THE TORTURERS’ LOBBY

How Human Rights-Abusing Nations
Are Represented in Washington

Pamea Brogan

THE CENTER FORPUBLICINTEGRITY




THE TORTURERS’ LOBBY

How Human Rights-Abusing Nations
Are Represented in Washington

By Pamela Brogan

THE CENTER FOR PUBLIC INTEGRITY
1910 K Street N.W.. Suite #802
Washington D.C. 20006
(202)223-0299



The Center for Public Integrity is an independent, nonprofit organization that examines public service and
ethics-related issues. The Center's studies combine the substantive study of government with in-depth

journalism. The Center is funded by foundations, corporations, labor unions. individuals. and revenue
from news organizations.

This study and views expressed herein are those of the author. What is written here does not necessarily
reflect the views of the individual members of the Center for Public Integrity's Board of Directors or
Advisory Board.

Copyright (c) 1992 THE CENTER FOR PUBLIC INTEGRITY. All rights reserved. No part of this
publication may be reproduced or used in any other form or by any means. electronic or mechanical,

including photocopying, recording, or by any information storage or retrieval system, without the written
permission of the Center for Public Integrity.

ISBN 0-9629012-9-6



"The greatest evil today is indifference. To know and not to act is a way of consent-
ing to these injustices. The planet has become a very small place. What happens in
other countries affects us.”’

Elie Wiesel
winner ofthe Nobel Peace Prize, 1986



Pamela Brogan has been ajournalist and editor forover 16 years. Sheiscurrently the national investigative
correspondent for the Gannett News Service. She has specialized in investigative business and legal
reporting with particular expertise about lobbying in Washington. She has aso worked for McGraw-Hill
and as a senior editor and columnist for Legal Times.

The author gratefully acknowledges those who helped in the preparation of this study:

Ted Amley, who assisted in the research, is a senior at Duke University, where he is pursuing a degree
in political science and history. He has worked for Amnesty International in the United States and in
London. He has also taught a course on human rights at Duke.

Cindy Collins, who assisted with the study, holds a master's degree in journalism from The American
University and a bachelor's degree in English from the University of California at Berkeley. She writes
for The National Jurist and Atlantic News Service.

Margaret M. Ebrahim. who assisted in the research, is a senior associate at the Center. She holds a
master's degree in International Affairs from The American University and a bachelor's degree from
Tulane University. Before moving to Washington, she was awarded a Watson Fellowship to research
human rights in the Brazilian Amazon for a year.

Janet Higbie, who edited the study, isan editor for the Los Angeles Times-Washington Post News Service.
She hasrecently finished writing "Eugenia: The Caribbean's1ron Lady," a biography of DominicaPrime
Minister Eugenia Charles, scheduled to be published by Macmillan-Caribbean in 1993.

John Kruger, whoassistedintheresearch. isagraduatestudentinNational Security Studiesat Georgetown
University. Hehasadegreeincommunicationsfrom The American University. Kruger hashadinternships
with the Washington office of Radio Free Europe and the Wall Street Journal Europe in Brussels.

Charles Lewisisthe founder and Executive Director of the Center for Public Integrity. For 11 years, he
did investigative reporting at ABC News and CBS News, most recently as a producer for 60 Minutes.

Diane Renzulli is administrative assistant at the Center. She has a degree in English from Georgetown
University.



VI.

CONTENTS

Executive Summary

Investigative Methodology

Foreign Aid Recipients

A. Middle East

B. Asa

C. Latin America

D. Africa

Nations Receiving Non-Traditional Aid
Conclusions

Notes

25

33

49

61

74

76



EXECUTIVE SUMMARY

With the fall of communism and the end of the Cold War, nations such as Nicaragua, Angola and
the Eastern European countries, once caught in the struggle between the United States and the Soviet Union,
have begun the long hard march toward democracy. Indeed, the world celebrates this tide of democratic
freedom and self-determination. Yet. oppression and human rights abuses persist around the globe.

Consider Guatemala, the homeland of this year's Nobel Peace Prize winner, Rigoberta Menchu, a
human rights activist who fled her country in the mid 1980s. Security forces tortured and murdered most
of her family for their efforts to gain respect for the rights of Guatemala's indigenous population. Menchu
does not know if she will return to live in Guatemala now that she has won the Nobel. She continues to
receive death threats.

In November 1989. Diana Ortiz, an American nun teaching in Guatemala. was kidnapped. taken to
a secret detention center, tortured and raped. A few months later, Michael DeVine, an American who was
an innkeeper in rural Guatemala. was abducted, tortured and executed by members of Guatemala's security
forces. The human rights situation has not substantially improved in Guatemala -- last year, hundreds of
political executions were reported.

Although the U.S. Ambassador to Guatemala was recalled, and U.S. military aid and commercial
arms sales to Guatemala were suspended in December 1990, the country was given nearly $91 million in
U.S. assistance in fiscal year 1991.

To keep those dollars flowing in, and to refurbish its dismal human rights image, Guatemala spent
more than $650,000 for Washington lobbyists and public relations experts. No one in Washington received
more money from Guatemala than Patton, Boggs and Blow, the powerful firm that took in $220,000 from
Guatemala in 1991. One of its assignments: prepare a status report on the Michael DeVine murder.

On adifferent continent. both Kenya and Nigeria have widely criticized human rights records. Last
year, Kenyareceived $38 million in U.S. foreign aid, and spent over $1.4 million on Washington |obbyists
to get it. Nigeria received $8.3 million and expended in excess of $2.5 million. Whom did both countries
call upon to do their bidding before the U.S. government? The lobbying firm of Black. Manafort, Stone
and Kelly Public Affairs Co.. which received $660,000 from Kenya in 1992-1993 and $1 million from
Nigeria in 1991.

Former Reagan political operative Paul Manafort oversees foreign accounts; his partner, Charles R.
Black. was a senior political strategist in the 1992 Bush-Quayle campaign. Their firm's fees to represent
Nigeria. Kenya. the Philippines and Angola's UNITA rebel group in 1991 totaled more than $3 million.
All four receive U.S. aid and abuse human rights. A spokeswoman for Black, Manafort, Stone and Kelly
told the Center that the firm does not "attempt to explain away" concerns about human rights. Instead,
she said, "we try to open a dialogue.”

In Turkey. in July 1991. the same month President George Bush made an official visit there, the body
of human rights worker Vedat Aydin was found along aroad. His skull was fractured, his legs were broken,



JRIL VXS TP

and his body was riddled by more than a dozen bullet wounds. He had been taken from his home by several
armed men who identified themselves as police officers. No one was charged with his murder.

Torture in Turkey is widespread. According to the State Department, "credible reports indicate that
high-pressure cold water hoses, electric shocks, beating of the genitalia, and hanging by the arms are
methods commonly employed.”

Last year, Turkey received more than $800 million in U.S. aid, and spent more than $3.8 million on
Washington lobbyists to keep that money flowing. Turkey's favorite Washington firm: Hill and Knowlton,
which received $1.2 million from November 1990 to May 1992. Frank Mankiewicz. a Vice Chairman of
the firm and former aide to Robert Kennedy, has worked with others on that account. Thomas Hoog.
another Hill and Knowlton Vice Chairman, advised President-elect Bill Clinton during the 1992
presidential campaign and continues to advise him informally during the transition to the White House.

Against a backdrop of budget cutbacks in domestic spending programs, U.S. taxpayers are indirectly
supporting the activities of lobbyists, lawyers and public relations firms who were paid more than $24
million in 1991-1992 to represent foreign interests that are persistent abusers of human rights. Collectively,
their clients receive billions of dollars in U.S. aid and other benefits.

A year-long investigation by the Center for Public Integrity reviewed hundreds of pages of documents
filed at the Justice Department by "foreign agents' - lobbyists, lawyers and public relations firms
representing overseas interests.

It examined 10 major U.S. foreign aid recipients, all associated with serious human rights abuses.
that pay Washington lobbyists to press Congress for increased aid. They are Turkey, Nigeria, Morocco.
Kenya, the Philippines, Indonesia, Egypt, Israel, Guatemala and UNITA. All commit torture and other
atrocities, according to human rights groups, the State Department or both.

Two other aid recipients with poor human rights records — Colombia and Peru — hire Washington
lobbyists to boost their image or lobby on their behalf for favorable trade and commercial treatment.

Three other nationsidentified asabusers of human rights— China, Saudi Arabiaand Kuwait —receive
no U.S. aid but have close political and commercial relationships with the United States; they too pay
foreign agents big fees to lobby Congress and the executive branch.

The Center's study found that the company paid the most by human rights abusers was the public
relations firm Hill and Knowlton, which received more than $14 million.

Kuwait was the biggest individual spender, doling out more than $12.5 million in fees to lobbyists,
lawyers and public relations firms.

Other firms paid more than $1 million dollars by U.S. aid recipientsidentified as abusing human rights
were Sawyer Miller Group; White & Case; Black, Manafort, Stone and Kelly; Edward Aycoth & Co.,;
and International Advisers. Inc.



Many of the foreign agents representing countries showing little respect for human rights ae
Washington insiders who have ties to both Republicans and Democrats in Congress and the executive
branch, the study found.

For example. John Raffaelli, former tax and trade counsel to Sen. LIoyd Bentsen (D-Tex.), was hired
by Turkey, which received $804 million in foreign aid during 1991. The Turkish government has been
known to torture citizens who are merely suspected of political crimes. Raffaelli's firm, McAuliffe, Kelly
and Raffaelli, was paid $200,000 by the Turkish government during 1991.

Ed Rollins, the former GOP operative briefly hired as a campaign adviser to Ross Perot, made two
trips to Colombia and the Philippines and gave political advice to leaders in both countries. The State
Department reported that Colombia's army and police participate in human rights abuses including
massacres, kidnapping and torture; numerous human rights violations have been reported in the Philippines
as well. Rollins did not register as aforeign agent, saying his trips had nothing to do with the firm"s public
relations accounts,

Graeme M. Bannerman, a former staff director of the Senate Foreign Relations Committee, has
represented Egypt and the Philippines. In arecent report, Middle East Watch described a pattern of torture
by Egypt's security forces. During 1991 Egypt received $2.2 billion. making it the second-largest recipient
of U.S. after Israel.

Critics say these lobbyists are undermining acrucial U.S. policy objective -- promoting human rights
abroad. U.S. taxpayers pay millionsor billions of dollarsin foreign aid to countries that abuse human rights
and employ Washington lobbyists to keep the aid flowing.

"The system stinks,” said Makau Mutua, project director of Harvard Law School's Human Rights
program. “It's morally objectionable, all this influence-peddling. There's no doubt several of these
countries couldn't afford these lobbyists without the help of the American taxpayers.”

Mutua said one remedy might be for Congress to consider proposals to prohibit foreign-aid recipients
from hiring foreign agents, or putting a cap on the amount of fees that countries can pay lobbyists.

Some congressional staffers who are lobbied by foreign agents seeking increases in federal aid for
foreign governments said lobbyists subvert the appropriations process. "These |obbyists make it more
difficult for legislators to link U.S. aid to human rights concerns,” said one congressional aide who asked
not to be identified.

But another congressional staffer disagreed. "Foreign governments need representation to play the
game." said Adonis Hoffman, a former lobbyist who is staff director of the House Foreign Affairs Africa
Subcommittee. "I don't think | could support an outright prohibition on anyone hiring lobbyists. It's
contrary to the way Washington works."

Other critics say the White House and Congress are ignoring a provision of the Foreign Assistance
Act that bars military and economic aid to countries whose government "engages in a consistent pattern



of gross violations of internationally recognized human rights,” which is defined to include torture.

"No objective person could deny that torture is systematic in Turkey," said Kenneth Roth, Deputy
Director of Human Rights Watch. "The blame lies at both ends of Pennsylvania Avenue, at the White
House and Congress.”



INVESTIGATIVE METHODOLOGY

Nations were selected to be included in this study based on three criteria. The Center consulted
international human rights organizations. the State Department, or both, to isolate nations that were flagrant
human rights abusers. Secondly, we examined those nations that received large amounts of U.S. aid, special
trade status, preferential treatment in conjunction with foreign military sales, or military support during
the Persian Gulf War. Thirdly, the Center looked at nations that paid large sums of money for lobbyists
to represent them in Washington.

For this study, the Center also reviewed hundreds of pages of foreign agent registrations filed with
the Justice Department.

The detail of disclosure varied. For example, some foreign agent filings contained specific
information on fees received; others merely stated that "hourly rates’ were earned. Some filings provided
detailed listings of officials lobbied; other forms only contained vague references to "executive branch
and congressional officials® lobbied, without providing specific names. Another problem encountered
during the study was that disclosures are randomly filed every six months, so in many cases it was
impossible to determine how much money a foreign agent earned during a calendar year. That's why fees
reported in this study were for 1991-1992. Also, many forms were filed later than the six-month deadline.

Foreign aid figures were obtained from the Agency for International Development Fiscal Year 1993
Summary Tables and were based on fiscal year 1991 actual obligations. This figure represents both
economic and military assistance and includes such aid as Economic Support Funds, Peace Corps and
International Military Education and Training. to name a few.

Information documenting human rights abuses was obtained from reports issued by the State
Department. organizations such as Amnesty International and Human Rights Watch and the media.

After compiling all this information from the Justice Department, human rights organizations,
Congress and the media, the Center attempted to contact all the firms. Interviews were held with some firm
members who worked for specific human rights-violating countries. Interviews were aso held with
individuals in the human rights community and on Capitol Hill.

The reference to the "torturers' lobby" in the title was used to describe the Washington insiders who
are hired to represent governments that systematically commit torture and other human rights abuses. It
should be noted that many of the lobbyists retained did not necessarily deal with human rights issues.



THE MILLION DOLLAR CLUB

Firms that were paid more than $1 million infeesfrom individual foreign governments that commit
human rights abuses and receive U.S foreign aid.

Foreign Agent Country Fees, in Millions
1. Hill and Knowlton Republic of Indonesia $3.05 (11/90-5/92)
2. Hill and Knowlton |srael $1.05 (1991-1992)
3. Hill and Knowlton Republic of Turkey $1.1 (1991-1992)
4. Sawyer Miller Group Colombia $3.1 (1991)
5. White & Case Republic of Indonesia $2.8 (1991-1992)*
6. International Advisers, Inc. Republic of Turkey $875000 (1991)
$600,000 (1992)
7. Edward Aycoth & Co. Nigeria $1.0 (1991)
8 gjﬁ‘gan“ﬁ“;fl‘;“ Nigeria $10 (1991)

*The firm claims these are “legal feesand expenses.”

e anT




TOP FIVE FIRMS RECEIVING THE MOST MONEY
FROM THE TORTURERS LOBBY, 1991-1992*

Firm Countries Fees, in Millions

Kuwait, China, Turkey, Peru,

1. Hill and Knowlton Israel, Egypt, Republic of $14.0
Angola,Indonesia

2. Cleary, Gottlieb, Kuwait $6.1 **
Steen and Hamilton

. Indonesia, Nigeria,
3. White & Case Turkey, Morocco 334
4. Black, Manafort, Nigeria. Kenya $3.3
Stoneand Kelly UNITA***, areeeo '
Vi A/—l.'ﬂprn 3
5. Sawyer Miller Group Colombia $3.1

*Due to the Justice Department’s reporting requirements, thesefigures might reflecra few months in 1990.
**Thefirm claims these are legal fees for “non-registrable activiries.™

***The National Union for the Total Independence of Angola is a major opposition group in Angola headed by
Jonas Savimbi. :




THE TORTURERS LOBBY'S TOP SPENDERS, 1991-1992

Country Foreign Agent Fees, Foreign Aid,
in Millions in Millions
. Kuwait $12.5 None ({ipprox. $74
billion in war costs)
. Indonesia $6.8 $98.9
. Turkey $3.8 $804
. Colombia $3.2 $93.8
. Nigeria $2.6 $8.3
. Angola-UNITA $1.9 $7.4, Angolg;

$35-$50, UNITA (covert aid)




MIDDLE EAST



EGYPT
FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): $2.25 BILLION

ESTIMATED FEESTO LOBBYISTS, LAWYERSAND PUBLIC RELATIONSFIRMSIN 1991-
1992: IN EXCESS OF $500,000

The government of Egypt, primarily the State Security Investigation forces under the direct control
of the Ministry of Interior, practices widespread torture of political prisoners and illegally detains them
for long periods without filing charges. Middle East Watch concluded in a July 1992 report.'

The 200-page report, Behind Closed Doors. Torture and Detention in Egypt, described a pattern of
torture under President Hosni Mubarak since early 1989. "The detailed testimony of torture victims
persuades Middle East Watch that the methods of torture in Egypt are rigorous yet predictable. indicating
that a system appears to be in place to train SSI personnel in torture techniques and that the use of torture
is directed and supervised by officers in the SSI," the report said.

Methods used by the Egyptian security forces include beatings and kickings. electric shocking to the
genitals and other areas and hanging victims by the wrists. according to the report.

The Egyptian government denies that torture is routinely practiced, even in the face of overwhelming
evidence to the contrary. "The Interior Minister continues to deny unequivocally that torture takes place,
despite court decisions, forensic medical reports by the Ministry of Justice physicians, numerous written
complaints submitted by lawyers to state prosecutors, frequent reports by the Egyptian Organization for
Human Rights and Amnesty International, and abundant testimony from torture victims themselves," the
report said.

In a 1992 report. the U.S. State Department concurred that torture is widespread in Egypt. "Although
tortureisillegal under Egyptian law, thereisconvincing evidencethat it is practiced by police and security
officers. Those guilty of torture are seldom punished.™

Middle East Watch urged the Bush administration and the European community to suspend all aid
and loans to Egypt unless torture and arbitrary detention end. At the same time. the report heaped criticism
on the Bush administration and the Congress for failing to address Egypt's gross human rights abuses. It
noted that the Bush administration has been silent on Egypt's human rights abuses and chided the
administration and the Congress for approving billions of dollars in foreign military aid and ignoring
Section 502B of the U.S. Foreign Assistance Act of 1961. In fiscal year 1991, Egypt was allocated nearly
$2.3 billion in direct economic and military aid, second only to Isragl.

Washington Connections

The government of Egypt may not be interested in curbing its human rights abuses, but it is willing
to pay big bucks to ensure that the flow of U.S. aid continues. Egypt's principal lobbyist is Graeme M.

10



Bannerman, president of Bannerman and Associates. Bannerman's firm was paid S390.000 in 1991 to lobby
the executive branch and Congress on "any issue affecting foreign policy” of interest to his client.
including "defense, trade. foreign assistance, and international visits of government officials.”” according
to hisfirm'sforeign agent filing.

Bannerman was formerly staff director to Sen. Richard G. Lugar (R-Ind.). who was Chairman of the
Foreign Relations Committee before the Democrats gained control of the Senate in 1986. Lugar is still a
Foreign Relations Committee member. Bannerman typifies Washington's "revolving door." through
which government officialsleave officeto represent interests they dealt with whilein government— foreign
countries in Bannerman's case. His firm represents the United Arab Emirates and Djibouti. and was a
foreign agent for the government of the Philippines under a contract to the Sawyer Miller Group in 1991.

Bannerman's firm maintains extensive contacts in Congress and the administration on behalf of his
client, Egypt. according to his foreign agent filing. From Jan. 8, 1991 through April 28, 1992, Ban-
nerman's firm lobbied more than 200 Members of Congress. congressional staffers on Appropriations and
Budget committees. and high-ranking administration officials on behalf of his client Egypt during office
meetings or at breakfast. lunch or dinner at Washington restaurants.

For example, hisforeign agent filing said that in April 1992. he had lunch with **C. Walgren.™ better
known as Howard ~Chip™ Walgren. a legislative aide to Sen. Dennis DeConcini (D-Ariz.). DeConcini
is a member of the powerful Senate Appropriations Subcommittee on Foreign Operations, which has
oversight over all foreign aid money bills in the Senate. In February 1992. Bannerman had lunch and
dinner with Annie Lesher, a legislative aide to Sen. Barbara A. Mikulski (D-Md.), another member of
the Foreign Operations Subcommittee. In March 1992. according to his foreign agent filing, Bannerman
lunched with Terry Peel at LaColline. aFrench restaurant on Capitol Hill. Peel is staff director of the House
Appropriations Foreign Operations and Export Financing Subcommittee. which has oversight over all
foreign aid bills.

Also representing the government of Egypt is the Washington law firm of Patton, Boggs and Blow.
which has close ties to the Democratic Party. From August through December 1991, the firm was paid
more than S60.000 in fees and expenses by the Egyptian government. According to the firm*s foreign agent
filing. it advised the Embassy of the Arab Republic of Egypt on "U.S. laws and regulations affecting the
foreign military sales program between the United States and Egypt and of developmentsin U.S. defense
budgets and programs of interest to the Egyptian Ministry of Defense.”

Patton. Bogg and Blow's foreign agent filings say that on behalf of Egypt. it has met with high-ranking
Defense Department officials and the staff of the Joint Chiefs of Staff. For example. on July 29. August
22 and October 10. 1991 company representatives met with Col. John Thompson, Country Director for
Egypt. Office of the Assistant Secretary of Defense.

Hill and Knowlton was also paid $60.000 by the Egyptian Tourist Authority in 1991 to perform media
relations. according to its foreign agent filing.

11



EGYPT

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligations): $2.25 hillion
Estimated fees to lobbyists, lawyers and P.R. firms, 7997-1992: in excess of $500,000

Foreign Agent

Client

Fees

1. Bannerman and
Associates, Inc.

Arab Republic of Egypt

$390,000 (1991)

2. Patton, Boggs and Blow

Embassy of the Arab
Republic of Egypt

$60,407 (8/91-12/91)

3. Hill and Knowlton

Egyptian Tourist Authority

$60,000 (1991)




ISRAEL (OCCUPIED TERRITORIES)
FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): $3.65 BILLION

ESTIMATED FEES TO LOBBYISTS, LAWYERS AND PUBLIC RELATIONS FIRMS DURING
1991-1992: IN EXCESS OF $1.6 MILLION

Several reportsissued during 1992 by Israeli and international human rights organizations alleged that
the Israeli security forces in the occupied territories (the West Bank, Gaza Strip, Golan Heights and East
Jerusalem) systematically torture and ill-treat Palestinian detainees.

The State Department concurred in its annual report on human rights that there were "credible reports
of torture, abuse, and mistreatment of Palestinian detainees in prisons and detention centers.” The report
cited such abuses as hooding; deprivation of food, sleep and sanitary facilities; forced standing;
confinement in small spaces; slaps, blows and beatings; and threats against detainees families.

An Israeli human rights group, B’ Tselem, reported in April 1992 that torture by the Isragli security
forces is so routine that ““[Palestinian] detainees hardly bother to complain about these methods any more.”
The group estimated that at least 5,000 prisoners were tortured or otherwise mistreated in the last year.*

InaMarch 1992 report, Amnesty International concluded that “[i]nterrogation measures amounting
to torture or ill-treatment are used systematically against Palestinian detainees in Israel.”

Torture is forbidden by Israeli law, and Israeli authorities say that torture is not condoned or
authorized.’ But in 1987, a government commission endorsed the use of "moderate physical pressure"
by Israeli security forces to secure confessions and to obtain information concerning terrorism.

According to Human Rights Watch, before Iraq invaded Kuwait, Israel was publicly criticized by
the Bush administration "more often than any other country in the Middle East.” Such criticism, Human
Rights Watch noted, is appropriate because Israel receives more U.S. aid than any other country in the
world. Inaddition, President Bush has approved $10 billion in loan guaranteesto the Israelis to help resettle
hundreds of thousands of Jewish immigrants from the former Soviet Union.

Supporters justify aid to Israel on the grounds that it is a close political ally and is of strategic
importance to the United States. U.S. criticism of I srael'shuman rights record has been ineffective because
theBushadministrationpubliclyisunwillingtolinklsrael humanrightsabusesanditsfavorabletradestatus
with the amount of aid the country receives, Human Rights Watch concluded.” "The United States has
long made clear that its concern for human rights abuses committed by Israel is subservient to the goa of
bringing Israel and her neighbors into a peace process.” the group said.

Human Rights Watch acknowledged that the United States is not alone in its view that the cause of
human rights for the Palestinians is best served by focusing on the larger goal of peace. But it said the United
States "simply cannot stand silent in the face of the grievous abuses that are, unfortunately, likely to
continue in the region."



Washington Connections

The Israeli government's Ministry of Industry and Trade is paying Hill and Knowlton more than $1
million to serve as its public relations counsel during 1991-1992. according to its foreign agent filings.

The filings said Hill and Knowlton "provided counseling regarding the development of trade and
business with North America’ and prepared "an economic development program focused upon attracting
American business in Israel and with Israeli companies.”

APCO Associates was paid $120,000 by the Israel government to provide public relations services
to the government's economic minister and to lobby Members of Congress and the executive branch.

The law firm of Arnold & Porter also was retained by the government of Israel, receiving $65,000
to lobby Congress on loan guarantees and other matters, according to its foreign agent filing. Arnold &
Porter also represented Isragl in connecton with Export-Import Bank financing and provided advice on
various financing vehicles, its filing said. The firm lobbied James Bond, a legislative aide to the Senate
Appropriations Foreign Operations Subcommittee, 20 times in meetings or telephone conversations
between June 6 and November 12, 1991. "All meetings and conversations involved technical assistance
on proposed legislation,” the filing said.

Ameribrom, Inc.. partially controlled and subsidized by the government of Israel, hired Arnold &
Porter and Cassidy and Associates, Inc., to lobby Congress and the executive branch on legislation to
suspend or reduce import duties on bromine-based chemicals. Arnold & Porter received usual hourly
charges for its work. Cassidy and Associates, Inc.. received $53,000 in fees and specified in its contract
that "federally appropriated funds may not be used to pay for any services provided or expenses incurred
under this contract." Also representing the government of Israel is the law firm of Fried, Frank, Harris,
Shriver & Jacobson. which was paid $47,000 for legal advice on defense equipment, procurement, export,
import and bilateral issues.

O'Connor & Hannan was hired by the government of Israel to lobby the Senate Foreign Relations
Committee on foreign aid and cargo preference legislation. The law firm was paid more than $24.000.

Two New Y ork-based public relations firms were also retained by Israel to provide public relations
and media counsel. The GCI Group, Inc. served as the government's public relations counsel from January
to March 1992. Also providing media advice to the Israeli government's Investment Authority was The
Consultancy, which was paid $140.000 from February 1992 to December 1992.

Defense consultant Marvin Klemow was paid $9,871 by Israel Aircraft Industries, which hasties to
thelsraeli government. to meet with congressional staff and executive officialson various defense programs
affecting his client.

Howard Teicher, a former National Security Council staffer. was paid $98,039 by Israg Shipyards

Ltd. and $6,187 by Soreq Nuclear Research Center in 1991. His activitiesincluded meeting with U.S. Navy
and Coast Guard personnel and congressional staffers. He also promoted his clients' services to U.S.

14



companies. Teicher, who was involved in meetings leading to the Iran-Contra affair, has said that Vice
President George Bush knew that arms sales to Iran were designed to free hostages being held in Lebanon,
a charge Bush has denied.

15



ISRAEL (OCCUPIED TERRITORIEYS)

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligations): $3.6 hillion
Estimatedfees to lobbyists, lawyers and P.R. firms, 1991-1992: in excess of $1.6 million

Foreign Agent

Country

Fees

. Hill and Knowlton

State of Israel

$1,056,010 (fees and
expenses 9/91-8/92)

2. APCO Associates/ Government of Israel $120,000 (1/92-3/92)
GCI Group, Inc.
3. Arnold & Porter State of Israel $65,188 (8/91-10/91)
4. Arnold & Porter Ameribrom, Inc. hourly fee (10/91-
indefinite duration)
5. Cassidy and Associates Ameribrom, Inc. $53,000 (4/91-10/91)
6. Fried, Frank, Harris,
' ' f 7 1-11/91
Shriver & Jecobso Government of Israel $47,455 (5/91-11/91)
7. O'Connor & Hannan Government of Isragl $24,683 (fees and

expenses 5/91-8/91)

Research Group

8. Marvin Klemow Israel Aircraft Industries $9,871 (6/91-11/91)
9. The Consultancy Government of |sradl $140,000 (2/92-12/92)
10. Howard Teicher Israel Shipyards Limited $98,039 (1991)
11. Howard Teicher Soreq Nuclear $6,187 (1991)

16




MOROCCO
FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): $136.4 MILLION

ESTIMATED FEES TO LOBBYIST, LAWYERS AND PUBLIC RELATIONS FIRMS IN 1991-
1992 IN EXCESS OF $1.4 MILLION

King Hassan Il of Morocco took several steps during 1991 to improve his country's human rights
record. Hundreds of political prisoners were released during 1991. just months before Hassan paid a visit
to President Bush.®* A notorious detention center at Tazmamart. which held mostly Western Saharan
guerrillasin appalling conditions. was closed. But critics contend that these improvements, while moving
Morocco towards a more positive human rights picture. "did not alter the laws and institutions responsible
for the systematic nature of abuses in Morocco.™

The State Department reported that during 1991. "credible reports of torture and degrading treatment
persisted, but with less frequency than in previous years.”'’ It also noted "increased press coverage both
of reports of torture and abuse of authority and of investigation and corrective action in such cases."

Human Rights Watch praised the Bush administration for its role in urging Morocco to improve its
human rights record. It cited the administration's frank assessment of Moroccan human rights abuses
reported by the State Department in its 1990 report and testimony about those concerns before the House
Foreign Affairs Committeein February 1991. Human Rights Watch also credited the administration with
successfully pressuring Hassan torelease 41 political prisonersduring 1991.weeksbefore hisWashington
visit. During fiscal year 1991.the Bush administration's aid package for Morocco included $43 million
in military financing. S35 million in food aid. $23 million in development assistance and $28 million in
economic support for the government. The aid isjustified by the administration to maintain good bilateral
relations — Morocco was one of the first Arab states to condemn Irag's invasion of Kuwait. Morocco
supports market economics and has urged the Arab world to take a moderate approach to settle the Arab-
Israeli conflict.

Washington Connections

Morocco's hired gun in Washington is Denis M. Neill. president of Neill and Co.. who has rep-
resented theembassy since 1983.Neill ispaid $360.000 annual ly to lobby theadministration and Congress
on behalf of Morocco to strengthen bilateral relations and to "pursue legislation specifically designed to
promote greater ties between the two nations in the areas of commerce and economic development,”
according to thefirm'sforeign agent filing.

During asix-month period ending January 2. 1991, Neill and Co. |obbied the staffs of the House and
Senate Appropriations Committees and the House and Senate Foreign Affairs Committees in support of
full funding of aid to Morocco. Likewise. the firm lobbied the Bush administration "in support of the
highest possible allocation of assistance to Morocco.”

According to its foreign agent filing. Neill and Co. launched a blitz on Morocco's behalf, lobbying

17



Reps. Doug Bereuter (R-Neb.), Dante Fascell (D-Fla.), Gus Y atron (D-Pa.) and Charles Wilson (D-Tex.).
In addition, the firm lobbied 38 congressional staffers, mostly on the House and Senate Foreign Affairs
Committees. Neill and Co. aso pushed the administration for more aid to Morocco. In 1991, the firm
lobbied 11 State Department officials, three Agency for International Development staffers and two
Treasury Department officials.

Also hired to bolster Morocco's image was the New Y ork public relations firm of Clark & Weinstock,
Inc. The firm is being paid $550,000 during 1992 to develop and implement communications strategies
in the areas of investment, trade, environmental and cultural matters, its foreign agent filing said. White
& Case, a New York-based law firm, was paid $179,000 by the Moroccan government during 1991 for
legal representation in connection with "foreign borrowings and project financings by the Republic and
by state-owned entities."

18



MOROCCO

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligations): $/36.4 million
Estimated fees to lobbyists, lawyers and P.R. firms. 7997-1992: in excess of $1.4 million

Foreign Agent Client Fees
1. Neil] and Co. Kingdom of Morocco $720,000 (1991 & 1992)
2. Clark & Weinstock, Inc. Kingdom of Morocco $550,000 (1992)
3. White & Case Kingdom of Morocco gi;gfiz gg?;?g?)




TURKEY
FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): S804 MILLION

ESTIMATED FEESTO LOBBYISTS,LAWYERSAND PUBLIC RELATIONSFIRMSIN 1991-
1992: IN EXCESS OF $3.8 MILLION

Turkey's decision to side with the United States against Iraq during the Persian Gulf War has cemen-
ted its position as a nation that will continue to be an important strategic ally to the United States. During
the Cold War, Turkey served as a barrier between Soviet expansion in the Mediterranean and the Middle
East. After Israel and Egypt, Turkey is the third largest recipient of U.S. aid.

President Bush lavishly praised President Turgut Ozal during hisvisitto Turkey in July 1991, the first
by a U.S. president in more than 30 years. At a state dinner. Bush said. "There has been no country as
resolute as Turkey and no ally like President Ozal." Bush referred to Turkey as his "second home.™"!

The same month that Bush was regaled by Ozal, the body of Vedat Aydin, a human rights worker,
was discovered along a roadside in southeastern Turkey. His skull was fractured. his legs were broken,
and hisbody wasriddled with more than adozen bullet wounds. He had been taken from his home by several
armed men who identified themselves as police officers. No one was charged with his slaying.'*

In 1991. torture was routine in Turkey. In particular, the Kurdish minority. which has been waging
guerilla war against the Turkish government. has been targeted by the Turkish security forces. Villagers
have been detained. arrested. tortured and killed.'* "Although Turkey has signed several international
conventions against torture, it has not succeeded in reducing the incidence of torture of persons in police
custody.” concluded the State Department's 1991 report on human rights. The report added: "Knowl-
edgeable observers contended that most persons charged with — or merely suspected of —political crimes
are tortured...Credible reports indicate that high-pressure cold water hoses. electric shocks. beating of the
genitalia, and hanging by the arms are methods commonly employed." A report by the European
Parliament last September cited Turkey as a country with cases of "death caused by torture.”

Turkey's new government. led by Prime Minister Suleyman Demirel, has admitted that torture is a
significant problem. but has done nothing to improve the situation. In April 1992. areport by Amnesty
International titled Turkey: Torture, Extrajudicial Executions, Disappearances. said that "no practical or
legislative steps had been taken and the already large volume of credible torture allegations had, if anything.
increased.” The report added: "Systematic practice of torture continues throughout Turkey.”"

U.S. Policy
Human rights groups complain that the Bush administration, which has acknowledged a pattern of
torture in Turkey. has ignored laws such as section 502B of the Foreign Assistance Act, which prohibits

military and other forms of security assistance to a country that "engages in a consistent pattern of gross
violations of internationally recognized human rights." Infiscal year 1992, the Bush administration requested

20



$704 million in foreign aid to Turkey. Of that total. the administration plans to earmark $500 million for
military assistance and $75 million for economic aid."

Washington Connections

Although the Bush administration has documented that the Turkish government commits flagrant
human rights abuses, and U.S. law prohibits military and economic aid to such countries, the flow of aid
continues. One reason is that the government of Turkey knows that public policy in Washington can be
influenced with the help of the right people in the right places. The Republic of Turkey has hired an all-
star team of top Republican and Democratic insiders to push its agendain Congress and pull strings at the
highest levels of the Bush administration.

Teaming up to represent the Republic of Turkey are the Washington lobbying firms of Thompson and
Co., which has Republican connections, and McAuliffe, Kelly and Raffaelli, which has ties to the
Democrats. The firms are being paid ajoint fee of $500,000 in 1992 to put a positive spin on Turkey's
image in the United States and to lobby Members of Congress and the administration.

"As the maintenance and continued growth of understanding and cooperation between Turkey and
the United States is largely dependent upon the projection of afair and accurate image of Turkey in this
country, the firms will help the embassy to ensure that Turkey presents such acorrect image in the United
States with her economic strides, increasing business opportunities, vast touristic resources, and dynamic
modern socid structure,” said the 1992 contract filed by both firms with the Justice Department.

Robert Thompson. name partner of Thompson and Co., knows his way around both Congress and
the Bush administration. In 1981. Thompson was executive assistant for congressional relations for then-
Vice President Bush. A year later, President Ronald Reagan named him deputy director of legislative
affairs. In 1983, he opened his own lobbying firm.

Thompson made headlines in 1990 when a Senate subcommittee disclosed that he lobbied on behalf
of James Fail, an Arizona businessman. to arrange a controversial purchase of 15 insolvent savings and
loans institutions. Fail, whose Bluebonnet Savings Bank of Dallas stands to receive billions in federal
subsidies, put up only $1,000 of his own money and $70 million in borrowed funds. The transaction was
called the "worst case" of abuse in the nationwide S&L scandal by Sen. Howard Metzenbaum (D-Ohio).'

On behalf of his client, the Republic of Turkey, Thompson's firm has visited Members of Congress
and administration officials. In March 1991, according to itsforeign agent filing, Thompson's firm |obbied
Sens. Albert Gore Jr. (D-Tenn.). Don Nickles (R-Okla.). Christopher Bond (R.-Mo.), John McCain (R-
Ariz.). Robert C. Smith (R-N.H.), Orrin G. Hatch (R-Utah), Carl Levin (D-Mich.) and Warren Rudman
(R-N.H.), all members of the Senate Armed Services Committee. In February 1991, the firm lobbied
William Sittman,Executive Secretary of the National Security Council, and Peter Allgeier, Assistant U.S.
Trade Representative for Europe and the Mediterranean.

John Raffaelli, partner in McAuliffe, Kelly and Raffaelli, was counsel on tax and trade matters to

21



Sen. Lloyd Bentsen (D-Tex.) from 1980 to 1984. Partner Terry McAuliffe was Finance Chairman for
the 1984 presidential campaign of Rep. Richard A. Gephardt (D-Mo.) and Chief Campaign Fund-raiser
for former President Jimmy Carter, now an outspoken human rights advocate.

In addition, the Republic of Turkey has hired International Advisers, Inc. In 1992, the firm is being
paid $600,000 to "assist the efforts for the appropriation of U.S. military and economic assistance" to
the Republic of Turkey. Douglas Feith, Chairman and CEO of International Advisers. Inc., is a former
Reagan administration official. From 1984 to 1986 he was Deputy Assistant Secretary of Defense for
Negotiations Policy. He was Specia Counsel to the Assistant Secretary of Defense for International
Security Policy from 1982to 1984. From 1981 to 1982, he was a member of the National Security Council
staff. Richard Perle, former Assistant Secretary of Defense for International Security Policy, is aso a
consultant for International Advisers, Inc.

International Advisers, Inc., has heavily lobbied the House and Senate Appropriations Foreign
Operations Subcommittees during 1991, according to its foreign agent filing. The filing said that the firm
contacted or met with 58 congressional staffers one to three times during the six-month period that ended
Jan. 11, 1992. The firm said that it lobbied eight congressional staffers four to seven times and contacted
four staffers "regularly.” International Advisers, Inc., aso had high-level access to officials in the
executive branch and lobbied them on budget and appropriation matters, according to the firm's filing.

From July 11,1991 to January 11,1992, the firm met with or contacted 54 high-ranking administration
officials including then Deputy Secretary of State Lawrence Eagleburger; Assistant Secretary of State for
Congressional Affairs Janet Mullins; U.S.Ambassador to Turkey Richard Barclay: Undersecretary of
State for International Security Affairs Reginald Bartholomew; Undersecretary of State for Political Affairs
Robert Kimmitt; and Undersecretary of Defense for Policy Paul Wolfowitz.

The firm also said it met or had regular and frequent discussions with Deputy Assistant Secretary of
State for Political and Military Affairs William Rope. and Country Director for Turkey in the Defense
Department's Office of International Security Policy Harold Rhode.

In addition, Hill and Knowlton was paid more than $1 million during 1991-1992 by the Republic of
Turkey to lobby Congress and the executive branch on foreign aid and crime bills. Frank Mankiewicz,
a Vice Chairman of the firm and former aide to Robert Kennedy, has worked with others on that account.
Thomas Hoog, another Hill and Knowlton Vice Chairman, advised President-elect Bill Clinton during the
1992 presidential campaign and continues to advise him informally during the transition to the White
House.

The law firm of White & Case was retained by the Central Bank of the Republic of Turkey to represent
it in connection with "restructuring of short-term foreign indebtedness of the Republic and of commercial
banks located in the Republic and certain trade and commercial matters.”

Also, Charles Pucie, president of Capitoline International Group, Ltd., said he served as a media

adviser for the Turkish Prime Minister during his visit to the United States in February 1991 but wasn't
paid a fee for his services. Pucie formerly was a Vice President at Hill and Knowlton.

22



TURKEY

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligarions): $804 million
Estimatedfees to lobbyists, lawvers and P.R. firms. 71997-1992: in excess of $3.8 million

Foreign Agent

Client

Fee

1. Hill and Knowlton

Republic of Turkey

$1.2 million (11/90-5/92)

2. Thompson and Co./
McAuliffe, Kelly and
Raffaelli

Republic of Turkey

$500.000: joint fee (2/92-2/93)

3. Thompson and Co.

Republic of Turkey

$400.000 (3/91-2/92)

Advisers. Inc.

4. McAuliffe. Kelly Republic of Turkey $200.000 (1991)
and Raffaelli
5. Internationa] Republic of Turkey $600.000 (1992)

$875,000 (1991)

6. Doremus & Co.

Turkish Ministry of
Tourism & Information

$37.000 (1991)

7. White & Case

Central Bank of the
Republic of Turkey

$4.550 (1991)

8. Capitoline International
Group. Ltd.

Republic of Turkey

no fees




ASIA

25



INDONESIA
FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): $S989 MILLION

ESTIMATED FEESTO LOBBYIST, LAWYERSAND PUBLIC RELATIONS FIRMSIN 1991-
1992: IN EXCESS OF $6.8 MILLION

Since Indonesia invaded East Timor in 1975, the local independence movement in the former
Portuguese colony has been crushed by the military. On Nov. 12, 1991, 100 people were killed when
Indonesian security forces opened fire into a group of young people marching into a cemetery in Dili. East
Timor, to protest other killings by government officials. In Aceh, on the northern tip of Sumatra. another
group seeking independence also has clashed with the military and estimates of killings on both sides from
1989 to 1991 range from 400 to more than 1,000."

Internationa] human rights groups and the State Department have documented that Indonesian security
forces in East Timor and Aceh have been responsible for numerous human rights abuses. including killings
and the torture of civilians. The State Department reported, "This was especially true in Aceh. where there
were numerous credible reports of systematic torture of suspected rebel sympathizers while in military or
police custody.”'®

Although the State Department generally has not criticized the military’s abuse, it made an exception
in the case of the Dili killings. The State Department denounced the killings and sent three officials to
investigate the matter.

Sen. Claiborne Pell (D-R.I1.). Chairman of the Senate Foreign Relations Committee. condemned the
massacre and introduced a resolution calling for the suspension of U.S. aid to Indonesia under the
International Military Education and Training program, which was $2.1 million during 1991. The Bush
administration opposed the suspension.

Sen. Patrick J. Leahy (D-Vt.). Chairman of the Appropriations Foreign Operations Subcommittee,
warned he would cut off all military aid to Indonesia during 1992 if the government failed to conduct an
investigation and punish those responsible at Dili.

President Suharto appointed a commission to investigate the incident and it concluded: "the acts of
a number of armed forces members exceeded the bounds of appropriateness.” Foreign aid to Indonesia
continued during fiscal year 1992.

Washington Connections

Since 1987. Hill and Knowlton has represented Indonesia’s National Development Information Office
and has "provided logistical assistance” in organizing “cultural, investment, and trade programs in the
U.S. and assisted cabinet members attending [the] International Monetary Fund meeting in Bangkok,
Thailand, and meeting of donor countries at The Hague," according to its foreign agent filing. The firm
was paid about S3 million from November 1990 to May 1992.

26



Also representing Indonesia is the public relations firm Burson-Marsteller. which has a $950,000
contract to be the government's public affairs counsel in 1992. According to itsforeign agent filing, it
will develop a communications program to “improve understanding for Indonesia by addressing issues
and taking advantage of international opportunitiesto communicate |ndonesia's economic devel opment

record."

The law firm of White & Case was paid $2.8 million in fees and expenses by the government of
Indonesia for “seeking fair treatment for the republic under U.S. foreign assistance legislation and certain
trade and commercial matters."

Powell Tate was hired as public relations counsel to advise Indonesia’'s Ministry of Forestry on how
to deal with the U.S. Congress and the executive branch on tropical rainforest management. Both part-
ners are former press secretaries. Jody Powell was Jimmy Carter's press secretary and Sheila Tate was
press secretary to former First Lady Nancy Reagan.

27



INDONESIA

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligations): $98.9 million
Estimated fees to lobbyists, lawyers and P. R. firms, 1991-1992: in excess of $6.8 million

Foreign Agent

Client

Fees

1. Hill and Knowiton

Republic of Indonesia
National Development
Information Office

$3.05 million (11/90-5/92)

2. Burson-Marsteller

Government of Indonesia

$950,000 (1992)

3. White & Case

Republic of Indonesia

$2.8 million (3/91-2/92;
legal fees and expenses)

4. Powell Tate

Embassy of Indonesia
(Ministry of Forestry)

$45,000 (8/91-10/91)

28




PHILIPPINES
FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): $558.1 MILLION

ESTIMATED FEESTO LOBBYISTS,LAWYERSAND PUBLIC RELATIONSFIRMSIN 1991-
1992: IN EXCESS OF $775,000 (DOES NOT INCLUDE BLACK, MANAFORT FEES)

Prospects for more human rights in the Philippines may improve under Fidel Ramos, the country's
newly elected president, who took office June 30, 1992. But during 1991. the government's human rights
record was mixed, according to Human Rights Watch and the State Department.

Human Rights Watch reported that a 1990 law permitting warrantless arrest of suspected subversives
"continued to be used to arrest suspected members of the rebel New People's Army (NPA), some of whom
were held for weeks in solitary confinement and tortured.”*® A Philippine human rights group reported
as many as 135 cases of torture committed by law enforcement agencies in 1991.2¢ In turn, the NPA also
continued to commit atrocities.

During the first nine months of 1991, the Bush administration muffled its criticism of the Aquino
government's human rights record while her government weighed the fate of the U.S. military base at Subic
Bay. But once the Philippine Senate voted to close the base, the U.S. Ambassador to the Philippines, Frank
Wisner, publicly criticized the human rights record of the Aquino government. and blamed the security
forces for "some of the abuses.””!

Washington Connections

During 1991. the Philippine government paid the Sawyer Miller Group over $350,000 in fees to
monitor "developments in the United States of interest to the Philippines.” In turn, the Sawyer Miller
Group contracted Washington lobbyist Graeme M. Bannerman to |obby Congress and the executive branch
on defense, trade and foreign assistance issues on behalf of the Philippines. Bannerman was paid $80,000
in fees. Bannerman was formerly staff director to Sen. Richard G. Lugar (R-Ind.), who was Chairman
of the Foreign Relations Committee before Democrats took control of the Senate in 1986. Neither contract
was renewed in 1992,

According to his foreign agent filing. Bannerman lobbied more than 35 congressional aides and
administration officials between April 30 and October 28 of last year on behalf of his client. Many of the
meetings took place over lunch or dinner at Capitol Hill restaurants. For example. on May 1, 1991,
Bannerman lunched at the Two Quail Restaurant with Eric Scheinkopf, alegislative aide to Sen. Daniel
K. Inouye (D-Hawaii). Inouye sits on the Senate Appropriations Foreign Operations Subcommittee, which
controls the purse strings for foreign aid. Two months later, Bannerman dined with Senate Foreign
Relations Committee staffer Garrett Grigsby at Cafe Berlin, an upscale German restaurant on Capitol Hill.
On October 21, he lobbied Lugar's foreign policy aide, Andrew Semmel. over dinner at the Monocle
Restaurant.

29



M.

Philippine government entities aso hired Washington lobbyists during 1991. Former Sen. John
Melcher was paid a$5,000 monthly fee to represent the Philippine Coconut Authority, agovernment group,
but the contract wasn't renewed during 1992. Melcher, a Montana Democrat, is a former member of the
Senate Agriculture Committee. In an interview, Melcher said he was surprised to learn that the Philippine
government commits human rights abuses. "Nobody in the State Department has ever mentioned one thing
to me about this" he said. "Personally, | don't believe it. Their crime rate is less than here [the United
States]. Of course, I've never been with the government troops when they're rounding up the insurgents.”

L.A. Motley and Co., whose president, Langhorne Motley, is the former Brazilian Ambassador, is
being paid a $15,000 monthly fee during 1992 by the Philippine Sugar Administration, according to the
firm's foreign agent filing. L.A. Motley and Co. will "contact members of Congress and the executive
branch as appropriate to help create [a supportive political environment for the Philippine Sugar
Administration, monitoring legislative and administrative issues in the United States of concern to the
Philippine Sugar Administration." ’

The law firm Mudge Rose Guthrie Alexander and Ferdon and its consulting subsidiary are being paid
$67,500 in 1991-1992 by the Philippine government to lobby Congress and the administration on U.S-
Philippine textile matters, according to its foreign agent filing. (See chapter on Peru for more on Mudge
Rose.)

The Washington firm Reichler & Soble collected $37,500 from the government-connected United
Coconut Association of the Philippines to lobby Congress on its behalf.

Black, Manafort, Stone and Kelly was paid more than $1,000.000 by the League of Leaders for
Philippine Development, a group of Philippine and U.S. citizens who, the firm says. want to promote an
understanding of Philippine democracy. A spokesman for Black, Manafort, Stone and Kelly said the group
has no government links.

30



PHILIPPINES

Foreign aid in F.Y. 199] (actual obligations): $558.1 million

Estimated fees to lobbyists, lawyers and P.R. firms during 7997-7992: in excess of $775,000 (does

not include Black, Manafort fees)

Foreign Agent

Client

Fee

1. Sawyer Miller Group

Government of
the Philippines

$354,968 (1991)

2. Graeme M. Bannerman

Government of the
Philippines (through
Sawyer Miller Group)

$80,000 (1991)

3. L.A. Motley and Co.

Philippine Sugar
Regulatory Administration

$15,000/month (1992)

4. John Melcher

Philippine Coconut Authority

$5,000/month (1991)

5. Mudge Rose Guthrie
Alexander and Ferdon/
IBERC

Government of
thePhilippines

$67,500 (1991-1992)

6. Reichler & Soble

United Coconut Association
of the Philippines

$37,500 (5/91-9/91)

7. Black, Manafort,
Stone and Kelly

League of Leaders for
PhilippineDevel opment*

$1,075,000 (1991-1992)

*League Of Leaders for Philippine Development is nor a government entiry. according to Black, Manafon,

Srone and Kellv.

31




LATIN AMERICA

33



COLOMBIA
FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): $93.8 MILLION

ESTIMATED FEESTO LOBBYISTS, LAWYERSAND PUBLIC RELATIONSFIRMS IN 1991-
1992 IN EXCESS OF $3.2 MILLION

The sources of human rights abuses in Colombia are diverse. An estimated 3,760 Colombians died
in political violencein 1991.Theloss of lifeincluded combat-related deaths, murders of civilians by leftist
guerrilla groups and by the army, so-called "socia cleansing” killings (including drug addicts, beggars,
prostitutes and the homeless), and massacres by paramilitary forces, the army and police forces. Despite
efforts by some government officials to investigate and prosecute these cases, the perpetrators enjoy near-
total immunity.*

One category of murders— killings attributed to the Medellin drug cartel — decreased significantly
in the second half of 1991. Human rights groups attributed the decrease to the drug strategy initiated by
President Cesar Gaviria. Over the objections of the Bush administration, Gaviria offered drug traffickers
leniency and a promise not to extradite them to the United States in exchange for their surrender and
confessions. In June 1991, major drug figure Pablo Escobar surrendered (although he later escaped and
has yet to be recaptured). Gaviria’s policy has contrasted sharply to his predecessor, Virgilio Barco, who,
with the support of the Bush administration, launched a “waron drugs' that included routine extradition.
Inretaliation against Barco’s policy, thecartel initiated awaveof bombingsduring 1989-1991 that included
killings of politicians, journalistsandjudicial officers.

The State Department's 1991 report on human rightsconcluded that under the Gaviriaadministration,
members of the army and police continue to participate in human rights abuses, including massacres,
disappearancesandtorture. Although Gaviriahassupportedinitiativestoimprovehumanrights—including
peace talks with guerilla groups and the approval of a new constitution that incorporates human rights
protections — the record of human rights abuses by the police, army and paramilitary groups has not
improved.™

Human rights workers also continue to be murdered. For example, in January 1992 a secretary for
the Colombian human rightsgroup Credhos was shot dead outside her officeby armed menincivilian dress,
a day after her boss, Jorge Gomez Lizarazo, a prominent Colombian human rights advocate, wrote an
opinion piece published in the New York Times blaming the Colombian army and police for political
murders.™

U. S. Policy
The Bush administration's preoccupation with narcotics trafficking overshadows its concern for
human rightsviolationsin Colombia. Last year, the administration ignored aprovision in the International

Narcotics Control Act of 1990 that prohibits anti-narcotics assistance to countries whose armed forces are
engaged in "a consistent pattern of gross violations of human rights." Although the State Department's

34



1991 Human Rights Report described ongoing, serious human rights violations by Colombian security
forces, the Bush administration submitted to Congress a formal determination that Colombia was meeting
human rights conditions. During 1991, Colombia received $47 million in military assistance and $24
million in economic support funds for anti-narcotics assistance. Another $20 million was earmarked for
police aid.

Washington Connections

Although Colombia has made no substantive headway in improving its human rights record. the
government has launched a high-powered public relations campaign to improve its image with the U.S.
public and lawmakers.

The Colombian government and private sector interests have hired the Sawyer Miller Group to boost
their image and to be their eyes and ears in Washington. During 1991, Sawyer Miller landed a $3.1 million
dollar contract with the government and a group called *“Fundacién Pro-Imagen en el Exterior" to
"provide advertising, strategy and message development. public relations, research, analysis, trip
logistics, and other related and necessary services," according to its foreign agent filing.

Sawyer Miller has areputation for being one of Washington’s top political and mediaconsulting firms,
a spin-control factory. Sawyer Miller is headed by David Sawyer, a well-known Democratic campaign
consultant. His partner is Scott Miller. who was media coordinator for Michael Dukakis’ failed presidential
campaign. The firm also is a registered foreign agent for the governments of the Philippines. Ecuador and
Portugal .

From April 1991 through May 1992, Republican operative-turned-Ross Perot-supporter Ed Rollins
was the managing partner of Sawyer Miller's Washington office. The next month, he signed on as co-
chairman of Ross Perot's presidential campaign and quit Sawyer Miller. Rollins was Assistant to the
President for Political and Intergovernmental Affairs under Ronald Reagan and was Chairman of the
National Republican Congressional Committee from 1991 to 1992.

One of Perot's campaign themes was that he wanted to keep foreign influence out of politics. Perot
blasted Republicans who leave government jobs to lobby on behalf of foreign governments. But it appears
that Perot had foreign influence on his own campaign staff.

At Sawyer Miller. Rollins worked on the Colombian account and made a trip on behalf of his client
to Colombiajust months before hejoined Perot's team. according to John Roberts. one of Sawyer Miller's
managing partners. As managing director of the Washington office. Rollins also signed the firm's foreign
agent registration filed with the Justice Department on February 12. 1992. But he never registered as a
foreign agent himself.

"He [Rollins] made a trip to Colombia on that account.” said Roberts, though he and other staff

members later denied that Rollins made the trip. "He went there to discuss the problems presented by
narcotrafficking. It was a P.R. trip."

35



Mary Maselli, a Sawyer Miller staff member who also works on the Colombian account, said the firm
doesn't lobby on behalf of the Colombian government. "We don’t lobby," she said. "We assist them in
the preparation of materials that they use in lobbying efforts. We prepare speeches for their government
officials. You know, like we'll help them write a letter from their ambassador to Congress. We try to help
them get their message across."

Rollins, who did not return to Sawyer Miller after Perot quit the presidential race, has formed his own
political and communications consulting business and is working out of an office in the Washington
lobbying firm of Camp, Barsh, Bates and Tate. Rollins confirmed that he did make atrip to Colombiawhile
at Sawyer Miller. But he denied it had anything to do with the firm's public relations account.

"l made one trip," he said in an interview. "I had a two-day meeting with the president of Colombia
and his senior staff to discuss the second half of his political agenda, a sort of mid-term review. It had
nothing to do with the P.R. account and was a favor to him."

Rollins also said that while he was at Sawyer Miller he made atrip to the Philippines and had political
discussions with Ramon Mitra, former speaker of the Philippines House of Representatives, who launched
an unsuccessful bid for the presidency.

Rollins said he didn't register as aforeign agent because he didn't work on the accounts. "l just don't
want to represent foreign countries,” he said.

Though Colombia's human rights situation hasn't improved, Maselli said she is very proud of her
firm's efforts to turn around U.S. public opinion on that country. In an interview with the now defunct
Times of the Americas, she said that under Virgilio Barco’s administration, 76 percent of the U.S. public
identified Colombia with cocaine and coffee, and favored foreign aid sanctions. But because of Sawyer
Miller's work, public opinion has changed, Maselli said. She described an advertising campaign depicting
those who had died in Colombia fighting the drug war.

"Wedid avery emotional onewith afuneral scene showing the thousands of people who participated
in afuneral march for the assassinated attorney general and again saying these are people who are speaking
out. We call it our heroes campaign. A year later, we did polling to test the effectiveness, and obviously
I'm not going to say that the ads are the only things that contributed ... but what did happen is that the num-
ber completely reversed and 76 percent of the American public then made a distinction between the
Colombian government and the cocaine cartels," she said.

Not surprisingly, the ad campaign did not depict the hundreds of civilian and political killings
attributed to Colombian government security forces, as documented by America's Watch.

Also registered as a foreign agent for Colombia and Fondo de Promotion de Exportaciones de
Colombia is the Washington law firm of Akin, Gump, Strauss, Hauer and Feld. The firm was paid $90,000
in fees to "provide advice regarding trade, economic and legislative matters to the foreign principal and
contact appropriate officials and staff in Congress and the executive branch to inform them of the foreign
principal's position on trade and legislative matters affecting U.S.-Colombian relations," according to its

36



foreign agent filing. From February to June 1991, firm partner Kirk O'Donnell met with 16 members of
Congress and several congressional staffersand administration officialsto discusstradeissues. O'Donnell,
who has top Democratic credentials, knows his way around Capitol Hill. Hewas general counsel to former
House Spesker Tip O'Neill from 1978-86. He was president of the Center for National Policy, a
Democratic think tank, from 1986 to 1989.

On behalf of Colombia, O'Donnell met with Democrat Sens. Lloyd Bentsen (Tex.). Edward M.
Kennedy (Mass.), Patrick J. Leahy (Vt.) and Rep. Sam Gibbons (Fla.). He also met with Republican Sen.
Arlen Specter (Penn.).

Akin Gump has two partners who are former high-level officials in the office of the U.S. Trade
Representative. They are Richard Rivers, formerly General Counsel to the Office of the Special Trade
Representative in the Carter administration and Robert S. Strauss, who was aso a Specia Trade
Representative under Carter. Strauss is aso a former U.S. Ambassador to Russia. Daniel Spiegel, who
is aso a partner in the firm, was Special Assistant to the Secretary of State under Carter.

In addition. Colombian textile interests paid the law firm of Mudge Rose Guthrie Alexander and
Ferdon $50,000 to conduct an analysis of U.S.-Colombian textile and apparel trade. The purpose of the
analysis was to "provide recommendations to the Colombian government and the textile mill/garment
sector on the continued development of Colombia textile and apparel trade with the United States,"
according to the firm's foreign agent filing.

37



COLOMBIA

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligations): $93.8 million
Estimated fees to lobbyists, lawyers and P.R. firms, 7991-1992: in excess of $3.2 million

Foreign Agent

Client

1. Sawyer Miller Group

Government of Colombia
and the Fundacién Pro-
Imagen en € Exterior

$3.1 million (1991)

2. Mudge Rose Guthrie
‘Alexander and Ferdon

Asociacion Nacional de
Industrials (ANDI);
Colombian textile industry

$30,750 (1/92-2/92);
$35,752 (3/91-8/91)

3. Akin, Gump, Strauss,
Hauer and Feld

Fondo de Promocién de
Exportaciones de Colombia

$91,657 (12/90-6/91)

38




GUATEMALA
FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): S909 MILLION

ESTIMATED FEES TO LOBBYISTS, LAWYERS AND PUBLIC RELATIONS FIRMS, 1991-
1992: IN EXCESS OF $560.000

In March 1990. the State Department recalled the U.S. Ambassador to Guatemala to protest the
country's dismal human rights record. Just three months later. Michael DeVine. an American who was
an innkeeper in rural Guatemala, was abducted. tortured and executed by members of Guatemala's
military, according to the State Department.

Under pressure by the Bush administration to bring DeVine'skillerstojustice, then-President Vinicio
Cerezo admitted that the military may have been involved. Cerezo called for afull investigation. Severa
army officers were subsequently arrested for DeVine's murder. but the investigation then stalled. The
United States responded by suspending military aid and commercial arms sales to Guatemala in December
1990.

The following month. Jorge Serrano. who promised to show more respect for human rights, was
elected president of Guatemal awith 68 percent of the vote. But during histenure, Guatemala's human rights
record has worsened in many respects. according to domestic and international human rights groups.

Most of the country's human rights abuses have occurred in the Guatemalan highlands and have been
attributed to "death squads’ that have been linked to Guatemalan security forces.=* For more than three
decades. the military and civil police have been waging war against guerrillainsurgentsin the highlands.
Guerrillas too have committed human rights atrocities. Although Serrano has initiated peace talks with the
guerrillas. there is little hope for a quick resolution of the conflict.

According to a State Department report. the situation has not improved under Serrano’s watch. "In
1991, the military. civil patrols, and the police continued to commit a majority of the major human rights
abuses, including extrajudicial killings. torture and disappearances of. among others. human rights
activists. unionists. indigenous people and street children.”™®

Serrano also has backed the military in its whitewash of the DeVine investigation. In 1991, three
military officers — two colonels and a captain — were questioned by a military court in connection with
the DeVine case. but they were ordered free after questioning. Two days before their release, Serrano told
the New York Times that the United States has made the DeVine case the "central point" in U.S.-
Guatemalan relations and added his country was not pan of a cover-up. “It hurts that they have not
recognized the attitude of impartiality of my government,” he said. "We have been absolutely crystal clear
in the handling of this case. | have said this to President Bush himself, they have to understand there is
no cover-up on our part.”~" But in January 1992. an appellate court ordered the rearrest of the captain,
Hugo Contreas. while the charges against the colonels were dropped. To date. DeVine's killer has yet to
be brought to justice.

39



Torture

In 1991, political killings and torture by the military continued. Preliminary reportsfrom Guatemala’s
human rights ombudsman, the most conservative estimate, listed 258 complaints of political killings. The
Guatemal an archbishop's human rights office reported 575 political executions for the same period.?® From
February to June 1991, four human rights activists were murdered and a fifth disappeared. The security
forces are suspected.® "Torture remains a permanent aspect of Guatemala's human rights situation,”
Human Rights Watch said.

Although most victims tortured by security forces in Guatemala do not live to testify about their
experience, evidence that the practice is common can be deduced from the condition in which bodies are
found. In 1991 a handful of individuals tortured by the police or army survived and were able to provide
detailed testimony about their ill-treatment. Torture techniques include burning victims' bodies with
cigarettes and severely beating them.*® In a Sept. 13, 1991 editorial, the Boston Globe said that under
Serrano, the country's human rights policies are "still-ghastly." Americas Watch and Physicians for
Human Rights also sharply criticized Serrano in a 1991 report titled Guatemala Getting Away With Murder.
The report said: "Government forces continued to commit torture, murder, and disappearances with
Impunity.”

Serrano has taken some steps to replace abusive military personnel and prosecute others implicated
in human rights violations. But the security forces are "virtually never held accountable for human rights
violations," according to the State Department. The Washington Office on Latin America concluded in
aJune 5, 1992, memo sent to congressional aides that the results of Serrano's human rights policies have
been ‘“meager.”?"

Serrano has attempted to discredit his own country's human rights movement. For example, during
an October 1991 visit to Washington, he said that CERIJ. the Guatemalan human rights group that was
investigating the murders of four of its members and the disappearance of another, was a "paralel
organization” to the guerrilla movement. Human Rights Watch said that, to the best of its knowledge, the
accusation was false and amounted to a "death sentence for CERJ activists.”3* Human Rights Watch aso
contended that Serrano impeded the work of the Organization for American States Inter-American
Commission on Human Rights by pressing for the removal of its staff attorney in Guatemala, who was
investigating the 1990 death of a human rights activist in Chunima. Serrano denied the accusation.*

U.S. Policy

Although the United States suspended $2 million in military aid to Guatemalain fiscal year 1991, it
spent nearly $91 million in economic support funds, development assistance and other humanitarian aid.
Military training continued at $414,000. Human rights groups oppose economic aid to Guatemala until
the security forces cease political killings and torture, and the government prosecutes those responsible.
Human Rights Watch argues these payments violate a provision of the Foreign Assistance Act (Section
502B) that prohibits security assistance — defined to include economic support funds — to governments
engaged in gross violations of human rights. The group says the Bush administration continues to support

40



the security police by providing equipment and training through a variety of specia programs such as the
Justice Department's International Criminal Investigations Training and Assistance Program and the State
Department's Anti-Terrorism Assistance program.™

The State Department reported that during 1991 human rights conditionsin Guatemalaimproved from
1990.% Y et, the department's conclusion must be balanced against its own findings that the security forces
continue to commit "a majority of the human rights abuses’ and that "the security forces are virtually
never held accountable for human rights violations." A State Department official, who asked not to be
identified, said the report is not meant to be an endorsement of Serrano’s human rights record. "This report
only recognizes that Serrano has taken some steps [to improve human rights], but he has a way to go,”
he said.

There are some signsthat the Bush administration may be moving to stem theflow of aid to Guatemal a.
The administration says it plansto cut economic assistance to Guatemala by 50 percent this year, from $30
million in fiscal year 1991 to $15 million in fiscal year 1992, according to preliminary estimates.*®

Washington Connections

While Serrano's government can't seem to stop the killings and torture in Guatemala, it knows how
to get resultsin Washington by playing the lobbying game. During 1991-1992, the government assembled
apowerful lobbying and public relations team to represent its interests on Capitol Hill and put a positive
spin on its human rights record. While the government pleaded poverty before the U.S. Congress, it doled
out more than $560,000 to Washington lobbyists and image-makers. These Washington insiders are
lobbying on the government’s behalf to obtain more foreign aid and to boost the image of a country with
an appalling human rights record. To help ensure victory on Capitol Hill, Guatemala's lobbying forces
include Democratic and Republican insiders alike.

The Washington law firm of Patton, Boggs and Blow, with close ties to the Democrats, was paid
$220.000 by the Government of Guatemaladuring 1991 to represent it "on abroad range of issuesinvolving
its relationship to the United States,” according to its foreign agent filing. The law firm also was hired
by the government to prepare a status report on the Michael DeVine slaying.

Patton, Boggs |obbyist David Todd says the status report on DeVine "still isin progress at this point."
The firm's filing showed that Todd had plentiful access to Members of Congress and their staff. For
example. during the congressional budget season last year (March-May 1991), Todd met with more than
10 Members of Congress and nine congressional staffers on key human rights and appropriations
committees to discuss "human rights and fiscal matters.” Among those he lobbied were Democratic Reps.
Stephen J. Solarz (D-N.Y.), Peter H. Kostmayer (D-Pa.), Robert G. Torricelli (D-N.J.), Sam Gejdenson
(D-Conn), Eliot L. Engel (D-N.Y.), Ted Weiss (D-N.Y) and Gus Yatron (D-Pa.), all members of the
House Foreign Affairs Committee. On the Senate side, he lobbied Sen. Alan Cranston (D-Calif), amember
of the Senate Foreign Relations Committee.

Todd declined to comment on his lobbying activities and refused to say anything about any advice

41



he has offered the Guatemalan government. "The question is wholly inappropriate." he said.

One congressiona staffer Todd lobbied was Richard Nuccio, a staff consultant for the Foreign Affairs
Committee's Western Hemisphere Affairs panel. "I've talked to Todd several times. We largely talk about
foreign aid authorization," he said. Nuccio aso said Todd volunteered his services when Torricelli.
chairman of the panel, paid a visit to Serrano in Guatemala in April 1992. "He [Todd] was helpful in
arranging that visit," Nuccio said.

On the Republican front, Keith Schuette, the head of the Washington. D.C.-based Schuette &
Associates International, also has been hired by Serrano. Schuette is being paid S72.000 annually to lobby
and to "induce officials in the United States and other countries to adopt favorable policies and attitudes
toward Guatemala in the areas of trade, investment and human rights."

Schuette’s ties to the Republican Party and Serrano are deep. Schuette founded the National
Republican Institute for International Affairs and served asits president from 1983 to 1990. The Institute
isrun under the auspices of the National Endowment for Democracy. a nonprofit private foundation whose
stated mission is to promote democracy abroad. But the Institute. funded by Congress, has been criticized
for using taxpayers' money to fund Latin American groups with conservative political agendas. During
1989, when Schuette was president of the Institute, one project the Institute supported was the Central
American Political Academy, which comprised four think tanks. In Guatemala, the Academy was
represented by the Political Academy for Liberty and Justice. One of the group’s founders was Jorge
Serrano, Guatemala’s president.*” Schuette also was paid $30,000 in 1991 to lobby on Serrano’s behalf and
represent the Guatemalan Tourist Commission.

Serrano isn't the only Guatemalan official who has hired a pricey Washington lobbyist. In March.
Guatemala Supreme Court Justice Juan Jose Rodil hired Paul Reichler. a partner in the firm of Reichler
& Soble, to lobby Congress for more training and equipment for the judiciary. Reichler said the aid is
necessary to enable Guatemala’sjudiciary to better investigate crimes and human rights abuses. Heisbeing
paid $7,000 monthly, according to his foreign agent filing.

Reichler, who once represented Nicaragua's Sandinista government, said his client wants to reform
Guatemala's criminal justice system. "I know him personally, he's committed,” said Reichler. "There's
alot of obstacles, but I'm convinced he will do everything to make the court system avehicle for protecting
humanrights.”

Reichler also lobbied on behalf of the Guatemalan government during 1989-1990. when he was a
partner in the law firm of Reichler, Appelbaum & Wippman. At that time, one of Reichler’s contacts in
the Guatemalan government was General Hector Gramajo, Minister of Defense. Human rights activists
have denounced Gramajo for his actions as military commander of a harsh counter insurgency campaign
in the 1980s. during which widespread torture. murder and massacres took place. As Defense Minister.
Gramajo made excuses for the army after the torture and murder of six students at the Universi ty of San
Carlos, a center of political opposition activity, in 1989. Later that year he again defended the military
when Diana Ortiz, a nun from the United States, said she was kidnapped. raped. beaten and burned with
cigarettes by security forces.™

42



Just months later. Reichler escorted Gramajo to meetings with members of Congress and their staffs
to discuss "foreign assistance legislation pending in Congress which may affect the interests of
Guatemala," according to his foreign agent filings. On May 23, 1990, for example, Reichler and Gramajo
met with Reps. Weiss and Robert J. Mrazek (D-N.Y.), and Sen. Christopher Dodd (D-Conn). Reichler's
filing also showed that his firm was paid more than $150,000 in fees from the Guatemalan government
during 1990. Last year, after retiring as Defense Minister, Gramajo graduated from Harvard's John F.
Kennedy School of Government. A few months later, aU.S. federal court in Boston ruled against Gramajo
in two lawsuits filed by the New York-based Center for Constitutional Rights, alleging human rights
violations from 1982 to 1990. Gramajo had not responded to the court's request for information.*

Serrano aso has hired MWW/Strategic Communications. Inc.. a New Jersey-based firm, as a media
adviser to boost the country's image. according to |ts foreign agent filing.,

43



GUATEMALA

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligations): $90.9 million
Estimated fees to lobbyists, lawyers and P.R. firms, 1991-1992: in excess of $475,000

Foreign Agent

Client

Fee

. Patton, Boggs and Blow
(David Todd)

Republic of Guatemala

$220,000 (1991)

. Schuette & Associates
Intl. (Keith Schuette)

Guatemala Tourist
Commission

' $30,000 (1991)

. Schuette & Associates

Office of the President
of Guatemala

$6,000 monthly
(1992 contract)

. Reichler & Soble
(Paul Reichler)

Supreme Court Justice
of Guatemala

$7,000/month (1992)

. MWW Strategic
Communications

President of Guatemala

$58,670 (1991)

44




PERU
FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): $183.16 MILLION

ESTIMATED FEES TO LOBBYISTS, LAWYERS AND PUBLIC RELATIONS FIRMS IN 1991-
1992: IN EXCESS OF $80.000

Peru isacountry in turmoil. On April 5, President Alberto Fujimori suspended the Congress and the
judiciary and placed several other political leaders, journalists and lawyers under detention. Fujimori's
decision followed morethan 12yearsof internal conflict that haspitted the military against insurgent groups
and aflourishing narcotics industry. More than 24.000 people, most of them civilians. have died in political
violence since 1980.

The Bush administration called Fujimori's power grab a "regrettable step backwards for the cause
of democracy in this hemisphere" and suspended all economic and military aid. except for humanitarian
aid, on April 6.

But months before Fujimori assumed dictatorial power, human rights groups were calling for the
administration to suspend aid to Peru because of its deplorable human rights record. Holly Burkhalter,
Washington director of Human Rights Watch and Juan Mendez, executive director of Americas Watch,
summed up their views in an op-ed piece for the Los Angeles Times.

"Mogt of the worst human rights abuses occur in areas where the Peruvian police and security forces
are deployed to counter the drug trade. On July 9, [1991], for example, drunken members of a police unit
in the Upper Huallaga Valley town of Bellavista, in the heart of the anti-narcotics campaign, shot a
commercial plane out of the sky after the pilot refused to let them board and shake down the passengers
for money. All 15 people aboard died in the crash: undeterred, the police scavenged through the wreckage
and robbed the dead. 1nJune [1991], police in the Limasuburb of Callao were videotaped asthey abducted
amedical student and two teenagers and stuffed them into the trunk of a police cruiser. Their bullet-ridden
bodies turned up hours later in the city morgue.”

Despite these abuses and others, the Bush administration, eager to carry out its war on drugs, made
a "determination” to Congress in 1991 that Peru complied with strict human rights conditions. Congress
attaches this "determination” to countries receiving aid to counter narcotics traffickers. Conditions in the
International Narcotics Control Act of 1990 specify that security forces must not practice torture, arbitrary
detention, disappearance or other flagrant human rights abuses. The administration’s finding outraged
several Members of Congress and human rights groups because Peru had not met these conditionsin 1991 .4
Nonetheless. Congresseventual ly approved aforeignaid budget for Peru that eliminated theadministration’s
reguest to allocate $10 million for the Peruvian army.

Two years after Fujimori was elected president. Peru's human rights record has not improved,

according to human rights groups. In a May 1992 report, Amnesty International concluded: "A high
incidence of human rightsviolations has continued to be reported since the government of President Alberto

45



re—

Fujimori wasinstalled in July 1990. According to the cases documented by Amnesty International. between
28 July 1990 and 30 April 1992 — the first 21 months of Fujimori's government — 392 people reported
as "disappeared” remained unaccounted for after arrest and 169 were extrajudicially executed. Torture,
including rape, by the military and police has continued to be reported and many prisoners were held on
charges of ‘terrorism’ often said to be based on statements extracted under torture. Independent and official
human rights defenders have suffered death threats, attacks and killings at the hands of the security forces
or by so-caled paramilitary groups working with their support.™:

Washington Connections

Peru's tourist office (FOPTUR) hired Hill and Knowlton to "provide public relations and counsel”
for a three-month period during 1991. FOPTUR paid the firm a $20.000 fee, according to its foreign agent
filing. Though the government doesn't have a Washington lobbyist to represent its interests relating to
foreign aid, two private-sector Peruvian textile trade associations with connections to the Peruvian
government have hired Washington lobbyists to ensure that Peru is favorably treated under U.S. textile
quotas.

Representing the textile associations during 1991-1992 is Michael Daniels, a partner in the law firm
of Mudge Rose Guthrie Alexander and Ferdon, who is also the CEO of the firm's consulting subsidiary,
International Business and Economic Research Corp. (IBERC). IBERC specidizes in giving advice to
foreign exporters on the U.S. textile quota system.

The Peruvian textile interests are represented by IBERC's Walter C. Lenahan, the Commerce
Department's former chief textile negotiator. Lenahan made headlines when he joined Mudge Rose on
February 10, 1986. At the time, the law firm was representing Hong Kong's interest in sensitive textile
negotiations with the United States. But only three days earlier, Lenahan had been negotiating on behalf
of the United States in the same textile negotiations.

The General Accounting Office and the Justice and Commerce Departments investigated the matter,
but Lenahan was not prosecuted. GAO found that Lenahan violated neither the post-employment laws nor
the Foreign Agents Registration Act. But GAO concluded that Lenahan may have run afoul of federal
conflict-of-interest laws. "It appears that Mr. Lenahan as a government official participated personally
and substantially in particular matters which he knew would affect the financial interest of organizations
with which he was negotiating for employment.” GAO referred the matter to the Justice Department "for
such actions as it deems appropriate,” but no action was taken.*

Mudge Rose and IBERC are collecting a $60,000 fee to advise the Comite de Fabricantes de Prendas
de Vestir and the Comite Textil of the Sociedad Nacional de Industrias "concerning Peru's bilateral textile
agreement with the United States," according to its foreign agent filing.

The filings aso show that both Mudge Rose and IBERC "may include political activities, such as
making representations to Members of Congress and to administration officials® with respect to the
renegotiation of the U.S.-Peru bilateral textile agreement.



Mudge Rose's Daniels said that he is being paid by private industry and not by the Peruvian
government. However, although he isbeing paid by Peruvian textil e interests, he has regular contacts with
both Peruvian and U.S. government officials. He acknowledged that he meets with the Peruvian
government on textile matters. "1 meet with the Peruvian government and | talk about textile issues with
them, but I'm not being paid by them," he said.

When asked about the Lenahan controversy. Daniels said Lenahan was unfairly portrayed as anegative
symbol of the revolving door. “Wally Lenahan was a sterling government official,” he added.

47



PERU

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligations): $183.16 million
Estimated fees to lobbyists, lawyers and P.R. firms, 1991-1992: in excess of $80,000

Foreign Agent Client Fees

1. Hill and Knowlton Peru Tourist Office more than $20,000
(7/91-9/91)

2. Mudge Rose Guthrie

. Alexander and Ferdon/ Peru Textile $60,000 (7/91-7/92)
IBERC Trade Associations




AFRICA

49



ANGOLA (UNITA)

FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): $7.4 MILLION (PEOPLE'S REPUBLIC
OF ANGOLA)

COVERT AID TO THE NATIONAL UNION FOR THE TOTAL INDEPENDENCE OF ANGOLA
(UNITA) IN 1991: $35-50 MILLION, ACCORDING TO CONGRESSIONAL SOURCES

ESTIMATED FEESTO LOBBYISTS, LAWYERSAND PUBLIC RELATIONSFIRMSIN 1991-
1992: IN EXCESS OF $1.9 MILLION

In September 1992. the citizens of Angola went to the polls for the first election in their history to
decide which of:two brutal political regimes should rule their country. The choice was between the
governing leftist Popular Movement for the Liberation of Angola (MPLA) led by President Jose Eduardo
dos Santos, and the opposition National Union for the Total Independence of Angola (UNITA), headed
by Jonas Savimbi. During years of fighting, both sides have committed significant human rights abuses.

The fighting resumed November 1, when Savimbi refused to accept the results of the election. which
dos Santos won by a wide margin. In the latest fighting more than 1.000 people were killed in the capital
city alone, and hundreds more in the rural areas.

The election has changed little with respect to improving the country's human rights record. Both
political parties have committed gross human rights violations. including the mass killings of political
dissidents, according to Amnesty International. In addition. the State Department Country Report on
Human Rights Practices concluded both parties continue to torture political opponents.*

Angola, a former Portuguese colony, has endured 31 years of civil war. When independence came
in 1975, civil war intensified. and Angolabecame a pawn in a battle between the superpowers. The United
States backed Savimbi and hisanti-communist rhetoric and the former Soviet Union sided with the MPLA.
The United States doesn't maintain diplomatic relations with the People’s Republic of Angola.

Savimbi has not turned out to be a democratic reformer. Instead. he is a brutal murderer who even
had two of his own aides killed because he viewed them as rivals, according to two former UNITA
founders.** Savimbi has denied any role in his former allies' deaths.*®

Journalists. who once praised Savimbi. are now trying to set therecord straight. OneisFred Bridgland.
a reporter for the Sunday Telegraph of London who wrote about the death of one of Savimbi's aides. "The
man is Pedro ‘Tito™ Chingunji, well-known in Washington and other Western capitals as a determined,
effective advocate of the movement. which he enthusiastically portrayed to members of Congress and
citizens and church groups in America as democratic insurgency...Chingunji is the best-known of scores
of UNITA members killed in bloody leadership purges stretching over more than 15 years. The murders
have been hidden from the West. but the truth about what well-paid publicists continue to portray as a
humanitarian movement is emerging.”

50



Washington Connections

Hired to represent UNITA was the Washington lobbying firm of Black, Manafort. Stone and Kelly.
Paul Manafort, the former Reagan political operative. oversees the firm's foreign clients and is being paid
$600,000 yearly by UNITA. Manafort’s partner is Charles R. Black. another GOP operative who was a
senior campaign strategist for President Bush. (For more on Black, Manafort's political ties, see the chapter
on Kenya.)

According to the firm's foreign agent filing. its services to UNITA include "participation in the
development and implementation of a strategy to aid in the procurement of foreign assistance, generating
increased favorable coverage of UNITA and issues that relate to it within the U.S. media and to minimize
and prevent any negative press to the extent possible. and advancement of the other goals of UNITA."

In pursuit of these goals. Black. Manafort. Stone and Kelly met or had phone conversations with
numerous congressional aides, State Department officials and National Security Council staff from January
to June 1992, its foreign agent filing said. For example, Black, Manafort. Stone and Kelly met last April
with Jeff Millington, the U.S. Ambassador to Angola. on behalf of UNITA. That same month, the firm
met with Ambassador Jeff Davidow. Deputy Assistant Secretary for the Bureau of African Affairs at the
State Department, and James LeDesma, another official in the African bureau. The firm also visited Gil
Kapen, a legislative aide to Rep. Dan Burton (R-Ind.), ranking minority member of the Foreign Affairs
African panel. Black. Manafort, Stone and Kelly met several times with Richard Roth. Deputy Director
of State's Southern African Affairs Office. and Calvin Humphrey. a legislative aide to the House
Intelligence Committee. The firm also had two meetings and aphone conversation with Walter Kansteiner,
Director for African Affairs at the National Security Council. to discuss Angolan's aid package.

Also spreading UNITA’s message is the rebel group’s Washington office, the Free Angola Inform-
ation Service. The office spent $439,674 from September 1991 to March 1992, according to its foreign
agent filing. In October 1991. Savimbi and UNITA's chief representative to the United States. Jardo
Muekalia, lobbied President Bush, Vice President Quayle. Defense Secretary Richard B. Cheney and then-
Secretary of State James A. Baker 111 on continuing U.S. aid to UNITA. according to Muekalia. He aso
said they lobbied Bush in 1990 and met with him "several times" when he was Vice President.

According to UNITA's foreign agent filing, Muekalia and Savimbi also met in October 1991 with
Rep. Dante Fascell (D-Fla.). Chairman of the House Foreign Affairs Committee: Rep. Dave McCurdy
(D-Okla.): and Rep. Robert H. Michel (R-111.). House minority leader. UNITA also lobbied several
congressional aides and State Department officials.

Free Angola also retained Kenneth Schochet. a former counsel to the Senate Foreign Relations
Committee from 1978-1981 to lobby Congress "and working in particular in the U.S. Senate with Senate
Democratic members and staff," said Schochet's contract. Schochet was paid $39,000 from March 1991
to February 1992 to lobby Richard McCall, a legislative aide to Sen. Paul S. Sarbanes (D-Md.), a member
of the Senate Foreign Relations Committee. and Adonis Hoffman. Staff Director of the House Foreign
Affairs Subcommittee on Africa. Schochet also lobbied Alfred Cumming. a legislative aide to Sen. Bob

51



Graham (D-Fla.), who sits on the Senate Banking International Finance and Monetary Policy Subcom-
mittee.

Another firm representing UNITA is the Washington Public Affairs Group. which was paid S90.000
to assist the rebels in "obtaining economic and other assistance” from the United States.

From July to October 1991, the Washington Public Affairs Group telephoned Assistant Secretary of
State Herman Cohen 12 times to discuss, among other things, the status of U.S. aid to UNITA. The group
also met with several congressional aides on behalf of its client to discuss aid to UNITA.

Representing the Angolan government is Hill and Knowlton. which was paid S727.500 from May
1991 to May 1992 to lobby Congress and the State Department on "humanitarian assistance to Angola
and human rights issues." Also retained by the government of Angola to lobby Congress and the
administration was the firm of Washington. Christian & Loafman, and Paulo Tuba. Paulo Tuba was paid
$31,088 during 1991 by the Angolan government. Washington, Christian didn't list its feesin its foreign
agent filing.

52



ANGOLA

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligations): $7.4 million (People's Republic of Angola)

Covert aid to the National Union for the Total Independence of Angola (UNITA) during /991: $35-
$50 million, according to Congressional sources

Estimatedfees to lobbyists, lawyers and P.R. firms, 1991-92 (both groups): in excess of
$1.9 million

Foreign Agent Client Fee

1. Black, Manafort,

Stone and Kelly UNITA $600,000 (9/91-9/92)
2. Free Angola UNITA $439,674 (1991-1992)

Information Service
3. Washington Public

. UNITA 1

Affairs Group $90000 (71)
4. Kenneth Barry Schochet UNITA $39,000 (3/91-2/92)
5. Paulo Tuba Angola $31,088 (fees and

expenses 6/91-11/91)

6. Hill and Knowlton Angola $727,500 (5/91-5/92)
7. Washington, Christian Government of Angola not listed

& Loaf man

53



KENYA
FOREIGN AID IN FY. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): $38.3 MILLION

ESTIMATED FEESTO LOBBYISTS, LAWYERSAND PUBLIC RELATIONSFIRMSIN 1991-
1992 IN EXCESS OF $1.4 MILLION

Last year, agrowing chorus of Kenyan citizens and world leaders, including the Bush administration,
challenged Kenyan President Daniel Moi’s longtime policy of violating the human rights of critics of the
government. After ignoring calls for political reform from Kenyan citizens seeking a multiparty democracy
in Kenya, Moi abruptly backed the legalization of a multiparty system. But this was only after such
institutions as the World Bank agreed to suspend aid to Kenyafor six months to see whether the government
would undertake reforms.

Nearly a year later, Human Rights Watch reported that Kenya's "basic institutional structure of
authoritarian and repressive rule remains intact.”™’

The State Department's Country Report on Human Rights Practices issued this year concluded that,
while there were signs of improvement in late 1991, "human rights were circumscribed for most of the
year. and significant restrictions remained at year's end. President Moi repeatedly asserted that Kenya was
not ready for multiparty democracy, and movement towards political change was blocked in various
ways.”*® The State Department report also concluded that "torture is proscribed under the Constitution,
but there continued to be persistent credible reports of severe police brutality and abuse of prisoners in
1991."

Lawyers, politicians, journalists and clergy who publicized the Kenyan government's human rights
abuses became the target of government reprisals.*®

For example, four Kenyans (including a former member of parliament and a former lecturer at the
University of Nairobi) who wrote an article about the Kenyan security service were convicted of sedition
and sentenced to seven years in prison. The accused testified at their trial that they were subjected to torture
to obtain confessions, a charge rejected by thejudge. None of the defendants had ever advocated violence
against the government, according to Human Rights Watch.*°

During 1991, the Bush administration openly criticized the Kenyan government's corruption and
human rights practices. U.S. Ambassador Smith Hempstone described a Nov. 14 arrest of Kenyan
democracy leaders as "a bloody mess' and said he told President Moi that "the best thing he could do
was to release these people as quickly as possible.™' In March 1992, the State Department said it was
"deeply concerned” about police violence against hunger strikers who were calling for the release of
political prisoners. In addition, Congress, in the fiscal year 1991 Foreign Operations Appropriations Act,
specified that Kenya should receive no military or economic aid unless its human rights situation improved.
The Bush administration did not attempt to certify that that was the case, as it did with Turkey. (See the
chapter on Turkey.)

54



Washington Connections

The Kenyan government continues to come under attack in Congress and in the Bush administration
for its human rights abuses. The government annually pleads poverty before the U.S Congress and asks
the U.S. taxpayer to bail out itseconomy with millionsof dollarsin foreign aid. Y et the Kenyan government
has enough money to spread its cash around in Washington to hire well-connected Washington lobbyists,
paying them nearly $1.5 million dollars in fees in 1991-92 to increase the flow of U.S. aid and to blunt
criticism. Hired by the Kenyan government are the Washington lobbying firm of Black, Manafort, Stone
and Kelly; Neill & Co.; and Newcastle International, Ltd.

Black, Manafort is being paid $660,000 by the Kenyan government during 1992-1993 to lobby
Congress, the executive branch, the International Monetary Fund, the World Bank and a broad array of
public-interest groups such as the Black Caucus and Africa Watch. according to the firm's foreign agent
filing. The Kenyan government is "interested in acquiring increased aid from the U.S. government, the
IMF, World Bank and other donors," the filing said. During 1990-1991, the Kenyan government aso paid
Black, Manafort $750,000 to lobby Congress and the executive branch.

Black, Manafort has deep ties to both Republicans and Democrats. The firm's principals are
quintessential Washington insiders whose lobbying activities are legendary.

Paul Manafort oversees the firm'sforeign clients. who include the Nigerian government, the National
Union for the Total Independence of Angola (UNITA) and the League of Leaders for Philippine
Development. Manafort was personnel director for former President Ronald Reagan's transition team and
political director for the 1984 Republican National Convention. Manafort made headlines at a 1989
congressional hearing at which he testified that he had engaged in "influence-peddling" when he collected
a $326,000 consulting fee for pursuing HUD contracts for clients. Loca authorities called the project a
waste of taxpayers money.*

Charles R. Black, a senior campaign strategist to President George Bush in the 1992 campaign,
oversees the firm's domestic clients. Black was political director of the Reagan for President Committee
and later was spokesman for the Republican National Committee.

Black is an example of a Washington lobbyist who advises the president on politics, but whose firm
is paid to represent foreign governments that undermine stated U.S. policy objectives; in Kenya's case,
its dismal human rights record. Through a spokeswoman, Black's firm acknowledged the public policy
issue raised by lobbyists who accept substantial fees from countries whose governments receive millions
of dollars in U.S. tax money.

"We are aware that that's an issue," said a spokeswoman for Black, Manafort who asked not to be
identified. "But we're not paid out of any foreign assistance." She said that Black does not advise foreign
clients. but does benefit from the income generated by those clients as a partner in the firm. With respect
to human rights issues, she said the firm does not "attempt to explain away those concerns' to Members
of Congress. "We try to open a dialogue." she said.

55



Other members of Black, Manafort are Peter Stone, who also worked on Reagan's presidential
campaigns; Peter Kelly, a former finance chairman for the Democratic National Committee; and James
Healy, formerly chief of staff to House Way and Means Committee Chairman Dan Rostenkowski (D-I11.).

Black, Manafort said in its 1992 foreign agent filing that, on behalf of its client Kenya, it has had
telephone conversations with several officials to discuss human rightsin Kenya. They were Al Cyllah of
Amnesty International; Alex Arriafga, majority staff director of the Congressional Human Rights Caucus,
Lisa Heyes, legidlative aide, House Foreign Affairs Subcommittee on Human Rights; and Gary Fuller,
a State Department Official in the Office of Human Rights and Humanitarian Affairs.

John Donaldson, president of Newcastle International, Ltd. and a former employee of Black,
Manafort, aso is lobbying on behalf of Kenya and is being paid 10 percent of the fees Black, Manafort
receives from Kenya.

Neill and Co. is also |obbying the Bush administration and Congress for increased foreign aid. During
1991 the firm was paid $380,000 to represent the government's interests. The firm will be paid $360,000
in fees during 1992, according to its foreign agent filing. Neill and Co. also has several former top
government officials on its staff. They are Leslie Janka, Assistant Secretary of Defense during the Carter
administration; William Perry, Director of Latin American Affairs for the National Security Council
during the Reagan years; and George Dally, previously Staff Director to Rep. Charles B. Rangel (D-N.Y.).

During 1991, Neill and Co. lobbied Congress and the executive branch on behalf of Kenya in support
of increased foreign and military aid, the firm's filing said. For example, the firm said that from July 5,
1991 to January 5,-1991, it "contacted in person and by telephone, Members of Congress and their personal
staff, the staff of the House and Senate Appropriations Committees, and the staff of the House Foreign
Affairs and Senate Foreign Relations Committee, regularly and continuously.” The officials the firm said
it contacted repeatedly were Senate Appropriations Committee staffers Jim Bond and Eric Newson; House
Foreign Affairs Committee staffers Mickey Harmon, Adonis Hoffman and Gil Kapen: and Tim Trenkle
and Chip Walgren, legislative aides to Sens. Nancy Landon Kassebaum (R-Kan.) and Dennis DeConcini
(D-Anz.), who sit on key subcommittees with legislative oversight over African foreign policy and
appropriations.

During the same period, the firm also lobbied "at least one time but not more than three times,” Sens.
Paul Simon (D-Ill.), Patrick J. Leahy (D-Vt.), Barbara A. Mikulski (D-Md.) and Reps. Robert J.
Lagomarsino (R-Calif.), Tom Lantos (D.-Calif.). Jerry Lewis (R.-Calif.) and Charles Wilson (D-Tex.)
in support of increased aid for Kenya. Also contacted were21 key congressional stafferswho arelegislative
aides on the Foreign Affairs or Appropriations Committees, or who are legislative aides to members who
sit on these committees. In addition, Neill and Co. had extensive contacts with the executive branch and
lobbied 31 officialsduring the same period. Those listed as |obbied by telephone or in person included State
Department officials Martin Chesky, Henry Cohen, Jane Fisher, Dwayne Gathers, Robert Houdek, Robert
Lagamma, Warren Weinstein, Mary Rita Zeleke and Jon Ziolkowski. Neill and Co. also lobbied officials
in the Justice, Agriculture, Treasury and Commerce Departments and the Agency for International
Development, as well as Shawn Schmeallie, a White House staffer.



KENYA

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligations): $38.8 million

Estimatedfees to lobbyists, lawyers and P.R. firms, 71997-1992

. in excess of $1.4 million

Foreign Agent

Client

Fees

1. Black, Manafort,
Stone and Kelly

Republic of Kenya

$660,000 (1992-1993)

2. Newcastle
International, Ltd.

Republic of Kenya

10% of Black,
Manafort’s fees

3. Neill and Co.

Government of Kenya

$360.000 (1992);
$380.360 (1991)

57




NIGERIA
FOREIGN AID IN F.Y. 1991 (ACTUAL OBLIGATIONS): $83 MILLION

ESTIMATED FEESTO LOBBYISTS, LAWYERSAND PUBLIC RELATIONSFIRMS IN 1991-
1992: $2.5 MILLION

The military government of General Ibrahim Babangida continues to rely on force to stay in power.
Last June, the Nigerian Bar Association called a strike to protest the government's refusal to produce in
court four human rights activists and a student leader who were being held on charges of treason. Nigerian
officials finally presented the activists and the student in court, but it appeared that some of the defendants
had been "ill-treated in detention." according to Africa Watch.>® Those arrested were: Beko Ransome-
Kuti, chairman of Campaign for Democracy; lawyers Gani Fawehinmi and Femi Falana; Baba Omojola,
a human rights activist; and Olusegun Mayegun, a student leader.

Africa Watch contended that the detention of these activists is but "a small part of a wider campaign
of arrest and detention targeting suspected opponents’ of the government. Although the Nigerian
government purports to be making a transition to a civilian government by January 1993, the military is
resisting. "In the process, civil and political liberties have been trampled upon. and the institutions of civil
society vital to the success of any democracy have been undermined,” concluded Africa Watch.™

The State Department's latest report on human rights practices said that during 1991. "human rights
in Nigeria continued to be circumscribed.”> While Nigerian law prohibits torture and mistreatment of
prisoners, "there were numerous credible reports that police regularly beat suspects to extract criminal
confessions,” according to the State Department.

In addition, Vice President Quayle has raised human rights issues in private meetings with General
Babangidaand in apublic speech in September 1991 in Abuja. The United States provided no direct military
assistance to Nigeria in 1991, but did provide funding for general aid programs.

Washington Connections

During 1991, the government of Nigeria paid retainers of $1 million each to the lobbying firm Black,
Manafort, Stone and Kelly and the public relations firm Edward Aycoth & Co.

Black, Manafort was hired to, among other things, assist Nigeriain "building support for its transition
program with the administration and the U.S. Congress,” according to the firm's foreign agent filing. The
firm also assisted the government "on various bilateral concerns with the United States." From February
to May 1992, Black, Manafort lobbied several top Bush administration officials on behalf of Nigeria. the
filing said. Among them were Walter Kansteiner, director of African Affairs at the National Security
Council; Leon Weintraub, Nigeria desk officer at the State Department; and Tim Trenkle. legislative aide
to Sen. Nancy Landon Kassebaum (R-Kan.). Black, Manafort has close ties to both Republicans and
Democrats. Name partner Charles R. Black was a senior political consultant on President Bush's
presidential campaign. (For more about Black, Manafort’s political connections, see the chapter on Kenya.)

58



According to the foreign agent filing of Edward Aycoth & Co., the firm provided public
and government relations services and programs to promote Nigerian investment opportu-
nities. For example. in October of 1991, the firm arranged a meeting between a delegation
from the Nigerian National Law Enforcement Agency and administration and congressional
aides.

In addition, the law firm of White & Case was paid $432,557 in fees from the Republic of Nigeria
during 1991 for legal representation in connection with "foreign borrowing and the rescheduling of certain
foreign indebtedness of the Federal Republic of Nigeria."

The Washington law firm of Arent, Fox, Kintner. Plotkin & Kahn was paid $75,000 by the gov-
ernment for legal representation involving fraud “perpetrated™ upon its client. According to its foreign
agent filing, the firm represented its client in federal court and had contacts with Export-Import Bank.
Justice and Securities and Exchange Commission officials on establishing lines of credit at the Export-
Import Bank.

In 1992, Newcastle International. Ltd., whose president, John Donaldson, was a former employee
of Black, Manafort. is being paid a $5.000 monthly fee by the Nigerian government to lobby Congress
and the administration on "legislation and policies of the United States affecting bilateral relations, foreign
assistance and multilateral trade and development.”

59



NIGERIA

Foreign aid in F.Y. 1991 (actual obligations): $8.3 million
Estimated fees to lobbyists, lawyers and P.R. firms, 1991-1992: in excess of $2.5 million

Foreign Agent Client Fee
1. Black, Manafort : .
' ’ F R | f N

Stone and Kelly edera Republic of Nigeria $1,000,000 (8/16/91)

2. White & Case Federal Republic of Nigeria $432,557 (5/91-2/92)
(Central Bank of Nigeria)

3. Edward Aycoth & Co. Federal Republic of Nigeria $1,000,000 (1991)
4. Newcastle Government of Nigeria $5,000/month  (1992)

International, Ltd.
5. Arent, Fox, Kintner, Federal Republic of Nigeria $75,000 (1991)

Plotkin & Kahn




NATIONS RECEIVING NON-TRADITIONAL AID

61



CHINA

NO FOREIGN AID; THE BUSH ADMINISTRATION SUPPORTS MOST-FAVORED-NATION
(MFN) TRADING STATUS FOR CHINA

ESTIMATED FEESTO LOBBYISTS, LAWYERSAND PUBLIC RELATIONSFIRMSIN 1991-
1992: IN EXCESS OF $449.000

In a September 1992 report, Asia Watch said that the Chinese government, in an on-going public
relations campaign, is falsely portraying China's labor reform system "as a humane method for turning
criminals into model citizens through industrial production.”>®

The report cited numerous accounts of pro-democracy activists imprisoned in China who said they
have been beaten, shocked with electric cattle prods and forced to work 12 or more hours aday at unskilled
assembly work. After a one-year investigation of China's large penal industrial complex at Lingyuan
County, Asia Watch said it had "established beyond doubt that the authorities there are systematically
engaged in exporting prison-made goods to many parts of the world, including the United States. U.S.
law prohibits the import of products made by prison inmates.

In a May 1992 report, Asia Watch described the plight of more than 200 pro-democracy activists
imprisoned in a Chinese jail system where "torture and ill-treatment are rampant.”*’ The report
documented the purge of pro-democracy activists in the aftermath of the 1989 massacre at Tiananmen
Square, where Chinese troops opened fire on students and workers, killing from 300 to 1,000 people.

The State Department reported that in 1991 "China's human rights practices remained repressive,
falling far short of internationally accepted norms... the use of torture and degrading treatment of persons
detained and imprisoned has persisted.” President Bush, in a meeting with Chinese Premier Li Peng in
February 1992, reportedly told Li that "the record of the Chinese government on human rights was
insufficient." But Li rebuffed him and said that Chinais "opposed to interference in the internal affairs
of other countries, using the human rights issue as an excuse.™®

In the face of mounting world criticism of its human rightsrecord, Chinalaunched acampaign during
1991-1992 to prop up itsimage and counter chargesthat it tortures and abuses political prisoners. In August
1992. the government issued several press accounts about imprisoned Chinese pro-democracy activists.
Xu Wenli, a pro-democracy activist who has been in prison for 11 years, was photographed playing

badminton.¥

But human rightsactivistssaid the photos released by the Chinese government wereapublicrelations
ploy. "Now we are asked to believe a new report. with photo, that Xu Wenli, another Democracy Wall
[site of the first pro-reform demonstration in Beijing, 1980] activist serving a 15-year sentence for his
political writing, wins badminton contests,” wrote Mickey Spiegel, aresearch consultant for Asia Watch
in aletter in the September 11, 1992 issue of the Washington Post. "Asia Watch has information less than
one month old from sources close to Xu Wenli that heisin poor health. A persistent urinary tract infection

62



has gone untreated. his teeth are missing. he can barely speak. and he might have lymphatic tuberculosis.
No edited videotape of him can possibly document these problems.”

In another effort to appease its critics, China signed a pact with the United States on Aug. 7, 1992
that would prohibit prison labor exports to the United States, according to the State Department. 1t would
also alow U.S. officials to inspect Chinese prison camps.

Despite the Bush administration's sharp criticism of China's human rights record. it supported most-
favored-nation (MFN) status for China without conditions. such as improvements in human rights,
weapons control and elimination of unfair trade practices. Tariffs on imports from a country with MFN
status are set at the lowest level authorized by United States. On Sept. 28, 1992, Bush vetoed congressional
legislation that would have set conditions for trade privileges for China.

In testimony before the Senate Finance Committee on July 30, 1992, Arnold Kanter, Undersecretary
of State for Political Affairs. said the Bush administration advocated "unconditional" trade privileges for
China. One reason Kanter cited was the desire to "foster normal commercia relations that expose the
Chinese people to American ideas and influence." He also testified that "we [the administration] are
confident that entrepreneurship and market-oriented reform in China will lead to meaningful and lasting
change in the lives of the Chinese people.”

Indeed, the People's Republic is on a capitalist path. But China's new entrepreneurial bent doesn't
seem to be improving its human rights record. In August 1992. the New York Times reported that China's
Ministry of Public Security. which runs the police forces. "operates two stores in Beijing selling ... six
kinds of electrie cattle prods. A saleswoman cheerfully demonstrated a cattle prod. sending sparks flying.
but said a letter of introduction was necessary to buy one.”

One critic of Bush's support of unconditional trade privileges China is Richard Schifter, who was
Assistant Secretary of State for Human Rights until March 1992, when hejoined Bill Clinton's presidential
campaign as a foreign policy adviser. Schifter said that China has the worst human rights record of the
14 other countries included in this investigation.

"| support thelegislation in Congress and 1 think we should amend the law to allow for other conditions
like human rights," Schifter said. "We should also lean on our West European friends to do the same."

Washington Connections

China and several of its government-controlled industries hired Washington lobbyists during 1991-
1992 to lobby in favor of trade privileges for China and other favorable legislative treatment.

Until May 1992. Hill and Knowlton was China's public relations counsel. The firm was hired to "build
public support” for China and "improve China's overall image in the United States as [a] valued trading
partner with whom the Americans share many common interests." It reported receiving $163.000 in fees
from May 1991 to May 1992.



Also spreading China's message was the law firm of Miller, Canfield. Paddock & Stone. During 1991
the firm was retained to "counsel the Chinese government on commercial and legal issues relevant to
maintaining MFN status to the United States.” Richard Johnston, Jr., who is listed as a consulting partner
to the firm, represents the embassy. Johnston was Trade Counsel to the Senate Finance Committee in 1978-
1979. :

The firm's foreign agent filing didn't say how much money the firm received for its services. When
asked, Johnston said it was getting "hourly rates,” but declined to be more specific. "Unless we have
a contract, that information is confidential,” Johnston said.

The law firm of Jones, Day, Reavis and Pogue was also retained by China during 1991, to be paid
$67,000 in fees. Its foreign agent filing said it "contacted U.S. government officials and congressional
staff to obtain information” on the status of legislation, including trade and tariff issues, family planning
practices, human rights and trade and economic policies.

Other foreign agents were hired to represent China's government-controlled industries. The law firm
of Mudge Rose Guthrie Alexander and Ferdon was paid $55,000 in fees and expenses during 1991-1992
to advise the China National Textile Import and Export Corporation on trade privileges. It also prepared
analyses of U.S. textile imports and production and memoranda on other trade matters. (For more details
on Mudge Rose, see Peru chapter.)

The Seattle law firm of Garvey, Schubert & Barer was paid $149,303 for legal fees and expenses
during 1991. They advised China Ocean Shipping Co., the goverment’s commercia shipping entity, to
represent it before federal agencies. The law firm of Graham & James was paid $15,291 during 1991-1992
to represent China's aviation interests, Air China International Corp. and China Eastern Airlines, before
the Department of Transportation, the State Department and the Federal Aviation Administration.

Although former Secretary of State Henry Kissinger has never registered as a foreign agent, his
consulting firms, Kissinger & Associates and its subsidiary Kent Associates, advise clients who want help
or advice in dealing with China, according to the Wall Street Journal. Kissinger himself has close ties to
China's leaders. As Secretary of State during the Nixon administration, Kissinger was credited with
opening diplomatic doors to China with his "shuttle diplomacy.”

In television interviews at the time of the Tiananmen Square massacre, Kissinger urged the United
States to adopt a moderate policy and refrain from imposing sanctions. In a newspaper column a month
later, he praised Chinese leader Deng Xiaoping for his economic reforms. "No government in the world."
he wrote, "would have tolerated having the main square of its capital occupied for eight weeks."

What the public didn't know at the time was that Kissinger was on the verge of cementing a lucrative
limited partnership to do business ventures with the China International Trust & Investment Corporation
(CITIC), the merchant banking arm of the Chinese government, John Fialka of the Wall Street Journal

reported. Because of the political unrest, the partnership — China Ventures — never got off the ground.
It would have been bankrolled by U.S investors, with Kissinger serving as chairman of the board. U.S.

64



business executives who had dealings with China were aso to be on the board of China Ventures, Fialka
reported.®’

Since that time, CITIC has had no dealings with Kissinger, a spokesman told the Center's John Kruger.

Kissinger also has made several tripsto China. including avisit to Beijing shortly after the bloodshed
at Tiananmen Square. Upon his return, he briefed Bush on his trip over dinner at the White House. It was
also reported that National Security Adviser Brent Scowcroft and then-Deputy Secretary of State Lawrence
Eagleburger, both former consultants for Kissinger & Associates, made a secret trip to Chinain July 1989.
(Eagleburger has disclosed in a personal financial statement that he received more than $900,000 in 1988
working as aconsultant for Kissinger.) In September 1991, Kissinger again traveled to China and met with
Chinese leaders, including Prime Minister Li Peng.

Since Kissinger left government in 1977. the Center has learned through a Freedom of Information
Act (FOIA) request that the Justice Department has asked Kissinger & Associates twice, once in 1983 and
again in 1990, why the firm didn’t register as a foreign agent.

William Rogers, chairman of Kissinger & Associates and a partner at Arnold & Porter, told the
Center's John Kruger that the firm's activities don't require registration under the Foreign Agents
Registration Act (FARA). "The firm does no representative work or political activities as defined by
FARA,” he said. "We do not engage in propaganda or public relations activities and receive no money
from any government."

Rogers was also asked whether Kissinger's tripsto Chinaare tied to hisfirm's business interests there.
"Any contact he makes is on a personal level," Rogers said.

But one critic said that Kissinger & Associates was violating the spirit. if not the letter, of the foreign
agents act. *“It’s outrageous that Kissinger doesn't register,” said Jeffrey Trammell. vice president of Hill
and Knowlton. which represented China until May 1992. "If Hill and Knowlton did what Kissinger does,
like write P.R. [public relations] pieces for China, and didn't register, we'd be crucified on the front pages
of every newspaper. It doesn't matter if he's not paid. That's obviously a violation of the spirit of the law."



CHINA

Foreign aid in F.Y. 7997: None, but the Bush administration supports most-favored-nation trading
statusfor China

Estimatedfees to lobbyists, lawyers and P.R. firms, 7997-7992: in excess of $449,000

Foreign Agent Client Fee

1. Hill and K nowlton Embassy of the People’s $163,000 (5/91-5/92)
Republic of China

2. Jones, Day, Embassy of the People's $67.000 (1991)
Reavis and Pogue Republic of China ’

3. Miller, Canfield, Embassy gf the Pgople's no fees listed (1991)
Paddock & Stone Republic of China

4. Mudge Rose Guthrie Chinatex $55,000 (fees and
Alexander and Ferdon expenses, 6/91-1/92)

5. Garvey. Schubert China Ocean Shipping $149,303 (fees and
& Barer expenses 1991)

6. Graham & James Air Chinalnternational $15,291 (9/91-3/92)
China Eastern Airlines




SAUDI ARABIA

NO DIRECT FOREIGN AID IN F.Y. 1991; HOWEVER. FOREIGN MILITARY SALES TOTALED
OVER$15BILLION SINCETHE GULFWAR. ACCORDING TO CONGRESSIONAL SOURCES: ON
SEPT. 11, 1992. BUSH ANNOUNCED ANOTHER $9 BILLION ARMS PACKAGE TO THE SAUDIS

ESTIMATED FEESTO LOBBYISTS, LAWYERSAND PUBLIC RELATIONSFIRMSIN 1991-
1992: IN EXCESS OF $2.1 MILLION

The war against Irag's Saddam Hussein strengthened the ties between Saudi Arabia and the United
States. Since the war. the two countries have met to discuss future stability in the Gulf region, Saudi defense
plans and the Arab-Israeli peace process.® On Sept. 11. 1992, President Bush announced the sale of 72
F-15 fighter plans to Saudi Arabia. The deal immediately drew fire from the Israelis who complained that
it "accelerates the armsrace in the Middle East.™*

Because of Saudi Arabia's strategic importance to the United States. Human Right's Watch has
maintained that the Bush administration has blunted its criticism of the monarchy's lack of respect for
human rights. Saudi Arabia has no written constitution and its legal system is based on Islamic religious
law. Punishment for some crimes includes amputation and execution by beheading. firing squad or stoning.
Saudi Arabia has no elected officials. and political parties are unlawful. King Fahd rules absolutely. U.S.
officials rarely voice displeasure with Saudi abuses or express concern about the absence of democracy.®
Yet the State Department reported that during 1991. "human rights continue to be subject to pervasive
abuse” in Saudi Arabia.*

Human Rights Watch said "there were numerous reports in 1991 of torture in Saudi detention
facilities. especially those of the secret and religious police.™® Its report said that "unpunished use of
torture by members of the royal family was aso reported in 1991."

Washington Connections

Members of the Saudi royal family and its business interests. such as Saudi Basic Industries. have
enlisted an array of Washington lobbyists and public relations advisers to boost its image.

Public relations giant Burson-Marsteller was paid $1.4 million by Saudi Basic Industries to handle
its press relations. The Saudi National Commercial bank retained New York-based Byoir & Associates as
itspublic relations counsel.

Lobbying on behalf of the Saudi Embassy and its royal family is Frederick Dutton, a Democratic
fixture during the Kennedy administration who has been advising the Saudis for more than 15 years.
Dutton's lobbying activities include responding to media questions and hosting dinners for journalists,
according to his foreign agent filing. For four months' work during 1991. he was paid $200,000 by the
embassy and another $25.000 by Saudi Basic Industries.

Also on the Saudi Embassy's public relations roster is the The Hannaford Company. which was paid

67



nearly $275,000 to contact elected officials, scholars, journalists and others "interested in U.S.-Saudi
relations."

The Schmertz Co., Inc., aso was retained by the embassy for public relations counsel.

According to its foreign agent filings, Epic Group, Inc. was hired by Khaled bin Sultan of Riyadh,
Saudi Arabia to implement a communications strategy. The firm was to be paid on a project basis.

In addition, former White House aide Edward Rogers during 1991 was hired by Sheik Kamal Adham,
the former chief of Saudi Intelligence Service, to provide legal advice. Rogersjoined Adham's legal team
three weeks after he left government. At thetime, Adham was under investigation by the Justice Department
for his role in helping the Bank of Credit and Commerce International (BCCI) acquire illegal control of
First American Bankshares.®” Rogers,who had a $600,000 contract, abruptly dropped his client when
questions were raised over whether he violated White House ethics laws.



SAUDIARABIA

No direct foreign aid in F.Y. 1991. Foreign military sales totaled more than $15 billion since the Gulf
War, according to Congressional sources. On September 7/, 1992, Bush announced another $9

billion arms package to the Saudis.

Estimated fees to lobbyists, lawyers and P.R. firms, 1991-1992: in excess of $2.1 million

Foreign Agent

Client

Fee

1

. Dutton and Dutton, P.C.

Embassy of Saudi Arabia

$200,000 (6/91-9/91)

2. Dutton and Dutton, P.C. Saudi Basic Industries $25,182 (8/91)

3. The Hannaford Co. Embassy of Saudi Arabia $274,975 (6/91-11/91)
4. The Schm_enz Co. Embassy of Saudi Arabia $30,000 (8/91-1/92)
5. Burson-Marsteller Saudi Basic Industries $1.4 million (fees and

expenses, 5/91-10/91)

Commercial Bank

6. Epic Group, Inc. Khaled bin Sultan, Riyadh proj ect-by-project basis
7. Edward Rogers, Jr.* Shiek Kamal Adham $600,000 (1991, terminated)
8. Carl Byoir & Associates The National $184,761 (9/91-5/92)

*EdwardRogers, Jr. is not included in the total estimated fees to |obbyists.

69




KUWAIT

FOREIGN MILITARY ASSISTANCE TO LIBERATE KUWAIT: $7.4 BILLION, ACCORDING
TO DEPARTMENT OF DEFENSE ESTIMATES

ESTIMATED FEES TO LOBBYISTS, LAWYERS AND PUBLIC RELATIONS FIRMS IN 1991-
1992 IN EXCESS OF $125 MILLION (IN ADDITION, A FORMER U.S. AMBASSADOR TO
BAHRAIN, SAM ZAKHEM, AND HIS TWO ASSOCIATES, WILLIAM R. KENNEDY JR. AND
SCOTT STANLEY JR., HAVE BEEN INDICTED FOR SECRETLY TAKING $7.7 MILLION FROM
KUWAIT TO CONDUCT A PUBLIC RELATIONS CAMPAIGN.)

In response to international criticism of its human rights record since the liberation of Kuwait on Feb.
26, 1991, the Kuwait government has taken steps to curb the torture and killing of non-Kuwaiti residents
— mostly Palestinians, Iragis and Bedoons (stateless Arabs) — whom the government had suspected of
collaborating with the Iragi occupiers. Despite these improvements, there are still reports of beatings of
Palestinians and Iraqis.®* Those who have lived in post-war Kuwait maintain that during 1992, terrorists
shootings and bombings still are directed at foreigners.

The worst human rights abuses committed by the Kuwaiti government occurred in the six months after
the liberation of Kuwait, according to Human Rights Watch.

"The nature of Kuwaiti abuse has changed over time," the group said in its 1992 report. "During
March and April [1991], summary executions, aswell asdeathsin detention caused by beatings and neglect,
were the most pressing problem. Scores were killed at the hands of Kuwaiti forces, according to testimony
collected by Middle East Watch. Other evidence of the scope of the killings included fifty-four unidentified
bodies of victims of post-liberation killings discovered in a mass grave on the outskirts of Kuwait City...
Although martial law was lifted on June 26 [1991], torture continued until September, when the
administration of prisons changed and prison conditions improved....From March through July [1991],
there were persistent reports of rape of Asian women by Kuwaiti forces and other armed men in Kuwait.”®

The State Department also reported that the Kuwaiti military and security officials tortured detainees
following liberation. "Reports from released detainees indicate that methods of torture included beatings
with sticks and metal rods, cigarette burns, electric shock, sexual abuse and psychological harassment,"
the department said.”

In September 1991, Middle East Watch issued a 63-page report documenting the human rights abuses
of the Kuwait government against suspected collaborators with Iraq.Torture took place at the military
prison. several police stations, the Teachers Association building, the State Security Investigative Police
and private homes, the report said.”' The government's use of torture to obtain confessions was systematic.
Widespread reports of abuses by the press and human rights organi zations moved the Kuwaiti government
to halt the practice. Yet, in an interview with theWashington Post, Kuwait's Minister of Information Badr
Jassim Yagoub said the Middle East Watch report was “exaggerated.””

Human Rights Watch chided the Bush administrationforitsreluctanceto publicly denounce the serious

70



human rights abuses committed by the Kuwaiti authorities after liberation. The group noted: "The need
to put an end to human rights violations committed by Iraq in Kuwait was one of the stated reasons that
the U.S. administration went to war against Iraq.””

It also cited several instances in which the administration. including President Bush, sought to excuse
the abuses. For example, during aJuly 1, 1991 press conference, Bush said he understood the rage Kuwaitis
felt.

"I think we're expecting a little much if we're asking the people in Kuwait to take kindly to those
that have spied on their countrymen that were left there, that had brutalized families there and things of
that nature,” Bush said.

Many members of Congress had a different viewpoint, however. In April 1991, 35 Members of
Congress told Bush in a letter that "the U.S. has a direct role to play in ensuring that human rights abuses
in Kuwait cease immediately.”"

Washington Connections

Hill and Knowlton found itself in the headlines in 1991 when it was disclosed that the Kuwaiti
government — The Citizens for a Free Kuwait — paid the firm $10 million to conduct a public relations
campaign to convince the Congress and the public to support the Persian Gulf War. Critics contended that
Hill and Knowlton told false tales about Iragi atrocities, an allegation Hill and Knowlton has denied. The
contract was terminated in 1991. Hill and Knowlton also was hired for $74,800 by the Kuwaiti Ambassador
to the United Nations, Mohammad Abulhasan, to be his public relations counsel.

It is alleged that Kuwait also retained Sam Zakhem, a former U.S. Ambassador to Bahrain, and two
associates to conduct a campaign to win public support for the war. In July 1992, Zakhem, William R.
Kennedy Jr. and Scott Stanley Jr.. were indicted by a federal grand jury in Denver on charges of secretly
taking $7.7 million from Kuwait, andjointly diverting $5.7 million for their own use through two "front"
businesses. The indictment said the defendants violated the Foreign Agents Registration Act (FARA) by
failing to disclose their connections to Kuwait.”* Zakhem, who was appointed Ambassador by former
President Reagan and served until 1989, is active in the conservative wing of the Colorado Republican

party.

In 1991. Kuwait also retained the law firm of deary, Gottlieb, Steen and Hamilton to provide legal
representation "in meetings with the State Department regarding potential Kuwaiti claims against Irag,"
according to its foreign agent filing. The firm also provided legal representation to Kuwait on commercial
and other contracts, in particular for the Kuwait Emergency and Recovery Program. From February to
October 1991, the firm was paid more than $6 million for legal fees, which the firm said are in connection
with “non-registrable activities" under FARA. In addition, the firm received $17,000 in fees for
“registrable™ activities.

The Kuwaiti Ambassador to the United States, Saud Nasir Al-Sabah, hired John Moore, president
of Oceans & International, to provide legal advice on a broad range of subjects. including human rights

71



and assistance to the United Nations Irag-Kuwait Boundary Demarcation Commission. Moore was paid
$600,000 during a 10-month period in 1991-1992, according to his foreign agent filing.

Moore, who is director of the Center for National Security Law at the University of Virginia Law
School, was president of the United States I nstitute for Peace, a congressionally funded think tank whose
goal is to "disseminate knowledge about the peaceful resolution of international conflict.” He did not
return phone calls.

Moore's filing said he met or had telephone conversations on behalf of Kuwait with several State
Department officials, including Jonathan Schwartz, a State assistant legal adviser to Near East and South
Asian Affairs, and Richard Schifter, former Assistant Secretary for Human Rights and Humanitarian
Affairs who was a foreign policy adviser to Bill Clinton's presidential campaign. Moore said that "as a
scholar, | have spoken, commented on, and written widely about the issues surrounding the Gulf conflict,"
activities he acknowledges "could benefit my foreign principa.” He said he has "been particularly
conscientious' in disclosing his connection to the Kuwaiti Ambassador during discussions with U.S.
officials, the media and general audiences.

Also lobbying on behalf of Kuwait was Keene, Shirley & Associates, Inc., whose president, David
Keene, managed the 1988 presidential primary campaign of Sen. Robert J. Dole (R-Kan.). Keene, Shirley
was paid $180,000 in 1991 to meet with Members of Congress, but not to "lobby Congress on specific
legislation or policies," according to his foreign agent filing.

The law firm of King and Spalding received $262,227 in feesduring 1991 from the Kuwait Investment
Authority for "genera legal fees and expenses’ related to real estate, investment and U.S. tax planning,
its foreign agent filing said. The accounting firm of Price Waterhouse was paid $200,000 by the Kuwait
Investment Authority for tax services.

72



KUWAIT

Foreign military assistance to liberate Kuwait: $7.4 billion, as per estimates by the Defense Dept.
Estimatedfees to lobbyists, lawyers and P.R. firms. 71997-71992: in excess of $12.5 million

Foreign Agent

Client

Fee

1. Hill and Knowlton

Citizens for a Free Kuwait

$5,133,485 (11/90-5/91)

2. Hill and Knowlton

Permanent Mission of
Kuwait to United Nations

$74,800 (5/91-11/91)

3. Oceans & International

Kuwaiti Ambassador Saud
Nasir Al-Sabah

$600,000 (5/91-2/92)

4. Keene, Shirley
& Associates, Inc.

Royal Embassy of Kuwait

$180,000 (5/91-8/91)

5. Cleary. Gottlieb,
Steen and Hamilton

Government of Kuwait

$6,106.745 (2/91-11/91) [lega
fees the firm says are non-
registrable activities]. $17.017
(2/91-5/91) [registrable activities]

6. King and Spaulding

Government of Kuwait

$262,227 (fees and
expenses as of 9/30/91)

7. Price Waterhouse

Government of Kuwait

$200,000 (5/91)

73




CONCLUSIONS

On November 3, 1992, U.S. voters elected as their next president Bill Clinton, whose main campaign
promise was change.

On his way to the White House, Clinton pledged his support for reforming the political process and
said he was committed to lobbying and campaign finance reforms. Clinton also promised to stop the
"revolving door" which allows former government officials to become hired guns -- lobbyists and foreign
agents — for domestic and foreign interests.

A passage from the book Clinton co-wrote with his running mate, Al Gore. "Putting People First,"
reads. "l will require all my top appointees to sign a pledge that, if they work in my administration, they
will refrain for five years after leaving office from lobbying government agencies within their
responsibilities. | will require senior officials to pledge never to become registered agents on behalf of
any foreign government. | will then challenge Members of Congress to do the same.”

Clinton's ambitious policy agenda includes proposals to reform foreign aid.

The findings in this study put the spotlight on an arearipe for reform: therole that foreign agents play
in representing foreign aid recipients that abuse human rights. The study found that more than 15 former
high-ranking government officials -- including one former U.S. Senator, a former Ambassador and
President Bush's senior campaign strategist -- are among those who are paid thousands of dollars, and even
million dollar annual retainers, to lobby on behalf of foreign governments and their commercial or trade
treatment. Many of these foreign agents have close political ties to both political parties, the Republicans
and the Democrats alike.

Critics say that the current system needs to be changed for public policy reasons and to ensure public
confidence in our political system. Few would argue that it makes good policy sense to allow former
officialsto become hired guns for foreign governments and receive exorbitant fees from their high-paying
clients. Serious questions are raised when. as shown by this study, former officials appear to be using their
political connections to exploit the appropriations process at the expense of the U.S. taxpayers.

Some former officials and other Washington "insiders’ will take exception to any notion that they
are "cashing in" on their government service. Yet, there remains a public perception of abuse that is
fueling the public's distrust of our government. Up until now, no administration has tackled head-on the
thorny policy and ethics problems raised by former government officials and other political insiders who
become foreign agents.

While it is not fair to blame the President-elect for past problems, it is proper for the public to hold
him to his campaign promises. Clinton, if he hasthe political courage to do so, can attempt to change future
policy. If he doesn’t. his administration risks following the path of previous administrations: becoming
captive of Washington and beholden to monied interests.

This study also found that the government mechanism for keeping track of foreign agents and their

74



activities — the Foreign Agent Registration Act (FARA) — is broken. For more than 20 years. the General
Accounting Office, the investigative arm of Congress. has concluded in numerous reports that the act is
riddled with loopholes, poorly enforced and ignored by the legal and lobbying community.

FARA will only become an effective tool for monitoring the activities of foreign agents if disclosure
provisions are improved, loopholes are closed and resources are made available to enforce the law.

75



W] b 7 0K

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

NOTES

. Middle East Watch, Behind Closed Doors. Torture and Detention in Egypt, July 1992, pp. 9-25.

State Department, Country Reports on Human Rights Practicesfor 7997, February 1992. p. 1375.
lbid, p. 1442.

Haberman, Clyde, "lsradi Study Finds Torture Common,” New York Times, April 3, 1992.
Country Reports on Human Rights Practicesfor 7997, p. 1442.

Human Rights Watch, Human Rights Watch World Report 7992, p. 742.

Ibid, p. 743.

LaFranchi, Howard, "Morocco Spruces Up Human Rights Record,” Christian Science Monitor,
Sept. 26, 1991, p. 4.

Human Rights Watch World Report 7992, p. 797.

Country Reports on Human Rights Practicesfor 7997, pp. 1510-1511.
Human Rights Watch World Report 1992, p. 581.

Ibid, p. 579.

Ibid, p. 575.

Amnesty International, Turkey: Torture, Extrajudicial Executions, Disappearances, May 1992,
pp. 1-6.

Agency for International Development, Country Allocation Report, April 30, 1992.

Knight, Jerry, “D.C. Lobbyist Defends Role in S&L Scandal; Thompson Will Ignore Senate's
Subpoena,” Washington Post, July 31, 1990, p. Al.

Human Rights Watch World Report 7992, p. 420.
Country Reports on Human Rights Practicesfor 7997, p. 862.
Human Rights Watch World Report 7992, p. 442.

Country Reports on Human Rights Practicesfor 7997, p. 965.

76



21.

22.

23.

24.

25.

26.

217.

28.

20.

31

32.

33.

35.

37.

30.

Human Rights Watch World Report 1992, p. 450.

Americas Watch, Political Murder and Reform in Colombia: The Violence Continues, April 1992,
p. L

Ibid., p. 117.
Ibid., p. 41.

Amnesty International, Amnesty /nternational Report 199/, p. 101
Country Report on Human Rights Practicesfor 1991, p. 613.

Christian, Shirley, "Guatemalans Irked by U.S. Pressure in Killing,” New York Times, December
13, 1991, p. All.

Country Reports on Human Rights Practicesfor 7991, p. 614.
Human Rights Watch, Human Rights Watch World Report 1991, p. 243.
Human Rights Watch World Report 1992, p. 233-235.

Washington Office on Latin America, Military Prosecutions and Other Human Rights Developments
in Guatemala, June 5, 1992.

Ibid., p. 243,

Ibid., p. 244.

. Ibid., p. 247.

Country Reports on Human Rights Practicesfor 1991, p. 614.
Agency for International Development, Country Allocation Report, April 30, 1992.

Corn, David, "The Republican's N.E.D. Conduit: Foreign Aid for the Right; National Endowment
for Democracy,” Nation, December 18, 1989, p. 744.

Emiling, Shelley, "Guatemala's Possible Future President,” Washington Post, Jan. 6, 1992, p. Al13;
Americas Watch Report, Messenger of Death. 1990, pp. 47-52.

"Guatemalan Official Loses Ruling,” Washington Post, Nov. 14, 1991, p. A36; Emiling, Shelley,
"Guatemala's Possible Future President.” Washington Post, Jan. 6, 1992, p. A13.

7



_THE CENTERFOR PUBLICINTEGRITY

Board of Directors

Charles Lewis. Chairman
Alejandro Benes, Treasurer
Charles Piller, Secretary

Advisory Board

James David Barber
Owen Bieber
James MacGregor Burns
Hodding Carter
Jeff Faux
Rev. Theodore Hesburgh
Molly Ivins
Kathleen Hall Jamieson
Lane Kirkland
Bill Kovach
Ira Magaziner
Gerald McEntee
Eugene Patterson
Arthur Schlesinger, Jr.
William Schneider



