asmodean's reverse engineering page

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Spam? - asmodean
2009/09/22 (Tue) 21:59:53
Hm, lot's of spam lately. ∵

exef2paz - yop
2009/09/21 (Mon) 02:40:43
I tried you utility on the paz of eden* as in "exef2paz.exe bgm.paz 1" , but it failed saying "This application has requested the Runtime to terminate it in an unusual way". Did I do something wrong? ∵
Re: exef2paz - asmodean
2009/09/21 (Mon) 05:12:28
Hm, it seems ok here. Can you extract any of the other archives?

I think I broke support for ef - latter tale, so I just made a small fix in exef2paz 1.21. I don't expect that to affect eden*, but you could try it. ∵
Re: exef2paz - yop
2009/09/21 (Mon) 06:18:09
It works fine now on most file except the mov.paz for which it returns "Blowfish requires the input to be a multiple of 8 bytes ( 64bits ) to work. Could not open *gibberish word* (Invalid argument)" ∵
Re: exef2paz - asmodean
2009/09/21 (Mon) 06:31:45
That is expected. The movies are encrypted differently and I didn't bother to add support for them in exef2paz. ∵

mjats2tc.exeのそらいろ対応について。 - eden-inu
2009/09/19 (Sat) 09:05:25
mjats2tc.exe がそらいろに対応と言う事で使ってみたのですが、
何も抽出されません。

mjats2tc.exe data.arc 13
と、入力、実行しても何も出力されないまま、動作が終了してしまいます。

タスクマネージャーで挙動を確認する限り、一応プログラム自体は起動してるようなので、指定のarcファイルを読みには行っているようですが・・・
Re: mjats2tc.exeのそらいろ対応について。 - asmodean
2009/09/21 (Mon) 05:23:43
mjats2tcが復号するのみです。その後で、色々なMajiroツールがあります。

exl5enj 1.1 - exl5enj
2009/09/11 (Fri) 03:35:35
exl5enj 1.1の実行ファイルが壊れているようです
Re: exl5enj 1.1 - exl5enj
2009/09/11 (Fri) 03:42:26
runtime moduleを導入していないためでした
お騒がせいたしました

無題 - loverin
2009/08/27 (Thu) 23:21:04
exnpa.exeはとても助かりました。ありがとうございます。

nitro+のヴェドゴニアのPCKファイルをExtractDataで展開しようとしたのですが、文字化けして抽出できません。
susieのプラグインも探しましたが、配布中止でありませんでした。
よろしければヴェドゴニアに対応したツールを作成していただけませんでしょうか?
お手数かけますが可能であればお願いします。
Re: 無題 - asmodean
2009/08/28 (Fri) 09:22:06
随分と古い事ですが、いのうえひろしのAXNP_PCK.SPIが「吸血殲鬼ヴェドゴニア」に対応していたと思います。
Re: 無題 - loverin
2009/08/28 (Fri) 19:48:47
探したところAXNP_PCK.SPIと
関連してIFNPI.SPIも見つけることができました。
これでBGM,画像両方抽出することに成功しました。
感謝多々、情報提供ありがとうございます。

ps2force480p 動作報告 - piyo
2009/08/28 (Fri) 15:22:52
∵手持ちのソフトを幾つか試してみました。
今更なのかもしれませんが、一応報告します。

Shadow Hearts from the new world
画面が若干縦長だが正常に動作。

ディスガイア
画面が上半分くらいの位置に縮小されて表示。正常に動作。

ディスガイア2
画面に何も表示されず。

fate unlimited code
メーカーロゴまで正常に表示。OPムービー前でフリーズ。

final fantasy 10
画面に何も表示されず。

spectral souls 2
画面が上半分くらいの位置に縮小されて表示。正常に動作。

Shadow Hearts
画面に何も表示されず。

Fate/Stay Night Realta Nua CG extraction - Hyarion
2009/08/24 (Mon) 12:14:50
I'm part of a team making a patch to insert the extra scenes and such from the PS2 port of Fate/Stay Night into the original PC game. It's meant to be used with mirrormoon.org's English translation, and our goal is to get it added to their installer - thing is, we'll need a commandline tool to extract some of the .tm2 images from one of the .bin archives on the original PS2 disk. I noticed you'd made a similar tool awhile back - would you be willing to modify it for our use? I can provide the .bin we'll be unpacking from if you'd need it.

On a side note, we'll need to convert the .tm2's to .tlg's. While we'd be happy to just have a utility that can unpack the .tm2's, I ran across some source code that demonstrates how to deal with these types of files. If you end up making this tool for us, would you mind taking a look at this code and see if you could implement the conversion into the tool or make another one that can handle it? ∵
Re: Fate/Stay Night Realta Nua CG extraction - asmodean
2009/08/24 (Mon) 13:49:53
This sounds like something I don't care about. ∵
Re: Fate/Stay Night Realta Nua CG extraction - Hyarion
2009/08/24 (Mon) 16:12:55
Fair enough. ∵

exifdypf - miara
2009/08/18 (Tue) 19:53:21
いつもお世話になっております。exifdypfについて、
YU-RISのスクリプトファイルである *.ybnファイル への
対応予定はありませんでしょうか。
Re: exifdypf - asmodean
2009/08/24 (Mon) 13:53:59
スクリプトのことは興味がないので、解析するつもりがありません。

無題 - El_Patas
2009/08/02 (Sun) 21:42:49
i'm worried about if is possible, or if you like, develop a patch for the
bugs on the Pal Ps2 game of Mana Khemia Alchemist of Al-Revis in
the same way of your patch for the bug of Ar Tonelico 2 Ntsc u/c. ∵
Re: 無題 - asmodean
2009/08/05 (Wed) 11:12:07
Sorry, reverse engineering console games enough to isolate and fix bugs isn't trivial and I'm not interested in that game enough to look into it right now. ∵
Re: 無題 - El_Patas
2009/08/13 (Thu) 22:04:31
Okey, i understand, the best i can say for change your interested is play the game, if you played Ar Tonelico 2, the Mana Khemia is from Gust ,the same developers of Ar Tonelico 2, and if you have enjoyed this game you enjoy also Mana Khemia, is fantastic, magic and fun game.

I hope you change your interest in the future and can made a fix bugs for this game, off course i know this is not a trivial work, many thanks for response me.∵

無題 - riria
2009/02/10 (Tue) 05:49:53
exkifint内のmerge_windmill.exeにて祝福のカンパネラのINTファイルを展開しようとすると、問題が発生した為終了しますと出て展開が出来ません。
ランタイム等はすでにインスール済です。
Visual Studio 2008 コマンド プロンプト、XPに最初からついているコマンドプロンプト上どちらから行っても終了してしまいます。
この場合はどう対処をすれば良いのでしょうか?
Re: 無題 - asmodean
2009/02/10 (Tue) 15:01:22
merge_windmill.exeが古いのでVisual C++ 2005でコンパイルしたと思います。VC2005ランタイムをためしましたか? 最近、VCランタイムの事がちょっと面倒い…
Re: 無題 - su
2009/08/11 (Tue) 06:00:47
別の人間ですが、
VC2005ランタイムあてましたが、エラーです。

BISHOP 教育指導 (exbsa.exe) - 海月
2009/08/10 (Mon) 06:48:50
exbsa.exe で BISHOP の「教育指導」の立ち絵を展開すると、ファイル名に出力されるy座標が0になってしまいます。
例:
顔 bu01u0011a_000_x234y14.bmp (x=234, y=14) ok
上半身 bu01m0011a_000_x102y0.bmp (x=102, y=0?)
下半身 bu01d0011a_000_x77y0.bmp (x=77, y=0?)

できれば修正を宜しくお願いします。
Re: BISHOP 教育指導 (exbsa.exe) - asmodean
2009/08/10 (Mon) 08:35:11
ファイル名はy0なら、BSS-Graphicsのヘッダーにoffset_yが0です。何も修正させることがないと思います。ところで、昨秋もそのu/m/d立ち絵がありました。merge_overlapツールを作ったが、公開していなかったみたいです。大衆には不向きだったかも知れません。
Re: BISHOP 教育指導 (exbsa.exe) - 海月
2009/08/10 (Mon) 20:07:46
そうでしたか。地道に座標を調べてみます。
お返事ありがとうございました。

TiaraのCG抽出について - じょー
2009/08/09 (Sun) 05:31:20
TiaraのCGを抽出しようと expcf と言うのを使おうとしたのですが・・・・どのようにしてこのツールを使用するのでしょうか。

他の何かと組み合わせて使うのですか。

どうかお教え下さい。
Re: TiaraのCG抽出について - asmodean
2009/08/09 (Sun) 13:59:16
コマンドラインで実行して、usageを読んで、すぐ分かると思います。
Re: TiaraのCG抽出について - じょー
2009/08/09 (Sun) 16:48:06
お答え頂きありがとうございます。

コマンドラインでどのように実行するのか。

usage?

すみません、まるで分かりません。

usageとは使用法を表す用語であるようですが、すぐ分かる使用法に類する物はどこにあるのかわかりませんでした。

学びたいとは思うのですが、どうやら素人が手出し出来る世界では無いようですね。

exbelldat - gon
2009/08/09 (Sun) 13:06:42
更新したexbelldat(exbelldat_nosrc.zip )ですが、なつドキ!ハーレムで使用しても
unsupported executable? tell asmodean.
と、表示されて変換できませんでした。
(体験版は変換できるのですが・・・)
使い方が悪いのでしょうか?

教えてください。よろしくお願いします。
Re: exbelldat - gon
2009/08/09 (Sun) 13:34:35
変換できました。
お騒がせしてすみませんでした・・・。
Re: exbelldat - asmodean
2009/08/09 (Sun) 13:53:10
問題の解決は?
Re: exbelldat - gon
2009/08/09 (Sun) 14:09:42
体験版のNdoki.exe使ったら変換できました。

hgx2bmp - Reihaku
2009/08/08 (Sat) 16:18:33
Well I have a problem with hgx2bmp.exe, and Would I like to know if the HGX2BMP.EXE can convert all the files of a directory
simultaneously? or is it necessary to insert the command for every file?

Because I don't know How to convert all files simultaneously.
So please Help me.

P.S. Sorry for my Bad English. ∵
Re: hgx2bmp - asmodean
2009/08/09 (Sun) 00:03:19
There is a note just below asking the same question for a different tool. ∵

Generic CVM editor - MaverickHL
2009/08/08 (Sat) 07:41:00
Hello asmodean, do you happen to know a tool that generically decrypts/encrypt CVM based PS2 files. I was planning to do a few undub of older games. Thanks.∵
Re: Generic CVM editor - asmodean
2009/08/08 (Sat) 10:57:04
I'm not aware of any tools to descrypt CVM other than one I wrote for Arcana Hearts. It is a non-trivial set of algorithms and I didn't bother to figure out which parts are unique per game. ∵

LZR - Alel
2009/08/05 (Wed) 03:29:30
I was wondering if it was possible to unlzr entire directorys at once using your unlzr, and if it cannot, could you impliment this function? it would be great, as so far I am having to do every image one by one thats it lots of sub-folders. ∵
Re: LZR - asmodean
2009/08/05 (Wed) 06:14:36
See this post for examples of basic command line automation:
http://asmodean.bbs.fc2.com/?act=reply&tid=3017989

how unlzr works - Shin_akuma
2009/07/29 (Wed) 02:44:12
Hi i downloaded your exar2 to find your unlzr program but this windows xp say "cannot execute specified program"
I try run it on dos prompt it is right way? ∵
Re: how unlzr works - asmodean
2009/08/01 (Sat) 01:14:58

I'm making NPA packer ∵ - HideD
2009/07/31 (Fri) 20:02:21
I'll give you some information of NPA header
NPAHDR Unknown3 : Directory_Count

NPAHDR Unknown2[1] : Whether NPA has only one Directory
If NPA's Unknown2[1] is true(0x1), this NPA file doesn't have including Folder and all file's pathes are "NPA Name\\File Name"

NPAENTRY2 Unknown1 : Where NPA is Directory or File
0x1 -> Directory, 0x2 -> File

NPAENTRY2 Unknown2 : Directory Count
If one file has different directory path to upper files, it has different Unknown2 Data (Maybe +1)

That's All

I want to know other parameter, but each NPA files have same value ∵

merge_dzi問題 - ptyre
2009/07/16 (Thu) 16:18:32
merge_dziを使うの時エラーが出てくる。 たとえば・・・

「perl merge_dzi.pl bg011.dzi」入力して、
「Invalid Parameter - transparent」というエラー3回表示する。
ActivePerlか俺かが悪くて分からない。 よろしくお願いします

Re: merge_dzi問題 - asmodean
2009/07/17 (Fri) 00:51:44
merge_dzi.plはImageMagickのconvertが必要です。そのconvertがPATHの中に含まれないなら、c:/WINDOWS/system32/convert.exeを実行しているかも知れません。
Re: merge_dzi問題 - ptyre
2009/07/17 (Fri) 20:30:42
直しました! ありがとうございますasmodeanさん

どんちゃんがきゅ? - かにたま
2009/05/30 (Sat) 01:37:25
どうもはじめまして
どんちゃんがきゅ?に対応したツールを作成していただけないでしょうか。
ソース見てみたのですがよく分かりませんでしたorz
ツール作成が無理なら現行のexdieslibをコンパイルするためのヘッダファイルなど公開していただけないでしょうか。よろしくお願いいたします。
Re: どんちゃんがきゅ? - えびまよ
2009/07/07 (Tue) 22:03:16
exdieslibが更新され対応されたようですが、DL版には対応していないのでしょうか?

スマガスペシャル - apple
2009/07/04 (Sat) 22:13:06
Nitro+の『スマガスペシャル』
現バージョンでは、抽出したファイルが破損してしまうようです。
exnpaの対応、宜しくお願い致します。

真説 猟奇の檻 第2章 - gon
2009/05/01 (Fri) 09:59:56
真説 猟奇の檻 第2章(CALIGULA)がlpkでしたので、
exnllpkの対応よろしくお願い致します。
Re: 真説 猟奇の檻 第2章 - asmodean
2009/06/24 (Wed) 11:38:28
随分と遅かったが、exnllpk 1.12が対応しています。
Re: 真説 猟奇の檻 第2章 - gon
2009/06/26 (Fri) 00:34:59
無事変換できましました。
対応ありがとうございました。

ps2force480p question - AG-Wolf
2009/06/18 (Thu) 15:24:51
I used your utility on Wipeout Pulse (SCES_547.48) EUR, and it worked rather well except, the horizontal offset makes the image get cut off the screen : http://yfrog.com/59photo319j Is there a way to make it patch the default horizontal location? Even with the game's own screen position setting, I can't make the picture go over to the left any farther :/ I tried both normal patching and "aggressive"

Aaaand I see someone from spain has asked the same question D: If there is a way to fix this, it would be much appreciated :) This is a great utility even if it doesn't work on every game. ∵
Re: ps2force480p question - asmodean
2009/06/24 (Wed) 11:32:24
I'm not sure what causes that behavior; I may look into it some time, although I'm not too enthusiastic to enhance ps2force480p due to the unresolved field-indicator issue.

Plus, it already does what *I* needed and that's what really matters. ;) ∵

ね?PON?×らいPON! - lay
2009/04/11 (Sat) 17:24:02
exnllpk.exeで「ね?PON?×らいPON!」のVOICE.LPKが抽出できませんでした
途中で問題が発生したため終了しますとなります

過去スレ↓参照済みですが解決できませんでした…
http://asmodean.bbs.fc2.com/?act=reply&tid=3073764

どうすればよいでしょうか?
Re: ね?PON?×らいPON! - a
2009/04/19 (Sun) 08:14:13
対応していません。
Re: ね?PON?×らいPON! - asmodean
2009/04/20 (Mon) 16:12:32
exnllpk 1.11が対応しているはずです。(gameinit.sobが必要…)
Re: ね?PON?×らいPON! - lay
2009/04/25 (Sat) 15:57:37
ver1.11でgameinit.sobを用いた場合でもVOICEだけエラーで強制終了してしまいます…
Re: ね?PON?×らいPON! - a
2009/06/20 (Sat) 09:44:01
DokiDokiる?みんぐのVOICE.LPKもエラーで抽出できませんでした、一応報告。
Re: ね?PON?×らいPON! - asmodean
2009/06/24 (Wed) 11:19:14
今回、voice.lpkは必ずOKです。 …多分(笑)

miscmja - name
2009/04/25 (Sat) 19:22:14
姉ニモマケズ ?お姉ちゃんズは刺激的!?がmiscmjaのようです。
毎度申し訳ありませんがご対応をお願いします。
Re: miscmja - a
2009/06/14 (Sun) 09:56:02
追加ですが「催眠ペット」もmiscmjaでした。
申し訳ありませんがよろしくお願いします。

ps2force480p - master spark
2009/06/10 (Wed) 05:21:27
Hi! I need some help. I've tried your application "ps2force480p" on my copy of Suikoden V (NTSC). It looks better, but the screen is displaced to the right (only half the screen appears visible). The game has a "adjust screen" option but it's not enough to center it (still leaves about 25% cut). Your application help says I can change the vertical offset with the "DY"option... but is there some way to change the horizontal offset?
Thanks and greetings from Spain! ∵

無題 - イリス
2009/06/09 (Tue) 23:04:55
花と乙女に祝福を(ensemble)のWARファイルに対応したツールを作成していただけないでしょうか
Re: 無題 - asmodean
2009/06/10 (Wed) 00:11:28
WARCツールを公開するつもりがありません。

Abyss - Julian
2009/05/17 (Sun) 03:27:36
I am working on a Tales of Symphonia (NGC) Undub, and it's complete, except for one thing: the skits... Like in Abyss, just replacing with the Japanese skits isn't enough. I don't know if it would be the same method in Symphonia, but on the off chance that it may be, do you think you could help me out? ∵
Re: Abyss - asmodean
2009/06/04 (Thu) 08:47:34
In Tales of the Abyss, playing skit voices was compiled out of the game. Identifying the specific change involved static analysis and execution tracing of both versions. Knowing where they diverged, patching the responsible function was trivial. ∵
Re: Abyss - Julian
2009/06/05 (Fri) 08:10:03
Thank you for your response. I've already found out that the skit voices are from the NGC executable .DOL file. I've tried looking for differences and changing them via a hex editor, and have also tried disassembling them, but I have next to no experience with powerpc assembly.

I'm clueless as to what to do next. I'm probably in way over my head trying to do this, but it's so irritating leaving this like this when I'm so close to being finished.

If there's any ideas, or tips, or anything that you could supply, I really appreciate it. Thank you very much for taking the time to respond. ∵

無題 - rr
2009/05/31 (Sun) 00:55:53
ずいぶん長いこと更新ないけどどうしたんでしょうか
Re: 無題 - asmodean
2009/06/04 (Thu) 08:48:08
そうね…最近こんな事があまり簡単になってたから、ちょっと退屈でした。

exchpac - momo
2009/04/01 (Wed) 22:04:43
BALDR SKY Dive1”Lost Memory”を展開しようとしているのですが、
X:\>exchpac Z:\Visual.pac
Need Cheerfull.exe for type 2 compression (126). Is it in this directory?
となります。
exchpac.exeは「チアフル!」が無いと使えないのでしょうか?
Re: exchpac - asmodean
2009/04/02 (Thu) 08:22:02
Cheerfull.exeが必要です。いまさらそのtype 2アルゴリズムが難しくないと思うが… 怠惰すぎます。
Re: exchpac - momo
2009/04/02 (Thu) 20:41:16
わかりました。ありがとうございました。
Re: exchpac - piro
2009/04/23 (Thu) 10:07:42
横から失礼いたします。
asmodean様のサイトでダウンロードしてきたexchpac_nosrcを使用させていただいているものです。
自分もBaldrSkyDive1の展開を行いたいとおもい、
ネットからチアフルの体験版をダウンロードしてきて、
Cheerfull.exeを同一フォルダにおき、
exchpac g:bmp.pac(gは、メディアのドライブレター)
と書いて実行したのですが、メッセージが何も出ず、
ファイルも何も出力されません。
これは、チアフルの製品版でないと動かせないという認識でよいのでしょうか。
いろいろ探してみたんですが、現状ではBaldrSkyDive1の吸い出しができそうなのは
asmodean様の本ツールしかなさそうな雰囲気なので…。
(Susieなどのプラグインも対応してないようでしたので。。。)

お手数をおかけいたしますが、ご回答いただければ幸いです。

以上です。
Re: exchpac - a
2009/04/25 (Sat) 19:23:35
Re: exchpac - piro
2009/05/02 (Sat) 07:53:20
御礼遅くなってしまいました、すみません。
動作確認いたしました。
ありがとうございました。