works
works
瀬戸ノ島景 Scene of the Islands
2013年
瀬戸内国際芸術祭2013
クスノキ、スチールスタンド、染色
Copyright (C) 2005 YUNOKI KEISUKE All rights reserved.
【コンセプト】
約10年前、私が初めて瀬戸内海を渡ったのは大学生の1人旅によるものでした。神戸三ノ宮港から高松まで、感慨も無くフェリーに乗り込んだものの、航行と共に現れる凪の瀬戸内海とぽっこりとした島の群れに感動を押さえきれませんでした。
何枚分のシャッターを切ったのか今では思い出すこともできません。私と瀬戸内海との出会いはこうして始まりました。
今回、瀬戸内国際芸術祭で作品を制作するにあたり、最初に思い浮かべたのはこの鮮やかな瀬戸内海の記憶です。自らが航行しているような空間を。初めて瀬戸内海を渡った時の感動を。コンセプトの基盤はこうして生まれたのです。その後、リサーチや試行錯誤を重ね、1年半の時を経てようやく「瀬戸ノ島景」という作品に到達しました。
リサーチの中で特に重要だった項目が2つあります。1つが古事記。もう1つが地質。日本最古の歴史書である「古事記」には日本の国が出来上がった神話が書かれています。イザナギノミコトとイザナミノミコトがドロドロの地に矛を刺し、矛先からしたたり落ちた雫が最初の島となったそうです。そこに降り立った二神が次々と島を生み出し、日本という島国が創世されていきます。小豆島も登場するこの神話をイメージし、瀬戸内海の島々が生まれていく様を演出することにしました。
もう1つの地質についてです。なぜあのようなぽっこりとした形をしている島が多いのかを調べていくうちにこの地方特有の地質についてを知ることになりました。瀬戸内の島々は花崗岩、集塊岩、安山岩からなる浸食地形のため、ビュート地形(※)やメサ地形(※)などのユニークな形をしているものが多いようです。作品ではクス材の木目を利用してこうした地層の重なりを表現することにしました。
古くから伝わる神話や歴史、大地の浸食や地層の重なり、そして自らの手で何万と彫り起こしてきた木の肌など。蓄積することの強さや美しさを作品から感じ取って頂ければと思います。
(※)ビュート地形、メサ地形
今から約1千万年前、現在の瀬戸内海では激しい火山活動があり、花崗岩の上に火山灰などが堆積し、その上に溶岩が流れました。やがて浸食が進み、浸食に強い固い溶岩が頂上に取り残された山々がたくさんできました。頂上の溶岩が広く残されてテーブル型となった山の地形をメサ地形、小さく残され、おにぎりのような形となった山の形をビュート地形といいます。香川県下には、メサ地形をした山には、屋島のほか五色台、城山などがあり、ビュート地形では讃岐富士と呼ばれる飯野山などがあります。(環境省生物多様性センター文章より引用 )
<瀬戸内海の島について>
一般に、瀬戸内海には岩(周囲が数メートルしかない)と島(高潮時において周囲が100メートル以上)を合わせて、およそ3,000島といわれています。
また、海上保安庁の調べによると、その中から島と定義されているものは727となっています。そのうち有人島は約300島。今回の展示では、300に及ぶ瀬戸内海の有人島の中から150島を抜粋し、地図と地形図を参考に実際にある形を制作しました。島の大きさや縮尺は全体のバランスで制作し、島の配置においては海
洋上の実際の位置関係ではなく、作家による再構成がなされています。
【Concept】
About ten years ago, when I crossed the Seto Inland Sea for the first
time, I was a university student travelling alone. I got on a ferry at Kobe Sannomiya Port without any sentiment and headed for Takamatsu. Soon, however, I couldn’t contain my excitement as a calm inland sea and a group of chubby islands came into view. I can’t even remember now how many times I pressed the shutter release that time. And that was how my relationship with the Seto Inland Sea started.
The first thing that came to my mind, as I began preparing a piece for Setouchi Triennale, was this vivid memory of the Inland Sea. What about making a space you could sail through yourselves? And what if I could bring back the sensations that I experienced crossing the Inland Sea for the first time? And so the basic concept for the piece was born. This was followed by research after research, and much trial and error; it took a year and a half before it finally all came together as Island Scene.
There were two points that were particularly important for my research. One was Kojiki (Record of Ancient Matters). The other was geology. Kojiki, Japan’s oldest chronicle, tells us the myth of how Japan was created. Izanaginomikoto and Izanaminomikoto plunged the Heavenly Halberd into the sea of formlessness below. When drops fell from the tip of the halberd, the first island was formed. The two deities then alighted on this island and went on to create one island after the other, which would eventually form an island nation called Japan. Taking this myth as a basis, in which Shodoshima Island also makes its appearance, I decided that I would stage a scene where the islands of the Seto Inland Sea are being born.
Now, about geology. As I was doing research on why so many of these islands had distinctive bulbous shapes, I became familiar with geological characteristics unique to this region. The islands of the Seto Inland Sea are erosional landforms made of granite, agglomerate and andesite. They often have distinctive features forming a butte or a mesa landforms. These findings lead me to use the grain of camphorwood in my work to represent the layers of geological strata.
Myths and history handed down from ancient times, erosion of the earth and layering of strata, and the surface of the wood that I have carved out with my own hands driving the chisel tens of thousands of times. It is my wish that the viewers see strength and beauty in those processes of accumulation in my work.
Buttes and Mesas
About ten million years ago, the area of the present- day Seto Inland Sea was the site of vigorous volcanic activity. The volcanic ash and other materials deposited on granite rock and subsequently lava flowed over it. As erosion progressed, a number of mountains came into existence, which had hard lava capping that had resisted weathering and erosion. When the capping is substantial and the mountain has a flat top like a table, it is called a mesa. When the capping is small and the mountain has the shape of an onigiri (rice ball), it is called a butte. In Kagawa prefecture, there are a few mesa mountains including Yashima, Goshikidai and Kiyama. As for butte mountains, there is, amongst others, Iinoyama, also known as Sanuki-Fuji.[Translated from Japanese.]
Biodiversity Center of Japan,
Ministry of the Environment
The Seto Inland Sea
If we count both smaller Iwa (“rocks” only a few meters in circumference) and larger Shima (“islands” more than 100 meters in circumference at high tide), it is said that the number of islands located in the Seto Inland Sea amounts to about 3,000. According to Japan Coast Guard, there are 727 of those defined as islands, of which 300 are inhabited. For this show, I have selected 150 of the 300 inhabited islands of the Inland Sea, and faithfully reproduced the shape of each island by studying the map and topography. The size and scale of these islands differ from each other as they are determined by the balance within the space and the artist’s interpretation of the piece as a whole. The positioning of the islands, on the other hand, does not correspond to how they actually are in the sea; they have been re-composed by the artist.