intent.
2. Four Serious Concerns Arising from a Blanket Ban
A blanket ban on CBN, far from solving the problem, risks creating new social issues.
(1) Serious Harm to the Public's Quality of Life (QOL)
CBN is valued by many citizens for maintaining mental and physical well-being and improving QOL, even if it doesn't treat specific diseases. A ban would leave these users without alternatives, causing them to suffer from physical and mental distress. This represents a significant loss of public benefit.
(2) Devastating Impact on Domestic Businesses (Especially SMEs)
If the period between the announcement and enforcement is short, compliant businesses (many of which are small and medium-sized enterprises) that have legally imported, manufactured, and sold CBN will be forced to dispose of vast amounts of inventory. This will inflict a severe blow to their operations, and it is strongly anticipated that many businesses will be forced into bankruptcy.
(3) An Inadvertent Increase in Public Health Risks
Our most significant concern is the increase in public health risks. Banning CBN, a relatively safe, natural component, will force users to shift to more dangerous new synthetic cannabinoids or to black-market products with no guarantees of quality or legal compliance. This is precisely the situation the "Designated Drug" system was created to prevent.
(4) Massive Impact and Disruption to the Entire CBD Market
Because CBN is naturally derived, it is present in trace amounts in many CBD products. A blanket ban on CBN could obstruct the distribution and sale of widely used CBD products simply because they contain these trace amounts, fundamentally undermining the sound development of the domestic market.
3. JCF's Proposal: Achieving "Risk-Based Management" through Public-Private Collaboration
We believe the solution to the issues surrounding CBN is not a blanket "ban," but rather "management" through public-private collaboration. Therefore, the Japan Cannabinoid Federation (JCF) proposes the following rational system design to the MHLW, based on scientific and practical knowledge.
Establishment of a formal "Prior Consultation Body"
The MHLW, industry associations, and academic experts will share scientific, statistical, and practical knowledge regarding substances under regulatory consideration. Based on domestic and international safety and market data, we will examine "risk-based management" measures, such as setting maximum content limits and establishing sales guidelines.
We will aim to build a system of self-regulation and quality standards through public-private collaboration.
【Our Plea】
Regulating CBN as a "Designated Drug" will rob many citizens of an option to maintain their QOL, increase public health risks, destroy legitimate domestic businesses that have operated in good faith, and throw the entire CBD market into chaos.
We strongly urge the Ministry of Health, Labour and Welfare to reconsider its policy to designate CBN and to commence a constructive dialogue through the "public-private consultation body" proposed by the JCF to build a safe and sustainable market.
We sincerely ask for your signature if you support this cause.
From:
Japan Cannabinoid Federation (JCF)
JCF Member Organizations:
- National Hemp Industry Council
- Japan Cannabidiol Association
- Manufacturers Association of Japan Industrial Cannabis
- Japan Cannabinoid Association
- Japan Industrial Hemp Association
- Japan Hemp Industrial Development Organization
- All Cannabinoid
- GREEN ZONE JAPAN
3,712
署名活動の主旨
English Follows Japanese
■ 宛先
厚生労働大臣、厚生労働副大臣、厚生労働大臣政務官 各位
■ 本文
私たちは、国内の主要カンナビノイド事業者団体が結集した団体連盟 日本カンナビノイド関連団体連盟(通称 JCF)です。
今般、厚生労働省がCBN(カンナビノール)を「指定薬物」として一律に規制する方針であることに対し、私たちは公衆衛生、国民の利益、および国内経済の観点から深刻な懸念を表明いたします。
【CBNとは何か? なぜ今回のプロセスが問題なのか?】
CBN(カンナビノール)とは、天然の大麻草由来成分で、精神活性作用が極めて弱く、睡眠改善や鎮痛・鎮静作用などを目的に、国内外で広く健康補助用途として利用されている成分です。また、天然由来成分であるため、既存の多くのCBD製品にも一般的に微量含有されています。
国内では5〜6年以上の安定した流通実績があり、コンプライアンスを遵守する企業によって年間100億円規模の市場が形成されてきました。
私たち国内主要8団体が結集した業界団体「日本カンナビノイド関連団体連盟(通称 JCF)」が設立され、業界の自主規制・品質管理の体制構築を進めておりました。JCFは発足以来、厚生労働省 医薬局 監視指導・麻薬対策課とのミーティングを重ね、随時、情報共有や提言を行ってまいりました。その矢先、厚生労働省はJCFへの事前の情報共有や相談も一切ないまま、CBNの規制検討を打ち出しました。
私たちは、一部の悪徳な事業者による高用量製品や新規合成カンナビノイドを含有する製品がもたらす問題を軽視するものではありません。しかし、その対策として「指定薬物」の枠組みで、CBNを一律に禁止することは、あまりにも多くの弊害をもたらします。
私たちは、CBNの指定薬物化方針を再考し、官民が協働して科学的知見に基づく合理的な規制・管理制度を設計することを強く求めます。
1.「指定薬物」制度の本来の趣旨からの逸脱
まず「指定薬物」制度の目的について再確認する必要があります。 この制度は、いわゆる「脱法ドラッグ」が法の網をくぐって乱用され、深刻な健康被害や青少年犯罪の原因となっている事態に対処するため、「人の中枢神経に作用するような物質を、厚生労働大臣の判断で迅速に指定できる」ように設けられたものです。
しかし、CBNはこれらとは全く異なります。 CBNは世界的に規制対象外であり、日本国内でも長年の安定した流通実績があります。危険な新規合成ドラッグと同様の「指定薬物」の枠組みで規制することは、制度制定時の本来の意図から大きく逸脱しています。
2.一律規制がもたらす4つの深刻な懸念
CBNを一律に禁止することは、問題の解決どころか、新たな社会問題を引き起こす可能性があります。
(1)国民のQOL(生活の質)への深刻な不利益
CBNは、特定の疾患の治療には至らないまでも、心身の健康維持やQOL向上のために多くの国民に愛用されています。規制により、これらのユーザーは代替手段のないまま心身の不調に悩まされることとなり、これは大きな国民の不利益であると懸念されます。
(2)国内事業者(特に中小企業)への壊滅的打撃
規制の発表から施行までの期間が短い場合、法令を遵守し、正規に輸入・製造・販売を行ってきた事業者(その多くが中小事業者)は、大量の在庫を破棄せざるを得ません。これは経営に深刻な打撃を与え、倒産に追い込まれる事業者が多数発生することが強く予想されます。
(3)かえって増大する公衆衛生上のリスク
最も懸念すべきは、公衆衛生上のリスク増大です。相対的により安全な天然成分であるCBNを禁止すれば、利用者はより危険な新規合成カンナビノイドや、品質や法的コンプライアンスが保証されない闇市場の製品へと移行せざるを得ません。これは、まさに「指定薬物」制度が防ごうとしていた事態そのものです。
(4)CBD市場全体への甚大な影響と混乱
CBNは天然由来であるがゆえに、多くのCBD製品にも微量含まれています。CBNを一律に禁止すれば、この微量含有を理由に、国内で広く普及しているCBD製品の流通・販売までもが阻害される可能性があり、国内市場の健全な発展を根底から覆しかねません。
3.JCFからの提案:官民協働による「リスクに応じた管理」の実現
私たちは、CBNに関する問題を解決するために、一律の「禁止」ではなく、官民協働による「管理」こそが必要であると考えます。 そこで日本カンナビノイド関連団体連盟(JCF)は、厚生労働省に対し、科学的・実態的知見に基づいた、以下の合理的な制度設計を提案します。
公式な「事前協議の場」の設置
規制候補成分に関し、厚労省と業界団体・学識者が、科学的・統計的・実態的知見を共有します。 国内外の安全性・市場データを基に、含有量の上限設定や販売ガイドラインの策定など、「リスクに応じた管理」を検討します。 官民協働での自主規制・品質基準の構築を目指します。
【私たちの願い】
CBNの「指定薬物」化は、多くの国民からQOL維持の選択肢を奪い、公衆衛生上のリスクを高め、誠実に活動してきた国内事業者を破滅させ、CBD市場全体をも混乱させるものです。
私たちは、厚生労働省に対し、CBNの指定薬物化方針を再考し、JCFが提案する「官民協議の場」を通じて、安全で持続可能な市場を構築するための建設的な対話を開始することを強く求めます。
本主旨にご賛同いただける皆様のご署名を心よりお願い申し上げます。
■発信者
JCF 加盟団体 (以下、団体名リスト)
- 一般社団法人 全国大麻商工業協議会
- 一般社団法人 日本カンナビジオール協会
- 一般社団法人 日本カナビス産業協会
- 一般社団法人 日本カンナビノイド協会
- 一般社団法人 日本ヘンプ協会
- 一般社団法人 麻産業創造開発機構
- 一般社団法人 オールカンナビノイド
- 一般社団法人 GREEN ZONE JAPAN
--------------------------------------------------------
English Version
To:
The Minister of Health, Labour and Welfare The Senior Vice Minister of Health, Labour and Welfare The Parliamentary Vice-Minister of Health, Labour and Welfare, Japan
Body:
We are the Japan Cannabinoid Federation (JCF), a federation uniting Japan's primary cannabinoid business associations. We are writing to express our grave concern from the perspectives of public health, the public interest, and the national economy regarding the recent policy announcement by the Ministry of Health, Labour and Welfare (MHLW) to uniformly regulate CBN (Cannabinol) as a "Designated Drug."
【What is CBN? Why is this regulatory process problematic?】
CBN (Cannabinol) is a naturally occurring component derived from the cannabis plant. It has extremely weak psychoactive effects and is widely used both in Japan and internationally for health and wellness purposes, such as improving sleep and providing analgesic or calming effects. Furthermore, as a natural component, it is commonly found in trace amounts in many existing CBD products.
CBN has a stable distribution record in Japan spanning over five to six years, forming a market scale of approximately 10 billion JPY annually, managed by compliant companies.
Our industry federation, the Japan Cannabinoid Federation (JCF), was established by eight major domestic organizations and was actively developing a framework for industry self-regulation and quality control. The JCF had been holding repeated meetings with the Narcotics Control Department, Pharmaceutical Safety and Environmental Health Bureau of the Ministry of Health, Labour and Welfare (MHLW), to continuously share information and provide recommendations. Despite this, the MHLW suddenly announced it was considering the regulation of CBN, without any prior information sharing or consultation with the JCF whatsoever.
We do not dismiss the problems caused by some unscrupulous operators selling high-dose products or products containing new synthetic cannabinoids. However, addressing this by implementing a blanket ban on CBN under the "Designated Drug" framework will cause far more harm than good.
We strongly urge the MHLW to reconsider its policy of regulating CBN as a Designated Drug and to work collaboratively with the private sector to design a rational regulation and management system based on scientific evidence.
1. A Deviation from the Original Purpose of the "Designated Drug" System
First, we must re-examine the purpose of the "Designated Drug" system. This system was established to combat the abuse of so-called "designer drugs" (or "legal highs") that evaded legal controls, causing serious health damage and contributing to youth crime. It was designed to "allow the Minister of Health, Labour and Welfare to swiftly designate substances that act on the central nervous system."
However, CBN is entirely different. It is not a regulated substance globally and has a long, stable history of distribution in Japan. To regulate CBN within the same framework as new, dangerous synthetic drugs is a significant deviation from the system's original intent.
2. Four Serious Concerns Arising from a Blanket Ban
A blanket ban on CBN, far from solving the problem, risks creating new social issues.
(1) Serious Harm to the Public's Quality of Life (QOL)
CBN is valued by many citizens for maintaining mental and physical well-being and improving QOL, even if it doesn't treat specific diseases. A ban would leave these users without alternatives, causing them to suffer from physical and mental distress. This represents a significant loss of public benefit.
(2) Devastating Impact on Domestic Businesses (Especially SMEs)
If the period between the announcement and enforcement is short, compliant businesses (many of which are small and medium-sized enterprises) that have legally imported, manufactured, and sold CBN will be forced to dispose of vast amounts of inventory. This will inflict a severe blow to their operations, and it is strongly anticipated that many businesses will be forced into bankruptcy.
(3) An Inadvertent Increase in Public Health Risks
Our most significant concern is the increase in public health risks. Banning CBN, a relatively safe, natural component, will force users to shift to more dangerous new synthetic cannabinoids or to black-market products with no guarantees of quality or legal compliance. This is precisely the situation the "Designated Drug" system was created to prevent.
(4) Massive Impact and Disruption to the Entire CBD Market
Because CBN is naturally derived, it is present in trace amounts in many CBD products. A blanket ban on CBN could obstruct the distribution and sale of widely used CBD products simply because they contain these trace amounts, fundamentally undermining the sound development of the domestic market.
3. JCF's Proposal: Achieving "Risk-Based Management" through Public-Private Collaboration
We believe the solution to the issues surrounding CBN is not a blanket "ban," but rather "management" through public-private collaboration. Therefore, the Japan Cannabinoid Federation (JCF) proposes the following rational system design to the MHLW, based on scientific and practical knowledge.
Establishment of a formal "Prior Consultation Body"
The MHLW, industry associations, and academic experts will share scientific, statistical, and practical knowledge regarding substances under regulatory consideration. Based on domestic and international safety and market data, we will examine "risk-based management" measures, such as setting maximum content limits and establishing sales guidelines.
We will aim to build a system of self-regulation and quality standards through public-private collaboration.
【Our Plea】
Regulating CBN as a "Designated Drug" will rob many citizens of an option to maintain their QOL, increase public health risks, destroy legitimate domestic businesses that have operated in good faith, and throw the entire CBD market into chaos.
We strongly urge the Ministry of Health, Labour and Welfare to reconsider its policy to designate CBN and to commence a constructive dialogue through the "public-private consultation body" proposed by the JCF to build a safe and sustainable market.
We sincerely ask for your signature if you support this cause.
From:
Japan Cannabinoid Federation (JCF)
JCF Member Organizations:
- National Hemp Industry Council
- Japan Cannabidiol Association
- Manufacturers Association of Japan Industrial Cannabis
- Japan Cannabinoid Association
- Japan Industrial Hemp Association
- Japan Hemp Industrial Development Organization
- All Cannabinoid
- GREEN ZONE JAPAN
3,712
このオンライン署名に賛同する
意思決定者
賛同者からのコメント
注目のコメント
私と妻はCBNをもう2年以上続けています。不眠に長く苦しみましたが、1回20mgほどで十分に眠れ、翌朝の不快感もありません。お酒とは絶対に併用せず、用量も必ず守っています。この間、副作用は一度もありませんでした。 CBNはハイになる成分ではありません。臨床前の研究でも高用量で深刻な中枢神経の害は出にくいと報告があり、注意点はせいぜい強い眠気などです。要は使い方の問題で、水でさえ飲み過ぎれば毒になります。 私たちはCBNがないと本当に眠れません。禁止ではなく、正しい情報と節度ある利用で守ってください。どうか政府の皆さま、CBNを禁止しないでください。お願いします。
私はうつ病や強迫性障害やパニック障害や不眠症を患っており、CBNを服用することによって精神薬に頼らなくて良くなりました。 パニック発作が起きそうになった時に服用すれば楽になり、不眠症も眠剤を飲まなくて寝れるようになりました。 確かにCBNはTHCの10分の1程度の精神作用はありますが、それは他の規制の形やしっかり政府が管理をし必要としている人間にちゃんと届く制度や体制が必要ということであって、完全に規制するというのは早計だと私は思います。 CBNが使えなくなればまた精神薬を服用し頼る生活に戻ってしまいます。 副作用に苦しむ日々が待っています。 どうかよろしくお願いいたします。
CBNのおかげで、不眠が改善しているのに、手軽に手に入らなくなるのは、困りますし、人権侵害かと強い怒りを感じます。規制絶対反対です。
オンライン署名に関するお知らせ
- 500人の賛同者1 か月前
- JCF Japan Cannabinoid Federationさんがこのオンライン署名を開始1 か月前
このオンライン署名をシェアする
2025年11月2日に作成されたオンライン署名