初級編 モデリング ( 2020 年度 後期 蒲田 一年 ) |
Reshape
Model 形を変えてみる 1. Reshape 形を変える 2. Eyeball Relocation 眼球の位置 3. Jaw and Neck 顎、首 4. Summerize まとめ |
0. Edge Loop Behind Ear 耳の後ろにエッジループを追加 1. Edge Loop Under the Chin あごの下のエッジループ 2. Vertical Edge Loop on Eyes 目の縦のエッジループ 3. Reducing Edges on the Neck 首のエッジを減らす方法 4. Inside Lips 唇の内側 5. Lips Edge Loop 唇のエッジループ 6. Edge Loop Around Eye 目の回りのエッジループ 7. Clavicle 鎖骨 ●Process Model についての説明 ●Download Process Model ●Example Modes 作品例 |
●Three types of characters |
宿題 キャラクターアイディアスケッチ 頭部のLine drawing...正面、側面、斜め ネットでリサーチ "3D character" |
Short
Hair (Tube Type) 1. Type of Hair 髪の流れ 2. Short Hair Tube ヘアーチューブ 3. Bend 曲げる 4. Duplicate 複製 5. Flip 反転 6. Randomize 縦に凹凸を付ける |
Hair
( Flat Type) 7. Long Hair Blocking ヘアーブロッキング 8. Split 分割 9. Hair Thicness 髪の厚み |
●Braid Hair Modeling 三つ編み |
Arnold Skin Shader アーノ ルド スキンシェイダー 1. Arnold Lighting 2. Arnold Skin Shader How to Apply Hair Texture 髪のテクスチャーを張り付ける ●Tube Hair チューブヘアー 1.How to apply texture ●Flat Hair フラットヘアー 1. aiStandard Shader 2. Color and Specular Map 3. Transparency Map ●Download Maya Hair Examples ●Download Hair Textures |
●Eye Ball Texture Using Ramp Texture Maya のランプテクスチャーで眼球を制作 1_UVMap UN マップ作成 2_Ramp_texture Ramp テクスチャーでグラデーション作成 3_Layered_Texture Layered Texture で複数のテクスチャーを重ねる 4_iris_shadow 眼球の影をつける 5. Slide Edge to adjust iris size 眼球の大きさを変える 6. Rendering Test レンダリング テスト 7. HDRI image HDRI 画像を張り付ける 8. Making Real Eye リアルな目を制作 ●Download example model 参考モデルダウンロード |
●Eyelash
and Eyebrow
Textures まつ毛、まゆ毛テクスチャー制作 Download example model and textures 1. Eyelash Texture 2. Eyelash UVmap 3. Eyelash Placement 4. Eyebrow Modeling 5. Eyebrow UVmap 6. Arnold Transparency Rendering |
●Image Plane Setting Up イメージプレーン制作 1. About Image Plane 2. Creating Image Plane 3. Placing Image Plane 4. Createing Side View Plan 5. Image Plane Scale Up 6. Adjust eye position from the side view |
0. Edge Loop behind the Ear 1. Edge Loop on the Nose 2. Nostril 3. Chin 4. Inside Lips 5. Eyelid 6. Edge Loop on the corner of the eye 7. Edge Loop on the Forehead 8. Reducing edges from the neck ●Download Process Model ● Download Example Model -------------------------------------------------------------------------------------
1. Edge Loop around the Eye 2. Nose Bridge 3. Throat 4. Nose Wing 5. Edges between Nose and Lip 6. Inside upper Lip 7. Forehead and Neck Edges 8. Nasolabial 9. Lower Lip Edges 10. Cheek Bone 11. Tragus 12. Wire Flow Reducing edges from the neck (from Level 1) ●Download Process Model ● Download Example Model --------------------------------------------------------------------------------------
1. Lower Eyelid 下まぶた 2. Upper Eyelid 上まぶた 3. Eye Corner 目じり 4. Nose Wing 小鼻 5. Ear Part1 耳パート1 6. Ear Part2 耳パート2 7. Philtum 涙球 8. Nostril 鼻の穴 ● Download Example Model ● Download Process Model プ ロセスモデル |
●テクスチャー ペイント
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●Realistic Texture Project リアルなテクスチャ制作 ●Download Model モデルをダウンロードする ●Download Textures テクスチャをダウンロードする 1. Creating UV Map UV マップ制作 2. Applying Texture テクスチャを張り付ける 3. Clean Up UV (Eye) UV を広げる(目) 4. Clean Up UV (Nose) UV を広げる(鼻) 5. Clean Up UV (Lips) UV を広げる(唇) 6. Clean Up UV (Ear) UV を広げる(耳) 7. Subsurface サブサーフェス 8. Displacement Map ディスプレイスメント マップ 9. Coat Map コート マップ 10. Specular Map スペキュラー マップ |
●Teeth Modeling 歯のモ デリング ●. Introduction ●Download example model 1. Modeling Front Teeth 2. Modeling Back Teeth 3. Modeling Gum ●Download image plane |
お勧め筋肉サイト https://ichi-up.net/2015/041 ボディー、腕の筋肉 https://www.palmie.jp/lessons/97 脚の筋肉 お勧め筋肉解説動画 https://www.youtube.com/channel/UCnx8zKs3c3yeFPYQ2QzMqLA ● ________________________________
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Sculpting Geomtry Tool 1. Sculpt Tools 2. character Sculpt |
1. Delete Faces Around the Neck 2. Collar 3. Seams 4. Arm Adjustment 5. Bust 6. Pants 7. Assigning Color ●Download Example Model |
1. Blocking ブロッキング
2. Subdivide 分割
4. Thickness 厚みをつける
5. Seam つなぎ目
6. Color 色をつける
UV展開
ズ ボン 1. Low res モデル 2. ベルト通し、ジッパー シ ワの リサーチ 1. シワのリサーチ |
7. Blocking 8. Collar 9. Thickness 10. Mirror 11. Cuff 12. Button ●Download Example Model
1. Blocking 2. Collar1 3. Collar2 4. Collar3 5. Thickness 6. Mirror 7. Adjust Shape 8. Seam 9. Pocket ●Download Example Model
1. Blocking 2. Neck Area 3. Adding Edgs 4. Wrinkles 5. Collar 6. Sleeve Edges 7. Puffy Wrinkles 8. Seam ●Download Example Model Hoodie (パーカー) ●Sailor セーラー服 襟のモデリング |
●フリル スカート 3. Isolate Select 部分的に表示 4. Lattice ラティスで形を調整 |
●Sneaker ●靴のプロセスモデルをダウンロード ●Dress Shoes ●靴のプロセスモデルをダウンロード ●High Heel 1. Blocking ●Download |
1. Subdevide with Smooth 2. Sculpt tool (Relax and Smooth) 3. Sculpt tool (Pull and Push) 4. Sculpt High Res Model ●Download Example Model |
Intro to Arnold aiStandardSurface Material using Maya 2018 (1/2) Intro to Arnold aiStandardSurface Material using Maya 2018 (2/2) |
Tube hair to nHair and Arnold Rendering Extracting Curves カーブを抽出 ●Extract Curves nHair ●nHair Arnold rendering ●Arnold Rendering ● aiStandardHair ドキュメント |
----Up Style----- 1. Up Style Blocking 2. Up Style Convert to Nurbes 3. Up Style Extract Curves ----Long---- 1. Long Style Blocking 2. Long Style Modeling 3. Long Style Extract Curves ----Short---- 1. Short Style Blocking 2. Extract Curves form Edge Loop ----Tube---- 1. Making Tube Hair 2. Bending Tube 3. Duplicate 4. Flip 5. Extract Curves from Polygon Tubes |
12.Cut Modifier(毛先) と Noise Modifier(ノイズ) の調整 ● XGenで三つ編み https://www.youtube.com/watch?v=MLCpswLL6D4 その他 Youtube 動画 ●XGen hair tutorial 1~7 By UIW 3D Animation and Game Design ●Introduction to XGEN for Cartoon Characters By Jesus Fernandez |
● aiStandardHair イントロ Arnold 5 Hair Shader (aiStandardHair) IntroductionArnold ● aiStandardHair を張り付ける Hair Shader Apply for nhair and xgen in Maya by #Arnold #3d #cgi ● aiStandardHair ドキュメント |
ブレンドシェイプで表情制作 パート1
ブレンドシェイプで表情制作 パート2
● Blend
Shape 制作 顔のモデルをダウンロードする ●デモ動画1・・・イントロ、目を閉じる ●デモ動画2・・・目を開く。まゆ毛の移動、口を開ける ● デモ動画3・・・O、Uの形、歯を連動させる、不機嫌の形、追加方法 BlendShape の例をダウンロードする |
●デモ動画
1 ・・・
Set Driven Key で歯を連動させる ●デモ動画 2・・・シェイプを追加。 頭部とボディーにRigを入れる。 ●デモ動画 3・・・髪や目を Constrain 。 音声を入れて表情を作成する。 ●デモ動画 4・・・頭部を回転させる。 |
Constrain
コンストレイン(動きを連動させる) Point Constrain (Translation) Orient Constrain (Rotation) Parent Constrain (Both Point and Orient Constrain) Aim Constrain (Direction) Geometry Constrain (Stick to a surface) Eyeball Specular Spot Using Aim Constrain (眼球にハイライトを入れる) 1. Creating a Sphere for Specular Spot 2. Aim Constrain to Pesrp Camera |
1. Binding Skin スキンをジョイントにバインドする 2. Painting Weight ウェイトを調整する 3. Blend Shape Blend Shapeで形を修正 4. IK Handle IKハンドル作成 5. Controller コントローラー作成 |
● Download Example Rigged Models ● Download example Joints and Controllers. |
Rigging Basic リ ギング基礎 Before Rigging, Organize Hierarchy リギングの前に正しくグループ化する ●Download Group Practice Model 1. HairSytem Grouping 2. Detaching Head 3. Reordering Vertices 4. Attaching Head 5. Teeth Grouping 6. Hierarchy ●Download Group Example Model Creating Joints ジョイント作成 ●Use the Joints I made 1_Leg_Joints 2_Spine_Joints 3_Arm_Joints ●Download Model with Joints Binding Skin バインドする 4_Binding_Skin 5-1_Painting_Weight 5-2 Changing_Weight_from_Componet_Editor 6_IK_Handle ●Download Model Joints Binded |
●Use example Controllers コントローラーの例をダウンロードする 8_Making_a_Control_Box 9_Foot_controler 10_Body_controller 11_Head_controll 12_Hand_controll 13_Adjust_weight 14_Pole_vector 15_Shoulder_controller ●Download Model and Controller Not Attached モデルとコントローラーをダウンロードする 16_Head_hierarchy 17_Chest_hierarchy 18_Group_controller 19_Group_controller_attach 20_Body_controller 21 Pole vectors and Ik handles Hierarchy ●Download Model and Controller Attached コントローラーがアタッチされたモデルをダウンロードする |
1_Blend_Shape_Hand_Relax 2_Blend_Shape_Hand_Fist 3_Inbetween_Shape |
Three Point Lighting |
How to create a turntable If you have problem rotating hair, rotate the camera. How to create a turntable ( Rotate Camera, Lights and Backgroud) |
How to render animation and save movie ★Use Quick Time if Maya Fcheck doesn't work |
Sculpting Geomtry Tool 1. Sculpt Tools 2. character Sculpt |
ZBrush |
0_export_obj 1_Open_ZBrush 2_Moving_Camera 3_Sculpting 4_Subdivision 5_Brushes 6_Mask 7_Visibility 8_Save/Open_Flie
●Polypaint Demo by 3dmotive (start from 9:12) ● Creature Painting using polypaint with Josh Robinson 1. Assigning Material 2. Changing Color 3. Alpha Brush 4. Texture Paint
1. Gap Between Maya and ZBrush 2. Export to ZBrush 3. Import to ZBrush 4. Exprot to Maya 5. Shrink Fixer 6. Adjust Difference
1.Eye Mouth Close 2. Poly Paint 3. UV Map And Export Texture ●Converting to Color Map quick view 4. Applying Texutr in Maya
1. Crateing UV map with UV Master 2. Creating texture map from polypaint 3_Creating normal_map 4_Applying_normal map in Maya |