Klonoa Chronicles - Part 8
Klonoa Chronicles is a series of tweets by Klonoa’s original creator, Hideo Yoshizawa, that give insights into the development of the games he had a hand in making. Below is a translation along with the original Japanese text.
クロノアクロニクル 第8回! 膨らませた敵を放り投げて、踏み台にしてジャンプする試作は、脳内にイメージしていたテンポとは違ったものでした。
Klonoa Chronicles #8! The prototype of throwing an inflated enemy and using it as a springboard to jump was not the tempo I had imagined in my brain.
ある朝、出社すると新人のK君がやって来て言うのです。 「ちょっと考えてみたんですが、敵を持ってジャンプ中にもう一度ジャンプで敵を下に蹴って高く二段ジャンプするのはどうですかね?」 お、それなら高くジャンプしたい所でチョンチョンとジャンプボタンを連続で押せば簡単にできそうだ。
One morning when I came to work, a new guy, K., came in and said, “You know, I’ve been thinking about it. ‘I’ve been thinking about this for a minute, and I was wondering if you could hold the enemy and while you’re jumping, how about jumping again and kicking the enemy down and jumping two steps higher?’ Oh, that would be easy to do by continuously pressing the grab and jumping buttons where you want to jump higher.
しかも「置くボタン」がいらなくなるというのがさらに素敵だと思いました。 そもそも人間が無意識に操作できるのは2ボタンまでだと思っていて、3ボタンは気持ちが悪かったのです。 早速試作に入ると同時に、それでできることをアイデア出しし始めました。
And I thought it was even nicer that we didn’t need the "put button” anymore. I thought that people could only operate it unconsciously with up to two buttons, and I didn’t feel comfortable with three buttons. As soon as we started prototyping, we started coming up with ideas for what we could do with it.
二段ジャンプからはたくさんのアイデアが出ました。 置く仕様の時ではできなかった、空中でさらに高くジャンプすることができるのは、アイデアの幅を大きく広げました。 ジャンプ先にさらに連続で敵を配置することでどんどん上がっていくことも可能でした。
We got a lot of ideas from the two-step jump. Being able to jump even higher in the air, which wasn’t possible with the placement specs, opened up a lot of ideas. It was also possible to go higher and higher by placing more enemies in succession at the end of the jump.
敵を持ったまま谷に飛び出して、途中で二段ジャンプすることで飛距離が伸び、向こう側に渡れるといった活用も可能で、これはとってもスリリングで面白いのでした。 ただその時、それが面白ければ面白い程、私の中ではとっても大きな問題を感じて迷っていたのです。 つづく
You could jump out into the valley with an enemy in your hand and double jump on the way to increase your distance and cross to the other side, which was very thrilling and interesting. But as much as it was fun, I was having a very big problem with it.
To be continued.