Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.

Torbjörn Sassersson & Newsvoice

Inläggav Jonas K » lör 28 sep 2013, 11:25

I brist på allmän Newsvoicetråd postar jag detta i denna tråd. Sassersson har ju på sistone börjat ta in ett flertal andra skribenter, kanske för att få lite avlastning. Detta har resulterat i att konspirationsteorierna som presenterats blivit alltmer skruvade då han bland annat tagit in skribenter diagnosticerade med schizofreni.

Igår fick den nya skribentpolicyn ännu en konsekvens, Newsvoice gjorde sig då till organ för invandringskritik av SD-stuk. Pensionären Gunnar Jonzon kritiserar nämligen i en Newsvoiceartikel den svenska invandringspolitiken. Bildsättningen till artikeln är för övrigt intressant, jag tycker den ser ut att illustrera hur skribenten läser upp sitt alster när han telefonerar Ring P1.

Gunnar Jonzon på Newsvoice skrev:Hur var det Reinfeldt, så vitt jag kommer ihåg under valperioden var det inte tal om att Sverige skulle stå som ”fadder” för all världens folk inklusive lycksökare. Jag har tidigare lagt min röst på Moderaterna men nu är det stopp.

[...]

Kom inte dragande med att det är krig och att de behöver hjälp. Startar man krig så skall man också ta konsekvenserna.

[...]

Så du torde inte ha problem med tandläkarbesök och det har inte de där man inte får kalla ”svartskallar” heller för dem kostar ett besök 50 kr till skillnad för oss svenskar där en tandutdragning av en hörntand kostar i runda tal 850 kr det är inte möjligt med den låga pension du utbetalar.

[…]

Bättre vore att vara Somalier, då kunde man känna sig lycklig fri och ekonomiskt oberoende i varje fall om man jämför med den usla pension somliga av oss åtnjuter.

(Webcite)
Senast redigerad av devadatta ons 16 jul 2014, 00:36, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Avknoppad tråd
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Re: Sassersson spyr vidare...

Inläggav patz » sön 29 sep 2013, 12:00

Gunnar Jonzon på Newsvoice skrev:
Kom inte dragande med att det är krig och att de behöver hjälp. Startar man krig så skall man också ta konsekvenserna.

(Webcite)

Jag är för att man ska få kritisera invandringen och så men måste man använda så korkade argument? Tycker han att jag ska säga till kvinnorna i min SFI-grupp som flydde med sina barn undan krig att de skulle tänkt på konsekvenserna innan de startade kriget?
-Har du några som helst belägg för det här?
-Nej det finns inte, och det är kanske det som är det mest fascinerande.
patz

Inläggav Blafsen » sön 29 sep 2013, 12:45

Svenskar är individer, men invandrare är ett kollektiv. Så är det för dem.

Annars minns jag hur Newsvoice-Fan Club gjorde sitt yttersta för att skapa nån sorts nazistiska kopplingar till skeptiker i allmänhet och VoF i synnerhet.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav JackBlack » ons 16 okt 2013, 13:27

patz skrev:Jag är för att man ska få kritisera invandringen och så men måste man använda så korkade argument? Tycker han att jag ska säga till kvinnorna i min SFI-grupp som flydde med sina barn undan krig att de skulle tänkt på konsekvenserna innan de startade kriget?

Kvinnorna startade nog inte kriget, det var männen som gjorde det. Forskning visar att när kvinnor får mer rättigheter så motverkar det att konflikter startas. Tyvärr är kvinnors rättigheter fortfarande små i stora delar av världen - speciellt i Mellanöstern och stora delar av Afrika.

Sen kan man konstatera att de allra flesta kvinnor brukar fastna under odrägliga eller ibland livsfarliga förhållanden i något regionalt flyktingläger eller som internflyktingar. De brukar bara vara en bråkdel som tar sig till västvärlden.

Angående artikeln på Newsvoice så var det en riktig skräpartikel. Även om vi hade stoppat invandringen helt så kan man fråga sig hur mycket detta hade påverkat pensionerna. Visst, invandringen drar ner inkomstindex något och det kan vara en del indirekta effekter på tillväxten men det är väl allt. De indirekta effekterna kan dock eventuellt kompenseras av att en större befolkning konsumerar mer.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav patz » fre 18 okt 2013, 08:08

JackBlack skrev:
patz skrev:Jag är för att man ska få kritisera invandringen och så men måste man använda så korkade argument? Tycker han att jag ska säga till kvinnorna i min SFI-grupp som flydde med sina barn undan krig att de skulle tänkt på konsekvenserna innan de startade kriget?

Kvinnorna startade nog inte kriget, det var männen som gjorde det. Forskning visar att när kvinnor får mer rättigheter så motverkar det att konflikter startas. Tyvärr är kvinnors rättigheter fortfarande små i stora delar av världen - speciellt i Mellanöstern och stora delar av Afrika.

Sen kan man konstatera att de allra flesta kvinnor brukar fastna under odrägliga eller ibland livsfarliga förhållanden i något regionalt flyktingläger eller som internflyktingar. De brukar bara vara en bråkdel som tar sig till västvärlden.

Angående artikeln på Newsvoice så var det en riktig skräpartikel. Även om vi hade stoppat invandringen helt så kan man fråga sig hur mycket detta hade påverkat pensionerna. Visst, invandringen drar ner inkomstindex något och det kan vara en del indirekta effekter på tillväxten men det är väl allt. De indirekta effekterna kan dock eventuellt kompenseras av att en större befolkning konsumerar mer.

Jag är inte helt säker på om du riktar det du skriver till mig eller om det är mer allmänt. Jag håller naturligtvis med om det du skriver. Det jag skrev var för att visa hur absurt det är att som artikelförfattaren bunta ihop alla invandrare så att exempelvis kvinnor och barn får skulden för konflikter i Somalia och Syrien trots att de självklart inte har kunnat påverka den utvecklingen.
-Har du några som helst belägg för det här?
-Nej det finns inte, och det är kanske det som är det mest fascinerande.
patz

Inläggav Jonas Duregård » fre 18 okt 2013, 09:17

Blafsen skrev:Annars minns jag hur Newsvoice-Fan Club gjorde sitt yttersta för att skapa nån sorts nazistiska kopplingar till skeptiker i allmänhet och VoF i synnerhet.
Vet inte om Newsvoice är inblandat men här kan man läsa om VoFs kopplingar till bland annat Vatikanen, Maltesordern och Trilaterala kommissionen. :shock:

http://spiritualism.ifokus.se/discussio ... rung-ifran
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika
Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inläggav JackBlack » fre 18 okt 2013, 13:28

patz skrev:Jag är inte helt säker på om du riktar det du skriver till mig eller om det är mer allmänt. Jag håller naturligtvis med om det du skriver. Det jag skrev var för att visa hur absurt det är att som artikelförfattaren bunta ihop alla invandrare så att exempelvis kvinnor och barn får skulden för konflikter i Somalia och Syrien trots att de självklart inte har kunnat påverka den utvecklingen.

Det var både och. Jag var osäker på om du var ironisk eller ej.

Visst är det absurt...
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).
JackBlack

Inläggav Ergo Sum » fre 18 okt 2013, 13:39

Jonas Duregård skrev:Vet inte om Newsvoice är inblandat men här kan man läsa om VoFs kopplingar till bland annat Vatikanen, Maltesordern och Trilaterala kommissionen. :shock:

http://spiritualism.ifokus.se/discussio ... rung-ifran

Jag kan rekommendera den svenska översättningen. Då slipper man förstå innehållet.
Ockhams rakkniv alltid till hands.
Ergo Sum

Re: Newsvoice

Inläggav Jonas K » fre 18 okt 2013, 15:17

I en artikel i Newsvoice berättar redaktör´n i egen hög person hur han tvättat bilklädseln med en rengöringsprodukt innehållande nanopartiklar. Det skulle han dock inte ha gjort.

Newsvoice skrev:Kort därpå var det dags att köra en 30-minutersresa. Direkt kunde jag känna resterna av nanopartiklarna i kupén. Det var som en extremt fint damm, som av talk eller puder, men finare, som kändes i ansiktet och på ytor. Det värsta var i luftrören. Den subjektiva upplevelsen var att partiklarna trängde rakt igenom slemhinnorna och gjorde dessa irriterade.

För säkerhets skull körde jag med rutorna öppna för att försöka vädra ut dammet.

Dagen därpå var det dags för en längre resa på ca 1 timme i bilen. Nu blev symptomen värre. Dammet verkligen irriterade slemhinnorna. Någon dag senare blev jag sjuk, fick en förkylning med irriterade luftrör och hosta.

Det är min övertygelse att nanopartikeldammet irriterade slemhinnorna och öppnade upp för virus och bakterier vilka kunde tränga in i kroppen lättare.

Två frågor infinner sig.

1) Kan man känna hur nanopartiklar tränger igenom slemhinnorna?

2) I kommentarerna menar en person att redaktör´n bör sälja bilen och i annonsen påpeka att den är nanokontaminerad. Hur mycket värdeminskning ska man räkna med att en nanokontaminering orsakar?
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm
Användarvisningsbild
Jonas K

Inläggav Pär C » fre 18 okt 2013, 17:29

Köp inte bilen trots ev rabatt! Nanopartiklar orsakar en smittsam form av hypokondri.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav devadatta » fre 18 okt 2013, 20:11

Redaktörens dikt om kanelbullen passar väl in i sammanhanget subjektiva symptom:

Torbjörn Sassersson skrev:När jag ser en kanelbulle vill jag äta den.
När jag börjar äta den smakar det gott.
När jag närmar mig slutet av bullen börjar det bli äckligt.
När jag ätit upp bullen känner jag mig lurad av bullen och jag ångrar mig.
Jag går och borstar tänderna och hoppas att det neutraliserar lite av den negativa effekten.
Jag får en kanelbulle-inside-upplevelse.
Jag blir lite pigg av sockret.
När insulinchocken kommer blir jag trött.
Nu tänker jag på bullen igen, att jag aldrig borde ha tagit den.
Jag undrar hur jag ska få bättre disciplin att motsätta mig frestelsen att någonsin äta kanelbulle igen.
På kvällen springer jag 3 km för att motverka fettbildningen.
När jag springer tänker jag på bullen.
Jag inser att jag har en relation med en kanelbulle.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav ani » fre 18 okt 2013, 21:33

Jonas K skrev:2) I kommentarerna menar en person att redaktör´n bör sälja bilen och i annonsen påpeka att den är nanokontaminerad. Hur mycket värdeminskning ska man räkna med att en nanokontaminering orsakar?

Åtminstone 80% om det (mot förmodan) är en modell jag kan tänkas vara intresserad av. Annars bryr jag mig inte ;-)
Användarvisningsbild
ani

Inläggav Anders69 » fre 18 okt 2013, 21:44

Torbjörn Sassersson skryter med att han har 43 000 unika besökare varje månad. kan den statistiken vara sann? Han verkar inte vara medveten om att de flesta som läser hans sidor anser att det är ren galenskap. Hur många kan det vara som tillhör "sekten"? 1000 - 3000 ? Jag läste någon stans att Lennart Ekdal gillade Newsvoice.

http://www.s-bloggar.se/p/vzd3x/newsvoi ... d-i-bruset

Men jag har inte lyckats få det bekräftat.
Anders69

Inläggav devadatta » fre 18 okt 2013, 22:06

Anders69 skrev:Torbjörn Sassersson skryter med att han har 43 000 unika besökare varje månad.

Jag tror inte på några såna siffror så länge ingen presenterat något sätt att få antal unika besökare från dynamiska IP.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Blafsen » fre 18 okt 2013, 23:18

devadatta skrev:
Anders69 skrev:Torbjörn Sassersson skryter med att han har 43 000 unika besökare varje månad.

Jag tror inte på några såna siffror så länge ingen presenterat något sätt att få antal unika besökare från dynamiska IP.

Jag tror att de når upp till den siffran genom att räkna in alla osaliga andar som de har kontakt med, plus genom att lägga till alla avstängda konton på andra forum som stått på avsevärt färre personer.

Kanske har de också fått en hel del besök av spambotar också? De är kanske inte så bra på att skilja dem från människor?

Annars skulle inte jag ha nått emot att köpa en bättre begagnad bil som ägaren tror är smittad med nanopartiklar. Kan ju vara hyfsad prutmån där. Att man kan bli förkyld av andra orsaker måste väl vara en befängd ide'.

BTW, kul länk från Jonas Duregård. Att jag aldrig har fattat min gamla koppling till malteserriddarna och påven förr.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Nästa

Återgå till Pseudovetenskap och sekter