風間勇助

8,931 posts
Opens profile photo
風間勇助
@Kazama_narapu
奈良県立大学 講師(アートマネジメント、文化政策)🏳️‍🌈🇵🇸現代アート論、ミュージアム論を担当。刑務所とアートを研究しています。Prison Arts Connections 共同代表 、NPO法人CrimeInfo 副代表
kazama-lab.comJoined June 2023

風間勇助’s posts

オックスフォードから刺激を受けて、自分の研究室にフラッグを貼ってみました🍉
The image shows the exterior of a building, specifically a research lab, with large windows and a concrete facade. Prominently displayed on the building are large Chinese characters that read "風間研究室" (Kazama Research Lab). Above the lab's name, there are colorful flags attached to the window, which were added for inspiration after a visit to Oxford, as mentioned in the post text. The flags add a vibrant touch to the otherwise plain building, reflecting a personal touch and possibly a nod to cultural or social significance. The post text indicates that the user, Kazama, was inspired by their visit to Oxford to decorate their research lab with these flags.
Quote
風間勇助
@Kazama_narapu
Image
Image
Image
Image
オックスフォードに着きました。すぐにいい街だとわかりました。
統合失調症の友人との接し方に悩んだ時に中井久夫さんを読んでいて、「妄想はほとんどつねに言語で語られるという平凡な事実がある」とあったのを思い出す。妄想と言語には密接な結びつきがあり、しかし絵画においては妄想の問題が奇妙に回避されていると。続きは忘れてしまった。
The image shows two books by the author 中井久夫 (Hisao Nakai) titled "批狂妄想批判" (Critique of Delusions) and "ぼくのなかに誰かいる" (There's Someone Inside Me). The books are placed side by side, with the left book featuring a cover of laundry hanging on a clothesline against a blue sky, and the right book showing a similar sky with a silhouette of a building. The context from the post text indicates that these books were read by the poster when they were dealing with a friend with schizophrenia, highlighting the connection between language and delusions. The mention of the author's insights on delusions being expressed in language adds depth to the significance of these books in understanding mental health issues.
The image shows two books by the author 中井久夫 (Hisao Nakai) titled "批狂妄想批判" (Critique of Delusions) and "ぼくのなかに誰かいる" (There's Someone Inside Me). The books are placed side by side, with the left book featuring a cover of laundry hanging on a clothesline against a blue sky, and the right book showing a similar sky with a silhouette of a building. The context from the post text indicates that these books were read by the poster when they were dealing with a friend with schizophrenia, highlighting the connection between language and delusions. The mention of the author's insights on delusions being expressed in language adds depth to the significance of these books in understanding mental health issues.
Quote
杉田俊介
@sssugita
Image
統合失調症の当事者の人のブログより。なるほど… anond.hatelabo.jp/20250410030604
今日の現代アート論で、みんなでMVを通しで見てみて、まずいと思う人・そうでもない(騒ぎ過ぎ)と思う人で手をあげてもらったら、大半が後者だった。がーん。コロンブスや猿の惑星の話もほんの少し触れて、これを機に高校までに教わった歴史とは違ういろんな視点からの歴史を学びましょう、としか言えず
Quote
風間勇助
@Kazama_narapu
〜に政治を持ち込むなを続けた結果が最悪な事態に。 有料記事をプレゼント!6月15日 9:25まで全文お読みいただけます ミセスMVに識者「悪意なくても差別」 透ける「名誉白人」の意識:朝日新聞デジタル digital.asahi.com/articles/ASS6F
デモで社会は変わるんですか?と、柄谷行人さんに聞いたら、「日本はデモが当たり前にある社会になる」と言っていた。楽しく闘争ができる社会がいいんじゃないですかと、浅田彰さん。 【日本の今とこれからは】日本社会が向かう先 浅田彰×先﨑彰容 2024/2/22放送<後編> youtu.be/B9I6Ptkxd2I?si
The media could not be played.
参政党は自民党極右の下請け子会社みたいなもの。自民党はダメだと気づくことができたのなら、参政党もダメ。
The image is a political campaign poster featuring a man speaking into a microphone. The text on the poster is in Japanese and includes phrases like "政権をかえます。" which translates to "We will change the government." The poster also mentions "比例区" (proportional representation) and "神谷よしあき" (Kamiya Yoshiaki), indicating support for this candidate. The context from the post text suggests a critique of the political party 参政党 (Sanseito) and its relationship with the Liberal Democratic Party (LDP), implying that if one recognizes the LDP as problematic, they should also see Sanseito in a similar light.
Quote
立川雲水
@tatekawaunsui
「自民党にお灸を据えたいので、今回は参政党に入れます」って……それ〝お灸〟ちゃうで。自民党からしたら〝補給〟やで。
生活の苦しさは、しんどさは、外国人のせいでも誰のせいでもない!すべての人たちの暮らしを大切にしてこなかった政治のせいだーーっ!! #大椿ゆうこ  #大阪NOHATE街宣
The media could not be played.
Quote
大阪 NO HATE
@NoHate_Osaka
スピーチの様子
社民党 大椿ゆうこさん #大阪NOHATE街宣 参政党が注目されたが、国会では自民や維新の議員が平然と外国人の国民健康保険や生活保護のデマを質問をしている。 外国人を叩けば良いという風潮にもっと危機感を持ってほしい。 私たちの暮らしを悪くしたのは外国人のせいではない!多様性あふれる大阪に。 x.com/NoHate_Osaka/s…
「過度な多様性は問題だ」とかいう学生は多勢いる一方、「過度な選択と集中」「過度な効率性重視」「過度な国会議員のおじさん・おじいさん割合」「過度な富裕層優遇」「過度な国民負担率」「過度な実質賃金低下」「過度な軍事予算拡大」などを問題にあげる学生が皆無なのはなぜか
大英博物館でも、BP社との契約終了を求める抗議が先月起きている。 パレスチナの植民地主義から利益を得てガザ沖で石油掘削を行っているBP社の後援に大英博物館内で抗議。抗議活動は大英博物館にBPとの契約終了を要求。 大量虐殺に燃料は無い!アパルトヘイトに燃料はない!
Quote
Lukas Slothuus
@lslothuus
HAPPENING NOW: Protest inside the British Museum against their sponsorship by BP, who are drilling for oil off Gaza’s coast, profiting from colonialism of Palestine. The protest demands the British Museum to end its contract with BP No fuel for genocide! No fuel for apartheid!
The media could not be played.
横浜トリエンナーレが不評なんですか?その反応の理由はこれに尽きるんじゃないですかね。松本哉さんの展示より。
Image
Quote
風間勇助
@Kazama_narapu
Image
今回の横トリでは、冨山妙子さんの作品を見れたことが個人的には一番良かった。世界にあるさまざまな抵抗運動や闘争が集まった貴重な芸術祭。
高校生や大学生と話していると、ひろゆきのような成田悠輔のような石丸伸二のような態度の子が少しいてしんどい。あまり考えもせず、逆張りなのかあえて挑発的なことを言ってみて、なおかつその極端さで論破しようみたいな感じというのか。自分の考えがあるとかじゃなく、態度から言葉が出ちゃう感じ。
企業のピンクウォッシュに加担してしまうルールは、ルールそのものを見直した方がいいですよ。「このパレードに参加する企業は一切批判されませんのでどうぞ(ピンクウォッシュに)ご利用ください〜」って宣伝してるも同然。
Quote
【公式】神戸レインボーフェスタ
@KOBE2023Rainbow
【KRF2025プライドパレードの一件について】
Image
女性がスピーチしている時ほど、ヘイターたちの声が大きくなっていたのが、本当に闇(病み)が深いなと。自分は大切にされているって思えること、だから他の誰かも同じように大切な存在だって思えることが差別というウイルスに対する免疫だと思いますが、免疫が弱いと容易に感染して広がりますね。
A woman is speaking into a microphone while standing on a platform. She is wearing a white top and a dark skirt. Below her, a person is operating a camera, and another person is sitting and writing or drawing. A large blue banner with white text reading "NO HATE" in English and Japanese characters above and below it is prominently displayed. The setting appears to be an urban area with buildings and greenery in the background.
『精神看護2024年3月号』 igaku-shoin.co.jp/journal/detail 中井久夫さんについて、ケアの切り口から考えた時、「ケアとは何かを一口で言うとしたら、その人を変えるというよりも、その人がいちばん生き生きとしてる状態をどう作るかということだ」と。アートマネジメントの現場もこの視点を持っている。
Image
Image
刑務所にだけ残っている伝統技術ってすごくないですか?刑務所によっては地域のお神輿を修繕しているところもあります。文化の隠れた担い手です。
Quote
(公財)矯正協会 刑務作業協力事業部@CAPIC
@capic_prison
~刑務所が受け継ぐ伝統技術~ 大阪・堺には「堺緞通」という手織り式絨毯づくりの技術があります。技術の担い手は減少し、現在、堺緞通を受注生産するのは、大阪刑務所のみとなりました。今回、大阪刑務所で織り上げた緞通を、絵画とともに展示していただいています。 #堺アルフォンス・ミュシャ館 x.com/SakaiMuchaKan/…