コンプレックスに関する表現の広告審査について
平素は弊社サービスに多大なるご支援を賜り、厚く御礼申し上げます。
弊社のYahoo! JAPAN 広告掲載基準では、「コンプレックス部分を露骨に表現したもの」の広告出稿を禁止しています。最近、下記の様な当該広告掲載基準に違反する広告の入稿が複数見受けられましたので、あらためてお知らせいたします。
<広告例>
下記の様な広告表現によって、それがコンプレックスであると思わせるような表現
・体毛が濃いため異性にもてなかったが、除毛製品を使用することでもてるようになった
・ふくよかな体型であることによって、周囲の人から一緒に歩くことを避けられた体験からダイエット商品を利用したところ、そのようなことがなくなった
・薄毛であることだけで、他人の目が気になり自信を持てなかったが、育毛製品を利用することによって自信を持てるようになった
人はそれぞれ多様な特徴を持っており、身体的な特徴もその一つです。その特徴は多様性であり、正しく理解することが大切です。一部の身体的特徴をコンプレックスであるとして表現することは、差別意識を温存、助長するものであり、決して許さるべきものではないと考えています。そのため、この様な広告表現については、広告掲載基準に抵触すると判断し、今後該当する広告については広告掲載をお断りいたします。
本件の対応の詳細につきましては以下をご確認ください。
適用開始日
2020年9月3日(木)
適用基準詳細
Yahoo! JAPAN 広告掲載基準
第2章7. ユーザーに迷惑となる広告の禁止
(4) 人間の局部を強調したもの、コンプレックス部分を露骨に表現したもの
Yahoo!広告ヘルプ
https://ads-help.yahoo.co.jp/yahooads/guideline/articledetail?lan=ja&aid=1513&o=default#c03
引き続き、みなさまが安心して広告サービスを利用し続けられるよう、ご理解とご協力をお願いいたします。
Reviews on expressions related to inferiority complex
Thank you for using Yahoo! JAPAN Ads.
Yahoo! JAPAN Advertisement Editorial Guidelines prohibit expressions that deliberately emphasize a part of the human body to cause feelings of an inferiority complex” on ads. Recently, we found several ads that do not meet the guidelines. So we like to remind you about them while giving you some examples.
[Examples]
The following expressions that make audience think they are their inferiority complexes:
- Because of my thick body hair, I never had the chance to go out with anyone. When I started using this hair removal product, I was asked for a date many times.
- People around me didn’t want to walk with me because of my plump body. After I used this diet product, everybody love to walk with me.
- I wasn’t confident because of the way people look at my thin hair. After using this hair growth product, I became confident.
We have a variety of characteristics, and physical characteristics are one of them. We think having a diversity of characteristics and knowing each other’s characters are important. We believe that using physical characteristics as inferiority complexes causes discrimination, and we must eliminate it.
Therefore, we will strengthen our review of these expressions and will not deliver ads that contain these expressions.
See the following information for details.
Effective date
September 3, 2020 (Thu)
[Details]
“Yahoo! JAPAN Advertisement Editorial Guidelines”
Chapter 2-7. Prohibition of Advertisements that Cause a Nuisance to Users
(4) Deliberately emphasizing to display a part of human body or to cause feelings of an inferiority complex
*Guideline with explanations (Japanese version)
*Guideline (English version)
We appreciate your understanding and collaboration in keeping advertising services safe.