土砂系舗装の路面形状と車両振動特性に関する研究 RESEARCH ON SURFACE PROFILE AND VEHICLE VIBRATION CHARACTERISTIC OF SEDIMENT PAVEMENT
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抄録
農道の舗装は,アスファルト舗装,コンクリート舗装,土砂系舗装に分類される.アスファルト舗装,コンクリート舗装については性能規定化が進められているが,土砂系舗装については,要求される性能指標の設定が困難なため,性能規定化への移行が滞っている.本研究では,農作物輸送時の荷傷みに大きく影響すると考えられる路面形状と車両走行時の荷台の振動特性に着目し,実道で実測した振動加速度と車両運動シミュレーションソフトで求めた解析値を比較・分析することで,実測値と解析値の関係を明らかにするとともに,土砂系舗装を維持管理する上で閾値となり得る路面形状を見出した.
The pavement of the farm road is classified in asphalt pavement, concrete pavement, and sediment pavement. Although performance specification of asphalt pavement and concrete pavement is progressing, shift of performance specification of sediment pavement is delayed because the setting of a required performance index is difficult. This research is analyzing the road surface profile and the vibration characteristic of truck bed which influence greatly the damage of agricultural products at the time of conveying. The vibration acceleration measured in the actual road and analyzed by the simulation software of vehicles movement were compared and analyzed. Form of the road surface used as the threshold value for the maintenance management of sediment pavement was clarified.
収録刊行物
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- 土木学会論文集E1(舗装工学)
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土木学会論文集E1(舗装工学) 68(3), I_37-I_44, 2012
公益社団法人 土木学会