Credits - BUILD OF Dragon Slayer 4(Legacy of the Wizard)
ドラゴンスレイヤー4 ドラスレファミリー クレジットドラゴンスレイヤー4のクレジットを機種間で比較。MaiaとMaynaなどの表記揺れも整理。
TOC / 目次
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Ending screen /
エンディング画面
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Credits in game /
ゲーム中のクレジット
-
Video version /
動画版
-
MOBILE PHONE ver. Ending /
携帯電話版エンディング
-
MOBILE PHONE ver. Ending /
携帯電話版エンディング
-
Differences from the NES ver. Manual and Game /
NES版マニュアルとゲームの差異
-
Out of credits /
クレジット外
-
BUILD OF DRAGON SLAYER 4 /
ドラゴンスレイヤー4を作った人たち
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01.Project Overview /
プロジェクト全体
-
02.Yoshio Kiya /
木屋 善夫(きや よしお) さん
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03.Yuzo Koshiro /
古代祐三(こしろ ゆうぞう) さん
-
04.Mieko Ishikawa /
石川 三恵子(いしかわ みえこ) さん
-
05.Takahiro Ohura /
大浦 孝浩(おおうら たかひろ) さん
-
06.Title decided officially /
タイトル正式決定
-
07.Kazuhiko Tsuzuki /
都築 和彦(つづき かずひこ) さん
-
08.Ayano Koshiro /
古代 彩乃(こしろ あやの) さん
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09.Noriyoshi Akiba /
秋葉 紀好(あきば のりよし) さん
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10.Koichi Hatakeyama /
畠山 孝一(はたけやま こういち) さん
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11.Tosio Tachikawa /
立川 敏男(たちかわ としお) さん
-
12.Movie-style staff roll /
映画風スタッフロール
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List of staff aliases /
仮名一覧
-
Meaning of QUINTET /
QUINTETの意味
-
List of staff aliases /
仮名一覧
-
13.Tetsuya Igarashi /
五十嵐 哲也(いがらし てつや) さん
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14.Map making /
マップ作成
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15.Seigo Oketani /
桶谷 正剛(おけたに せいごう) さん
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16.Masayuki Kato /
加藤 正幸(かとう まさゆき) さん
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17.Hidetomo Tsubura /
円 英智(つぶら ひでとも) さん
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18.Tsuneyuki Miyamoto /
宮本 恒之(みやもと つねゆき) さん
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19.Tomoo Yamane /
山根 ともお(やまね ともお) さん
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20.At the end /
おわりに
-
01.Project Overview /
プロジェクト全体
Ending screen / エンディング画面
FC & NES Ending screen
FC, NES版はキングドラゴンを倒した後、クレジット画面に入る前にウォーゼン一家が家の前で手を振る演出がある。
Credits in game / Credits in game
NES ver. (NAMCO MUSEUM ARCHIVES Vol.2)
機種間でスペルが異なるキャラクター名は赤字で記載。
CAST / キャスト
MSX1
CREDITSCAST
Warrior
Wizard
Ranger
Elf
Monster
Wizard
Ranger
Elf
Monster
Xemn Worzen
Maia Worzen
Royas Worzen
Lyll Worzen
Pochi
Maia Worzen
Royas Worzen
Lyll Worzen
Pochi
MSX2
CREDITSCAST
Warrior
Wizard
Ranger
Elf
Monster
Wizard
Ranger
Elf
Monster
Xemn Worzen
Maia Worzen
Royas Worzen
Lyll Worzen
Pochi
Maia Worzen
Royas Worzen
Lyll Worzen
Pochi
FC
CREDITSCAST
Warrior
Wizard
Ranger
Elf
Monster
Wizard
Ranger
Elf
Monster
Xemn Worzen
Mayna Worzen
Roas Worzen
Lyll Worzen
Pochi
Mayna Worzen
Roas Worzen
Lyll Worzen
Pochi
NES
CREDITSCAST
Warrior
Wizard
Ranger
Elf
Monster
Wizard
Ranger
Elf
Monster
Xemn Worzen
Mayna Worzen
Roas Worzen
Lyll Worzen
Pochi
Mayna Worzen
Roas Worzen
Lyll Worzen
Pochi
MOBILE PHONE
CAST
Warrior
Wizard
Ranger
Elf
Monster
Wizard
Ranger
Elf
Monster
Xemn Worzen
Mayna Worzen
Roas Worzen
Lyll Worzen
Pochi
Mayna Worzen
Roas Worzen
Lyll Worzen
Pochi
MONSTERS / モンスター
MSX1
MonstersKing Dragon Dilguios
Taratunes
Archwinger
Erebone
Rockgaea
Monsters
Rock Veest
Moricdo
Garba
Kraugen
Gridel
Snake Kid
Yashinotkin
Roman
Moricdo
Garba
Kraugen
Gridel
Snake Kid
Yashinotkin
Roman
Mu
Roid Moon
Killer Bat
Kimu
Crawler
Aryu
Gers
Skeleton
Roid Moon
Killer Bat
Kimu
Crawler
Aryu
Gers
Skeleton
Monsters
Slug
Mummy
Orc
Giant
Elemental
Mimic
Rock
Prandi
Mummy
Orc
Giant
Elemental
Mimic
Rock
Prandi
Tiger
Cyclops
Dwarf
Lizard Man
Writh
Egg-man
Slime
Lightball
Cyclops
Dwarf
Lizard Man
Writh
Egg-man
Slime
Lightball
Monsters
Memes
Monch
Frog-man
Daru-do
Bupurch
Lion
Dedrudethgadedo
Monch
Frog-man
Daru-do
Bupurch
Lion
Dedrudethgadedo
Golemi
Wizard
Mayu
Kirru
Dorak
Flail Snail
Wizard
Mayu
Kirru
Dorak
Flail Snail
MSX2
MonstersKing Dragon
Dilguios
Taratunes
Archwinger
Erebone
Rockgaea
Rock Veest
Mu
Moricdo
Roid Moon
Garba
Killer Bat
Kraugen
Kimu
Gridel
Crawler
Snake Kid
Aryu
Yashinotkin
Gers
Dedrudethgadedo
Skeleton
Slug
Tiger
Cyclops
Mummy
Lizard Man
Dwarf
Giant
Orc
Elemental
Writh
Egg-man
Mimic
Rock
Slime
Lightball
Prandi
Memes
Golemi
Monch
Wizard
Frog-man
Mayu
Daru-do
Kirru
Bupurch
Dorak
Lion
Flail Snail
Roman
FC
MonstersKing Dragon Dilgyos
Taratunes
Archwinger
Erebone
Rockgaea
Rock Veest
Moricdo
Garba
Kraugen
Gridel
Snake Kid
Yashinotkin
Derudeathgadedo
Slug
Cyclops
Lizard Man
Giant
Elemental
Egg-man
Rock
Lightball
Memes
Monch
Frog-man
Daru-do
Bupurch
Lion
Roman
Lee
Moricdo
Garba
Kraugen
Gridel
Snake Kid
Yashinotkin
Derudeathgadedo
Slug
Cyclops
Lizard Man
Giant
Elemental
Egg-man
Rock
Lightball
Memes
Monch
Frog-man
Daru-do
Bupurch
Lion
Roman
Lee
Mu
Roid Moon
Killer Bat
Kimu
Crawler
Aryu
Gers
Skeleton
Tiger
Mummy
Dwarf
Orc
Writh
Mimic
Slime
Prandi
Golem
Wizard
Mayu
Kirru
Dorak
Flail Snail
Meta Black
Roid Moon
Killer Bat
Kimu
Crawler
Aryu
Gers
Skeleton
Tiger
Mummy
Dwarf
Orc
Writh
Mimic
Slime
Prandi
Golem
Wizard
Mayu
Kirru
Dorak
Flail Snail
Meta Black
NES
MonstersKing Dragon Keela
Taratunes
Archwinger
Erebone
Rockgaea
Rock Veest
Moricdo
Garba
Kraugen
Gridel
Snake Kid
Yashinotkin
Derudeathgadedo
Slug
Cyclops
Lizard Man
Giant
Elemental
Egg-man
Rock
lightball
Memes
Monch
Frog-man
Daru-do
Bupurch
Lion
Roman
Edo
Moricdo
Garba
Kraugen
Gridel
Snake Kid
Yashinotkin
Derudeathgadedo
Slug
Cyclops
Lizard Man
Giant
Elemental
Egg-man
Rock
lightball
Memes
Monch
Frog-man
Daru-do
Bupurch
Lion
Roman
Edo
Mu
Roid Moon
Killer Bat
Kimu
Crawler
Aryu
Gers
Skeleton
Tiger
Mummy
Dwarf
Orc
Writh
Mimic
Slime
Prandi
Golem
Wizard
Mayu
Kirru
Dorak
Flail Snail
Meta Black
Roid Moon
Killer Bat
Kimu
Crawler
Aryu
Gers
Skeleton
Tiger
Mummy
Dwarf
Orc
Writh
Mimic
Slime
Prandi
Golem
Wizard
Mayu
Kirru
Dorak
Flail Snail
Meta Black
MOBILE PHONE
MonstersKing Dragon Dilgyos
Taratunes
Archwinger
Erebone
Rockgaea
Rock Veest
Moricdo
Garba
Kraugen
Gridel
Snake Kid
Yashinotkin
Derudeathgadedo
Slug
Cyclops
Lizard Man
Giant
Elemental
Egg-man
Rock
Lightball
Memes
Monch
Frog-man
Daru-do
Bupurch
Lion
Roman
Lee
Moricdo
Garba
Kraugen
Gridel
Snake Kid
Yashinotkin
Derudeathgadedo
Slug
Cyclops
Lizard Man
Giant
Elemental
Egg-man
Rock
Lightball
Memes
Monch
Frog-man
Daru-do
Bupurch
Lion
Roman
Lee
Mu
Roid Moon
Killer Bat
Kimu
Crawler
Aryu
Gers
Skeleton
Tiger
Mummy
Dwarf
Orc
Writh
Mimic
Slime
Prandi
Golem
Wizard
Mayu
Kirru
Dorak
Flail Snail
Meta Black
Roid Moon
Killer Bat
Kimu
Crawler
Aryu
Gers
Skeleton
Tiger
Mummy
Dwarf
Orc
Writh
Mimic
Slime
Prandi
Golem
Wizard
Mayu
Kirru
Dorak
Flail Snail
Meta Black
STAFF / スタッフ
Also spelled spelling mistakes faithfully.スペルミスも忠実に転記した。
MSX1
STAFFScenario Staff
Tosio Tachikawa
Yoshio Kiya
Takahiro Ohura
Noriyoshi Akiba
Koichi Hatakeyama
Programming
Koichi Hatakeyama
Noriyoshi Akiba
Yoshio Kiya
Art & Graphic
Tomoo Yamane
Takahiro Ohura
Kazuhiko Tsuzuki
Ayano Koshiro
Music
Yuzo Koshiro
Mieko Ishikawa
Produce
Masayuki Kato
Dragon slayer Famiry
QUINTET
All right reserved
© 1987 Falcom
MSX2
STAFFScenario Staff
Tosio Tachikawa
Yoshio Kiya
Koichi Hatakeyama
Takahiro Ohura
Noriyoshi Akiba
Programming
Noriyoshi Akiba
Yoshio Kiya
Programming assistance
Koichi Hatakeyama
Art & Graphic
Takahiro Ohura
Kazuhiko Tsuzuki
Ayano Koshiro
Music
Yuzo Koshiro
Mieko Ishikawa
Produce
Masayuki Kato
Dragon slayer Famiry
QUINTET
All right reserved
© 1987 Falcom
FC
STAFFScenario
Hatabow
Onyanko
Ganchan
Dr. Key
Programming
Dr. Key
Programming assistance
Hatabow
Onyanko
Art & Graphic
Ganchan
Kaijin
Nowten Musume
Music
Koshiron
Produce
Shachow
Dragon Slayer 4
QUINTET
© 1987 Falcom
© 1987 NAMCO LTD.
NES
STAFFScenario Staff
Hatabow
Onyanko
Ganchan
Dr. Key
Programming
Dr. Key
Programming assistance
Hatabow
Onyanko
Art & Graphic
Ganchan
Kaijin
Nowten Musume
Music
Koshiron
Produce
Shachow
Legacy of the Wizard
© 1987 Falcom
© 1988 Broderbund Software. Inc.
MOBILE PHONE
STAFFDirector
Shinya Aizawa
Yuji Ishige
Programming
Syuichiro Moriyama
Programming assistance
Takashi Baba
Art & Graphic
Masakazu Takeishi
Chika Tsumori
Music
All music comporsed
by Falcom Sound Team jdk
audio studio HIBIKI Inc.
Dragon Slayer 4
BLACKJACK Corp.
© 1987-2008 NBGI
Original Game
日本ファルコム株式会社
© 1987-2008 Falcom
Produce
株式会社バンダイナムコゲームス
Video version / 動画版
MOBILE PHONE ver. Ending / 携帯電話版エンディング
https://www.youtube.com/watch?v=nVzTtGT-ppo
Not an affiliate link / アフィリエイトリンクではありません
Differences from the NES ver. Manual / NES版マニュアルとの差異
The NES ver. manual lists the names of the monsters, but there are many differences from the CREDITS.NES版のマニュアルにはモンスターの名前が掲載されているが、CREDITSと異なる箇所が多い。
Differences between the NES ver. Manual and CREDITS /
NES版マニュアルとCREDITSの差異
Out of credits / クレジット外
CAST / キャスト
The following characters do not appear in any version of CREDITS.次のキャラクターはどの機種のCREDITSにも登場しない。
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Dawel Worzen / ドウエル=ウォーゼン
-
Geera Worzen / ジーラ=ウォーゼン
-
Lark Worzen / ラーク=ウォーゼン
-
Shopkeeper / 店主
-
Celina Levi Raururer / セリナ=レビ=ラウルーラ
MONSTERS / モンスター
The following characters do not appear in CREDITS for MSX1 and MSX2 version.次のキャラクターはMSX1, MSX2版のCREDITSに登場しない。
-
Meta Black / メッタブラック
-
Lee (Edo) / リー (海外名:Edo)
The following characters do not appear in any version of CREDITS.
次のキャラクターはどの機種のCREDITSにも登場しない。
BUILD OF DRAGON SLAYER 4 / ドラゴンスレイヤー4を作った人たち
-
This was in the days when video game development was a small group.
I did my own research on the trail of each person's various works.
ビデオゲーム開発が少人数の時代。
縦割りでない制作チームで各人が色々な仕事をして完成に至った軌跡を独自調査しました。
-
It is non-public as to which comment belongs to whom.
The content in the section by person is not necessarily the person's own comment.
どの発言が誰のものであるかは非公開です。
人物別の項にある内容は必ずしもその方自身の発言ではありません。
-
This paper is in no way malicious, but may contain errors of memory.
I will respond as soon as we receive a request for correction or deletion from the parties involved.
本稿に決して悪意はありませんが、記憶違いを含んでいる可能性はあります。
当事者様からの修正・削除のご依頼がありましたらすぐに対応させていただきます。
-
All responsibility for the text is mine. (LSD4 administrator)
Let's get started, GO!
文責はすべて私にあります。(LSD4管理人)
それでは、愛と勇気でスタート。
01.Project Overview / プロジェクト全体
-
The production time for this game is about 3 months. Same as Dragon Slayer 3: Romancia.
制作期間は3ヶ月くらい。ドラゴンスレイヤー3・ロマンシアと同じ。-
System development is about 1 month.
システム開発が1ヶ月くらい。
-
After that, including adjustments and manual preparation, about 2 months.
後は、調整とマニュアル作成も含め2ヶ月くらい。
-
Map creation with available staff is 1 day to 1 week.
手の空いたスタッフでマップ作成が1日~1週間。
-
System development is about 1 month.
-
Namcot is a sales agent for FC software. No touch on development.
ナムコがファミコンソフトの販売代理。開発にはタッチせず。 -
The order of development of the versions is FC, MSX2, and MSX1.
機種の開発順はFC→MSX2→MSX1。
02.Yoshio Kiya / 木屋 善夫(きや よしお) さん
PC-98
Selected Sorcerian
He is programmer and leader of the development.
He not only programmed, but also designed the game, created the rules, and determined the overall specifications.
プログラマであり、開発のリーダー。
プログラムは勿論のこと、ゲームの構想・ルールの作成・全体的な仕様決定も行った。
-
This was Falcom's first Famicom production.
At the time, the Famicom was a star model, and he was in a good mood when he tried using the development hardware.
He studied the features of the console and formulated the concept of the game.
ファルコムで初めてのファミコン製作だった。
当時ファミコンは花形機種であったため、開発用機材を上機嫌で触っていた。
機種の特性を調べつつゲームの構想を練った。
Game Concept / ゲームの構想
-
The last boss is a dragon.
ラスボスはドラゴン。 -
As in Dragon Slayer 2: Xanadu, collect the 4 crowns and get the holy sword Dragon Slayer.
ドラゴンスレイヤー2・ザナドゥと同じく4つの宝冠を集め、聖剣ドラゴンスレイヤーを手に入れる。 -
There are 5 player characters.
プレイヤーキャラクターは5人。-
Elf: can jump high
エルフ:高くジャンプできる -
Dwarf: can be moved by pushing a large rock.
ドワーフ:大岩を押して動かせる -
Wizard: can fly
ウィザード:空を飛べる -
Ranger: Can use the holy sword Dragon Slayer
レンジャー:聖剣ドラゴンスレイヤーを扱える -
Monster: not attacked by enemies (for practice and reconnaissance)
モンスター:攻撃を受けない(練習・偵察用)
-
Elf: can jump high
-
Each area is directed to be cleared only by a dedicated character.
各面はそのプレイヤーでなければクリア出来ないように指示。-
High scaffolding
高い足場 -
Maze with movable rocks
動かせる岩が置かれている迷路 -
The bottom is a stalagmite side tunnel (cannot be passed through without the ability to float)
底が逆さツララの横穴(浮遊能力が無いと通れない) -
Mimic for instant deadly damage
即死ダメージのミミック
-
High scaffolding
-
At first they were not a family. It was like a group of single adventurers.
最初は家族設定ではなかった。個々の冒険者が集った感じ。
Note
Mega Drive Sorcerian
-
The player character lineup is very similar to that of the Dragon Slayer 5: Sorcerian.
From the beginning to the end, dwarf, wizard, fighter, and elf are the 4 types of characters.
プレイヤーキャラクターの構成はドラゴンスレイヤー5・ソーサリアンと非常によく似ている。
先頭から順にドワーフ、ウィザード、ファイター、エルフの4種類。
System development / システム構築
-
regulation design
レギュレーション設計
-
Player Data Structure
プレイヤーデータの構造
-
Monster Data Structure
モンスターデータの構造
-
Pattern of Monster Actions
モンスターの行動パターン
-
Pattern of Monster Actions
-
Background Data Structure
背景データの構造
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Map Data Structure
マップデータの構造
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4 screens in horizontal direction as 1 area
横方向4画面分を1つのエリアとする
-
4 screens in horizontal direction as 1 area
-
Color palette
使用する色パレット
-
Password Design
パスワードの設計 -
PC98 dot picture editor modified for FC
PC98用ドット絵エディタをFC向けに改造
03.Yuzo Koshiro / 古代祐三(こしろ ゆうぞう) さん
FC/NES Credits
He is a composer, arranger and game producer. Worked on most of the sound for this title.
He was working on all the FC/NES versions. The port to MSX is shown below.
作曲家、編曲家、ゲームプロデューサー。本作のサウンドのほとんどを担当。
FC/NES版はすべて担当。MSXへの移植は後述。
-
Because there was only one ICE (In-Circuit Emulator) for FC development available next to Mr. Kiya, so he composed music there.
ファミコン開発用ICE (In-Circuit Emulator) が木屋さんの隣の一台しかなかったため、その席で作曲した。 -
He wrote the music in MML on PC-98 and gave it to Kiya to check on ICE.
PC-98上で曲をMMLで書いて、木屋さんに渡しICEで確認。 -
Music interruptions were static at 1/60 second.
音楽の割り込みは 1/60秒 固定だった。 -
He ported the BGM he created for FC to MSX.
FC用に作成した曲をMSXへ移植した。
-
Side note: At the time of Sorcerian development, He could hear the difference in the timing of the pronunciation between his own sound driver(SPLIT) and the one made by Mr. Kiya(MUCOM).
Mr. Kiya checked and found that there was a 1/60-second discrepancy, which surprised him, as his hearing is genius.
余談: のちのソーサリアン開発時に木屋さん作のサウンドドライバー(MUCOM)と古代さん作のサウンドドライバー(SPLIT)で発音のタイミングが違うことを聴き分けた。
木屋さんが内部を調べた結果1/60秒のズレがあることが分かり、凄い耳だととても驚かせた。
Note
-
See below for who created which BGM.
誰がどの曲を作成したのかは下記を参照。
04.Mieko Ishikawa / 石川 三恵子(いしかわ みえこ) さん
ポプコム記事・座席配置図
She is a composer. Currently(2022) she is a director of Falcom. She worked on the sound for this game.
She joined the project from the porting of the sound to MSX.
作曲家。現在(2022時点)は日本ファルコムの取締役。本作のサウンドを担当。
MSXへのサウンド移植から参加。
-
If additional SEs or BGM were needed, the sound staff would take orders from the programmer.
In doing so, they could choose from the BGM they had created and stored, or they could create new ones.
追加で効果音や楽曲が必要になったらプログラマから曲の注文を受ける。
その際、今まで作り溜めた曲から選んでも、新しく作っても良かった。
-
The BGM was chosen with priority given to whether it fit the image of the game screen and progression. Therefore, even if the BGM was excellent, it would be rejected if it did not match the screen.
This decision was made by the programmer. Whenever he was unsure of a decision, he called other staff members to help him decide.
曲は画面やゲーム進行のイメージに合うかを優先。だから曲が素晴らしくても画面に合わないとボツになる。
この辺の判断はプログラマがやっていた。判断に迷う時は他のスタッフを呼んで聴き比べてどの曲が合うかを決めていた。
Why was the Royas theme, an unused BGM from the FC version, not ported to the MSX version? /
FC版の未使用曲・ロイヤスのテーマがMSX版に移植されなかったのはなぜ?
-
Since this BGM was not used at the time of the FC version, it was not ported to the MSX version.
FC版の時点で使っていなかったため、MSX版に移植しなかったのだと思う。
Why did the MSX version add the 4 Crowns boss BGM? /
MSX版で四天王のボス曲を追加したのはなぜ?
-
Porting takes a lot of time, and not just for music. If it is not necessary, we do not make it.
But on the other hand, if something is felt to be missing from the original game, we will add it.
音楽に限らず移植には時間をかなり取られる。必要がなければ作らない。
だが、逆に元のゲームで足りないと思われたものは追加する。
-
However, if the closing date is tight, it will not be added because it does not take much time to port originally.
This was dependent on the progress of the porting.
ただ、元々移植にはあまり時間を掛けられないので〆切りが厳しい場合は追加されない。
この辺は移植の進行具合に左右された。
Note
-
See below for who created which BGM.
誰がどの曲を作成したのかは下記を参照。
05.Takahiro Ohura / 大浦 孝浩(おおうら たかひろ) さん
Dragon Slayer 4
MSX Manual
He is a grafficker and illustrator.
He worked on the overall graphics, illustrations, manual creation, and naming of the monsters.
グラフィッカー、イラストレーター。
全体のグラフィック、イラスト、マニュアル作成、モンスターの命名を担当。
-
Graphic data prototype in FC version
FC版でグラフィックデータ試作 -
Player Prototype
プレイヤー試作 -
Monster Prototype
モンスター試作 -
Background Prototype
背景試作
Which came first for character design, the settings or the dots? /
キャラクターデザインは設定画から?ドット絵から?
-
After making the dots, illustrations were drawn to match them. So there is no concept art.
ドット絵を作った後で、それに合わせてイラストを描いた。だから設定画はない。
Graphic porting from FC version to MSX2 and MSX1 versions /
FC版からMSX2版、MSX1版へのグラフィック移植
Dragon Slayer 4
Graphics by version
-
The port to MSX1 and MSX2 was hard work, as the graphics had to be all redone.
MSX1とMSX2の移植はグラフィックの全面作り直しが大変だった。 -
The left-right inversion function for sprites that existed in FC was not available in MSX, so first, a new right-facing walk and the data for the second backward-facing step were added by inverting and copying the data.
FCにあったスプライトの左右反転機能がMSXになかったので、まず新しく右向きの歩きと、後ろ向き2歩目のデータを反転コピーして追加した。-
Data that was modified in MSX2 version
MSX2版で手を入れたデータ-
MSX2 version was difficult to check while making changes because the 16 available colors were almost fixed.
MSX2版は使える16色がほぼ固定になるため、変更しながらのチェックが大変だった。 -
The horizontal graphics of the characters were reversed, but only some characters have separate left and right graphics.
キャラクターの横向きグラフィックが左右反転だったのを、一部キャラだけ左右別々のグラフィックを作成した。
-
MSX2 version was difficult to check while making changes because the 16 available colors were almost fixed.
-
MSX1 version could hardly use the original data of FC version more than MSX2 version.
MSX1版はMSX2版以上にFC版の元データが殆ど使えなかった。-
MSX1 can use only 1 color for sprite.
MSX1はスプライトが1色しか使えない。 -
Only 2 colors out of 8 horizontal dots can be used for the background.
背景は横8ドット中2色しか使えない。
-
MSX1 can use only 1 color for sprite.
-
Data that was modified in MSX2 version
Manual making / マニュアル作成
-
Manual making was a flurry of work, including proofreading, since we only had a month after mastering the manual.
マニュアル作成はマスターアップから始めて1ヶ月しかなかったので、校正も含めてバタバタだった。 -
Control Explanation
操作説明 -
illustration creation
イラスト作成 -
Structure of the entire manual
マニュアル全体の構成 -
Setting the monster name
モンスター名の設定
Were the monster illustrations drawn for all the characters at this time? /
モンスターのイラストはこの時に全キャラ分描いた?
-
It was drawn for the manual, so there was not enough for everyone.
When the guidebook project was launched later, everyone was drawn.
マニュアル用に描いたので、全種類はなかった。
後から攻略本の企画が立ち上がった時に全種類を描いた。
06.Title decided officially / タイトル正式決定
Dragon Slayer 4 FC Manual
-
Name during development: Drafami (DRAgonslayer of FAMIcom)
開発中の呼称:ドラファミ -
Mr. Kiya's idea: Dragon Slayer IV
木屋さん案:ドラゴンスレイヤーIV -
Mr. Ohura's idea: Dragon Slayer Family
大浦さん案:ドラゴンスレイヤーファミリー -
Namcot: Only its own products can have "family" in the title
ナムコ担当者さん:タイトルに「ファミリー」を付けていいのは自社製品だけ -
Final Decision: Dragon Slayer IV DRASLEFAMILY
結果:ドラゴンスレイヤーIV ドラスレファミリー
07.Kazuhiko Tsuzuki / 都築 和彦(つづき かずひこ) さん
Xanadu Dragon Slayer Legend
ザナドゥ - ドラゴンスレイヤー伝説
He is a manga artist and illustrator.
He designed the title screen, Lyll, Royas, Pochi, and Yashinotkin.
漫画家、イラストレーター。
タイトル画面、リルル、ロイアス、ポチ、ヤシノッキンのデザインを担当。
FC/NES Yashinotkin
-
He joined the company in advertising, designing advertising and merchandise for Tombs & Treasure and Romancia and working on Xanadu Comics before joining ds4 development.
広告担当で入社し、太陽の神殿、ロマンシアの広告・グッズデザインとザナドゥコミックス制作の後に、ドラスレ4開発に参加した。 -
He joined the project from map creation, modified the player graphics, and worked on the title screen.
* If one' s hands were free, one was free to join in.
マップ作成から参加し、プレイヤーのグラフィックを修正、タイトル画面の仕事をした。
※手が空いていたら自由に参加できた。
Player Character Design / プレイヤーキャラクターのデザイン
FC/NES Pochi
FC/NES Xemn
FC/NES Lyll
-
He surprised everyone by redesigning the player character without knowing when, but it looked better than before the change, so it was used as is.
プレイヤーのデザインをいつの間にか直していて周囲を驚かせたが、元よりもいい感じになったのでそのまま採用された。 -
White of eyes were added to Pochi's dots. As a result, his expression became richer.
Before the whites of the eyes were painted on Pochi, the dorsal fin was yellow.
ポチのドット絵に白目を入れた。その結果表情が豊かに。
ポチに白目が入る前は背びれが黄色だった。
imagination of early Pochi
初期ポチ想像図
Why does Maia lose 2 dots of face before and after her transform? Is it because she's a witch? /
なぜメイアは変身前後で2ドットも顔痩せするの?魔女だから?
FC/NES Maia
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This was the result of Mr. Tsuzuki updating the design.
都築さんがデザインを触った結果こうなっていた。
Why is Maia called a Wizard although she is a woman and not a Witch? /
なぜメイアは女性なのにWizardなの?Witchじゃないの?
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Falcom called them wizards, regardless of gender. Therefore, Maia was also called a female wizard.
* The same call is used in Sorcerian.
ファルコムでは魔法使いを全てウィザードと呼んでいた。そのためメイアは女ウィザードとも呼ばれていた。
※ソーサリアンでもウィザード(女)と呼ぶ。
Why does Royas wear a helm in the dots and not in the illustration? /
なぜロイアスはドット絵で兜をつけていて、イラストだと兜を着けていないの?
FC/NES Royas
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Originally, the process was to create the dots and then draw the illustrations, but Mr. Tsuzuki redesigned the dots after Mr. Ohura drew the illustrations.
* Something similar happened in Ys 1 with another person.
元々ドット絵を起こしてからイラストを描く流れだったが、
大浦さんがイラストを描いた後で都築さんがドット絵のデザインをし直したから。
※イース1でも別の人で似たようなことがあった。
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Create title screen / タイトル画面を作成
FC title screen
MSX2 title screen
MSX1 title screen
-
The title screen was created in the FC version in discussion with the programmer.
プログラマと相談しながらFC版でタイトル画面を作成した。 -
He came up with the idea of the MSX2 version opening with the wall breaking down and the title screen appearing.
MSX2版オープニングで壁が崩れてタイトル画面が現れるアイデアを出した。 -
The direction of the character introduction in the opening of the MSX2 version was also Tsuzuki's idea.
MSX2版オープニングでキャラクター紹介の演出も都築さんのアイデア。 -
The title screen for the MSX1 version was created.
MSX1版のタイトル画面を作成した。
08.Ayano Koshiro / 古代 彩乃(こしろ あやの) さん
MSX1
Dilgyos(Keela)
She is a graphic designer and the younger sister of Yuzo Koshiro.
She worked on the graphics for the boss character.
グラフィックデザイナーで古代祐三さんの実妹。
ボスのグラフィックを担当。
FC/NES
Dilgyos(Keela)
-
She was in high school at the time.
当時は高校生だった。 -
She came to Falcom as a customer and drew a creepy monster using a dot editor. Her dot drawings were so good that she was hired as a part-time worker.
ファルコムに遊びに来てドットエディタで不気味なモンスターを描いてみせ、上手かったのでそのままアルバイト採用に。 -
She created Dilgyos(Keela) in 1-2 days.
ディルギオスを1、2日で作成。 -
Mr. Ohura then created illustrations for the manual from the dots of Dilgyos(Keela).
その後大浦さんがディルギオスのドット絵からマニュアル用のイラストを作成。 -
Koshiro brothers were called Koshiron by their older brother and Kopiron by their younger sister.
兄がコシロン、妹がコピロンと呼ばれていた。
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09.Noriyoshi Akiba / 秋葉 紀好(あきば のりよし) さん
MSX2 Entrance
He is a programmer.
He worked primarily on the port from the FC version to the MSX2 version.
プログラマ。
主にFC版からMSX2版への移植を担当した。
-
He knew the quirks and features of Mr. Kiya's program, so he was mostly entrusted with the porting work.
木屋さんのプログラムの癖や特徴を把握しているので、移植はほぼお任せだった。 -
Unlike the FC/NES version, the MSX version does not allow horizontal scrolling, so the horizontal direction also had to use the screen switching mode.
FC/NES版と違い、MSXは横スクロールができないので横方向も画面切り替え方式にせざるを得なかった。-
To avoid frustrating players, important items and store entrances are not placed in the horizontal screen switching area.
プレイヤーがイライラしないよう、横方向の画面切り替え部分に重要アイテムや店の入口の配置は避けた。
-
To avoid frustrating players, important items and store entrances are not placed in the horizontal screen switching area.
10.Koichi Hatakeyama / 畠山 孝一(はたけやま こういち) さん
MSX1 Entrance
He is a programmer.
He worked primarily on the development of the FC version and the port from the MSX2 version to the MSX1 version.
プログラマ。
主にFC版の開発と、MSX2版からMSX1版への移植を担当した。
-
He created a dotting tool for the MSX1. This was also used in the MSX1 port of Romancia.
MSX1用のドット絵ツールを作成した。これはロマンシアのMSX1版移植でも使われた。 -
He proposed a new map for the Lyll area, taking advantage of the fact that the MSX2 version does not allow horizontal scrolling.
MSX2版で横スクロールが出来ないことを利用したリルル面の新マップを提案した。
11.Tosio Tachikawa / 立川 敏男(たちかわ としお) さん
PC-98
Sorcerian Utility
He is a debugger.
He alone worked on the debugging of this game.
デバッガー。
一人でこのゲームのデバッグを担当した。
-
In Dragon Slayer 5: Sorcerian, he was the MC of quiz segment and is known by the nickname "Tat-chan".
ドラゴンスレイヤー5・ソーサリアンではクイズコーナーのMCを務め「たっちゃん」の愛称でおなじみ。
-
He is good at video games.
ゲームが上手い。
-
First, check if the game can be cleared by playing normally.
If not, adjust the difficulty level so that the game can be cleared without excesses or deficiencies by touching the location of items, products, or the map.
まず、普通に遊んでクリアできるのかを確認。
クリアできない場合はアイテムの位置や商品、マップを触って過不足無くクリア出来るように難易度を調整。
-
Check the items in the treasure chest, make sure the items and prices in the store are correct, and check other details of the setup.
宝箱のアイテムの確認や店の商品や値段が間違っていないか等、細々した設定の確認。
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Check that the map connections are correct, that the switching position is correct, and that the player is not buried in a wall or on the ground when switching.
マップの繋がりが合っているか、切替え位置は問題ないか、切り替えの時に壁や地面に埋まらないかを確認。
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During development, there were debugging commands. Invincible, flying, slipping through walls, and holding all items were possible.
There was also a time stop command for taking screenshots for magazines and guidebooks.
開発中はデバッグコマンドがあった。無敵・飛行・壁すり抜け・アイテム全持ちが出来た。
雑誌や攻略本の画面撮影用に時間停止コマンドもあった。
-
Debugging commands should be removed in the released version. It is too powerful, and also because it could cause the player character to enter out of the map if the wall is broken unnecessarily.
デバッグコマンドは製品版では削除しているはず。
強力すぎる上、むやみに壁抜けをするとプレイヤーがマップ外のメモリの海に突っ込む恐れがあるため。
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Debugging commands should be removed in the released version. It is too powerful, and also because it could cause the player character to enter out of the map if the wall is broken unnecessarily.
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The clear time for normal play is about 1 hour.
In some interview, the staff said they could complete the game in 30 minutes, but it was either using debugging commands or in the process of balance adjustment, maybe.
普通にプレイした場合のクリア時間は1時間くらい。
どこかのインタビューで30分でクリアできると答えた気がするが、デバッグコマンドを使用していたか、バランス調整中だったと思う。
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He also worked the telephone answering service and online shopping.
電話応対や通販も担当していた。
12.Movie-style staff roll / 映画風スタッフロール
FC/NES CREDITS
Mr. Kiya wanted to make the staff roll look like a movie.
木屋さんがスタッフロールを映画風にしたかった。
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However, since the staff was few and it would be over soon, it was immediately decided to name all the monsters and play them.
が、スタッフの人数が少なくすぐ終わるため、急遽すべてのモンスターに名前を付けて流すことになった。
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Because each member of the team shared multiple tasks, it was uncool to see the same staff member's name played over and over again.
各メンバーが複数の作業を分担したため、同じスタッフの名前が何度も流れたのはカッコ悪かった。
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The monster Mayu's name comes from Mayu Oyama, the blue-haired girl from the animated version of Space Pirate Captain Harlock.
モンスター、マユの名前の元はアニメーション版「宇宙海賊キャプテンハーロック」の青髪の女の子「大山 まゆ」が由来。
FC/NES Mayu
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List of staff aliases / スタッフの仮名一覧
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Staff members' names are their real names in the MSX1/MSX2 versions.
スタッフの名前はMSX1、MSX2版では本名。
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For the FC/NES version, Namco requested that it be alias to prevent headhunting from other companies.
FC/NES版では、ナムコから業界内の引き抜き対策のため仮名にするよう依頼された。
- Dr. Key / Yoshio Kiya / 木屋 善夫 さん
- Hatabow / Koichi Hatakeyama / 畠山 孝一 さん
- Onyanko / Noriyoshi Akiba / 秋葉 紀好 さん
- Ganchan / Takahiro Ohura / 大浦 孝浩 さん
- Kaijin / Kazuhiko Tsuzuki / 都築 和彦 さん
- Nowten Musume / Ayano Koshiro / 古代 彩乃 さん
- Koshiron / Yuzo Koshiro / 古代 祐三 さん
- Shachow / Masayuki Kato / 加藤 正幸 さん
Meaning of QUINTET / QUINTETの意味
FC ver. "QUINTET"
In the FC, MSX1, and MSX2 versions, "Dragon Slayer 4 QUINTET" appears at the end of the staff roll.
FC, MSX1, MSX2版ではスタッフロールの最後に「Dragon Slayer 4 QUINTET」と表示される。
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The word "QUINTET" was added to the staff roll to look better in the text layout when making the staff roll movie style.
Its meaning is a musical "quintet," derived from the 5 player characters.
スタッフロールを映画風にする際、文字レイアウトの見映えを良くするために「QUINTET」の文字を追加した。
意味は音楽の「五重奏」で、プレイヤーキャラクターが5体いることが由来。
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It is not a development code.
開発コードではない。
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It is an unrelated to the game company of the same name.
同名のゲーム会社とは無関係。
13.Tetsuya Igarashi / 五十嵐 哲也(いがらし てつや) さん
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This person does not appear in any version of CREDITS.
この方はどの機種のCREDITSにも登場しない。
PC-98
Sorcerian Utility
He was tasked with creating the manual. He set up the story, item descriptions, and the names of the Wozen family and dragon.
* The monster's name was set by Takahiro Ohura, aka "Ganchan".
マニュアル作成を担当。物語、アイテムの説明、ウォーゼン一家とドラゴンの名前を設定した。
※モンスターの名前を設定したのはGanchanこと大浦さん。
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He debuted as a developer with Dragon Slayer 3: Romancia.
In Dragon Slayer 5: Sorcerian, he was the MC reading letters from users and is known by the nickname "Iga-chan".
開発者としてはドラゴンスレイヤー3・ロマンシアでデビューした。
ドラゴンスレイヤー5・ソーサリアンではおたよりコーナーのMCを務め「いがちゃん」の愛称でおなじみ。
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He joined after the development of Romancia was finished, as there was an urgent need to name all the monsters in the ending of Dragon Slayer 4.
ロマンシアの開発が終わり、急遽ドラゴンスレイヤー4のエンディングで全モンスターの名前を付ける必要が出てきたために参加。
-
He assisted Mr. Ohura in preparing the manual.
大浦さんのマニュアル作成を手伝った。
-
He created a story in preparing the manual.
* This is different from the scenario referred to in the staff roll. Scenario here refers to the design of the map and the strategy procedure.
マニュアル作成にあたりストーリーを作成した。
※スタッフロールでいうシナリオとは別。ここでのシナリオとは主にマップと攻略手順のデザインのこと。
-
He also worked the telephone answering service and online shopping.
電話応対や通販も担当していた。
Is there an original name for the Worzen family? /
ウォーゼン一家の名前には元ネタがあるの?
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Almost all of them were given original names, but only Lyll was based on the animation "Little Lulu".
Since Lyll was wearing red, Little Lulu was associated with a little girl in red.
ほぼ全員に思いついた名前をつけていったが、リルルだけはアニメ「リトル・ルルとちっちゃい仲間」が由来。
リルルが赤い服を着ていたので、赤い服を着た小さな女の子で連想した。
14.Map making / マップ作成
Overall map, where Mr. Tsuzuki ensured that the map was created.
全体マップのうち、都築さんが確実に担当した部分
Creation of the map was the work of many staff members.
マップは何人ものスタッフが担当した。
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Mr. Tsuzuki
都築さん
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About 1/3 of the entire map is designed, Dilgyos(Keela)'s room.
おおよそマップ全体の3分の1をデザイン、ディルギオスの部屋
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Ghost ship in Lyll area
リルル面の幽霊船
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About 1/3 of the entire map is designed, Dilgyos(Keela)'s room.
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Mr. Kiya
木屋さん
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Indoor prototype
屋内原型
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inventory screen
インベントリ画面
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Indoor prototype
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Mr. Ohura
大浦さん
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Ground, indoor, 4-crown boss room
地上、屋内、四天王ボスの部屋
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Monster Placement
モンスターの配置
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Ground, indoor, 4-crown boss room
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Mr. Hatakeyama
畠山さん
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Fish in Common Areas
共通面の魚
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Big face of Xemn area
ゼムン面の大きな顔
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Devil's face in Pochi area
ポチ面の悪魔の顔
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He proposed big changes in the Lyll area in the MSX2 version.
MSX2版でリルル面の大幅変更を提案した。
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Fish in Common Areas
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Overall Finishing
全体の仕上げ
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Mr.Ohura connected the maps for each area.
大浦さんがエリアごとにマップを繋げた。
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The treasure chest was placed by Mr. Kiya or Mr. Akiba.
宝箱を配置したのは木屋さんか秋葉さん。
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The portrait of Princess Celina was just a decoration, but Mr. Kiya decided to use it as a warp unit and it was placed on each map.
セリナ姫の肖像画はただの飾りだったが、木屋さんがワープ装置にすると決めて各マップに配置されることになった。
FC/NES
Princess Celina
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Mr.Ohura connected the maps for each area.
Is there a background story in Castles on the Ground? /
地上の城に設定はあるの?
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The background on the ground was desolate, so it was painted, but after that no special story was added.
地上の背景が寂しくて描いたが、そのあと特に設定を足さなかった。
Is there a background story in Ghost Ship? /
幽霊船に設定はあるの?
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Designed to make meaning, but after that no special story was added.
意味がありそうなデザインにしたが、そのあと特に設定を足さなかった。
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15.Seigo Oketani / 桶谷 正剛(おけたに せいごう) さん
-
This person does not appear in any version of CREDITS.
この方はどの機種のCREDITSにも登場しない。
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He is a programmer of Ys. He helped create the map.
イースのプログラマ。マップ作成を手伝った。
16.Masayuki Kato / 加藤 正幸(かとう まさゆき) さん
PC-98 Sorcerian
Falcom-man
He is the company's founder. He was president of Falcom at the time and is now chairman. (2022)
創業者。当時ファルコムの社長で現会長。(2022)
-
Advertising, packaging, and porting are the domain of Mr. Kato.
広告とパッケージ作り、移植の手配は加藤社長の領分。-
Other staff often knew about it from magazines after it was released.
他のスタッフは発売後に雑誌で知る事が多かった。 -
When other companies port games made by Falcom, the president supervises them. However, the supervision is less-restricted because of the original game is difficulty.
ファルコム製のゲームを他社が移植した時には社長が監修を行う。が、元から難しいため、監修は甘め。
-
Other staff often knew about it from magazines after it was released.
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He produced a logo image for Dragon Slayer 1.
ドラゴンスレイヤー1のロゴイメージを出した。 -
He organized the production of a guidebook for Dragon Slayer 4.
ドラゴンスレイヤー4の攻略本を企画した。
The Legend of the Dragon Slayer: The Beginning of the 5th Chapter
ドラゴンスレイヤー伝説 第5章の幕開け
(Click to Enlarge / クリックで拡大)
Note
-
It is unknown who has drawn the MSX1, NES version of the package illustration.
MSX1, NES版のパッケージイラストを描いたのが誰であるかは不明。
17.Hidetomo Tsubura / 円 英智(つぶら ひでとも) さん
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This person does not appear in any version of CREDITS.
この方はどの機種のCREDITSにも登場しない。
Romankyou densetsu Romancia /
浪漫境伝説ロマンシア
He is a manga artist. In charge of package illustrations for MSX2 and FC.
His representative works are “Eldigaine”, “El-Hazard: The Magnificent World” and “Romankyou densetsu Romancia”, a comicalized version of Dragon Slayer 3: Romancia.
漫画家。MSX2, FC版のパッケージイラストを担当。
代表作は「エルデガイン」「神秘の世界エルハザード」と、
ドラゴンスレイヤー3・ロマンシアのコミカライズである「浪漫境伝説ロマンシア」。
2 illustrations, people and a background / 人物と背景、2枚のイラスト
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The package illustration was drawn based on data.
パッケージイラストはデータから起こして描いた。
MSX2 Opening
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The picture design, was quite free.
デザイン等は、かなり自由だった。
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He drew the people on a full A3-sized illustration board.
* A3: 297×420mm. Japanese standard.
人物はA3のイラストボードいっぱいに描いた。
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The person part and the background part were painted separately.
Therefore, the position of the background differs depending on the type of package.
人物部分と背景部分は別に描いた。
なのでパッケージやカセットテープなど媒体によって背景の位置が違う。
MSX2 Package
FC Package -
He painted the background part with an airbrush in his kitchen.
When he turned on the gas cooking after the work was done, there might have been some paint particles left over, and they burned and emitted a terrible smell.
背景は台所でエアブラシで描いた。制作後にガスレンジを点けたら絵の具の粒子が残っていたのか、それが燃えてエライ臭いが出た。
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After the game's release, he finished it on his own, although with difficulty.
ゲーム発売後、難しいながらも自力でクリアした。
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He provided the newly drawn illustrations for the guidebook.
攻略本にも描きおろしイラストを提供した。
Kadokawa Guidebook
Kadokawa Guidebook
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The day before Dragon Slayer 4 from guidebook. You can see illustrations drawn by Mr.Tshubura.
攻略本のドラゴンスレイヤー4の前日譚。円氏の描きおろしイラストを見ることができる。
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At “Romankyou densetsu Romancia”, a comicalized version of Dragon Slayer 3: Romancia,
he drew a self-parody of the Dragon Slayer 4 package illustration.
ドラゴンスレイヤー3・ロマンシアのコミカライズである「浪漫境伝説ロマンシア」の扉絵にて、
ドラゴンスレイヤー4のパッケージイラストのセルフパロディを描き下ろしている。
Romankyou densetsu Romancia /
浪漫境伝説ロマンシア
"Hmmm... that's not so similar..."
「んー…無理があるわよね…。」
18.Tsuneyuki Miyamoto / 宮本 恒之(みやもと つねゆき) さん
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This person does not appear in any version of CREDITS.
この方はどの機種のCREDITSにも登場しない。
Xanadu Databook vol.1
Xanadu Databook vol.2
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He created the countries of origin, height, and weight of the monsters in guidebook.
攻略本でモンスターの出身国・身長・体重などを設定した。
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He also built the world of Dragon Slayer 2: Xanadu and wrote the gamebook of Dragon Slayer 1.
ドラゴンスレイヤー2・ザナドゥの世界観を構築したり、ドラゴンスレイヤー1のゲームブックも執筆している。
Note
Written by Tsuneyuki Miyamoto in the afterword of the game book of Dragon Slayer 1, 1986. (English translation by CMDR Sho)1986年・ドラゴンスレイヤー1のゲームブックのあとがきで宮本恒之さんが書いた文章(CMDR Sho訳)
Role-Playing
Gamebook
Dragon Slayer 1
Don't you think today's age is a time when we can't have dreams?
We are so busy with reality that the one more world that each and every one of us has somehow becomes filled with characters that appear on TV every week, and I think it has become very difficult to imagine and find something new within that world.
But all of you are doing fine, are you?
今の時代って、夢を持てない時代だと思いません?
あまりにも現実に追いかけられて、誰もが一人ひとり持っているもうひとつの世界が、毎週テレビに出てくるキャラクターでいっぱいになってしまったりして、自分で想像し、その中で新しいものを見つけるのがとても難しくなってしまったんじゃないかな?
でも、皆さんは大丈夫ですよね。
19.Tomoo Yamane / 山根 ともお(やまね ともお) さん
PC-88 Dragon Slayer 3: Romancia
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He was a top class grafficker within Falcom.
ファルコム社内でグラフィックのエースだった。 -
He is credited only for the MSX1 version, but in fact he was not involved in Dragon Slayer 4 at all.
MSX1版にだけクレジットされているが、実はドラゴンスレイヤー4にはまったく関わっていない。-
He was not involved in the redrawing of the large number of dots in the MSX1 port.
MSX1版の移植で大量にあったドット絵の描き直しに参加していたのかと思いきや、別にそんなことはなかった。
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However, it is not completely unrelated.
ただし完全に無関係というわけではない。-
He was responsible for Dragon Slayer 3 Romancia, Princess Celina is appeared in Dragon Slayer 4.
ドラゴンスレイヤー3・ロマンシアを担当しており、同作のセリナ姫がドラゴンスレイヤー4に登場している。
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He creates new techniques for dot art and shares them within the company.
また、ドット絵の新たなテクニックを生み出しては社内で共有しており、スタッフに影響を与えている。
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He was responsible for Dragon Slayer 3 Romancia, Princess Celina is appeared in Dragon Slayer 4.
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After Romancia was finished he started preparing Ys1 with Mr. Hashimoto and Mr. Miyazaki. They seemed to be having a lot of fun.
ロマンシアが終わった後は、橋本昌哉さんと宮崎友好さんと一緒にイース1の準備を始めていました。すごく楽しそうでした。
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He was not involved in the redrawing of the large number of dots in the MSX1 port.
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Falcom released three masterpieces in 1987. Dragon Slayer 4, Dragon Slayer 5: Sosarian, and Ys 1.
1987年のファルコムはドラゴンスレイヤー4、ドラゴンスレイヤー5・ソーサリアン、イース1と3本も名作をリリースしている。
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Side note: Mr. Yamane changed the dot picture of the main character Adol from black hair to red hair just before the mastering of Ys1.
This is the reason why Adol's illustration does not have red hair. The reason for the change was that Romancia's main character had black hair and he didn't want to keep using the same color.
余談:山根さんがイース1のマスターアップ直前に主人公アドルのドット絵を黒髪から赤髪に作り変えた。
アドルのイラストが赤髪でないのはこのせい。理由はロマンシアの主人公が黒髪だったので、同じ色が続くのが嫌だったから。
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20.At the end / おわりに
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The NES version of this game was released 2 years after the FC version (1989) as Broderbund's port.
* In the game, it is written as 1988, but the release was delayed.
NES版はFC版の2年後(1989)にBroderbund社移植で発売。
※ゲーム中では1988と書かれているが、発売延期した。
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The MOBILE PHONE version of this game was released 21 years after the FC version (2008) as Bandai Namco's remake.
携帯電話版はFC版の21年後(2008)にバンダイナムコ社のリメイクで発売。
NES title screen
MOBILE PHONE title screen
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I welcome any information related to the development of the NES and MOBILE PHONE versions.
NES版・携帯電話版の開発にまつわる情報をお待ちしています。