
|

|
|
会期 |
2017年4月4日(火)−5月28日(日) |
休館日 |
月曜日 |
開館時間 |
11時より19時まで[毎週水曜日は21時まで延長] |
入場料
|
大人1,000円 学生500円(25歳以下)
70歳以上の方 700円
ペア券:大人 2人 1,600円 |
主催/会場 |
ワタリウム美術館 2階、3階、4階 |
共催 |
commmons I AVEX ENTERTAINMENT INC./ kab inc. |
協賛
|
株式会社イースタンサウンドファクトリー、グラフ、
ソニービデオ&サウンドプロダクツ株式会社、
ソニーマーケティング株式会社、順不同 |
協力
|
LEXUS、株式会社一九堂印刷所、オンキヨー&パイオニアマーケティングジャパン株式会社 |
|
|
date |
April 4 tue.. – May 28 Sun., 2017 |
Closed |
Mondays |
Open Hours |
11:00 to 19:00 (open till 21:00 on Wed.) |
Admission
|
Adult 1000 yen /
student (under 25 years)500 yen/
Adult over 70years 700yen/
Pair Ticket: 2 Adults 1600 yen / |
Organizer
|
WATARI-UM, The Watari Museum of Contemporary Art |
Co-Organizer
|
commmons/AVEX ENTERTAINMENT INC./kab inc. |
Support |
EASTERN SOUND FACTORY Co,Ltd., graf, Sony Video & Sound Products, Inc., Sony Marketing Inc. |
Cooperation |
LEXUS, ichikudo Printing Co.,Ltd., Onkyo & Pioneer Marketing Japan Corporation |
|
|
坂本龍一 Ryuichi Sakamoto |
1952 年東京生まれ。
1978 年「千のナイフ」でソロデビュー。同年「YMO」を結成。
散開後も音楽を中心に海外に拠点を移し多方面で活動。
「戦場のメリークリスマス」で英国アカデミー賞を、「ラストエンペラー」の音楽ではアカデミーオリジナル音楽作曲賞、グラミー賞他を受賞。 常に革新的なサウンドを追求する姿勢は世界的評価を得ており、 またアート界への越境も積極的に行っている。
2014 年 7 月、中咽頭癌の罹患を発表したが、1 年に渡る治療と療養を経て2015 年、山田洋次監督作品「母と暮せば」 とアレハンドロ・G・イニャリトゥ監督作品「レヴェナント: 蘇えりし者」の音楽制作で復帰した。
森林保全活動「more trees」、脱原発啓蒙イベント「NO NUKES」、そして「東北ユースオーケストラ」の音楽監督として東日本大震災の被災三県(岩手県・宮城県・福島県)出身の子どもたちとの音楽活動など、社会的な問題への積極的関与も継続している。
|

|
2F コラボレーター : 高谷史郎 |
2F Collaboratar: Shiro Takatani |
1984年からアーティストグループ「ダムタイプ」の活動に参加。様々なメディアを用いたパフォーマンスやインスタレーション作品の制作に携わり、世界各地の劇場や美術館等で公演/展示を行う。1998年からダムタイプの活動と並行して個人の制作活動を開始。
舞台作品《明るい部屋》(2008年初演、世界演劇祭/ドイツ)、
《CHROMA》(2012年初演、滋賀県立芸術劇場びわ湖ホール)
を制作。2013年、東京都写真美術館で個展「明るい部屋」。
2015年にフランスで初演のパフォーマンス《ST/LL》は坂本龍一による音楽が印象的な最新作で、2018年2月24日[土]、25日[日]に東京・新国立劇場にて上演予定。
http://shiro.dumbtype.com |
Founding member of the artist collective “Dumb Type”
since 1984. Takatani has produced numerous performances and installation pieces using a variety of media, and continues to show work in theatres and museums around the world. Besides Dumb Type, Takatani
began a parallel solo career in 1998. In his solo activities, he created his own performance La Chambre Claire (premiered at Theater der Welt, Germany in 2008), CHROMA (premiered at Biwako Hall Center for the Performing Arts Shiga in 2012). His first retrospective solo exhibition,
Camera Lucida, was held at the Tokyo Photographic Art Museum in 2013. His latest performance ST/LL (premiered at Le Volcan, France in 2015)
with Ryuichi Sakamoto’s music will be presented at New National Theatre Tokyo on 24th and 25th of February 2018. |
|
3F コラボレーター : Zakkubalan |
3F Collaboratar: Zakkubalan |
ZakkubalanはNeo SoraとAlbert Tholenによるニューヨークを拠点としたアーティストデュオ。
写真と映画の合間を交差するアート作品を制作している。
両名ともアメリカ、コネチカット州のウェズリアン大学を卒業し、現在Albertは2017年度のMarcie Bloom Fellow in Filmとしても活躍中。
http://zakkubalan.com/ |
Zakkubalan is New York-based artist duo Neo Sora and Albert Tholen working in the intersection of film and photography. Neo and Albert both graduated
from Wesleyan University, and Albert is a 2017 Marcie Bloom Fellow in Film.
http://zakkubalan.com/ |
|
4F コレボレーター : アピチャッポン・ウィーラセタクン |
4F Collaboratar: Apichatpong Weerasethakul |
アピチャッポンはタイ北東部にあるコーンケンで育ち、当地の大学で建築を学んだ後、シカゴ美術学校で映画制作修士を取得。
1993年に短編映画、ショート・ヴィデオの制作を開始し、2000年には初の長編映画を制作。また1998年より多くの展示やインスタレーションを各地で展開してきた。
詩的で時にミステリアスで、ノンリニアな彼の作品は、人々の記憶、個々に潜む政治や社会的問題を繊細な手法で呼び覚ます。
2010年に「ブンミおじさんの森」(日本公開は2011年)でカンヌ国際映画祭最高賞(パルムドール)を受賞。
2009年に制作された大規模な映像インスタレーション「プリミティブ」はドイツのミュンヘンのハウス・デア・クンストにはじまり、数多くの美術館を巡回した。
2012年にはドクメンタ13に出展。また2013年のシャルジャ・ビエンナーレ1 1 において、チャイ・シリとのコラボレーション作品が金賞を受賞。同年に福岡アジア文化賞も受賞している。
2015年は初のパフォーマンス作品「Fever Room」を韓国・光州のアジアン・アート・シアターで発表。
2016年にチェンマイに開館したMIIAM現代美術館で、タイ初となる大規模個展を開催した。
同年、オランダにてプリンス・クラウス賞を受賞。
現在はチェンマイに在住し制作をつづけている。 |
Apichatpong grew up in Khon Kaen, the north-eastern region Thailand, where he studied Architecture, and later specialised in filmmaking at the School of Art Institute of Chicago.
He began making film and video shorts in 1993, and completed his first feature in 2000. He has also mounted exhibitions and installations in many countries since 1998. Lyrical and often mysterious, his works are
non-linear, dealing with memory and in subtle ways invoking personal politics and social issues.
Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives has won a Palme d’Or prize at the 63rd Cannes Film Festival in 2010. His 2009 large-scale video installation, Primitive, was exhibited at many museums including Haus der Kunst, Munich and at the New Museum, New York.
In 2012, he was invited to participate in Documenta (13),one of the most well-known art exhibitions in Kassel, Germany. Apichatpong received the Sharjah Biennial Prize at the 2013 Sharjah Biennial 11, UAE in collaboration with Chai Siris. He’s also a recipient of the Fukuoka Prize,
Japan, 2013. In 2015, his first performance piece, Fever Room, was premiered at Asian Art Theater in Gwangju, Korea. In 2016, his solo show inaugurated the MAIIAM Contemporary Art Museum in Chiang Mai.
He is a recipient of the 2016 Principal Prince Claus Award, the Netherlands.
Apichatpong currently works and lives in Chiang Mai, Thailand. |
|
2F async -drowning- |
drowning:
The main floor of the exhibition
featuring a 5.1ch surround sound mix
of async and visuals by Shiro Takatani.
Video Installation: Shiro Takatani |
坂本龍一によるアルバム『async』全曲の5.1chサラウンドMIX 試聴と高谷史郎の映像で構成されたメインフロア。
映像:高谷史郎 |
 |
on async:
新作制作過程にインスピレーションを与えた書籍、写真、メモ、譜面などを展示。 |
on async:
On display are the books, photographs, and other objects that inspired Sakamoto while creating async, along with notes,
memos, and sheet music which accumulated in the process of composing. |
 |
4F async - first ligh - |
first light:
A video installationby Apichatpong Weerasethakul featuring music from async.
Video Installation: Apichatpong Weerasethakul |
first light:
アルバム『async』の楽曲を用いたアピチャッポン・ウィーラセタクンとのコラボレーションによるヴィデオ・インスタレーション。
映像: アピチャッポン・ウィーラセタクン |
 |
1F async - communication wall- |
communication wall:
Feel free to post your reactions to the new album here.
Sakamoto may reply to them while the exhibition is ongoing.
We reserve the right to post comments and reactions that we receive during the exhibition to is ongoing.
We reserve the right to post comments and reactions that we receive during the exhibition to our website and social networks. |
communication wall:
アルバム『async』を聴いた感想や疑問を自由に書いて貼ってください。会期中、坂本龍一本人からの回答やコメントがあるかもしれません。
お貼りいただいた文章はWEBでご紹介させていただく場合があります。 |
B1F async - Vinyl archive & shop |
B1F vinyl archive & shop:
Visitors can listen to async and past albums
on vinyl and watch past video works.
Selected merchandise is also available
for purchase. |
vinyl archive & shop:
アルバム『async』や旧作のアナログ盤の試聴 、映像作品の視聴スペースと坂本龍一 関連グッズショップ |
|