■打越正行,2010年10月27日,「〈地元〉の不変性とダイナミズム――〈地元〉周縁に生きる沖縄の下層若者から」『理論と動態』3: 19-37.
概要
沖縄の下層若者は、グローバル資本主義下の植民地的暴力とそれゆえの経済的困窮や生活世界の侵食に直面している。それに対し、暴走族などに属する一部の若者はその生活世界である〈地元〉を拠り所に同世代の仲間たちと生き抜いてきた。本稿において〈地元〉とは、中学校区程度の規模の同世代の若者により、数年にわたり活動が行われている実体的な場所と定義される。他方で、現在の沖縄には、その〈地元〉にさえ拠り所を持たずに生きる下層若者がいる。本稿は、彼・彼女らの生きる世界から、既存のコミュニティ概念に替わる〈地元〉概念を提起し、その現代的意義を議論することを目的とする。先行研究では、本稿の〈地元〉にあたるコミュニティが、排除の趨勢ゆえに衰退したもの、もしくはその排除に対する抵抗の拠点、または支配構造を維持する「ガス抜き装置」として扱われる。それらの議論では、真正性の水準にもとづかないために、コミュニティの不変性とダイナミズムは見落される。そこで本稿では、真正さの水準に基づいたそれらの若者の生活世界から、時間と空間を超えた〈地元〉の不変性と、そして彼・彼女らを〈地元〉に接続させる〈地元〉のダイナミズムを指摘した。それは、彼・彼女らの生きる〈地元〉やそれに準ずる場所が、衰退でも抵抗の拠点でも、また「ガス抜き」でもない意義、つまり彼・彼女らを代替不可能な存在とする場所としての意義を指摘する重要な作業であった。
キーワード:沖縄、地元、真正性の水準
欧文概要
Un-changeability and Dynamism of Jimoto: Through Okinawan Underclass Youth Surviving out of Jimoto
Okinawan underclass youths have encountered colonial violence under the global capitalism. Therefore they have suffered economical poverty and disorganization of life world, too. Meanwhile some of youths such as Bosozoku have survived in their life world, Jimoto, with members who are same generation. In this essay, I define Jimoto as a material place where the youths in same junior high school spend a few years. More concretely I explain Jimoto according to three aspects. First, about the scale of Bosozoku in Jimoto, it is commonly composed of 10-20 members. It is appropriate scale for them because they try to make group based on junior high school in their hometown. Second, about the term, they practice some activities including joyride at least for 2 years in Jimoto. And last, about whether Jimoto is material or not, it is a material place like parking plot in front of convenience store.
But these days in Okinawa there are many underclass youths surviving out of Jimoto. In this essay, from their view points I try to suggest new aspects of Jimoto, un-changeability and dynamism, instead of existing conception, community. And I examine the contemporary significance of the two. In urban sociology or cultural studies, community has regarded as disorganized place as a consequence of the current of exclusion, by contrast, base of resistance movement against exclusion, or degasification, damper of frustrations, maintaining dominant social structure. Those considerations were not based on criteria of authenticity, so consequently overlooked un-changeability and dynamism on community. Therefore I point out un-changeability of Jimoto over time and space, and dynamism of Jimoto letting them connect it through their Jimoto which are formed based on criteria of authenticity. Finally, I indicate the significance of Jimoto or pre-one not as disorganized place, base of resistance, or degasification, but as place where those youths can become mission-critical existence.
Keywords: Okinawa, Jimoto, criteria of authenticity
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