HS tietovuoto Puolustusvoimien tiedustelusta

Se oli ihan nenän edessä enkä huomannut... yhdistetään se Kopylovan juttu siitä, että venäjänkieliset yhdistettiin Venäjän ulkoministeriön koordinaatiokomitean alle.

Siviilitiedustelu! Tietenkin. Miten olinkin näin sokea. Puolustusvoimien tiedustelu painostetaan hyväksymään, että siviilejä koskevat osat tiedustelulaista jätetään pois. Näin jää vain perinteisempi sotilasosa.
Todella hyvin oivallettu. Hatunnosto ja isossa kaaressa. Ois jäänyt multa tajuamatta.

Ymmärränkö oikein:

Naapuri siirtää vaikuttamis- ja tiedustelutoiminnan Suomen kansalaisuuden saaneista siviileistä ja "siviileistä" koostuvalle verkostolle. Ja... Simsalabim! Vastatiedustelu tai ainakin valtaosa siitä on estetty ellei laki salli oman maan kansalaisiin ja/tai Suomen sisälle kohdistuvaa tiedustelua?

Naapuri on taatusti noin ovela. Ja huseeranneiden toimittajien sidoksista osa taitaa viitata itään päin?

Periaatteessa tollainen mahdollistaisi jopa konfliktin aikaisen operatiivisen tiedustelun vähän samaan malliin kuin Ukrainassa kai on tapahtunut?

Tässä keississä on koko ajan ollut paljon samaa kuin siinä "eikö kaksoiskansalaisia päästetäkään armeijassa vakoilemaan ihan kaikkea - voi mitä syrjintää" -keississä.

Toi journalistinen tunkio kaipaisi kyllä perkaamista hyvin isolla ja pitkäpiikkisellä talikolla. Aika usein käy mielessä että lähes kaikki toimittajat pitäisi vaihtaa asiantuntiakirjoittajiin.

Mitähän muuten... Jos toimittaja möisivät kilotolkulla huumeita, välittäisivät pikkulapsia pedofiileille ja hakkaisivat juoppoja yössä kuoliaiksi ihan vain huvittelumielessä, niin tukisivatko ja vaikenisivatko toiset toimittajat sananvapauden, lähdesuojan ja lukijan oikeuksien nimissä?
 
Viimeksi muokattu:
Se oli ihan nenän edessä enkä huomannut... yhdistetään se Kopylovan juttu siitä, että venäjänkieliset yhdistettiin Venäjän ulkoministeriön koordinaatiokomitean alle.

Siviilitiedustelu! Tietenkin. Miten olinkin näin sokea. Puolustusvoimien tiedustelu painostetaan hyväksymään, että siviilejä koskevat osat tiedustelulaista jätetään pois. Näin jää vain perinteisempi sotilasosa. Viideskolonnalaiset saavat olla rauhassa.

Olenko oikeassa vai olenko oikeassa?

@baikal Nyt wanha wainu sanoo, että lähellä ollaan.
HS tukiporukka,esim. Itävetoinen Martin Scheinin ajaa juurikin tuota ja lisäksi ajaa ”paperittomien” asiaa eli täystyöllisyyttä Supolle ja siviilikoneistolle...jottei aikaa jäisi...

Sopiiko tähän samaan kuvioon venäjän testi itärajalla vyöryn aikaan?
Toisaalta onneksi Päivi tiesi ja tunsi kaikkien tulijoiden taustat..

Kuulostaisi suorastaan karmivalta...
 
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005499037.html
 
Viimeksi muokattu:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005499034.html
 
Poliisihan ei kuulemma omien sanojensa mukaan tutki tätä vuotoa joululomilla kun eivät pidä kiireellisenä (luin Kalevasta). Toivottavasti saatana edes joku tutkii ja etsii syyllisen oikeuteen tuomittavaksi kun kytät kerran levittelevät käsiään!

Edit: Valtakunnassa on vuotaja maan korkeimmassa poliittisessa johdossa, pääesikunnassa tai sotilastiedustelussa. Niin kauan kun tätä hyssytellään tai yritetään viedä huomio muualle olemme asteen verran enemmän jälkisuomettunut maa.
Jahas, mentiin sitten lopulta itse asiaankin.
Mikäli hesari ei olisi artikkeliaan julkaissut, et tietäisi tuota, ei tietäisi poliisikaan, eikä koskaan tulisikaan tietämään. Ei tutkintaa, ei syytettä eikä tuomiota.
Mitä hesari olisi voinut laillisesti tehdä tuodakseen tuon mainitsemasi epäkohdan esille?
Pelkkä ilmoitus poliisille ei joko olisi johtanut mihinkään, tai sitten seuraus olisi ollut jokin kunnianloukkaussyyte tai vastaava itselle, jos ilman todisteita olisi moista väittänyt. Poliisi ei olisi voinut tutkia, koska sillä ei ole pääsyä todisteisiin, koska ne ovat salattuja asiakirjoja.
Toinen olennainen kysymys kuuluu että onko jollain taholla ihan laillinen oikeus vuotaa, ja jos niin minkä lain perusteella ja millä taholla?
Tätä kysymystä ei mediassa käsitellä, vaan se vaietaan kuoliaaksi, onko syy se ettei lakia ole, vai se ettei sitä toimittajat tiedä eikä löydä, vai jokin muu syy ja jos niin mikä?
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621#L7P30
30 §
Salassa pidettävien tietojen antaminen ulkomaan viranomaiselle ja kansainväliselle toimielimelle

Sen lisäksi, mitä laissa erikseen säädetään, viranomainen voi antaa salassa pidettävästä asiakirjasta tiedon ulkomaan viranomaiselle tai kansainväliselle toimielimelle, jos ulkomaan ja Suomen viranomaisen välisestä yhteistyöstä määrätään Suomea sitovassa kansainvälisessä sopimuksessa tai säädetään Suomea velvoittavassa säädöksessä ja tieto asiakirjasta voitaisiin tämän lain mukaan antaa yhteistyötä Suomessa hoitavalle viranomaiselle.
Mitä kansainvälisiä sopimuksia tai suomea velvoittavia säädöksiä on olemassa, jotka antavat luvan luovuttaa salaisia asiakirjoja muiden valtioiden tiedusteluelimille tiedon vaihdon yhteydessä?
Onko jossain muussa laissa pykäliä jotka tällaisen ilmeisesti jo pitkään jatkuneen tiedonvaihto toiminnan tekevät lailliseksi, vai onko kyseessä sama rikos (vakoilu mukaan lukien) josta toimittajia ja heille vuotajaa nyt perustellusti ja aiheesta syytetään?
 
Juridisessa mielessä kukaan ei ole vielä tainnut selvittää sitä, että mitä tapahtuu jos Sanoma Oyj erottaa päätoimittajan ja palkkaa tilalle sellaisen, joka päättää luovuttaa salaiset matskut viranomaisille ja tehdä muutenkin täyttä yhteistyötä asian selvittämisessä sekä vaatia sellaista työntekijöiltä.
Saa syytteen samasta kuin edeltäjänsäkin, täällähän on jo todettu/väitetty että jo hallussapito on rikos, eikä materiaalia voi kukaan poliisille tai muulle viranomaiselle luovuttaa pitämättä sitä juuri sitä ennen hallussa. Kukaan asiaa ajatteleva ei siis ota päätoimittajan tehtävää juuri nyt vastaan, ellei ole täysin varma siitä että tulkinta hallussapidon laittomuudesta on virheellinen.
 
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712222200623815_pi.shtml
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
Mitä kansainvälisiä sopimuksia tai suomea velvoittavia säädöksiä on olemassa, jotka antavat luvan luovuttaa salaisia asiakirjoja muiden valtioiden tiedusteluelimille tiedon vaihdon yhteydessä?
Tietojen vaihtoa tekevät kaikki, mutta Euroopassa ne taitavat perustua SEUT 67- ja SEUT 87 -artikloihin ja ovat siis pohjaltaan kansainvälisiä sopimuksia. Tekeehän Suomi yhteistyötä FSB:nkin kanssa. Jos täällä saataisiin tietää vaikka terrori-iskusta Pietarissa, tieto menisi salamana sinne.

Tosin me olemme nykykeinoilla aika tehottomia.

Lisäksi tulevat puolustusyhteistyösopimukset. Sotilastiedusteluhan on osa sotilaallista toimintaa.

Suomessa sotilastiedustelu omassa maassa perustuu pitkälle aluevalvontalakiin. Lähtökohtana ei ole rikosepäily vaan kansallinen turvallisuus, mikä antaa tietysti väljyyttä. Oikeusoppineiden näkemys on, että tiedustelun pitää olla tarpeellista, kohdennettua ja perusteltua. Puolustusvoimien tehtäviin kuuluu tuottaa tilannekuvaa valtionjohdon päätöksenteon tueksi. Sen olisi kyettävä ennakoimaan vakavat turvallisuusuhkat, jotta tarvittaviin toimenpiteisiin voidaan käydä.

Vuonna 2013, kun alkoivat Maidan, yllättäen juurikin nämä PV:n valtuudet putkahtivat esiin. Hallinto-oikeuden professori Heikki Kulla otti esiin vuonna 2013, että signaalitiedustelua ei valvo mikään PV:n ulkopuolinen taho. Hän halusi jonkin parlamentaarisen elimen valvomaan. STT lähti silloin ajamaan uutisoiden asiaa.

Viestikoelaitos raportoi toiminnastaan Pääesikunnan tiedusteluosastolle. Laitoksen toimintaa valvovat tiedustelupäällikkö ja Pääesikunnan päällikkö. Toisin sanoen Jaakko Laakso et al olivat aina ulkona tästä, mikä kismitti niitä, joiden tehtävä oli raportoida suoraan itään.

Pakkokeinoja tulee rikostutkinnassa (esim. kotietsintä) aina lisää. Mutta tiedustelulla on valtuuksia liian vähän. Mukana tavallaan voivat nytkin olla kansalliseen turvallisuuteen vedoten henkilötiedustelu, jäljentäminen, paikkatiedustelu ja erikseen luvanvarainen tietoliikennetiedustelu rikostorjuntaa varten, mutta uhkan torjuminen jo terrorismintorjunnassa edellyttää lainsäädännön korjaamista.

Suomi on siis 15 vuotta myöhässä.

Suomessa on neljä internetin solmukohtaa. Näihin kuituihin sotilastiedustelua yrittää joku oikein tosissaan estää pääsemästä. Venäjä tässä tuoksuu.

Sotilastiedustelulainsäädännöllä halutaan parantaa tilannetta. Viestikoekeskus ja kytkentäviranomainen ja käräjäoikeus muodostaisivat yhteisen toimijan. Sitten tulisi parlamentaarinen valvonta ja tiedusteluvaliokunta ym.

Lisää valtuuksia tulee mutta ei toisaalta tarvitsisi sdkandaaleja kun punaleima olisi Hesarissa. Sitten se olisi vain se sama kuin muissa puolustusasioissa, että "HS:n lähteiden mukaan..." kuten tähänkin asti. Saunan lauteet riittäisivät ja eduskunnan siivoojatkin tietäisivät mutta olisipahan valvottua ainakin.

(Muokkasin oikeinkirjoitusta jälkeenpäin. Puhelimella on niin vaikeaa.)
 
Viimeksi muokattu:
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3825691-viranomaiset-vaarallisella-kiitolaukalla
 
Mielenkiintoinen ilmaisu..ettei turvallisuuspolitiikkamme johdossa ole myyrää...:unsure:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/kolumnit/artikkeli-1.218433
 
https://www.talouselama.fi/uutiset/...n-riskin/e31498a4-ea25-3996-aaeb-c2d6fc66146a
 
Joku tässä ketjussa jo aiemmin mainitsi demarileirin mystisen hiljaisuuden. Saman olen minäkin huomannut. Liekö joku harmaapäinen huonoryhtinen ukko puree kynsiään? Ei tosiaan yllättäisi, jos näin olisi. Moinen röyhkeys on jo nähty aiemminkin. Ja kerran kun on selvinnyt, kuin koira veräjästä, niin miksei sitten uudestaan omaa agendaa ajaen? Itse en usko vuodon tapahtuneen Puolustusvoimien puolelta. Veikkaan jotain puolustusvaliokunnan henkilöä.
 
Katsokaapas kuka oli aktiivinen myös kaksoiskansalaisuus-asiassa:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005075107.html

Voihan mähkiäinen (lajinsa iso ja ruma yksilö)

Joulusiivotessa mietin Halmisen tsykologiaa. Voisiko tässä olla punaisen villakoiran ydin kätkettynä siihen Macbookin moukarointiin:

HS:n tietojen mukaan koneella ei ole viestintälaki-artikkeliin liittyvää materiaalia.
Mutta oliko kenties muuta KyRPää (toimittajaslangia) kiinnostavaa..
 
Tuo Ruotsin käyttäminen alkaa näyttämään yhä ironisemmalta. 70-luvulla IB-keissin kautta pääministerinsä valehteli Suomelle päin naamaa ettei mitään informatsionsbyroota ole olemassakaan eikä Ruotsi tee tiedustelua ( vakoilua) Suomen alueella, samaan aikaan kun rajavartiolaitoksen sukeltajat kaivelivat kalastusveneeksi naamioidulta elsopaatilta mereen heitettyjä radioita kilometrin päässä Suomen rannikolta. Seuranneessa selvityksessä löydettiin sitten suurehkoja määriä jälkiä toiminnasta. Ja nyt ollaan tilanteessa missä verrataan Ruotsin siviililafkaa joka pyörittää ohessa omaa julkista museotaan Suomen ehkä tärkeimpään sotilastiedusteluorganisaatioon. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa että kyllä meilläkin viestintävirasto julkaisee kaikenlaista tietoa kellon ympäri esim. kriittisistä tietoturvauhista, miksi siis Ruotsin ilmavoimat ei julkaise itsestään operatiivista tietoa? Samaan tapaan hieman nauratti kun mainitsivat että Ruotsin raporteissa jopa työntekijät kertovat toiminnastaan etunimillä, ihan kuin ne olisivat oikeita eikä pseudonymisoituja. Tietysti Ruotsin puolustusvoimien yleisessä alennustilassa en yllättyisi jos tämäkin pitäisi paikkansa.

Sanoisin että tässä kohtaa alkaa selvästi näkymään myös hesarin asiantuntijoiden heikohko osaaminen. Toisaalta signaalitiedustelu yleensä on aihepiirinä sellainen josta ei Suomessakaan montaa asiantuntijaa löydy. Viestintävirastosta saattaisi löytyä ehkä puolisen tusinaa henkilöä, mutta sitten pitäisi löytää toimittaja joka osaisi tulkata insinööripuheen tavallisen kaduntallaajan ymmärtämäksi kieleksi.
 
Se oli ihan nenän edessä enkä huomannut...

Olenko oikeassa vai olenko oikeassa?
Vonka...

Sulla on selvästikin intellektuaalinen omistusoikeus tuon kokonaisuuden oivaltamisen suhteen, joten kaksi kysymystä.

1. Annatko luvan esittää tuon kuvion hyvässä tarkoituksessa myös muualla?

2. Mites... Kun tämä on anonyymipalsta ja sinä olet anonyymi kirjoittaja, niin kuinka viitataan siihen, että kyse ei ole omasta oivalluksesta vaan muun tahon (siis sinun) ymmärryksestä? "Eräs henkilö", "tuntematon kirjoittaja"... Oletan, ettet halua asiaa ilmaistavan "Maanpuolustusnetin nimimerkki Vonka". Jos haluat niin toki niin.
 
Ootte kyllä ennätystahtia takonut tänne melkosen sivumäärän tästä tietovuotoaiheesta. Olen niitä nyt muutaman päivän lukenut ja ihan hyiä pointseja. Olen tässä tätä itsekseni miettinyt ja tullut siihen lopputulokseen, että tämä case paljastaa jotain todella tärkeää meistä suomalaisista. Yleisö näyttää todella olevan PV:n puolella tässä asiassa. TottakaiHesarin toimintaa puolustelevia näkökulmia on, mutta ne ovat melkolailla häviöllä. Viimeisten kolmen päivän aikana HS-kriittisiä puheenvuoroja on alkanut ilmaantua myös muihin lehtiin. Siihen meni hetki, koska turvallisuussalaisuuden paljastamista koskeva lakipykälä oli ilmeisesti melko tuntematon monille. Nyt sitä on kuitenkin analysoitu, ja eri puolilla toimituksia aletaan ymmärtää, että mitä HS todella meni tekemään.

Journalistien näkökulma on perinteisesti ollut se, että "painava yhteiskunnallinen intressi, kuten esimerkiksi viranomaisen laittoman toiminnan paljastaminen, on yleensä tulkittu perustelluksi syyksi käyttää poikkeuksellisiakin journalistisia menetelmiä". Tämän moni varmasti hyväksyy. Mutta siteeraan tässä ystävääni: "Kävi vain mielessä, että salaisissa papereissa ei ole mitään laittomuuksia paljastettavaksi. Mutta salaisten papereiden vuotaminen on laitonta toimintaa. Tosi journalistinen teko olisikin oikeastaan siis tämän casen laittomuuden tekijän paljastaminen." Point!

Lähetin muutama viikko sitten Sotilasaikakauslehdelle artikkelin, jossa otin kantaa mediassa lietsottuun turvallisuuspoliittiseen älämölöön. Tätä tietovuotojuttua vasten peilattuna aihe on muuttunut entistäkin radikaalimmaksi. Lataan artsun tähän.
 

Liitteet