モノポリー」ゲームは、60分から90分で終わるとされているが、実際には延々と終わらないことも多い。どうしてそんなに時間がかかるのだろう?

それは、誰もがルールをきちんと読まないからであり、間違ったやり方でプレイしているからにほかならない。ジョニー・ネクサス氏がそう指摘した2005年のブログ記事が現在、BuzzFeed等を通じて口コミで広がっている

どういう点が間違っているのかって? 誰かが地名の印刷されたマスに止まり、その土地は買わないと宣言したとしよう。その場合、ただ次のプレイヤーに回していないだろうか? その土地の競売を行なわずに? そこが問題なのだ。

モノポリー製造元のハズブロ社による公式ルール(PDF)はこうなっている。

土地は22ヶ所あります。ここに駒が止まり、まだ所有者がいない場合は、ボードに印刷されている価格で、銀行からその土地を購入できます。購入したプレイヤーは、所有権を示す権利書を受け取り、表を向けて自分の前に置きます。もし、そのプレイヤーがその土地を買いたくないと宣言した場合は、銀行によって競売にかけられ、もっとも高い金額を提示したプレイヤーに販売されます。

ネクサス氏によれば、ルールに従って正しくプレイすれば、ゲームはずっとスピーディーに進行し、プレイヤー同士の交渉が重要性を帯びてくるという(その方がずっと楽しそうだ)。

ハズブロ社によれば、モノポリーの史上最長プレイ時間は70日間とのことだが、そのプレイヤーたちは、自分たちのやり方が間違っていたと知ってどう思うだろう。

1961年には、ピッツバーグの4人の大学生たちがゲーム終了まで5日を要したという記事もあるのだが、彼らの人生にとってなんという時間の無駄だったろう。

ちなみに『ギネスブック』には、ボードゲームの最長プレイ時間はわずか61時間だと記録されている(遊んだゲームは「Strat-O-Matic Baseball」)。

ただしもしかしたら、競売ルールが無視されたのは意図的なものだったのかもしれない。ネクサス氏が指摘しているように、モノポリーは、何世代にもわたって小さな子どものいる家庭で楽しまれてきた。競売ルールを省略することで、わずらわしいケンカをたくさん回避できてきたのかもしれない。

[Harry Bradford(English) 日本語版:遠藤康子/ガリレオ]

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  • Victoria's Secret

    As part of the brand's "Far East" collection, the <a href="http://www.huffingtonpost.com/2012/09/24/victorias-secret-geisha-outfit-photos_n_1909366.html" target="_blank">"Sexy Little Geisha"</a> outfit came complete with a removable obi belt.

  • Urban Outfitters

    Retailer gets in trouble for its "<a href="http://www.huffingtonpost.com/2012/04/20/urban-outfitters-jewish-star-tshirt_n_1441731.html" target="_hplink">Jewish Star</a>" t-shirt.

  • Abrecrombie & Fitch

    Asian caricature t-shirts <a href="http://www.sfgate.com/news/article/ABERCROMBIE-GLITCH-Asian-Americans-rip-2850702.php" target="_hplink">caused outrage in California.</a>

  • Nike

    St. Patrick's Day-themed SB Dunk Low <a href="http://www.huffingtonpost.com/2012/03/14/nike-black-and-tan_n_1344197.html" target="_hplink">"Black and Tan"</a> sneakers by Nike incite outrage from Irish community.

  • Urban Outfitters

    <a href="http://www.huffingtonpost.com/2010/06/03/eat-less-urban-outfitters_n_598904.html" target="_hplink">"Eat Less"</a> t-shirts aren't well received by, well, most people.

  • Abrecrombie & Fitch

    "Wink Wink" and "Eye Candy" thongs for 10-year olds isn't a hit with all parents.

  • Urban Outfitters

    "New Mexico, Cleaner than Regular Mexico" t-shirts didn't go over well. (AP photo)

  • Urban Outfitters

    Some Irish groups aren't pleased with this "<a href="http://www.huffingtonpost.com/2012/03/01/urban-outfitters-st-patricks-day-clothes-_n_1313242.html" target="_hplink">Irish Yoga</a>" trucker hat.

  • Urban Outfitters

    "<a href="http://www.huffingtonpost.com/2012/03/01/urban-outfitters-st-patricks-day-clothes-_n_1313242.html" target="_hplink">Truly Madly Deeply Kiss Me</a>" t-shirt offends Irish groups.

  • Urban Outfitters

    Ditto this "<a href="http://www.huffingtonpost.com/2012/03/01/urban-outfitters-st-patricks-day-clothes-_n_1313242.html" target="_hplink">Truly Madly Deeply Irish Drunk" </a>scoop tank.

  • Pubic Hair Dye

    "Color for the hair down there" is not received well.

  • Taco Cid, South Carolina

    <a href="http://www.huffingtonpost.com/2013/01/09/how-to-catch-an-illegal-immigrant-taco-cid_n_2439294.html">"How to catch an illegal immigrant" shirt</a>

  • Fahad

    "Cuntier" hats <a href="http://www.huffingtonpost.com/2013/03/12/cartier-cuntier-hats_n_2861513.html?utm_hp_ref=style&ir=Style">spoof Cartier logo</a>.

  • Adidas 'Shackle' Sneakers

    Jeremy Scott designed these "handcuffs" sneakers for Adidas. However, after many complained that the <a href="http://www.huffingtonpost.com/2012/06/18/adidas-shackle-sneakers-controversy_n_1605661.html" target="_hplink">cuffs looked more like shackles</a>, Adidas canceled its plans to sell the shoes.

  • Urban Outfitters

    Urban Outfitters thought it was a good idea to sell this shirt to its young demographic (with a lot of them being younger than 21).

  • Clean and Dry Intimate Wash

    <a href="http://www.huffingtonpost.com/2012/04/12/vagina-bleaching-ad_n_1420825.html" target="_hplink">Skin-lightening wash</a> targets consumers with dark colored privates.