ラース・フォン・トリアーの映画『 ハウス・ジャック・ビルト 』( 2018 )を哲学的に考える〈 1 〉からの続き
3章 破滅の象徴としての偶像
トリアーは偶像の例として、ドイツの戦闘機シュトゥーカ ( ドイツのユンカース社が1930年代に開発した爆撃機 Ju 87 の愛称 ) を挙げる。固定脚に取り付けられたサイレンが急降下時に鳴り響く様子が、敵に心理的威嚇を与えた。トリアーは『 ハウス・ジャック・ビルト 』のはるか以前のインタビューで、この戦闘機にドイツの美的なものの体現を見出し、魅了されていることを語っている ( *A )。
そして驚くべきことに、ここからトリアーは偶像としての政治指導者たちの方へ向かう。もちろん、ここでの政治指導者とは、トリアーならではの、民主主義からはかけ離れた非人道的指導者ともいわれる人々。シュペーアの箇所でも出てきた アドルフ・ヒトラー ( 37~38 )。イタリアの ベニート・ムッソリーニ ( 39 )。カンボジアの ポル・ポト ( 40 )。ウガンダの イディ・アミン ( 41 )。ソビエト連邦の ヨシフ・スターリン ( 42 )。中国の 毛沢東 ( 43 )。彼らの恐るべき政治的振舞いがいかなるものであったのかは他所で確認して頂くとして、ここで問題なのは、トリアーが彼らを "偶像" として解釈しているという事です。
おそらくトリアーは、決して彼らの政治的行動を讃美しているのではない ( 例えば、彼は反ユダヤ主義を否定している ) が、彼らの "偶像性" に非常に興味を抱いているといえるでしょう。トリアーの考えでは、彼らは建設的指導者という意味での偶像ではなく、"破壊的政治行為" によって偶像になりえているという事です。極端に言うなら、偶像とは破壊者にしかなりえない。破壊者が自らの強力な行為によって歴史に名を刻んだ結果として偶像になったとトリアーは無意識的に考えている。
非常に危険な考えですが、トリアーに沿うならば、破壊的行為によって別の政治の次元を切り開いてしまった彼らは、政治を芸術にまで高めた という事が出来るでしょう ( *B )。もちろん、そのような "偶像の芸術性" はトリアー自身の個人的な観念に過ぎないのですが、恐るべきは彼はそのような偶像たちが惹き起こしてきた政治的災厄が人間存在の尊厳を奪い取ったものであるのを知った上で、偶像的芸術を語っているという事です。つまり、トリアーは人々からの非難に配慮する事と、芸術を追求する事は両立出来ないと考えている。倫理や道徳に縛られていては、真に芸術的であることは出来ない と言っているのです。もちろん、彼がここで犯罪行為を推奨している訳でないのは言うまでもないのですが、芸術家の異質性という意味で、トリアーが自らを殺人鬼ジャックに重ね合わせている事は容易に推測出来ますね。
( *A )
これについては以下の記事を参照。
( *B )
しかし、このような政治の芸術化こそ、実はナチスの隠れた本質である事は既にフィリップ・ラクー=ラバルトが『 政治という虚構 ー ハイデガー、 芸術そして政治 』( 1988 ) で指摘している。ここにはトリアーの無自覚な危険性があるといえるでしょう。
4章 トリアーの映画哲学 ……『 崩壊 』
ここで 2章 で述べた、"腐敗論" 、"破壊論" 、"廃墟価値論" 、を思い起こすならば、その三つの論を具現化するものこそ、3章 で述べた "偶像" であると言うことが出来るでしょう。
"偶像" …… 端的に言うなら、それは "何かを破壊するのと同時に自らが破壊される人間存在だ" と言い換えられるのですが、人間存在が徹底的に苦しみ壊れ行く様を描く事こそトリアーの映画における哲学原理だ といえるのです。トリアーの映画はすべてこの哲学原理の具現化の様々なヴァージョンだといって差し支えないでしょう、今までのところは。トリアーの哲学原理に相応しい概念こそ "崩壊" であり、この "崩壊" において、表面的なスキャンダラス性を超える "何かが起きている" と彼は直観しているはずです ( *C )。
この "崩壊" が表面的なスキャンダラス性を超えて真にスキャンダルであるのは、人間存在以前の出来事であるかもしれないからです。極端に言うならば、人間存在ですら、その "崩壊" から生まれているかもしれない という事です。仮に人間が完全な "無" から生まれるというのであれば、その考えは余りにも人間が自分を神聖視し過ぎているだろうし、人間存在以前の出来事の歴史を無視し過ぎているという事にもなる。そのような人間中心主義の欺瞞を暴露するための弾を映画に込める事はトリアーの秘められた欲望のひとつだと解釈出来るでしょう〈 終 〉。
( *C )
このトリアーにおける "崩壊" 概念は ( *A ) で示された『 メランコリア 』についての過去記事で既に言及している。
〈 English Version 〉
Title : Thinking philosophically about Lars von Trier's film "House Jack Built ( 2018 )" 〈 2 〉
■ Continued from previous article "Thinking philosophically about Lars von Trier's film "House Jack Built ( 2018 )" .〈 1 〉"
3. Idols as symbol of catastrophe
a. As an example of Idol, Trier cites the German fighter Stuka ( nicknamed the Ju 87 bomber developed by the German company Junkers in the 1930s ). The sirens mounted on the fixed legs sounded during a dive, creating a psychological intimidation effect on the enemy. In an earlier interview before "House Jack Bild", Trier said that he was fascinated by this fighter plane because he saw in it the embodiment of the German aesthetic ( *1 ).
b. And surprisingly, from here, Trier turns to political leaders as Idol. The political leaders here, of course, are those who, as only Trier can tell us, are far from democratic and inhumane. Adolf Hitler ( 37~38 ) also mentioned in Speer's section. Benito Mussolini of Italy ( 39 ). Pol Pot of Cambodia ( 40 ). Idi Amin of Uganda ( 41 ). Joseph Stalin of the Soviet Union ( 42 ). Mao Zedong of China ( 43 ). The problem here is that Trier interprets them as "Idol", while their horrible political behavior can be seen elsewhere.
c. Perhaps Trier is not glorifying their political actions ( for example, he rejects anti-Semitism ), but he is very interested in their "Idolatry". In Trier's view, they are not Idols in the sense of constructive leaders, but can become Idols through "destructive political action". To take it to the extreme, Idol is Thing that only destroyer can become. Trier subconsciously thinks that destroyer has become Idol as a result of making engraving his name on hisitory by his powerful act.
d. Though it is a very dangerous idea, if we go along with Trier, we can say that they who carved out new political dimension through their destructive action have raised Politics to Art style ( *2 ). Of course, such "artistry of Idol" is only Trier's own personal concept, but, In terrible thing, while knowing the political disaster that such Idols have caused is one that has taken away the dignity of human existence, he speaks of idolatrous art. In other words, Trier thinks that taking into consideration people's condemnation and pursuing art are incompatible. He is saying that one cannot be truly artistic if one is bound by ethics and morality. Of course, it goes without saying that he is not advocating criminal acts here, but it is easy to guess that Trier is comparing himself to the murderer Jack in terms of the heterogeneity of artists.
( *1 )
Refer to the following article.
( *2 )
However, Philippe Lacoue-Labart has already pointed out in his book "The Fiction of Political : Heidegger, Art and Politics" ( 1988 ) that just this articulation of politics is in fact the hidden essence of Nazism. Here in lies the danger of Trier's unconsciousness.
4. trier's film philosophy …… "Collapse"
a. If we recall the "Theory of decay," "Theory of destruction," and "Theory of ruin's value" mentioned in chapter 2, we can say that Thing embodies these three theories is just "Idol" mentioned in chapter 3.
b. "Idol" ・・・・・ can be simply put as human being that destroys itself at the same time as it destroys something else. It is the philosophical principle of Trier's films to describe human beings suffering thoroughly and breaking down. All of Trier's films are, so far, various versions of the realization of this philosophical principle. The appropriate concept for Trier's philosophical principle is "collapse", and in this "collapse", he must have intuited that "something is happening" that is more than superficially scandalous ( *3 ).
c. What makes this "collapse" truly scandalous, beyond its superficial scandalousness, is that it may be Event before human existence. To the extreme, even human existence may have been born from this "collapse. If human beings were to be born from absolute "nothingness", the idea would be that human beings consider themselves too sacred and ignore too much of the history of events before human existence. It could be interpreted as one of Trier's hidden desire to put a bullet in the film to expose the deception of such anthropocentrism.〈 End 〉.
( *3 )
The concept of "collapse" in Trier has already been mentioned in my previous article on "Melancholia", which is shown in ( *1 ).