Sensemaker skrev:USAs president har tänkt högt på internet och där omtalat att vinna handelskrig. Låt oss för ögonblicket strunta i honom och vad han menade (vi är nog alla litet trötta på Trump-orakologi, "covfefe"!, ifall du absolut vill ta upp detta var snäll och gör det i annan tråd). Jag skulle vilja fråga någon som kan internationell ekonomi och ekonomisk historia mer än jag ifall en sådan sak över huvud taget är möjlig.
Såsom jag förstår är ett handelskrig när två eller flera parter reser alltmer handelshinder mot varandra i akt och mening att skada den andras handel och ekonomi. På grund av åtgärdens natur är det i viss mån oundvikligt att man även skadar sin egen handel och ekonomi. Givet detta, hur skulle egentligen en "seger" se ut? Är det möjligt att "vinna", annat än i den mening man kan "vinna" ett kärnvapenkrig eller en riktigt otäck skiljsmässa; man vinner bara såtillvida att den andra parten lider något mer.
Jag har klämt kanske tio böcker om ekonomisk historia, men kan inte komma på ett enda historiskt exempel på en "seger" i ett handelskrig. Inte ens det anglo-iriska handelskriget eller det serbisk-österrikiska griskriget som båda verkligen var ekonomisk David mot Goliat.
Så frågorna är:
1. Går det att "vinna" ett handelskrig?
2. I så fall hur ser en sådan seger ut?
3. Finns det något historiskt exempel på en sådan seger?
Sensemaker
Ja visst går det
Det svåraste handelskrigets förutsättningar är att en part har en massa saker du vill ha men du har inget som denne vill ha. Nu kommer ficktjuvarna på nudistlägren att aktiveras i operation denaturalisering, när de får chansen (zhànzhēng)
Bara genom att se bortom det dagliga brödets pålagor såsom i barkisbrödet bor kan du också finna svaret på din fråga som bread & butter.
Pappa vers Mammut bete
Men kom ihåg att ett krig egentligen inte har några givna vinnare annat än de talade begreppet på de som överlever. I de flesta krigen har alla deltagarna förlorat och förlorat väldigt mycket. Krig handlar därför om att minimera förlusterna. Frågan om vem som är krigets vinnare kan därför vara lite sjuk, som handel & vara i grunden av sin in-säljande natur. Vinkeln varifrån frågeställningen kom.
Filosofiska handelskrig med ståndaktighet i trosinriktnigenRent filosofiskt finns det flera exempel på det. En filosofi såldes in mot bakgrunden av att ha haft åtminstonde 6 generationer av klockren inavel. Här ser du släktkartan.

Att filosofin sedan kallar sig religion och segrar över andra religioner är kanske idag inget vi tänker på, men vad vi tänker på idag tar heller inte bort detta historiska faktum. Den filosofiska inaveln har en lång tradition och har länge varit väldigt segerrik. Men det är de ultimata handelskringen som tävlar om att knyta dina centrala livshändelser i sina näts verkan & tanketräd. Där har du sedan bundit den givne konsumenten och sålt in friheten.
Social blindskrift med lödkolv Burn-a-dot effektenEn del hävdar att i humanoria och samhällen är det ett mönstergillt handelskrig i tankebanan att lyckats med konsten att marknadsföra människors olika värden och därmed lägga grunden för en monarki. Vilket är den så kallade Burn-a-dot effekten.

lite puckelrygg ligger det nog ändå i förhandsprivilegiet födslorätten medger.
Men så är det väl med alla egentliga krig, det går att vinna dem på sitt sätt, men då ser du dem inte heller i den praktiska verkligheten. För motparten är blind - detta lärde vi oss redan i öga för öga. tand för tand.
Marknadsförandet av paradoxen är nog de mest framgångsrika handelskrigen och de äger mest rum i tanketrädet. Tänk bara om alla kunde bli kungar och drottningar i ett land och rike, då skulle vi bli ett land med världens starkaste monarki, men det skulle ingen utav de som kallar sig monarkister att gilla - för den faktan löser ut paradoxen, vad annat kan vara värt att känna till?