« ตอบกลับ #16 เมื่อ: วันนี้ เวลา 11:11:32 »
เป็นเรื่องที่ทำให้คนกังวล โดยไม่อิงสถิติ ถ้าดูสถิติ รถ ICE ผมน่ากลัวกว่ารถ EV ผมอีก ดังนี้ครับ
National Transportation Safety Board According to the NTSB, 25 out of 100,000 EVs are likely to catch fire, compared to more than 1,500 gasoline vehicles and nearly 3,500 hybrid vehicles.
Autocar A study by Autocar and an American insurer found that 25 out of 100,000 EVs suffer fire damage, compared to 1530 per 100,000 ICE cars and 3475 per 100,000 hybrid vehicles.
Edmunds According to Edmunds, the risk of an EV battery catching fire is 0.0012%, while FireSafe estimates the risk for ICE vehicles at 0.1%.
Top Gear In 2022, the Swedish Civil Contingencies Agency (MSB) reported 23 fires in 611,000 EVs, which is 0.004%, compared to 3,400 fires in 4.4 million ICE cars, or 0.08%.
ดังนั้น สบายใจได้ครับ แค่ถ้าเกิดอุบัติเหตุ (ซึ่งมันมีรถเกิดอุบัติเหตุเยอะมากอยู่ ผมก็พยายามเตือนมานานแล้วไม่เอ่ยชื่อละ)
สิ่งที่ทำได้สำหรับรถทุกคัน คือ
1. เปิดประตูได้ก็เปิด
2. การทำการ/มีคนช่วยดับเพลิง EV ด้วยน้ำปริมาณไม่มากพอ อาจยิ่งให้ลัดวงจร
3. หากเปิดประตูไม่ได้ ไม่ว่าเหตุใดก็แล้วแต่ ที่รองหัวนี่แหละครับ
3.1 ถอดออกมา
3.2 สอดเข้าไปในช่องระหว่างประตูด้านในกับกระจก
3.3 งัดให้กระตกแตก
ซึ่งกู้ภัยไทย เคยสาธิตตามรายการอยู่ครับ
การใช้เท้าดันกระจกหน้า ถ้าแรงไม่พอ มันดันไม่เปิด ครับ
การเปิดกระโปรงหลัง ถ้าไม่มีตัวปลดล็อกในบางคัน มันยากมากครับ (บางคันออกแบบให้ปลดได้ ก็ดีไป)