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日向清人のビジネス英語雑記帳:スペースアルク
 

2007年7月 1日

(続)学習者のためのコミュケーション・パターンの分類

続編です。末尾に目的別に表現類型を整理したリストを付けました。

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実はこの四つのスキルは、Canale と Swain という研究者が打ち出した communicative competence の受け売りだとすぐわかるものなのですが、今では、外国語教育の常識ということなのか、出所も示さずにあちこちで引き合いに出されています。(ちなみに出所は、Canale, M. and Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics 1, 1-47.)

そして、冒頭で挙げた概念機能シラバス(シラバスは授業計画ないし講義案内みたいなものです)なるものは、この四つのスキルを学習者に伝授すべく構成されたシラバスだと言えます。

ここで言う「概念」とは、抽象的なところでは、何かがあるとかないとか、あるいは距離がどうのといったことを話題にする場合に知っておく必要のある概念であり、具体的には、例えばグルメ談義に参加する場合なら、食材や調理法がそれぞれ何を意味しているか知る必要があることを意味します。

「機能」とは要するに「何のためにそれを言うのか」という目的のことです。例えば、概念機能アプローチによる代表的な英語教材と言える Jon Blundell らの Function in English (Oxford University Press) は、「同意する」「あやまる」「礼を言う」といった目的別の言い回しをまず大きく、 information, attitudes, action に区分して、それぞれにつきさらに小項目を設けてそれに対応する言い回しを列挙しています。

特に注目すべきはこの区分の立て方で、自分の感情や判断の大本となっているのは information で、そういった information に基づいて attitude が形成され、次いでこの attitude から一定の course of action が出てくるという枠組みによっています。なるほどと思うのが、information に関わる事柄、例えば、人の国籍や出身地といった話題を取り上げるときは疑問文が多く、また、それに対する回答もおのずと「スペインから参りました。マドリードの出身です」的な事実の表明が多用される点です。同じコミュニケーションでも、意思や感情の一方的表明が柱となる attitude の場合と、さらには相手に働きかけて何かを変えようという action の場合とも本質的に違っているわけで、区別する実益があるなと納得できます。

★ John Searle の Speech Acts

上の information, attitude, action という構成を見てピンと来たのは、これってSearle が打ち出した分類法と重なっているなということです。Searle というのは、これまた有名な言語哲学者 J.L. Austin (How to do things with words の著者としてその分野では有名です)の継承者とされていますが、彼は「言葉を話すということは、意見の表明、指図、質問といった形を取る言語行為を遂行することなのだ」つまり to say something is to do something という立場を起点に、人は、何かをしようという目的意識を持って言葉を使うのだとした上で、「何かに言及し、事実を指摘する行為」「聞き手とコミュニケーション上のつながりを持とうという行為」「聞き手に働きかけ、変化を生み出そうとする行為」といったものがあるとしています。

ここで気づくのが、この三つがそれぞれ、先の Function in English での分類である information, attitude, そして action にぴったり対応していることです。してみると、この三つに分けて考えるアプローチは、人の言語活動を類型化して整理する上で、多くの人を納得させるものがあり、その意味で普遍性があると言えそうです。

事実、今ではヨーロッパ各国での言語運用能力の統一判定基準になっている Common European Framework of Reference for Languages (欧州共通参照枠)の土台を作った J.A. van Ek の分類も、こんな形を取っており、上の枠組みを踏襲していることがわかります。ちょっと違うのは、attitudes を細分していることと、新たに社交辞令的な会話を別枠として扱っている点だけです。

 1. Imparting and seeking factual information
 2. Expressing and finding out intellectual attitudes
  (e.g. expressing agreement and disagreement)
 3. Expressing and finding out emotional attitudes
  (e.g. expressing pleasure, liking)
 4. Expressing and finding out moral attitudes
 5. Getting things done (suasion)
 6. Socializing

英語その他の外国語を勉強している人々にとり、こうした分類のゴリヤクが何かと言えば、会話集やフレーズ集などでいろいろな言い回しに触れる際、それがどのカテゴリーに属する言い回しかを意識し、それに即して整理していくと、効率よくコミュニケートできるレベルの力を付けられるということです。言葉を換えて言うと、何の体系もない、場面別のフレーズ集を覚えようとしても無理だし、不自然だということです。場面と言うのか状況設定が同じであっても、そこでの話題や話す相手が違えば、もはや同じ場面とは言えず、その意味で、「その場面のためのフレーズ」なるものが通用するとは限らないからです。

こうした思いから、自分なりに機能別(目的別)に様々な言い回しを整理するためのカテゴリー集を作ってみました。実際、自分では、今、スペイン語の言い回しをどんどん該当するカテゴリーの所に放り込んでいますが、なかなか使い勝手がいいと感じています。お試しください。

なお、なぜカテゴリーの見出しが、Can you...という格好になっているのだろうと思われることでしょう。これは、ヨーロッパ共通参照枠が A1 から C2 までのレベルの判定基準として、こういった can do statements と称される記述法を取っているので、将来、この can do statements がわが国でも普及してくることを見越して取った方法です。ベネッセの英語検定試験である GTEC でも、すでにこの can-do statement ベースの評価を意識していますから、意外と短時日のうちに、この can-do statement を目安にする方法が普及する可能性があります。TOEICスコアが700だと900だと言っても、それがどういうことを意味するのか判然としない現状に照らし、歓迎すべき変化であることは間違いありません。現にベネッセさんもおおいにTOEICを意識しているようで、「英語力を絶対評価的指標で測定し、スコアで表示する仕組みのテストである「英語コミュニケーション能力テスト」を開発した弊社では、「あるスコアが示す英語力とは何か(can-doリスト)」というテーマに数年来取り組んでいます」というくだりにそれがよく表れています。

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付録:機能別表現類型のリスト

このリストの問いかけに答えて、「こういうときは、こう言う」とすべてに答えることができれば、欧州共通参照枠で言う Independent User のレベルつまり、その言葉が使われている国に行った場合、道を尋ねる、切符を買う、宿の手配をするというふうに社会生活のツールとして使うことができ、あるいはその言葉を話す人と自国で出会った場合、簡単なおしゃべりができるレベルにあると言えます。

ことのついでに言えば、このリストは独りで勉強している人が教材から得る知識を体系的に整理するのに便利である上、勉強しているグループの人たちで分担して整理するために使えば、言語教育における世界的な潮流にもなっている協同学習にも役立ちます。

Inventory of Language Functions

DRAFT 6/28/2007
This list is a work in progress and will be continually updated.

A. Imparting and seeking factual information
 1. Can you ask and give personal information?
   a. Can you say who you are?
   b. Can you state your nationality?
   c. Can you say where you are from?
   d. Can you say what your occupation is?
   e. Can you give similar information about other people?
    f. Can you ask personal information about other people?
 2. Can you identify people, places, and things?
 3. Can you give descriptions of people, places, and things in general?
 4. Can you say you know (or do not know) about something?
   a. Can you say you know about something?
   b. Can you say you do (did) not know something?
   c. Can you ask someone if he or she knows about something?
 5. Can you talk about location and distance?
    a. Can you talk about location?
   b. Can you ask questions regarding location?
  6. Can you talk about distance?
    a. Can you talk about distance?
    b. Can you ask questions regarding distance?
 7. Can you say that you have or don't have something?
   a. Can you say that you have or don't have something?
   b. Can you ask questions regarding possession?
 8. Can you express obligations and needs?
    a. Can you express obligation and needs?
   b. Can you ask questions with regard to obligation and needs?
 9. Can you say you have forgotten something?
 10. Can you say you remember something?
 11. Can you describe the past?
   a. Can you describe things in the past?
    b. Can you describe actions that took place when something else happened?
    c. Can you describe states or actions which were habitual in the past?
   d. Can you describe states or actions which occured before some past event?
 12. Can you talk about the recent past?
   a. Can you talk about past events which bear relationship with the present?
b. Can you talk about events which have taken place over a period of time (including the present)?
   c. Can you refer to the recent past?
 13. Can you talk about past events?
   a. Can you talk about completed events in the past?
   b. Can you talk about events that lasted over a definite period of time and ended in the past?
 14. Can you talk about the present?
   a. Can you talk about something true in the present?
   b. Can you refer to events that are present but not in progress?
   c. Can You refer to events taking place in the present?
   d. Can you refer to timeless ideas?
   e. Can you ask questions about present states and events?
 15. Can you talk about habitual actions?
   a. Can you ask and give information about habitual actions?
   b. Can you say how often you (or other people) do certain things?
   c. Can you ask how often other people do certain things?
   d. Can you relate a sequence of habitual actions?
   e. Can you ask or state the exact time something is performed?
 16. Can you talk about future plans and events?
   a. Can you ask and answer questions about future plans?
   b. Can you ask and answer questions about future events?
 17. Can you talk about possibility and capacity?
 18. Can you talk about processes and procedures?
   a. Can you decribe processes and procedures?
   b. Can you ask questions about processes and procedures?

B. Expressing and finding out about attitudes
 1. Can you express your wishes?
 2. Can you express wants and preferences?
   a. Can you ask and answer questions about wants?
   b. Can you ask and answer questions about preferences?
 3. Can you say you are interested (or not) in something?
   a. Can you say you are interested in something?
   b. Can you say you are not interested in something?
 4. Can you say something is possible or probable?
 5. Can you say you are not sure?
 6. Can you express likes and dislikes?
   a. Can you say whether you like or dislike something?
      (1) Can you say you like something?
      (2) Can you say you don't like something?
   b. Can you say whether others like or dislike something?
   c. Can you ask questions about likes and dislikes?
 7. Can you say you are interested or not?
 8. Can you say you are pleased or not?
   a. Can you say you are pleased?
   b. Can you say you are not pleased?
 9. Can you say you are concerned about something?
 10. Can you express surprise?
 11. Can you ask and give opinions?
   a. Can you ask other's opinions?
   b. Can you give your opinion?
   c. Can you avoid giving an opinion?
 12. Can you give reasons?
 13. Can you say you approve (or do not approve) ?
   a. Can you say you approve?
   b. Can you say you do not approve?
   c. Can you ask if someone approves?
 14. Can you say you are concerned about something?
 15. Can you say whether you agree or disagree?
   a. Can you say you agree with someone/something?
   b. Can you say you don't agree with someone/something?
   c. Can you say that you have reached agreement?
 16. Can you express your attitude towards events that have just occurred
   a. Can you say that you are surprised?
   b. Can you say that you are relieved?
   c. Can you say that you are disappointed?
   d. Can you say that you are angry?
 17. Can you express emotional reactions, possibility and doubt?
   a. Can you express emotional reactions (i.e. hope, fear, regrest, satisfaction, annoyance)?
   b. Can you express possibility?
   c. Can you express doubt?
 18. Can you express conditions?
   a. Can you express open conditions?
   b. Can you express remote conditions?
   c. Can you express unfulfilled conditions?

C. Communicating
 1. Can you ask the speaker to repeat something?
 2. Can you check understanding?
   a. Can you tell the speaker that you have understood or not?
      (1) Can you tell the speaker that you understood?
      (2) Can you tell the speaker that you did not understand?
   b. Can you check out if someone has understood you?
 3. Can you ask the speaker to speak more slowly?
 4. Can you ask the speaker to speak louder?
 5. Can you ask for spelling?
 6. Can you ask for pronunciation?
 7. Can you ask for correctness?
 8. Can you ask for meaning?

D. Getting things done
 1. Can you make, grant and deny requests?
   a. Can you make requests?
   b. Can you grant requests?
   c. Can you deny requests?
 2. Can you give and deny permission?
   a. Can you give permission?
   b. Can you deny permission?
 3. Can you ask and give directions?
 4. Can you propose to do something?
 5. Can you give commands and instructions?

E. Social formulas (including small talk)
 1. Can you make introductions?
   a. Can you introduce yourself?
   b. Can you introduce other people?
   c. Can you greet people when being introduced?
 2. Can you thank someone and respond to thanks?
 3. Can you say sorry and respond to someone offering an apology?
 4. Can you say it's not your fault?
 5. Can you offer something and accept or decline an offer?
   a. Can you make an offer?
   b. Can you accept an offer?
   c. Can you decline an offer?
 6. Can you give someone your good wishes?
 7. Can you say words of encouragement?
 8. Can you make an invitation and accept or decline an invitation?
 9. Can you make a compliment?
 10. Can you make small talk?
 11. Can you say something appropriate when leaving someone?

F. Miscellaneous

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Comments

とても有益なリストですね。これだけのことを、シンプルな語彙でもできるようになれば、good command of the language がある、と言えますね。
特にEのグループは、「感謝できるか」「謝れるか」「帰り際にちゃんと挨拶ができるか」のような、これができれば人として真っ当である、という内容なのが面白いですね。できてないイギリス人を知っているので、秘かに笑ってしまいました。

[返信]

ありがとうございます。「人として真っ当である」といくだりを読んで、social formulas とはよくぞ言ったものようのうと思いました。日本語で言う社交辞令とはちがいますものね。「真っ当な社会人としての言葉遣い」ということでしょうか。

言葉によっては文法関連のカテゴリーを変える必要があるでしょうが、これから、これの各国語版を作っていくつもりです。教材がやりっぱなしにならない上、主体的に出会う例文を取捨選択できるので、眼力もつきます。

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