2009-01-11

なかなかホッテントリ入りできないブロガーが読むべき27のコツまとめ

ホッテントリはてブ人気エントリーhttp://b.hatena.ne.jp/hotentry)のこと。はてブ数が急上昇した記事が入れます。

以下はhttp://www.chrisbrogan.com/27-blogging-secrets-to-power-your-community/の意訳のリライトクレジット表記は本題とあまり関係がないので最下部)+補足です。英文は元記事からの引用です。気になったら読んでみてください。

1.「人を惹きつけるタイトルは基本。数字は効果的。特に切りの悪い数字とか奇数が良い。」

An intriguing title goes a long way towards getting people to the blog. Failing that, posts with numbers seem to work. Especially weird or odd numbers. 27 is odd.

10、50、100などのキリのいい数字より、中途半端な数字ほど興味をそそるということでしょうか。

2.「記事に写真を加えると良い。人の目を引くから。Flickrクリエイティブ・コモンズ写真が便利だ。(クリエイティブ・コモンズ写真でも著作権者にリンクを渡すことを忘れずに。)」

A picture per blog post has been my trick for a while. It draws your eye, whether or not you want it to. We’re wired for it. I use Flickr Creative Commons photos to do that. (Make sure you give them adequate credit. I show that in this post, too.)

これについては百式IDEA*IDEAなどが参考になるかと思います。

クリエイティブコモンズ著作物を共有してもいいよ、という人が表示するライセンスマークです。でも著作者によって許可している「共有の範囲」が違います。基本事項はクリエイティブ・コモンズで確認して下さい。

クリエイティブコモンズライセンス下で共有できる画像は以下のサイトで検索できます。

3.「私の投稿がほとんどの場合質問形式で始まっているのに気付いてましたか?質問されると、答えが知りたくなるものです。そして先を読みたくなるものです。」

“Did you ever notice most of my posts open by asking a question? That’s a secret. When I do that, you stop and think about the question. But more importantly, it shifts your mind to the “what’s in it for me” sphere that you started reading from in the first place. Make sense? ”

これはよく聞くテクニックですが、慣れてないと忘れがちでもあります。

4.「Hタグを使って項目分けすると良い。その内一つは記事タイトルと同じにする。」

Break things up visually. Notice that I have an H3 tag (html speak) title repeating the top title, and that I’m using a list to give your eye some natural “chunking.” Go back and read cafe-shaped conversations for an example.

Hタグを使って項目分けしたり、リスト化したりして見やすくするのもよく見るテクニックですね。

記事タイトル小見出しで繰り返すのは見た目にインパクトを持たせるためでしょうか?元記事でも実際に記事タイトルが、リストの開始のHタグで繰り返されています。

5.「読者は、ビジネスや生活を向上させるような内容の記事を好む。」

Oh, maybe I should’ve started the post by saying that it helps if you write something useful for people. People want posts they can use to improve themselves or their business.

ハウツーもの、チュートリアルレシピ、To-Doリストは確かによくブックマークされます。

6.「簡潔に。多くの場合、長すぎる記事は読んでもらえません。」

Brevity rules. I mention this a lot. People just don’t read long posts (usually). There are exceptions. I read every word Ann Handley writes, and often wish for more.

長くなってしまった場合は、要点をリスト見出しとして分かりやすい形で書くようにして、飛ばし読みできるようにするといいでしょう。

7.「完結していない記事を書く。読者に答えや経験談を質問する形式の記事で、読者のコメントを促します。」

Write “unfinished” posts. Having ways that others can add to a post or improve on it invites participation. This might just mean asking for ideas or getting a sense of what others’ experiences are.

ブログを中心にコミュニティを形成するという目的にあった手法です。コメントから学ぶことは多々あります。ブログの一つの醍醐味ですね。

8.「記事の長さを変化させる。雑誌新聞に短文の記事もあれば長文の記事もあるように、読者がいろんな長さの記事を読めるようにする。」

Mix up the length of your posts, so that people can read varied length articles, like magazines and newspapers do.

長文で時間のあるときにじっくり記事を読みたい人も居れば、短時間で読める記事が好きな人も居るということでしょう。RSS購読者が離れる理由の1つとして記事が長すぎるということがあります。

9.「エディター・カレンダーを作って、どんな記事を書いたか、どんな記事を書くつもりかをまとめる。こうすることで、同じような内容の投稿の繰り返しがなくなり、ブログバラエティを持たせることが出来る。」

Consider an editorial calendar, where you write down which TYPE of blog posts you’ve written lately, and which you intend to write. This helps you from doing recurring posts, and gives some variety to what you’re writing.

本格的なブログには必要でしょうか?

10.「いい感じに、スッキリとしたブログテンプレートがヒットの秘訣です。」

A nice clean blogging theme goes a long way. I’m a huge fan of Thesis for WordPress (so much so that I became an affiliate for it).

元記事著者のクリスさんはThesisという有料のWPテンプレートがお気に入りだと言っています。

11.「読者が購読しやすいように、できる限り、あらゆる努力をする。」

Make it easy for people to subscribe to your post. Most people stop at putting a big orange RSS button up in the corner of their blog. Check out my sidebar. Check out the Financial Aid Podcast. Look how many ways we show people how to stay connected to the community. That’s not by accident. ”

RSSボタンや、ニュースレター(メルマガ)などの登録を目立つように設置すると良いと言っています。コミュニティーと『つながっている』ようにするのが大切とも書かれています。

私はAddClipよりもそれぞれを個別に表示させたほうが効果が高いと思いますが、ボタンが8つとかになってくるとデザインをうまくまとめるのが難しいと思う今日このごろ。

12.「テクノラティブログを登録する。」

I’ve said it before. Claim your blog in Technorati. You don’t have to like Technorati. You don’t have to think it works well. But it triggers mechanisms you need.”

日本の場合はテクノラティだけでなく、ブログ村BlogPeopleなども有名ですね。

13.「パーマリンクに記事名を入れるようにする。」

Consider changing your permalinks structure. (In WordPress, this is in Settings/Permalinks. Where is it in MT or Blogger?) I learned this from Chris Pearson. Change it to custom and put /%postname%/. If you click on any post including this one, you’ll see it all written out in plain English without extra info. (This is a preference).

ちなみに、クリスさんは「www.example.com/postname/」の構造を使っていますが、ぼくは「www.example.com/categoryname/postname.html」の構造を使っています。各階層index.htmlファイルしかないというのはどうも気に入らないので。

14.「自分の投稿を無断で使用される恐れもあるので、記事の『出所』を示すためにも、自分サイトへのリンクを記事中に入れておく。」

If you worry that a post might get “lifted,” or if you encourage people to repost your work with attribution (which I encourage), include a few links in the original post that will politely show people where the content came from. I learned this from Christopher S. Penn.

人の記事を引用する場合、引用元にリンクをするのがルールです。

でもなかには、リンクもせずに、記事を丸々コピーペーストして投稿する人もいます。

その場合、記事ソースの中に自分サイトへのリンクが入っていれば、そのリンクを消されない限り、自分サイトリンクがはられていることになります。

リンク部分をコピーしてくれなければそれまでですが、できる限りの防御策として覚えておくと良いでしょう。

15.「使用中のプラグインブログパーツが本当に必要なものかどうか検討してみる。本当にブログ環境をよくしているのか?重くしてはいないか?」

Consider every plugin and widget. Do they improve your blog or slow it down? Do they help you blog smarter?

ブログパーツが原因でページの表示がものすごく遅くなっているブログをよく見かけます。読者は何を求めてブログに来ているのか、ブログパーツは本当に必要なのかどうかを検討したほうがいいでしょう。

16.「HTMLを学んでみる。ちょっとでいいから。リンクの作り方や、画像の入れ方、リストの書き方などなど。」

Learn a little more HTML, just a bit. Learn how to make links, how to add photos, how to bold and italicize things, and that. If you’re stuck, Google or “view source” on blogs that do what you want to accomplish. (For example, I had to learn how to stop and start a numbered list with ol start=”10″ to write this.)

画像の配置を上手にするだけでも見栄えは変ります。リストに番号をつけるのもHTMLタグがあります。こういうのを少しづつ覚えるたびに、ブログが読みやすく、見やすくなるはずです。

17.「コメントするのに登録が必要な設定にしない。登録してまでコメントする人は少ないから。企業は否定的なコメントを恐れて、登録が必要な設定にする場合が多い。でもそうすることで対話の道をふさいでいる。」

Don’t force people to register for an account to comment on the blog. Lots of people won’t. (Your mileage may vary, but corporations try this all the time because they’re worried about someone leaving a “your company sucks” comment on the blog. It doesn’t fix that. It slows down real discourse.)

企業の場合は特に、勇気のいる決断だと思いますが一考に価すると思います。

18.「テクノロジーコミュニティー向上のため、ブログコンテンツを向上させるために存在します。テクノロジーの変化に対応する場合、その視点をわすれずに。」

Technology should serve your community and your content, not just be there. Consider every technological change with that lens.

テクノロジー進化とともに、Youtubeができ、Twitterができ、新たなサービスが次々に生まれます。

Twitterが登場したことで、それに付随してあらたにブログバーツも多数登場しました。それらをただブログに貼るだけでなく、「それがブログの向上に役立つのかどうか?」という視点でその都度考えて見ましょう。

19.「自分の投稿をソーシャルメディアで『控えめに』シェアする。Twitterシェアする場合は投稿へのリンクと一緒に、質問形式で”つぶやき”、それを見た人が反応しやすいようにする。ただ、投稿の全てをシェアしているわけではありません。全ての投稿がTwitterなどで人にすすめる価値があるわけではないので。」

Share your posts politely via social platforms. In Twitter, I usually ask a question, and provide a link to the blog post to see what people think. I don’t “blurt” the blog posts automatically. Not every post is worth Twitter. ”

セルクマに頼っていてはホッテントリ入りできない上、叩かれる要因になります。

20.「FacebookにはSimplaris

Blogcastというアプリケーションがあって、ブログFacebook上で公開できるようにしてくれます。」

Facebook has tools like Simplaris Blogcast that integrate your blog into Facebook. So does LinkedIn. This falls into my outposts strategy. ”

iddyのようなものだと思います。

21.「他のブログに頻繁にリンクする。」

Link out to other blogs often. ”

他のブログリンクを貼って、関連する記事を投稿したりすることで、自分ブログを中心にしたコミュニティが広がります。次は、相手が自分ブログを取り上げてくれたりもします。

誰かが、自分ブログをとりあげてくれたり、リンクしてくれたりするのをまたずに、自分の方からどんどん仕掛けていくべきです。

22.「他のブログに頻繁にコメントする。ちゃんとしたコメントをすることでよい関係が築けます。」

Comment on other blogs often. Thoughtfully. Adding thoughtful comments to other people’s posts builds friendships. I was a passionate commenter on Copyblogger back when I had 10 subscribers on my blog. Brian was still really nice to me.

これも、リンクと同じで、他のブログにこちらから『reach out(接触する)』することが大切です。

23.「自分ブログに残されたコメントに、返事するのも忘れずに。読者との会話は読者をコミュニティに成長させます。」

Remember to comment in your own comments section. Conversations with your readers turn them from readers into a community.

読者とコミュニティの違いは、積極性の違いです。

24.「読者コミュニティのページを作る。」

Showcase your community. I do this with my Rockstars page (which needs updating) and by taking the occasional guest post.

読者に敬意を表すると言う意味で、元記事の著者のクリスさんはロックスターページというのをブログ内に作っています。

日本で言うところの、足跡帳や、無料ブログについてくるような読者登録機能にも近いでしょうか?

25.「継続的であること。毎日じゃなくても、少なくとも週一は必須。」

Be consistent. You don’t have to blog daily, but if you blog once a week, get at least a post a week. Need blog topics?

記事の予約投稿機能などを活用して、書けるときに書いておくのがいいと思います。

26.「過去の記事にリンクする。新しい読者にとっては有益です。」

Repoint to the old stuff occasionally. It’s often still useful to new community members.

ブログの成長とともに、常に新しい読者が加わっていることを心に留めておくべきでしょう。

27.「与え続けること。良いアイディア自分だけの秘密にしない。どうせ全部自分で出来るわけじゃないから。」

Keep giving. When you can’t think of what else to give, give some more. Being helpful is the #1 thing you can do for your community. Share your secrets. You can’t execute them all anyhow.

『与えること』。

credit sugane

p.s. この記事の文章量は普通よりちょっと多いくらいでしょう。この記事を「長すぎる」と言ってしまったら、…ねぇ。

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