Sivuhuomiona Suomen sotilastiedustelun salailukulttuuri ei kyllä myöskään ole ihan tätä päivää ja laitos tarvitsisi varmaan lisää ammattitaitoa ja resursseja viestintänsä hoitamiseen.
Osittain samaa mieltä, mutta luultavasti täysin toisenlaisella asenteella.
Suurin osa kansasta ei ihan oikeasti kykene tiedon, kokemuksen tai ymmärryksen tasolla hahmottamaan sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden keskeisiä tarpeita. Ja jos asiaa ei hahmoteta, niin äänestämisen, journalismin, mielipidevaikuttamisen yms suhteen ollaan helposti liian helposti ohjailtavissa.
Siksi tarvittaisiin sellainen elin tai sellaisia elimiä, jonka/joiden kautta keskeinen ei-salainen yleisen tason tieto ja ymmärrys voisi levitä laajalle yleisölle. Näin saataisiin etukäteen heikennettyä vihamielisen tai passivoivan sisäisen ja ulkoisen vaikuttamisen tehoa.
Turvallisuuteen liittyvää työtä linjaorganisaatioissa tekevät eivät noin keskimäärin tajua tuommoisesta vaikuttamisesta sen enempää kuin marttakerho signaalitiedustelusta. Lisäksi niillä on jo tarpeeksi tärkeää työtä. Ei niiden resursseja pidä pölliä johonkin yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen infoviihteen yms keinoin.
Tämä maa tarvitsee yhden tai mieluummin useamman sellaisen elimen, jonka hommana on muiden asioiden ohella tuoda julki maan turvaamisen kannalta keskeisten tarpeiden tieto- ja tunnepohjaisia perusteluja ilman että julki tuominen on edes näköetäisyydellä mistään salaisesta.
Otan vahvasti karrikoivan esimerkin:
Kansalaisille tarjotaan median ja viihteen välityksellä toinen näistä kahdesta vaihtoehtoisesta selityksestä:
a) Signaalitiedustelu lukee sähköpostisi ja kyttää sinua muutenkin.
b) Signaalitiedustelun päätehtävä on varoittaa valtion ylintä turvallisuusjohtoa jos lähialueilla tapahtuu Suomeen kohdistuvia riskejä kasvattavaa sotilaallista valmistautumista ja toimintaa.
Sitten istutaan hetki paikallaan ja mietitään, että miten sekä puolueiden, yksittäisten poliitikkojen, eri tiedotusvälineiden, somekeskustelujen että myös näiden kautta äänestyspäätösten ja budjetoinnin kautta voisi näkyä se, että kumpi noista kahdesta selityksestä on tarjottu väestölle kattavammin.
Sitten istutaan toinen hetki ja mietitään samaa MPK:n, vastatykistötutkien, tykistön erikoisammusten, panssaroitujen miehistönkuljetuskotteroiden, viestintäjärjestelmien ja sadan muun asian suhteen.
Suomi muuttuu koko ajan keskusjohtoisesta ja keskitettyyn professionalismiin perustuvasta hyvinvointiyhteiskunnasta hajautettuun ja verkottuneeseen johtamiseen ja vaikuttamiseen sekä verkottuneeseen professionalismiin perustuvaksi kansalaisyhteiskunnaksi.
Tuo muutos kestää vuosikymmeniä, mutta se etenee silti niin vääjäämättä ettei millään taholla ole syytä olla ottamatta sitä huomioon.