
Published by:

International Committee for Human Rights in Taiwan
Europe :  P.O. Box 91542, 2509 EC  THE HAGUE, The  Netherlands
U.S.A. :  P.O. Box 45205, SEATTLE, Washington 98105-0205

European edition,  April 1984
Published 6 times a year
ISSN number: 1027-3999

15
Taiwanese opposition leaders on hunger strike
Four imprisoned Taiwanese opposition leaders began a long-term hunger strike on
May 4, 1984 in protest against the inhumane treatment of prisoners, and to call for the
government to speed up the process of democratization and to end the 35-years’ old
martial law.

The four tangwai (“outside-the-party”) opposition leaders are staging their hunger
strike in Hsin-tien prison, near Taipei, where they are serving prison terms ranging
from 12 to 14 years. They were arrested and imprisoned on trumped-up charges of
sedition after the so-called Kaohsiung Incident of 10 December 1979, when a
human-rights day celebration ended in clashes with the police. They are:

Mr. Huang Hsin-chieh former member of the Legislative Yuan;
Mr. Yao Chia-wen Taiwan’s most prominent human rights lawyer;
Mr. Chang Chün-hung former member of the Provincial Assembly;
Mr. Lin Hung-hsüan theologian of the Presbyterian Church.

Huang Hsin-chieh     Yao Chia-wen      Chang Chün-hung        Lin Hung-hsüan



Taiwan Communiqué  -2-                April 1984

Mr. Huang (age 56), the most senior of the imprisoned opposition leaders, started his
hunger strike on April 26 already. On May 9 the prison authorities refused the four men
permission to receive their relatives for the weekly half-hour family visit. At the time
of this writing (May 9, 1984) little is known about their health condition. The health
condition of Mr. Chang Chun-hung is of special concern, since he was reportedly
beaten by prison guards at the end of April. Mr. Chang has a long history of heart and
eye problems.

Eight other persons -- including three wives -- joined the hunger strike on May 4. They
gathered for three days of fasting and prayer at Gi-kong Presbyterian Church in Taipei.
They are:

* Mrs. Chou Ching-yu Member of the National Assembly; wife of lawyer Yao
Chia-wen;

* Mrs. Hsu Jung-shu Member of the Legislative Yuan; wife of former Provincial
Assembly-member Chang Chün-hung;

* Mrs. Lin Li-chen Wife of theologian Lin Hung-hsuan;
* Mr. Chiang Peng-chien Lawyer; member of the Legislative Yuan;
* Mr. Chang Chun-hsiung Lawyer; also member of the Legislative Yuan;
* Mr. You Ch’ing Member of the Control Yuan;
* Mr. Lin Cheng-chieh Member of the Taipei City Council;
* Mr. Hsieh Ch’ang-t’ing Member of the Taipei City Council.

On May 7 the three women -- Chou Ching-yü, Hsü Jung-shu, and Lin Li-chen -- were
transferred to a hospital where they continued their fast. The five men ended their
hunger strike and started to travel around the island to inform the people about the
reasons for the hunger strike and to gain support for an amnesty for political prisoners.

* * * * * * * * * * * * * *

Mr. Reagan and the future of Taiwan
By the time this Taiwan Communiqué reaches its readers, Mr. Reagan will already be
back in Washington after his trip to Peking. Will the visit change anything for the better
in the sensitive relations between the United States, China and Taiwan ? Writing this
just before the trip, we must say that we have our doubts. The main reason is that Mr.
Reagan himself, as well as the aging leaders of both Taiwan and China, cling to old
ideas that have long outlived their usefulness.



Taiwan Communiqué  -3-                April 1984

Mr. Reagan may be making a great leap forward for himself -- and possibly for his
re-election campaign - when he visits communist China, but the lack of vision he has
shown in his foreign policy, not only with regard to Central America and the Middle
East but also in U.S. relations with Taiwan, leads us to fear that it may be a step
backward for self-determination, human rights and democracy for the people in
Taiwan. The only thing Mr. Reagan has said until now about the Taiwan issue was that
it was a problem “for the Chinese to settle between themselves.” In a recent interview
with the China News Agency he added: “We have a long and historic friendship with
the Chinese people on Taiwan. We are not going to turn our back on old friends in order
to, let’s say, make new friends.”

If Mr. Reagan chooses to ignore the principle of self-determination .... he not
only betrays the ideals on which his own nation was founded, but he also
undercuts a cornerstone of the international legal framework governing the
relations between peoples, established with the founding of the United Nations.

Taiwan Communiqué

Mr. Reagan’s statement shows a total lack of understanding about Taiwan. More than
85 percent of the population are _Taiwanese, and it is up to them and no-one else to
decide the future status of the island. If Mr. Reagan chooses to ignore the principle of
self-determination -- as laid down in Article 1.2 of the Charter of the United Nations
-- he not only betrays the ideals on which his own nation was founded, but he also
undercuts a cornerstone of the international legal framework governing the relations
between peoples, established with the founding of the United Nations.

In his statement Mr. Reagan also spoke of the “long and historic friendship with the
Chinese people on Taiwan.” We presume he speaks of the aging Kuomintang leaders
who still consider themselves to be the rightful government of China, and who dream
of “recovering” China. Mr. Reagan’s friendship with the Kuomintang has consisted of
-- as his friendship with authoritarian regimes usually does -- weapon sales and “see
no evil, hear no evil, speak no evil” when it comes to human rights violations and the
lack of democracy. Supposedly the Reagan White House practiced “quiet diplomacy”,
but the results are so meager that we are tempted to speak of malign neglect.

With the large-scale weapon sales to Taiwan (on the average more than $ 750 million
per year) it would have been possible for the United States government to bring about
significant improvements in human rights and democracy on the island. However,
topics such as an end to 35 years of martial law in Taiwan and the release of political



Taiwan Communiqué  -4-                April 1984

prisoners there, have never even been mentioned once in any public statements by Mr.
Reagan. While he was quick to condemn martial law in Poland, he has turned a deaf
ear to the voices of the native Taiwanese, who urge an end to Taiwan’s martial law,
which has been in effect since 1949, the longest in recent human history.

The Reagan Administration has not only shown a double standard in its (lack of)
criticism of martial law, it has also failed to develop any clear position with regard to
the future of Taiwan. Its hands-off approach - “let the Chinese settle the Taiwan issue
between themselves” -- shows a callous disregard towards the Taiwanese people’s
desire and aspiration for self-determination.

However, in the U.S. Congress there has been a significant effort to come to grips with
this question: the “Future of Taiwan” resolution passed by the Foreign Relations
Committee of the U.S. Senate on November 15, 1983, and the similar resolution
proposed in the House of Representatives, represent a first step in the direction of U.S.
support for a free and democratic Taiwan. Mr. Reagan would do well to listen to what
native Taiwanese have been saying about this issue.

Dr. Trong R. Chai, professor of political science at the City University of New York,
is a leading native Taiwanese in the United States, who has been writing regularly about
the future status of Taiwan. On the following pages we present some excerpts from two
of his most recent articles.

“ Let the Taiwanese decide their future”
This article appeared in the January 10, 1984 issue of the Los Angeles Times:

“ .... From its long separation from China, Taiwan has developed its own distinctive
character and systems. Indeed in the past 90 years there have been only four years
during which Taiwan had political ties with the mainland . .... Taiwan differs from
China in several significant ways:

Economy -- Taiwan has more people than 121 of the 157 members of the United
Nations, and has a larger foreign trade than China. Its gross national product
exceeded $43 billion in 1982, which is larger than that of any UN member in the
Middle East and Africa. Taiwan’s per capita income ($ 2,350) is the third highest
in Asia and is six times higher than China’s.”



Taiwan Communiqué  -5-                April 1984

Dr. Chai then discussed the differences in educational levels and in cultural traits
between Taiwan and China. He continued with a few words on the type of political
system aspired by the Taiwanese:

“The Taiwanese favor democracy and oppose any form of dictatorship, right or left.
They fear that the Kuomintang’s rule may pass and be replaced by the far greater
tyranny of the Chinese.”

Dr. Chai went on to discuss a statement by four leading imprisoned Taiwanese
politicians (see Taiwan Communiqué no. 9), the expressions of concern by the
Taiwan Presbyterian Church, the election platform stressing that “the future of
Taiwan should be determined by the people on Taiwan”, and a recent joint
statement by 50 overseas Taiwanese associations asserting that “self-determination
is a sacred, inalienable right of the people of Taiwan.” Dr. Chai continues:

“That right is enshrined in American and International law. The 1966 UN
International Convention on Civil and Political Rights says: ‘All peoples have the
right of self-determination. By virtue of that right, they freely determine their
political status and freely pursue their economic, social and cultural rights.’ And
the 1979 Taiwan Relations Act says that ‘the preservation and enhancement of the
human rights of all the people on Taiwan are hereby reaffirmed as objectives of the
United States.’

What the United States ‘reaffirmed’ should include the right of the Taiwanese to
determine their own political future. Unless the future of Taiwan is determined by
the people on Taiwan, there will be no just solution to the Taiwan problem.”

“ Taiwan independence: the sole solution”
This article by Dr. Chai was published in the April 16, 1984 issue of the Asian Wall
Street Journal Weekly. Again, we present just a few quotes:

“During his visit to the U.S. in January (1984), Chinese Prime Minister Zhao
Ziyang asserted that ‘the Taiwan question is the main obstacle in the growth of
Sino-U.S. relations.’ The prime minister’s solution to this problem ? ‘After the
country is unified, Taiwan as a special administrative region of China, can retain
much of its own character and keep its social systems and life style unchanged.’



Taiwan Communiqué  -6-                April 1984

Will the Chinese keep their promise and allow Taiwan to maintain its own social
and political systems after they take over the island ? The current situation in Tibet
perhaps answers this question: in 1951, China and Tibet signed an agreement that
governs relations between the two peoples. Article 4 of the agreement stated that
‘the central authorities will not alter the existing political system in Tibet. The
central authorities also will not alter the established status, functions and powers
of the Dalai Lama.’ In a similar vein, Article 7 promised that ‘the religious beliefs,
customs, and habits of the Tibetan people shall be respected.’ The Chinese even
pledged that ‘in matters related to various reforms in Tibet, there will be no
compulsion on the part of the central authorities; the local government of Tibet shall
carry out reform of its own accord.’

Less than eight years after the agreement was signed, China occupied Tibet and
abolished the Tibetan government. This touched off massive uprisings, and the
Dalai Lama was forced to flee to India. Since that time, killings by the Chinese and
the wholesale destruction of Tibetan culture have been well documented. The
Tibetan experience demonstrates China’s failure to translate its words into deeds.
Thus, Premier Zhao’s formula for Taiwan should be seen as nothing more than an
empty promise.”

Dr. Chai then proceeded to describe the lack of democracy and the violations in Taiwan
under the Kuomintang. He emphasized the principle of self-determination and the wish
of the Taiwanese people to establish a new nation, separate from China. He gave a
number of economic and political reasons why the U.S. should protect the indepen-
dence and-freedom of Taiwan. He then outlined three policy alternatives for the United
States.

“One policy alternative would be for the U.S. to help the Taiwanese people
overthrow the KMT, which represents neither China nor Taiwan.

Another alternative would be to encourage the KMT to declare Taiwan a new
political entity, separate and independent from China . ....
The third alternative would be for the U.S. to urge the KMT to release all political
prisoners, lift martial law and call for free elections of all legislative bodies. Only
when all political institutions on the island are under the control of the Taiwanese
people will they have sufficient power to change the Republic of China into the
Republic of Taiwan.”



Taiwan Communiqué  -7-                April 1984

After discounting the possibility of achieving the first or second alternative, Dr.
Chai arrives at the third alternative as the most feasible approach. He concludes:

“The KMT will certainly resist American pressure for democratization in Taiwan,
but the U.S. can still use arms sales, foreign trade and cultural exchanges as
weapons to press the KMT to cooperate.”

The State Department’s Human Rights Report

On February 9, 1984 the U.S. Department of State issued its annual “Country Report
on Human Rights Practices.” The report analyzes the human rights record of 154
countries over the year 1983, based on information gathered from Congressional
studies, U.S. embassies, the press in the United States and human rights groups.

The 14-page section on the human rights situation in Taiwan presents a thorough
analysis of the lack of civil and political rights on the island, but understates the severity
of the restrictive actions of the secret police and the pervasive controls on the press and
political activities. Furthermore, the report contains a number of factual inaccuracies.
On the following pages we present some excerpts from the introductory statement,
followed by quotes from the subsequent sections that deal with specific violations of
civil and political rights in Taiwan. At the appropriate places you find Taiwan
Communiqué comments and corrections of the State Department’s inaccuracies:

Introduction

“Taiwan’s polity is dominated by the Nationalist Party (Kuomintang or KMT) in what
is essentially a one-party authoritarian system, despite a vocal opposition which has a
wide range of popular support. The Taiwan authorities, who claim to be the government
of all of China, maintain the full array of central political bodies originally established
on the Chinese mainland under the 1948 Constitution . ....

Taiwan’s polity is dominated by the Nationalist Party .... in what is essentially
a one-party authoritarian system ...

U.S. Department of State

..... effective power remains at the central level in the hands of the small leadership
group from mainland China who came to Taiwan after World War II. This aging elite



Taiwan Communiqué  -8-                April 1984

runs the Nationalist Party, the military, and the executive bureaucracy. Political control
is exercised through the security apparatus, which operates under martial law
provisions enacted in 1949 and which the authorities justify as being to counter the
threat of military action or subversion from mainland China. The majority of the
population have little input into the political decisions affecting them.

Political evolution has occurred on Taiwan, but it has not kept pace with economic
development; human rights are publicly endorsed, but incompletely realized. Although
tolerated, opposition activity is restricted. The expression and publication of opposition
political views is controlled and the activities of outspoken oppositionists are moni-
tored, both at home and, apparently, abroad. Native Taiwanese who now constitute 85
percent of the population, dominate the private economy but are still underrepresented
at the upper levels of the ruling elite. Dissatisfaction of many Taiwanese with
mainlander domination has resulted in demands for more representative government
and for policies that focus on the political development of the island itself . ....

In 1983 the dramatic human rights violations that have often marred Taiwan’s record
in the past were absent, and the slow trend towards human rights improvements
continued. Although there are strict limits to what is acceptable, critics of the political
system and its policies have some freedom to express their views. The authorities
continue to recruit increasing numbers of qualified Taiwanese to fill important
economic and political, military, and security posts, a process which should, over time,
contribute to an increased share of political power by the Taiwanese. The expanding,
prosperous, educated middle class displays an increasing willingness to pressure
authorities about human rights issues. Although the unresolved conflict with the
People’s Republic of China (PRC) over Taiwan’s future fuels local authorities’
concerns and this, in turn, influences human rights practices, the outlook for continued
improvement in human rights appears favorable.

Political control is exercised through the security apparatus, which operates
under martial law provisions enacted in 1949...

U. S. Department of State

Elections of supplemental members of the Legislative Yuan were held in December
1983. While involving unfair ground rules, these elections did include a campaign in
which there was substantial freedom of speech, were conducted without violence,
allowed freedom of choice, and apparently were honestly tabulated.”



Taiwan Communiqué  -9-                April 1984

Taiwan Communiqué comment: the last sentence was a bit premature: there is
significant evidence that the authorities manipulated the results in the Fourth District
(Yun-lin, Chia-yi, and Tainan) in order to prevent Mrs. Kao Li Li-chen (wife of the
imprisoned Secretary General of the Presbyterian Church, Dr. Kao Chun-ming) from
getting elected to a seat in the Legislative Yuan. For further information, see “Fraud
in the December 1983 elections”, on page 30 of this Taiwan Communiqué.

The State Department Report continues:

“No winners were disqualified, even though at least one had made a number of
statements normally considered “seditious.” Candidates independent from or opposed
to the ruling KMT received a substantial percentage of the vote but were hampered by
restrictive campaign regulations, a law preventing the formation of opposition parties,
unequal access to the mass media, and restrictions on the freedoms of speech and the
press. In October, a high-level commission of the KMT rejected proposals to change
the constitutional system so as to permit filling by appointments the vacancies in the
top elective bodies, including the Legislative Yuan. If maintained, this decision would,
over time, lead to a preponderance of Taiwan-elected members in these currently
mainlander-dominated bodies.”

After this general introduction the Report discusses issues such as the occurrence of
political murders, torture, prison conditions, arbitrary arrests, denial of fair public trial,
mail censorship and telephone tapping by the secret police.

With regard to political murders it states:

“No killings for political reasons took place in Taiwan in 1983. The questionable
circumstances surrounding the death in July 1981 of Carnegie-Mellon professor Chen
Wen-cheng and the murder in February 1980 of the family members of jailed
oppositionist Lin Yi-hsiung remain unresolved.”

It is interesting to note that pro-government newspapers in Taiwan, such as the China
Post, did discuss the State Department’s Report in some detail. However, only
positive-sounding sentences were reported: of the foregoing paragraph only the first
sentence was quoted.

Regarding torture the State Department said:



Taiwan Communiqué  -10-                April 1984

“Taiwan law specifically prohibits the use of torture. The Code of Criminal Procedure
and the Military Trial Law state that an accused shall be “frankly” examined but that
no violence, threat, inducement, fraud, or other improper means shall be used. In
practice, individual members of the police or security forces at times resort to physical
violence in interrogating criminal suspects.”

Taiwan Communiqué comment: it has been pointed out by knowledgeable observers
in Taiwan itself that the use of brutality and violence is a common practice among the
police. Mr. Yu Ying-fu, Chairman of the Taipei Bar Association, wrote on July 21, 1982
in the China Post: “Although it is against the law .... in practice police officers often
resort to torture while a suspect is in police custody.”  We thus believe that the State
Department’s statement gives a rosy picture of torture by Taiwan’s police.

The prison conditions of the opposition leaders imprisoned after the Kaohsiung
Incident of December 1979 are also discussed:

“Relatives of the eight defendants convicted by military courts and incarcerated in
military prisons claim that by and large these prisoners continue to be denied access
to regular work programs and recreational activities, are prohibited certain amenities
accorded other prisoners, and are isolated from each other. Although they agree that
the prisoners are being provided sufficient food, relatives and their supporters say the
health care is inadequate. Local authorities deny these charges, noting that curtailed
activities and contact are aimed at protecting the prisoners from possible harm from
other inmates; they further argue that medical care is the same for all prisoners.

On October 4, 1983 authorities granted the request of Ms. Lin Wen-cheng for
“conditional parole for health reasons.” Ms. Lin was the first of the Kaohsiung
prisoners tried in military courts to be released. Authorities rejected a similar request
from another of the eight, Chang Chün-hung, in July 1983 on the grounds that his
health condition did not warrant early release.”

Regarding political prisoners the State Department says:

“The authorities deny holding political prisoners. In their latest statement, issued at the
end of 1975 (a little more than eight years ago!!, certainly an indication of the lack of
response by the Taiwan authorities to requests for information by international human
rights organizations -- Ed.), they noted that there were 254 persons in’ prison on
sedition charges. The authorities define sedition as opposition to basic policy and
include under that definition expressing communist sympathies, espousing views



Taiwan Communiqué  -11-                April 1984

contrary to the authorities’ claim to represent all of China, and supporting an
independent legal status for Taiwan.

Some persons have been released and others arrested since 1975. In December 1982
the authorities disclosed that 92 prisoners convicted of sedition and related offenses
were being held in the Green Island Military Prison. In its August 1983 issue (which
the authorities banned) the opposition magazine Care published what it said were the
complete lists of prisoners in the Green Island Military Prison and the Taiwan Garrison
General Headquarters Reformatory at Tu Cheng. The article lists 74 prisoners on Green
Island and 81 in Tu Cheng. Most of these are convicted of sedition-related activities.
Although current statistics have not been made available, observers believe that smaller
groups sedition prisoners are serving sentences in other prisons.”

The State Department report is in error with regard to the publishing date and the
contents of Care magazine: the June 1983 issue contained only the list of 81 prisoners
held at Tu Cheng prison. That issue was confiscated by the Taiwan Garrison
Command. The August 1983 issue of Care was also confiscated, but because it
contained the text of a speech Mr. Chou Ching-yü had given in the United States. The
list of 74 Green Island prisoners was published by Taiwan Communiqué (no. 13,
August 1983) and by Formosa Weekly, based in Los Angeles. Tangwai magazines in
Taiwan did not dare to publish it for fear of reprisals by the secret police.

The State Department report subsequently mentions that during 1983 the authorities
released seven of the 33 Kaohsiung-incident prisoners sentenced by civil courts on
completion of their sentences, leaving _26 still in civilian prisons. This is incorrect,
because a number of the Kaohsiung prisoners who received shorter sentences had
already been released at an earlier date. Thus, at the end of 1983 five of the 33 civil court
cases were still serving their sentences:

Name  To be released in

1.   CHOU Ping-teh December 1985
2.   WANG T’o December 1985
3.   WEI T’ing-chao December 1985
4.   CHIU Mao-nan December 1985
5.   TS’AI Yu-ch’uan December 1984

Under the heading “Arbitrary Interference with Privacy, Family, Home, or Correspon-
dence” the State Department writes:



Taiwan Communiqué  -12-                April 1984

“The daily life of an individual not actively engaged in politics is subject to only minor
interference by authorities. Authorities impose limits on the use of the Taiwanese
dialect (the mother tongue of most inhabitants on Taiwan) on television and radio.
Romanized Taiwanese versions of the Bible are also not permitted. Authorities do not
interfere with basic family matters such as the right to marry or have children as one
chooses. Membership in the Kuomintang, the dominant political organization, is a
matter of free choice. Access to institutions of higher education is based entirely on
academic achievement.”

Taiwan Communiqué comment: membership in the Kuomintang is not as free as the
State Department portrays it to be: it is common knowledge among Taiwanese that
particularly during the compulsory military service there is strong pressure to become
a Kuomintang member. Failure to do so means a lengthy assignment to unpleasant
jobs. In civil servant jobs, such as schoolteachers, membership in “the” Party
significantly increases one’s chances of promotion.

In Section 2: Respect for Civil Rights the State Department describes the restrictions
on freedom of speech and the press:

“The Constitution guarantees freedom of speech. Current martial law restrictions,
however, limit this right. Individuals are not free to question publicly the regime’s basic
political policy of anti-Communism or its claim to sovereignty over all of China. Those
who are at odds with the KMT regime maintain that the security authorities monitor
political expression, both in Taiwan and overseas.

Persons who speak favorable of Communism or the People’s Republic of China, or
persons (usually native Taiwanese) who question the legitimacy of Taiwan’s main-
lander authorities by suggesting support for “Taiwan Independence”, self-determination,
or greater power to the Taiwan population, can expect to be warned. If they do not desist,
they are likely to be charged with sedition and tried in a military court. Nevertheless,
self-determination and a variety of other sensitive topics relating to the legitimacy or
competence of the authorities were debated during the 1983 election campaign, and
such topics were also raised in the Legislative Yuan itself.”

The subsequent discussion of the case of the arrest of political science professor Lu
Hsiu-yi and two others contains several factual inaccuracies. The State Department
writes:



Taiwan Communiqué  -13-                April 1984

“On January 3 a military court convicted a Japanese national, Mrs. Maeda Mitsui, of
sedition and ordered her to be deported. The court sentenced two Taiwanese codefen-
dants to three years in prison for carrying out seditious activities for the allegedly
pro-PRC ‘Taiwan Independence Movement.’ One of the defendants, Ko Szu-pin, who
reportedly did not ‘engage in any acts which endangered society,’ was released under
‘supervision’ while the other, Lü Hsiu-yi, formerly a professor of political science, is
serving his term.”

The State Department officials at the Taiwan desk should have read their Taiwan
Communiqué no. 11 (pages 18-20) a bit more carefully: they would then have known
that Mrs. Maeda was arrested on January 3, that she was held incommunicado for more
than two months, during which she was interrogated “in a most ferocious manner” (her
own words, see Taiwan Communiqué no. 11, page 20), and that she was deported from
Taiwan on March 14, 1983.

During his detention Mr. Ko Szu-pin was kept awake for long periods -- once for four
days and three nights -- and told by his interrogators to confess that professor Lu and
others were “planning a revolution.” It is not known how professor Lu was treated. A
closed-door military court did indeed sentence professor Lu and Mr. Ko to three years
of reformatory education.

The State Department should also have pointed out that the expression “pro-PRC
Taiwan Independence Movement” (the accusation against the three above-mentioned
persons) is a contradiction in terms: persons favoring Taiwan independence are by
definition not in favor of unification with the PRC. The above-mentioned expression
is often used by the KMT-authorities as a label to smear those who work for a free and
democratic Taiwan.

The State Department Report subsequently discusses the restrictions on the press:

“All daily newspapers are owned by official agencies, the KMT, or high KMT officials;
however, there are also a variety of smaller, privately-owned and independent
publishers.  Control over the daily newspapers is often exercised indirectly, through
guidance from the local authorities’ information office and the Kuomintang , and
through restrictions of the number of newspaper licenses, which have been frozen for
a number of years.

Censorship of publications is carried out through provisions of the publications law
which empower the security police to seize or ban printed material that “confuses public



Taiwan Communiqué  -14-                April 1984

opinion and affects the morale of the public and the armed forces.” As interpreted by
the authorities, this covers a wide range of topics including articles that discuss possible
leadership changes, question the legitimacy of the KMT, criticize Taiwan’s foreign
policy or merely reveal behind-the-scenes news that is potentially embarrassing to the

Press censorship in Taiwan:
“ Another troublesome noise-

maker removed.”

leadership. The limits of acceptable political criti-
cism are not clear-cut.  Even periodicals which are
cautious in their selection of articles for publica-
tion have been banned from time to time.

Oppositionist publishers generally know when an
issue of their magazine is courting a ban. They
select their material cautiously in the sense that
they carefully tread along the outer limits of “ac-
ceptable” journalism. These publishers are usually
aware when an article is straying off into no-man’s
land but are willing to court banning in order to test
the limits. Authorities banned the August issue of
Care magazine and the October 25 issue of Root
magazine. In each case, the magazine’s publishers
(both prominent oppositionists) thought that, al-
though the material in question was politically
sensitive, it would be acceptable.

Censorship of publications is carried out
through provisions of the publications
law which empower the security police to
seize or ban printed material that “con-
fuses public opinion and affects the mo-
rale of the public and the armed forces.”

                   U S  Department of State

There are political, and even sometimes financial, rewards for being banned. A ban of
a single issue guarantees a sellout, if the ban occurs after the magazine has been
distributed. Or, if the magazine is seized at the printers, the publisher sometimes
arranges a “pirate” version of the offensive magazine. Magazines banned for longer
periods usually come out under a different name.



Taiwan Communiqué  -15-                April 1984

Since 1982, the authorities have allowed an increase in the number of domestic political
opinion magazines, many of which support non-KMT politicians and criticize the
ruling party. However, in 1983 the authorities banned five magazines for one year and
also banned [we assume that the State Department means “banned or confiscated” --
Ed.] 15 individual issues of these or other magazines. These high numbers have
prompted publishing and political circles, which view such bans as a tactic of
harassment, to call for clearer publishing guidelines. These guidelines have not been
and are unlikely to be established.”

According to our Taiwan Communiqué records, the level of suspensions, confiscations
and bannings, indicated by the State Department for all of 1983, was reached in the
beginning of September already. The total “score” for 1983 was:

Censored   2 issues
Banned 10 issues
Confiscated 16 issues
Suspended   6 magazines

TOTAL: 34 restrictive actions

The State Department Report continues with a section on Freedom of Peaceful
Assembly and Association:

“Freedom of assembly is guaranteed by the Constitution. In practice, permits are
generally issued for nonpolitical assembly, but public assembly for political purposes,
except during elections, is often prevented under martial law provisions . ....”

In a discussion of trade unions the State Department writes:

“Walkouts and strikes are prohibited under martial law. Collective bargaining,
although provided for by legislation, does not in fact exist. Individual factory unions
do, however, play an intermediary role in facilitating the resolution of disputes. It is
generally believed that labor unions -- especially general federations -- have close ties
with the ruling KMT.”

In the section on Freedom of Religion the State Department writes:

“While generally respecting the right to practice religion, the authorities have brought
pressure to bear against religious organizations they consider to be involved in



Taiwan Communiqué  -16-                April 1984

unacceptable political activity, most notably the predominantly Taiwanese Presbyte-
rian Church in Taiwan (approximately 190,000 members). The Church has frequently
reaffirmed its 1977 Declaration calling for Taiwan’s transformation into a “new and
independent country,” which represents the most overt questioning by any group of
Taiwan’s mainlandercontrolled political institutions. In 1980 the church’s General-
Secretary, Reverend Kao Chun-ming, and several other ranking Presbyterians were
convicted in a military court of harboring the prime Kaohsiung-incident defendant,
Shih Ming-teh. Although tensions between the church and the authorities have relaxed
somewhat recently, the authorities have warned church members to avoid involvement
in opposition political efforts or Taiwan independence activities.”

The State Department subsequently discusses the “law for the protection of religions”,
proposed by Taiwan’s Ministry of the Interior on June 3, 1983. After a description of
the main features of the proposed law, the State Department states:

“Taiwan’s religious leaders saw the proposed law as an attempt by the authorities to
determine the policy and practices of religious organizations. In response to strong
opposition from all church groups in Taiwan, authorities shelved the draft law on
August 11. However, on September 27 the authorities announced plans to resubmit a
revised draft law at an unspecified date.”

Taiwan Communiqué note: on March 6, 1984 Taiwan’s Interior Minister Lin
Yang-kang stated in the Legislative Yuan that his ministry is currently drafting a
religion law “which will provide better guidelines and protection to temple and church
goers and those who run and manage these institutions.”

In the section on Political Rights the State Department Report gives an accurate
description of the anachronistic political system in Taiwan. Since we assume that these
facts are well-known to the readers of Taiwan Communiqué, we will not repeat them
on these pages.

The State Department closes the report on Taiwan with a section on government attitude
regarding international and non-governmental investigation of alleged violations of
human rights, and a one-page section on the economic, social and cultural situation,
including education and the situation of the Malayo-Polynesian mountain tribes.

The full text of the Taiwan section of the State Department’s Report is available upon
request from Taiwan Communiqué.

* * * * * * * * * * * * * * *



Taiwan Communiqué  -17-                April 1984

Prison Report
Eleven long-term prisoners released
On Sunday, January 23, 1984 the Taiwan authorities released eleven persons, who had
been in prison since the late 1940’s or early 1950’s. They had been held on Green
Island, a small island off the South-East coast of Taiwan, and were all suffering from
various illnesses. Below we present a list with some basic information, such as the age,
the approximate number of years in jail, birthplace, and type of illness:

Five long-term prisoners not released: On January 25, 1984 Mr. Han Li-wu of the
Chinese Association for Human Rights -- an organization which closely toes the
Government line -- announced that the Taiwan authorities had agreed in principle to
release “the remaining five” long-term prisoners. Two of the five were originally
scheduled to be released together with the eleven others, but “inappropriate contacts
with the outside” delayed their release.

However, as of the date of this writing (mid-April 1984) the Taiwan authorities have
not released the five and have even refused to give their names. Two of the five are
well-known political prisoners: Li Chin-mu and Lin Shu-yang (both adopted by
Amnesty International), but about the identity of the others very little is known. Below



Taiwan Communiqué  -18-                April 1984

we present some names which have been mentioned in international human rights
circles as possibly belonging to these five long-term prisoners.

Huang Hua
profile of an imprisoned writer

The 80-years-old mother of imprisoned writer Huang Hua passed away on February 16.
Her funeral was held on March 15. Despite appeals made by several tangwai legislators
and by Huang Hua’s friends that Huang Hua -- imprisoned at the notorious Green
Island prison, off the southeast coast of Taiwan -- be permitted on humanitarian
grounds to attend his mother’s funeral, the authorities refused to grant this permission.
In letters of March 13 to Legislative Yuan-member Mrs. Hsu Jung-shu and to
opposition leader K’ang Ning-hsiang, Minister of Defense Soong Chang-chi cited the
following ludicrous reasons for the refusal:

a. the long distance between Green Island and Keelung, Huang Hua’s home town,
makes it impossible for him to make the round-trip within 24 hours;

b. his prison record is not “satisfactory” [Huang Hua participated in a number of
hunger strikes to protest prison conditions -- Ed.], there will thus be a problem with
security if we grant him permission to go home accompanied by guards (??);

c.  the fact that Huang Hua was allowed to perform a mourning service in his cell
makes it unnecessary for him to go home.

Despite her old age and failing health, Huang Hua’s mother had made three trips from
Keelung to Green Island to see her son -- a journey of two days by bus, train, and boat.
She had to give up visiting her son when she became blind.



Taiwan Communiqué  -19-                April 1984

Huang Hua - the former deputy managing editor of the Taiwan Political Review - has
spent 18 of his 45 years behind bars because of his political beliefs. At a young age
Huang Hua believed that an opposition party was essential to the functioning of a
democratic state. In 1960 he became an enthusiastic supporter of a proposal to form a
new political party, made by a prominent mainlander politician, Mr. Lei Chen, who was
imprisoned from 1960 until 1970 for writing about the idea in his Free China
Fortnightly. In 1963 Huang Hua decided to run for public office himself -- a seat in the
city council of Keelung. He was arrested before he could register as a candidate. He was
then 25 years-old. He was imprisoned for two-and
a-half years for “spreading ideas of an opposition
party” - a rebellious thought which the authori-
ties prohibited from public discussion.

The imprisonment did not diminish his fervor to
work toward a democratic society. In 1967 Huang
Hua together with a group of his friends formed
an organization “Society to Promote the Unity of
Taiwanese Youth” and was eagerly preparing to
participate in the upcoming local election. Soon he
was arrested again, this time together with more
than 100 people. He was charged with “sedition”
and sentenced to 10 years imprisonment.

He was released in 1975 as part of a general
Mr. Huang Hua

amnesty commemorating Chiang Kai-shek’s death. He immediately joined the election
campaign of Mr. Kuo Yu-hsin, one of the few early native Taiwanese who dared to voice
some criticism of the Kuomintang. After Mr. Kuo lost the election (due to ballot rigging
by the local Kuomintang officials), Huang Hua joined the staff of the Taiwan Political
Review.

He wrote a number of essays for publication in the Review, in which he strongly advocated
democratic values and non-violent politics. His subtle but none-the-less sharp criticisms
of the KMT government resulted in his third imprisonment. Arrested on July 25, 1976,
he was sentenced to 10 years’ imprisonment for seditious activities in connection with his
writings for the Review. The court ruled that he had used the publication to “propagate
rebellious thoughts” and that he had “attempted to instigate armed rebellion.”

Below we quote a few excerpts from his writings, which were labeled “rebellious
thoughts” by the authorities. Responding to the KMT government’s claim that strict



Taiwan Communiqué  -20-                April 1984

political control is necessary in order to unify Taiwan society and thus make it possible
to combat communism, Huang Hua wrote in an article entitled “The Way to Unity”
published in issue No. 5 of the Taiwan Political Review (December 1975). He insists
that he is strongly opposed to communism, but that he believes that true unity on
Taiwan can only be achieved if human rights are respected, and if political authority
is based upon reason rather than force.

The translation was done by Dr. James. D. Seymour, and was published earlier as “A
Plea for my people” in China Notes (Winter 1976-1977) of the Division of Overseas
Ministries of the U.S. National Council of Churches.

“If unity is to mean total dedication, there must be good faith on all sides. But how
is this kind of unity to be achieved ? Is it enough for the media constantly to sing
praises of the regime and extol its virtues ? When everyone shouts “Long Live the
Great Leader,” does that prove that we are united ? Is it sufficient if the candidates
of the Nationalist Party receive the vote of every citizen ? Would it be enough it
everyone became a card-carrying Party member ? Surely such “unity” is fatuous...

Sun Yat-sen once complained that traditional Chinese society was like a sheet of
loose sand. Well, perhaps such a non-integrated society should actually be
preferred, if the only alternatives we are offered are oppression or vengeance. But
there is yet another way: unification through good faith. By this I mean that people
play their parts voluntarily and enthusiastically. But first, everyone’s basic rights,
views, and interests must be respected.”

On defending “democratic values and human rights”, Huang Hua wrote:

“Prerequisite to democracy is a representative legislature, freely elected on the basis
of one person, one vote. Those elected, acting on behalf of their constituents,
exercise the law-making power. But what is the actual situation here? We find a
carpet-bag legislature dominated by individuals elected decades ago on the
continent. Of course there are legislators who do regularly have to stand for
reelection, but these are very few. So what we have is taxation without meaningful
representation. Is this the way to become united?

Such essential human rights as freedom of expression and freedom of association
are basic to any democracy. Indeed, they are promised by our own constitution. But
during the past three decades the people who sought to organize a new political



Taiwan Communiqué  -21-                April 1984

party, for example, have had many barriers placed in their way. Sometimes they
have even been imprisoned. But if human rights are not respected -- if there is no
equality, and if the powerful are unreasonable in their treatment of the powerless
-- can the people be expected to pull together with any degree of enthusiasm?

On “Non-violence Politics” Huang Hua wrote:

In a sense, “non-violence” is just another term for “reason.” Problems are much
more apt to be satisfactorily solved through the reasoning process than through
force. And reasoning calmly can be a potent political force. A non-violent Jesus
made the Roman Empire tremble. A non-violent Buddha caused potentates --
ultimately even Chinese emperors -- to worship him. The British, with all their
warships and armaments, were crippled by Gandhi’s non-violence. And Martin
Luther King, preaching non-violence, was a major factor in the forging of a new
social system for America.”

Huang Hua’s writings on the politics of non-violence were interpreted by the Taiwan
authorities as a crime “to advocate non-cooperation and to instigate the people to take
rebellious actions against the government by ignoring all laws.”

Amnesty International: Torture in the eighties
In the beginning of April 1984 this international human rights organization started a
renewed effort against torture. On that occasion it published a 250-page book titled
“Torture in the eighties”, which contains an overview of mistreatment and torture in
the world. One of the main conclusions of the study is that torture is increasingly used
by authorities of many different nations, who invariably use “national security” as an
excuse.

The report contains a brief section about Taiwan, which mainly discusses the
ill-treatment of the “Kaohsiung incident” prisoners and the cases of Dr. Chen
Wen-cheng, who was found dead on July 3, 1981, the day after he was questioned by
the Taiwan Garrison Command about his political activities in the United States, and
the case of the death in police custody of taxi driver Wang Ying-hsien. Some excerpts
are presented below, followed by two Taiwan Communiqué comments:

“Reports of torture and ill-treatment of prisoners in Taiwan were less frequent in the
period under review than in the previous decade. Most of the 40 prisoners convicted



Taiwan Communiqué  -22-                April 1984

after a human rights demonstration in Kaohsiung in December 1979 claimed in court
that their confessions admitting the charges against them were obtained by violence,
sleep deprivation and threats of the death sentence in some cases. They had been held
incommunicado for more than two months by the Taiwan Garrison Command (TGC)
and interrogated by that agency and more than 30 of them were interrogated for a
further two months by civilian prosecutors.

An Amnesty International mission which went to Taiwan in February 1980 met a
number of people who had been interrogated following the December demonstration
and released without charges. Some of those interviewed had been interrogated
continuously throughout their detention, in some cases for less than 10 hours, in others
for seven days and nights. The delegates were also told about torture used during
interrogation on some of the other prisoners. These included beatings with a leather
belt, electric shocks and the wearing of feathers and iron balls; others were reportedly
forced to squat for long periods in front of electric fans . .... .

.... to Amnesty International’s knowledge, the military court that tried eight of the
defendants had dismissed their requests for the interrogating officers to be examined
in court and accepted statements by the military prosecutor and the Bureau of
Investigation that the complaints were unfounded. Amnesty International received no
indication that an independent investigation of the torture allegations took place.”

The Amnesty International report then briefly discussed a July 1982 amendment to the
Criminal Procedure Code, which allowed suspects to retain a defense lawyer immedi-
ately after arrest. The amendment was prompted by the case of Dr. Chen Wen-cheng,
and the death in police custody of taxi driver Wang Ying-hsien, who was falsely
accused by the police of involvement in a bank robbery (see Taiwan Communiqué no.
9, pp. 21-22).

Taiwan Communiqué comments:

a. Amnesty International reports that an American expert in forensic medicine
who examined the body of Dr. Chen found no evidence of “systematic torture.”
According to information available to Taiwan Communiqué, Mr. Cyril Wecht --
the forensic pathologist -- firmly ruled out “accident or suicide” (the official
Taiwan government version), leaving “murder” as the only possibility. In an
interview with reporters on September 22, 1981 (just after his return from Taiwan)
Mr. Wecht stated that “ .... Chen did not have the kind of injuries on his hands, feet,
arms, legs and head usually suffered by people who jump from high places.”



Taiwan Communiqué  -23-                April 1984

A confidential State Department cable published in the Washington Post (“Secret
cables hint of torture of Taiwanese”, September 14, 1981) points specifically in the
direction of what we would call “systematic torture”:

“Non-government experts who examined Chen’s body found many injuries,
obvious even to laymen, which are not explained by a fall. In particular, the cable
says, these outside experts believe that Chen was tortured by a variety of means,
including needles inserted in sensitive areas. They noted such suspicious injuries
as small lesions under the fingernails and on the left wrist, and four puncture
wounds in the kidneys -- none of which, they believe, would be caused by a fall from
a building, accidental or otherwise.”

b. The Amnesty International report notes that an official Taiwan inquiry into
Wang Ying-hsien’s death led to the prosecution and conviction in November 1982
of five police officers for assault, but Amnesty neglects to point out that as of the
beginning of 1984 none of the police officers has yet spent any time behind bars,
and that the main person responsible for the death was able to flee Taiwan.

Amnesty International continues its Taiwan report by mentioning that persons who
have been arrested on sedition charges are not allowed to retain a defense lawyer
immediately after arrest. They are subject to military procedures and are not allowed
to see a lawyer before they are indicted (usually some two months after their arrest). The
report closes with a reference to several prisoners accused of “sedition” who were
arrested in the 1970’s and who have stated that their “confessions” were extracted
under torture. Amnesty continues to appeal for these cases to be re-tried.

* * * * * * * * * * * * * * * *

Freedom of the press?
Censorship reaches new heights. During the first three months of 1984 the Taiwan
authorities banned, confiscated or suspended a total of at least 18 magazines. This
represents the highest quarterly record since the beginning of 1982 -- when the
authorities first allowed a significant number of opposition magazines to be published.
On the next page,  we present the developments in graph form.



Taiwan Communiqué  -24-                April 1984

As can be seen the recent increase is particularly due to the high number of
confiscations and suspensions. Confiscations are most costly to the magazines (the
Taiwan Garrison Command generally waits until an issue has rolled off the presses, and
then make their move), while suspensions are formally the most severe punishment for
a publication, although several -- though not all -- publishers have recently been able
to get around such a punishment by immediately applying for a license for a “new”
magazine, so they can continue to publish the same magazine under a new name.

1. Progressive Forum confiscated and suspended. On December 28th, 1983 at 4:00
p.m., issue no. 21 of this Taipei-based opposition magazine was confiscated at the
printing shop by the Taiwan Garrison Command. The TGC officials did not specify
which articles were not to their liking. On January 7th, 1984 the City Information
Bureau of Taipei issued a suspension order to Progressive Forum, stating that the
magazine had attempted to “confuse public opinion”, pointing out that issue no. 21 had
contained several articles which were offensive to the authorities. The Information
Bureau referred to an article titled “Ten hot topics”, which apparently discussed the
main political events in Taiwan during 1983. It also mentioned a letter from the
U.S.-based Formosan Association for Human Rights (FAHR) and an article about the
Control Yuan. The Information Bureau stated that these articles “undermine the unity
of the country.”



Taiwan Communiqué  -25-                April 1984

2.  Senh Kin confiscated twice and suspended for a year. Just after midnight on
January 12th, 1984 some 20 plainclothe and uniformed policemen entered the printing
shop where issue no. 12 of Senh Kin -- published -- published by Legislative Yuan
opposition-member Mrs. Hsu Jung-shu - was being prepared for publication and took
away some 14,000 copies of the magazine. The Taiwan Garrison Command charged
that an article titled “Is the U.S. pressuring the KMT to enter negotiations with the
Communists” was “in violation of the government’s anti-communist policy, confused
public opinion, and undermined the morale of the armed forces.”

Just a little over a week later, issue no. 14 of the same magazine was confiscated because
it carried a report on the visit of Chinese premier Zhao Ziyang to the U.S. and criticized
the KMT’s passiveness in its U.S. policy. The Garrison Command subsequently
suspended the publishing license of Senh Kin for one year. The publisher, Mrs. Chang
Hsu Jungshu, has applied for a license for a new magazine, which is to be named
Taiwan Nien-tai (transl.: Taiwan Chronicle).

3. Current Monthly No. 19 confiscated. On Jan. 20, 1984 issue no. 19 of this
magazine, which is published by Mr. K’ang Ning-hsiang -- a prominent native
Taiwanese leader who recently lost his seat in the Legislative Yuan -- was confiscated
by the Taiwan Garrison Command. Several articles in this issue apparently irked the
authorities, including “The idea of a special Administrative Area cannot work” written
by Professor Hsiao Hsin-yi of the University of Victoria, BC and an article titled “Is
President Reagan spreading propaganda for the communists?”

4.  Chien-ch’ iu Review, two issues banned and one confiscated. The Taiwan
Garrison Command also dealt a serious blow to Mr. Li Ao’s publication “Chien-ch’iu
Review.” In November and December 1983 issues no. 26 and 27 were banned, while
on Jan. 8, 1984, a Garrison Command squad raided the printing shop and trucked away
8,000 copies of No. 28, which had not been collated yet into book form.

5.  Statesman Weekly no. 2 banned. On February 21, 1984 issue no. 2 of this
Taipei-based magazine was banned by the Taiwan Garrison Command a few hours
after it had gone on sale at the newsstands. The TGC gave as reason that the issue
contained translations of two foreign newswire reports (AFP and UPI) regarding the
selection of Chiang Ching-kuo and Lee Teng-hui as unopposed candidates for
respectively the Presidency and the Vice-presidency. The TGC stated that the newswire
reports were “insulting to the leaders of the country, made propaganda for the PRC,
distorted the facts, and attempted to divide the people.” The Statesman Weekly is the
successor-publication of The Democrat, a bi-monthly which published a total of 24
issues since its founding in November 1982.



Taiwan Communiqué  -26-                April 1984

6.  Progressive Time confiscated twice, then suspended. On or just before March
2, issue no. 7 of this Taipei-based weekly was confiscated because it contained four
articles about the “February 28 Incident” of 1947 in which between 12.000 and 20.000
native Taiwanese were executed by Chiang Kai-shek’s troops. One of the articles was
an interview with 79-years’ old writer Yang Kuei, who witnessed the incident.
Progressive Time is the successor-publication of Progressive Forum, which was
suspended for a year in the beginning of January. The editor of the magazine is Chang
Fu-chung, a well-known Taiwanese writer who was recently released after serving a
four years’ prison sentence following the Kaohsiung Incident of December 1979.

On March 7th, issue no. 8 of Progressive Time was confiscated at the printer. The
Taiwan Garrison Command stated that two articles “confused the public.” The titles
of the articles were: “Chiang Ching-kuo’s headaches”, and “Ten famous women since
the founding of the Republic.” On the same day (March 7) the Information Bureau of
Taipei City delivered a suspension order, stating that the magazine’s publication
license was suspended for one year. The authorities cited the articles about the
“February 28” incident as reason for the suspension order. The magazine’s publisher
immediately applied for a publication license for a new magazine, to be named
Progressive World.

7. Taiwan Nien-tai: four issues confiscated, suspended. This new weekly
opposition-magazine was confiscated in the first week of March because it published
an article about the “February 28 Incident”. The article contained an official account
by the Kuomintang authorities which was published on April 30, 1947. _Taiwan
Nien-tai is the successor of Senh kin magazine, which was suspended by the authorities
in January 1984. It is published by Legislative Yuan member Mrs. Chang Hsu Jungshu,
wife of imprisoned opposition leader Chang Chun-hung. On March 7th, the authorities
suspended the publication license of the magazine.

After the suspension of the publishing license of Taiwan Nien-tai, Mrs. Chang Hsu
Jung-shu put out three special issues, titled Taiwan Nien-tai Ch’ung Wan, but all three
were confiscated. In the meantime she submitted an application for a publishing license
for a new magazine, to be named Taiwan Lun Ch’ung. However, the application was
rejected. It is quite apparent that the authorities are intent on preventing Mrs. Chang
from publishing magazines, primarily because of her emphasis on issues such as
human rights, democracy, self-determination, and the Taiwanese identity.

8. Self-Reliance Evening News banned. On March 15th, the authorities issued a
banning order for the March 13th issue of the only semi-independent daily newspaper



Taiwan Communiqué  -27-                April 1984

in Taiwan, the Self-reliance Evening News, because an article titled “Kissinger’s role
as a Politician” by Dr. Lin Jun-yi presumably contained “propaganda for the commu-
nists.” The article _did contain a reference to Mao Tse-tung, but it was clearly Dr. Lin’s
intention to satirize the totalitarian regime in Peking. However, the Taiwan Garrison
Command insisted on quoting the reference out of context and that issue of the
Self-Reliance Evening News was banned.

9.  The Eighties: two issues confiscated. In the second half of March, three special
issues of Mr. Kang Ning-hsiang’s soon to be “reborn” magazine The Eighties were
published. However, the Taiwan Garrison Command confiscated two of them, the
second one on March 18 because it carried several articles about President Chiang
Ching-kuo.

10.  NEWSWEEK censored. The April 2, 1984 issue of this international weekly
magazine contained an extensive report on the visit to Peking by Japanese Prime
Minister Nakasone. Newsweek decided to make it a cover-story, which was apparently
not to the liking of the censors in Taiwan: the PRC-flag and the Chinese Prime
Minister’s face were blotted out with red ink.

An overview of press-censorship in Taiwan
Situation as of April 25, 1984:



Taiwan Communiqué  -28-                April 1984

Specification for the period November 1983 -- April 1984

(a listing for 1982 and for the first seven months of 1983 can be found in Taiwan
Communiqué no. 13, while no. 14 presents an overview of censorship from the
beginning of August through the end of November 1983):



Taiwan Communiqué  -29-                April 1984

Articles and publications
Since the beginning of 1984 there have been a number of good articles in the
international press regarding developments in Taiwan itself, and about the triangular
relationship between the United States, Taiwan, and China. Below we present a short
description of, and some excerpts from, the most significant ones

CPJ Update: Taiwan’s opposition press
The January 1984 issue of this publication of the Committee to Protect Journalists
contained a well-researched article on the opposition press in Taiwan. CPJ-Update is
available from: Committee to Protect Journalists, 36 West 44th Street, New York, NY
10036.

The article links the large number of confiscations and bannings in 1983 to the
December 1983 elections, and traces press censorship in Taiwan back to 1949. Some
excerpts:

“What is noteworthy about the government’s otherwise predictable 1983 anti-press
campaign is its severity. The regime of President Chiang Ching-kuo clearly
recognizes the pivotal role the opposition press plays in promoting an alternative to
one-party martial rule.

Government control of the press has been a fundamental part of the Kuomintang’s
(KMT) political stranglehold over Taiwan since 1949, the year the late General
Chiang Kai-shek, father of the current president, occupied the island while
retreating from the victorious Red Army on the mainland. Declaring martial law and
a state of siege, Chiang suspended such freedoms as speech, teaching, publication,
assembly and petition. An establishment press evolved, published and edited by
party members whose resolutely pro-KMT outlook tolerated virtually no ideological
diversity.”

The article then discussed the case of imprisoned editor Li Ching-sun, a member of the
establishment press who was imprisoned in 1971. It continued:

“ .... the bulk of government actions against the press has been directed at the
journals owned and operated by non-KMT members. It is left to these tangwai



Taiwan Communiqué  -30-                April 1984

publications, a disparate group of nonparty magazines, to risk government reprisal
by broaching the officially proscribed topics of human rights, revocation of martial
law, formation of alternative political parties, self-determination for the island’s 17
million inhabitants (86 percent of whom are native Taiwanese) and the existence
of the PRC itself.

One measure of the government’s sensitivity to public discussion of these topics is
the number of opposition journalists prosecuted and jailed for their outspokenness.”

The article then discussed the case of Huang Hua, the former deputy managing editor
of the Taiwan Political Review, who was arrested in 1976 and sentenced to 10 years’
imprisonment for “seditious activities” in connection with his writings for the Review
(see our “Prison Report” in this issue of Taiwan Communiqué). The CPJ Update article
then briefly described the imprisonment and trials of the Taiwanese political leaders
and writers and editors of Formosa magazine following the December 1979 Kaohsiung
incident. It stated:

“A number of international human rights organizations expressed grave concern
about the manner in which the trials were conducted. Observers were particularly
disturbed that the confessions had been extracted from defendants during pre-trial
in camera sessions at which no defense attorneys were permitted. Indeed in open
court the Formosa defendants retracted their confessions on the grounds that they
had been obtained through illegal means, including fraud, intimidation, violence
and sleep deprivation. Several of them also charged that the alleged confessions had
been fabricated by the interrogators.

Whatever other reasons the Chiang regime may have had to provoke the Kaohsiung
incident, the crackdown was motivated in part by Formosa’s popularity. Before its
shutdown following the ill-fated rally, the magazine’s circulation was estimated to
be 100,000, compared to a high of 20,000 for most other tangwai publications.

Moreover, the approach of the December 1980 legislative elections may also have
convinced authorities that action was needed to temper Formosa’s influence. As an
added precaution, nearly all other tangwai periodicals were suspended  before the
year-end elections.  The government’s apprehensions proved to be well founded.
Against formidable odds, 12 of 20 candidates associated with Formosa -- including
three close relatives of Formosa prisoners — were elected.”



Taiwan Communiqué  -31-                April 1984

The article then described the rise in the number of tangwai magazines since the end
of 1980, and the restrictive measures taken against them by the authorities. The article
closed as follows:

“ .... authorities in Taipei will probably maintain their tried and true anti-tangwai
press policies and 1986, like election years 1980 and 1983, could become yet
another year of confiscations and suspensions on Taiwan’s political calendar.”

Ripon Forum, Foreign perspectives Taiwan
The February 1984 issue of this publication of the Ripon Society -- often referred to as
the moderate wing of the Republican Party -- contained an excellent article by Mr.
Thomas Abbott, titled “Foreign Perspectives Taiwan: an experiment in pluralism the
U.S. should support.” In our view the article should be required reading for anyone
studying Taiwan or dealing with Taiwan in the political or commercial field. Below
follow a number of excerpts:

“Largely denied a voice in both their international and domestic affairs for the past
three and a half decades, the Taiwanese today fear that they risk permanently losing
not only their right to exist as a free people but also their very cultural, political and
historic identity. This anxiety is growing, as their near-total lack of representation
in world bodies and the slow pace of political modernization at home are
contributing to a new crisis: deterioration of the ever-fragile bond of social trust that
has helped Taiwan weather past setbacks. Such disunity could threaten the
country’s security from intervention by an outside power, China.

It is common knowledge why foreign nations do not have diplomatic relations with
Taiwan. With one billion people, just enough animosity towards its aggressive
neighbor to the north, and allure that few Westerners can resist, the People’s
Republic of China (PRC) has masterfully managed to win world complicity in its
efforts to thrust Taiwan into pariah-dom. Now only a handful of countries recognize
Taiwan as a nation.”

Taiwan Communiqué comment: The last sentence of the second paragraph is not
quite correct. There are presently still a few countries recognizing the Kuomintang
authorities in Taipei as the government of all of China. If the Kuomintang would drop
this outdated claim, it would certainly be a step forward in getting Taiwan out of its
international isolation. Few, if any, countries have yet had the opportunity to think
about recognizing Taiwan as a nation.



Taiwan Communiqué  -32-                April 1984

The article continued:

“Today many KMT leaders pine for the good old days, when they were recognized
as the sole government of China and could have dictated a long-term solution to the
Taiwan problem. But such contrition does little to assuage bitterness among the
Taiwanese people, who blame the KMT for their non-identity and non-representation
in the international community . ....

The roots of Taiwan’s international identity problem, Taiwanese say, are in their
identity crisis at home. Neither “native” Taiwanese (those on Taiwan before 1945,
when Japan ceded it to China after 50 years of colonization) nor “mainlander”
Taiwanese (arriving with the KMT after World War II) have been permitted by
Taiwan’s domestic political situation to develop the constructive identities and
roles -- political as well as social -- needed for the smooth functioning of a pluralistic
society.”

The “natives,” who make up 87 percent of the population, for many years were
totally denied substantive political power. The president, premier, most cabinet
members, most high-ranking military officers, the vast majority of members of the
National Assembly and Legislative Yuan have always been “mainlanders.” In fact,
not only have most central government officials been of mainland extraction; many
to this day actually claim that they still represent constituencies on the
Communist-held mainland.”

The author then points at the social, cultural, and linguistic differences which exist
between mainlanders and the Taiwanese (“Taiwanese is as different from Mandarin as
English is from German”), and describes the gap created between the two groups by
the repression and corruption of the Kuomintang in the late 1940’s. He continues:

“Horrific human rights violations in the 1950’s and 60’s, including torture by
overzealous secret police and life prison sentences on the basis of rigged evidence
or forced confessions, did little to endear the KMT to the Taiwanese.”

The author continues by describing the political alienation on the island and the
breakdown of the traditional social bonds of the society there as a result of the repressive
policies of the KMT authorities. He then discusses the conflicting indication about the
future:



Taiwan Communiqué  -33-                April 1984

“Events in Taiwan over the last few years yield conflicting conclusions about the
long-term direction of KMT policy. On one hand, it appears that the party has not
yet resolved to carry out a comprehensive program for the gradual modernization
or “Taiwanization” of the government. For example, in the wake of a December
1979 human rights rally which degenerated into a minor riot, the KMT reversed
several years of political progress by imprisoning on trumped-up charges of sedition
many of Taiwan’s preeminent democrats. The ruling party’s unwillingness to
investigate several murders of great political importance to the Taiwanese has also
been a source of alienation.

Since Taiwan’s 35-year-old martial law precludes formation of an opposition party,
political journals are a key to the democracy movement as vehicles of expression
and organization. The KMT in 1982 banned or confiscated 19 issues of democratic
journals and suspended four opposition magazines for one full year. Last year they
banned 20 and suspended at least five.”

The article continues with some positive events, such as the appointment as ambassa-
dor to Paraguay (which is equivalent to exile) of General Wang Sheng, the notorious
former chief of Taiwan’s secret police. After describing the various misconceptions the
U.S. has had about the status of Taiwan in the past, the author states:

“It is time for Americans to realize that Taiwan -- larger in population and more
significant in trade than most members of the United Nations -- must be consulted
about its own future. The Taiwanese face three major options with respect to their
future: an arrangement proposed by Beijing by which Taiwan is federated into the
PRC. but supposedly allowed considerable autonomy; declaration of independence;
and maintaining the status quo, waiting for the old guard in Beijing and Taipei to
die off in the hope that a new generation will put aside old civil war battle cries and
be more modern, pragmatic in their thinking.”

With regard to the first alternative, the author indicates that popular sentiment in
Taiwan, articulated both by the KMT and the island’s democratic leaders [the tangwai
-- Ed.], is crystal clear: nothing about the PRC. -- not its ideology, backwardness, nor
xenophobia -- is attractive. Regarding the second and third alternative he states:

“ .... an immediate declaration of independence would incur PRC wrath the likes
of which little Taiwan could not resist without more solid U.S. and Japanese
support. Despite the fact that Taiwan has been separate from China for more than



Taiwan Communiqué  -34-                April 1984

a century and that formalizing that independence may be wholly justifiable, the
Taiwanese know it would not be strategically judicious at this time. China’s grip
of friendship on countries like the U.S. and Japan is so strong, and those nations’
fear of causing the “ultimate crisis” in bilateral relations with Beijing is so deep,
that the Taiwanese reluctantly concede that only one option is viable for them --
maintaining the status quo. Their fate is thus effectively postponed, but their anxiety
is not diminished.”

On the U.S. policy regarding Taiwan, the article states:

“A number of Americans advocate a total hands-off U.S. policy on the Taiwan issue.
Pointing out that the KMT is “Chinese,” they play the cute semantic game in saying
the Taiwan issue should be worked out “by the Chinese themselves” - in denial of
the reality that Taiwan is different from China historically, culturally and politi-
cally.”

Mr. Abbott concludes the article with a proposal for a new U.S. policy towards Taiwan.
The main lines of this appeal:

“By urging the KMT to lift martial law and release democratic political prisoners,
the U.S. can contribute to the healing of the festering social sores and help rebuild
the trust bond Taiwan needs for survival ....

As early as 1966, six years before President Richard Nixon’s trip to China, the
Ripon Society published a paper stating that peace in Asia required an improvement
in U.S. - PRC relations. Now that Washington-Beijing ties are fully established and
on track, the U.S. should show equal wisdom in supporting Taiwanese democracy
as a means of reaching a solution to the Taiwan problem consistent with the causes
of this nation. America should take the lead in letting Taiwan be Taiwan.”

International Herald Tribune:
Widening Strait

On February 23, 1984 this Paris-based international newspaper carried an article by
reporter Christopher S. Wren of the New York Times. Mr. Wren discussed the
decreasing likelihood of reunification. A couple of quotes:



Taiwan Communiqué  -35-                April 1984

“Hopes for reunifying the Chinese mainland and Taiwan, a vision sacred to the
leadership in both Beijing and Taipei, seem more remote than ever as new
generations, born apart, grow up without the emotional ties of their forefathers.
Interviews with officials and conversations with Chinese on both sides of the
Formosa Strait suggest that ideological rigidity among the old and indifference
among the young have foreclosed the likelihood of reunification in the foreseeable
future.

The old leaders have become captives of their misconceptions. The mainland
government of Deng Xiaoping ... believes that international isolation of Taiwan
will compel it to submit to reunification on Beijing’s terms . .... The Nationalist
government on Taiwan still talks as though it expects the Communist regime that
has ruled the mainland for more than 34 years to collapse . ...

However, many young people on the mainland and on Taiwan who grew up
insulated from a view of the other side would rather concentrate on improving their
material well-being than on reunification. “Most of the people don’t care a damn
about the mainland because they don’t know anything about it -- they were born
here,” said Antonio Chiang, a native Taiwanese who edits several opposition
magazines in Taipei. On the mainland, a teacher complained that “young people
aren’t interested in the reunification issue because they feel that it has nothing to
do with them.”

Asian Wall St. Journal Weekly: For political
stability, Taiwan must end martial law

On February 6, 1984 this New York-based business weekly published an article by Ms.
Carroll R. Bogert, a student at Harvard University, who is doing research on opposition
politics in Taiwan. She writes that the time has come for Taiwan’s ruling Kuomintang
Party to lift martial law, since the military justifications for martial law are no longer
valid, and it would improve the government’s image abroad, particularly at a time when
the U.S. is pressuring Taiwan to resolve the “two Chinas” dilemma. Ms. Bogert also
writes that an end to martial law and moderation in the ruling party would encourage
moderate opposition, and thus make a sharp radicalization of the tangwai movement
less likely.

* * * * * * * * * * * * * * * *



Taiwan Communiqué  -36-                April 1984

Notes
Presbyterian theologian expelled from Taiwan
On February 1, 1984 the Taiwan authorities expelled Swiss-born U.S. theologian Dr.
David G. Gelzer (64) from Taiwan. Professor Gelzer - who was teaching at the
Theological College of the Presbyterian Church in the town of Tainan, in the Southwest
of Taiwan -- left the island on February 1, 1984, together with his wife. The couple has
lived and worked in Taiwan since 1975.

Dr. Gelzer said in a telephone-interview with Taiwan Communiqué that the military
and police authorities did not tell him the reason for the expulsion. He assumes that his

Dr. David Gelzer and his wife

work with the Presbyterian weekly
Taiwan Church News may have been
the major reason.

The publication -- which was esta-
blished in the second half of the nine-
teenth century and was the first news-
paper to be published on
the island -- has during the past few
years become increasingly vocal in
urging Taiwan’s Nationalist Chinese
Kuomintang authorities to respect
human rights on the island and to
move towards a democratic political
system. Dr. Gelzer wrote extensively about developments in theology and society in
other countries. In the summer of 1983 he attended the Sixth Assembly of the World
Council of Churches in Vancouver, Canada and wrote an extensive report for the
Taiwan Church News.

The Presbyterian Church’s membership (approximately 300.000) is mainly composed
of native Taiwanese -- those whose ancestors came to Taiwan before 1945 and who now
make up approximately 85 percent of the island’s population. The Kuomintang
authorities (who mainly consist of Chinese mainlanders who came to the island after
1945) have -- particularly since 1977, when the Church issued a Declaration on Human
Rights -- attempted to inhibit contacts between the Church and the outside world.



Taiwan Communiqué  -37-                April 1984

In 1980 the Church’s Secretary-general, Dr. Kao Chun-ming, was arrested and
sentenced to seven years imprisonment, ostensibly because he had failed to report the
whereabouts of a fugitive native Taiwanese opposition leader to the police, but close
observers in Taiwan suggest that the arrest was prompted by the fact that Dr. Kao led
the Church in a move to rejoin the World Council of Churches.

Dr. Gelzer will write and lecture extensively about the lack of religious freedom, human
rights, and political rights in Taiwan. He says that the Taiwan authorities have deceived
the Western world into believing that peace and prosperity prevail on the island. In
reality the people on Taiwan suffer under a dictatorial regime, which has maintained
martial law since 1949. Dr. Gelzer is also concerned that the rights of the Taiwanese
people will be trampled by the selfish interests of both the United States and the People’s
Republic of China.

Fraud in the December 1983 elections
In Taiwan Communiqué no. 14 (pp. 6-7) we already reported that there were
indications of fraud by the Taiwan authorities. We wrote:

How Mrs. Kao Li Li-chen “ lost”

“ When Mrs. Kao Li Li-chen, closed off her
election-campaign in the late evening of December
3, it seemed certain that she had won: the televised
results showed that at that point she had some 80,000
votes and maintained a comfortable lead over her
nearest competitor.

The next morning the southern edition of the pro-KMT
United Daily News published election-results show-
ing that she had received a total of 85,395 votes.
However, when government officials announced the
results of election later that day, her total number of
votes had mysteriously dropped to 74,731, and she

Mrs. Kao Li Li-chen

had lost by a margin of 21 votes. The person just above her -- Mr. Huang Cheng-an
-- was elected with 74,752 votes. Her supporters could hardly believe this, because
Mrs. Kao had drawn much larger crowds than Mr. Huang. ....”



Taiwan Communiqué  -38-                April 1984

Since the beginning of January 1984 we have received additional information showing
that the “loss” by Mrs. Kao was the result of manipulations with the election results by
the authorities:

a. During the two weeks before the election campaign three meetings were held
between representatives of the Taiwan Garrison Command and the Kuomintang.
At the first meeting, on November 21st, it was decided that the mass media should
not cover Mrs. Kao’s election campaign. A smear campaign was to be started which
would link Dr. and Mrs. Kao to the Kaohsiung incident. On November 27th, a high
KMT official came to Tainan, giving general directives to local officials on how to
derail Mrs. Kao’s campaign. On November 29th (four days before the election)
local election officials were given specific instructions on how to prevent Mrs. Kao
from getting elected: she would “be allowed to receive” approximately 35,000 votes
in Tainan City and 6,000 votes in Chiayi.

b.  The results from most of the counties were announced by the election headquarters
in Taipei at around 23:00 on December 3, 1983. Only two counties, Tainan County
and Chiayi, were announced much later, not until around 1:30 a.m., a time-lag of
some two-and-a-half hours.

c.  Local observers at election headquarters in Chiayi reported that at the end of the
evening of December 3rd, Mrs. Kao had received more than 16.000 votes there. The
above-mentioned December 4 issue of the pro-KMT United Daily News (page 7)
also reported that Mrs. Kao had received “16,379” (sixteen thousand ...) votes in
Chiayi. Moreover, newspaper reporters, watching the election results at the polling
places in Chiayi, began to telephone Mrs. Kao’s campaign headquarters in Tainan
in the middle of the evening of December 3rd, congratulating her on her victory.
However, the central election headquarters in Taipei announced the next day that
Mrs. Kao’s total number of votes in Chiayi was “6,379” (six thousand ....).

The aging of the National Assembly
The Assembly presently  consists of 1063 members, many of whom were elected in 1947 back
on the mainland and were granted the status as life-time members to represent their
constituencies back in mainland China for life. Approximately 630 of these persons are “selected
alternate delegates”, meaning that they themselves were not elected on the mainland, but
that they were unsuccessful candidates in those elections. However, they have now been
appointed by the Kuomintang authorities to succeed members who have died since 1947.
The 18.5 million people of Taiwan are allowed only 4.6 percent representation in this body
-- a total of 49 seats, which are up for election once every six years.



Taiwan Communiqué  -39-                April 1984

An additional 27 representatives are appointed from overseas Chinese and professional
groups. The average age of members of the National Assembly is presently 73 years of
age.  Any suggestion that those old, decrepit men should retire to enjoy their old age
and yield their places to younger ones, is considered blasphemous in Taiwan. Since the
regime still claims to be the government of all of China, the Assembly represents its
“Fa-Tung”, meaning the symbol of legitimacy.

The recent presidential election illustrated the problem of the aging of the National
Assembly. According to press reports, 1036 members registered for the five’-week
meeting. Two members died during the session, and ten others were not well enough to
attend the voting, so 1022 members cast their votes in the March 21 election for President
and 1000 members voted in the March 22 election for Vice-President. President Chiang
Ching-kuo received 1012 votes, or 99.02 percent of the votes cast, while his equally
unopposed running-mate, Taiwan Governor Lee Teng-hui, received 873 votes.

The opposition press reported that on March 21, the day of the balloting, six members
were carried in on stretchers, outfitted with overhanging intravenous tubes with saline
solution. More than one hundred representatives rolled in, seated in wheelchairs; some
could only make incomprehensible sounds, some slobbered so heavily that nurses had
to hold a towel under their chin to catch the drool.

The opposition magazine Statesman reported the increasing rate of attrition of the
members of the National Assembly. From 1954 to 1960, during the six years between
the second and third National Assembly meeting, on the average 14 died per year; from
1960 to 1966, an average of 20 died per year; from 1966 to 1972, the figure was 26
deaths per year; from 1972 to 1978, on average 36 died per year and from 1978 to 1984,
the death rate was 40 per year. In 1983 alone, 46 died.  At present approximately 72
percent of the members are over 70 years of age. How many of them will make it to the
next presidential election in 1990?

Parliamentary immunity?
On March 13, 1984 Taiwan’s Vice-Premier Chiu Chuang-huan made an interesting
statement in the Legislative Yuan: Parliamentarians may express themselves “freely”
in the discussions in the Legislative Yuan, National Assembly, or Control Yuan, but
anyone -- including the legislators themselves -- who disseminates any “unlawful”
statements made at parliamentary meetings, may be prosecuted. Local scholars in
Taiwan believe that the ruling imposes significant restrictions on freedom of the press.



Taiwan Communiqué  -40-                April 1984

They say that according to the ruling, the mass media -- including newspapers,
magazines, and broadcasting companies -- can be prosecuted for reporting what
legislators say at parliamentary meetings.

The new ruling seems particularly aimed at the tangwai members of the Legislative Yuan,
who have -- with increasing frequency -- brought up such sensitive topics as the martial
law, press censorship, self-determination, political prisoners, or prison conditions. The
rule is apparently designed to prevent the tangwai publications from reporting about such
statements made in the Legislative Yuan. Also, prominent tangwai leaders, such as Mrs.
Chang Hsu Jung-shu, have published collections of the speeches, which they made in the
Legislative Yuan. These collected speeches have become quite popular, and have therefore
been banned or confiscated by the Taiwan Garrison Command.

In his explanation of the new rule, Vice-Premier Chiu also said that a legislator could be
prosecuted if he made an “unlawful” statement outside parliamentary meetings, even if the
statement was similar to what the legislator had said in the legislative session. He said that
the government would consider “the nature of, and motivations behind, the speeches” in
order to determine whether a legislator would be prosecuted. Mr. Chiu did not explain how
the motivations behind the speeches of the legislators would be determined, and who would
decide whether these motivations were correct or not.

The decree was apparently already announced on November 18, 1983, but was not
discussed in the opposition press until it came up in the Legislative Yuan session
referred to above. The text of the decree is as follows:

“A legislator making speeches during an interpellation or in a legislative meeting
enjoys parliamentary immunity. However, if he or she makes similar speeches outside
legislative meetings -- even though the contents are exactly the same as of the speeches
made during interpellation or in a legislative meeting -- he or she will not enjoy
parliamentary immunity, because such speeches are made at a different time and in a
different place.

Therefore, publication and dissemination of a legislator’s speeches (made during
interpellation or in legislative session) beyond the domain of the legislative chambers
-- either by the legislator himself or by someone else -- in a book, in the newspapers or
magazines, by way of recording or video tape, will not be covered by parliamentary
immunity, even though the original speeches were made during interpellation or in the
legislative meetings. The legislators are subject to the law.”

* * * * * * * * * * * * * * * *



Taiwan Communiqué  -41-                April 1984



FROM:
TAIWAN COMMUNIQUÉ
P.O. Box 91542
2509 EC  THE HAGUE
The Netherlands

ISSN Number: 1027-3999

Port betaald
Port Payé
The Hague

CONTENTS Taiwan Communiqué no. 15
              April 1984

Taiwan opposition leaders on hunger strike ................. 1

Mr. Reagan and the future of Taiwan
Trong Chai: "Let the Taiwanese decide their future" .... 4
Trong Chai: "Taiwan independence, the only solution" ... 5

The State Department's 1983 Human Rights report ............ 7

Prisoner report
Eleven long-term prisoners released .................... 17
Huang Hua: profile of an imprisoned writer ............. 18
Amnesty International: Torture in the eighties ......... 21

Freedom of the press?
Censorship in taiwan reaches new heights ............... 23
Overview of press censorship in Taiwan ................. 27

Articles and publications
CPJ Update: Taiwan's opposition press .................. 29
Ripon Forum: Foreign Perspectives, Taiwan .............. 31
International Herald Tribune: Widening Strait .......... 34
Asian Wall St. Journal: Taiwan must end martial law .... 35

Notes
David Gelzer: Presbyterian theologian expelled ......... 36
Fraud in the December 1983 elections ................... 37
The aging of the National Assembly ......................38
Parliamentary immunity? ................................ 39

Taiwan Communiqué  supports a free, democratic, and independent
Taiwan, and campaigns for full and equal membership of Taiwan

in the international community, including a seat in the UN.
Please support our activities with your contributions.

Internet homepage:  http://www.taiwandc.org

SUBSCRIPTIONS: USA (third class bulk mail)    US$ 21.-
USA (first class mail)         US$ 25.-
Other Countries (airmail)      US$ 30.-


