コンセプト
Concept
コンセプト
Concept
日本酒のある風景を世界に届けるために、全国の酒蔵を巡りその風景を映像に収めてきました。
近年なかなか明るい話題の乏しい日本酒業界において、生産の担い手である酒蔵、流通の担い手である酒屋、そして消費を担う飲食店や私たち家庭の三者が盛り上がることは、日本酒という固有の文化を世界へ発信し、子や孫の世代へと継承していくために必要なことだと信じています。
saketrimonyは生産、流通、消費の三者 ("tri")が共存共栄すること ("harmony")を意味しています。
この言葉は造語ですが、元々は父から子に継承するという意味の"patrimony"と、結婚という意味の"matrimony"から着想を得ています。
新しい時代において、様々な価値が出会い、継承されていくことを期待しています。
saketrimony provides beautiful scenery of Japanese sake breweries across Japan.
We believe these views of the yet unseen sake brewing is valuable for fans around the world to virtually enjoy the manufacturing process and know the tradition and culture. We also believe this unique culture requires more attention to the audiences globally as well as to inherit to the next generations.
The term "saketrimony" represents the "triad" of producer (breweries), distributor (stockist) and consumer (restaurants and us, users) relationship, creating a unit of "harmony". This term is a coined word that has been inspired by the term "patrimony", which means valued things inherited from one's father, and "matrimony" , meaning marriage.
We hope that in this new era that we are living in, different values encounter to create a new value that will be passed down to the next generations.
本展は、渋谷の街づくりの中心的な存在である東急不動産との共催です。
東急不動産では道玄坂フクラス、本社ソラスタ、そして渋谷桜丘地区の再開発など渋谷駅を中心とした広域渋谷圏においてハードとソフトの両面で発展に寄与してきました。
本展は日本酒のある風景を映像個展で発信すると共に、来場者が個展で知り合った酒蔵と銘柄を、コロナ禍で多大な影響を被っている酒屋や飲食店で更に体験することで渋谷を日本酒を通じて盛り上げたいという思いが込められています。
ぜひSNSではお好きな日本酒のタグに加えて、これからの渋谷をつくっていく #しぶつく と合わせて投稿してみてください!
This exhibition is co-hosted by the leading real estate company of creating the future of Shibuya - Tokyu Land Corporation.
Tokyu Land Corporation has contributed to the redevelopment of the greater Shibuya area around Shibuya station, including Dougenzaka FUKURAS, Shibuya SOLASTA, and also Shibuya Sakuragaoka district in various aspects of user experiences, from the architecture to each content within.
This exhibition is aimed to deliver sceneries of Japanese sake breweries through images to inspire and stimulate visitors’ interests towards Japanese sake breweries and their brands. We hope that this experience will encourage restaurants and stockists in Shibuya that were hit severely by the COVID-19. Please enjoy your time and share with others by tagging your favorite sake on your SNS, and not to forget mentioning the creation of Shibuya’s future together by using the hashtag #しぶつく (shibutsuku).
Photo:走出 直道 (エスエス) / Naomichi Sode (SS)
日本酒はおいしい。
製法や産地、温度や合わせる料理で、無限の味わいがある。
飲む度に驚きと発見と幸福があっていくらでも飲みたくなる。何でこんなにおいしいのだろう?
酒蔵の映像を見せてもらったとき、腑に落ちた。美しい日本の大地があって、水があって、米があって、そして造り手たちの美しい仕事がある。
だからあんなにおいしいお酒が出来上がるのだと。
余計な情報は削ぎ落とし、日本酒と映像を堪能できる空間。
日本酒の魅力、ひいては日本の魅力を伝える空間にしたいと考えた。
米の形を花びらに見立て会場に散りばめた。
花びらの上には、全国から集う個性豊かな傑作が並び、多彩な花を咲かせる。
OKDO 木藤美和子
Sake is delicious.
Sake can be enjoyed in numerous ways depending on the brewing process, region, temperature, or with a complimentary dish.
There is always a moment of astonishment, a discovery, and pleasure when tasting sake, which is why it makes me want to drink more.
But why, is sake so delicious as it is?
When I first saw the docuseries of the sake breweries, the answer became obvious.
The presence of the beautiful Japanese land, water, rice, not to mention the fascinated work done by the sake brewers, these are the reasons that make sake so divine.
In this exhibition, I wanted not only to show the beauty of Japanese sake, but also to tell its attractiveness by using the space.
The shape of rice resembling flower petals is sprinkled onto the floor.
On top of the petals lies unique masterpieces of sakes from all over Japan, creating a riot of colorful flowers.
Miwako Kido, OKDO
クレジット
Credit
Videographer
倉渕 宏幸
Hiroyuki Kurabuchi
Architect
木藤 美和子
Miwako Kido
Illustrator
大島 悠
Haruka Oshima
Designer
岡本 昌太
Shota Okamoto
Contractor
株式会社 東京スタデオ
TOKYO STUDIO CO.,LTD.